Gå til innhold

Barn på 2 år og 6 måneder slår lillebror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på to år og seks måneder, lillebror er snart 1 år. Han pleier noen ganger å slå til lillebror, særlig hvis lillebror går til hans leker. Noen ganger klorer han lillebror, vi har gjentatt hundre ganger men han gjør der fortsatt. Noen ganger kjefter vi på han og da bare ler han. Det virker ikke som det går hjem. Hva kan Jeg gjøre, for å få det til å gå opp for han at det ikke er greit? Sende han på rommet? Noen som vil dele erfaringer?

Anonymkode: 7e0a1...ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sende han på rommet😅 Det er en fase alle barn går igjennom. Språket er ikke helt på plass, og enkleste utvei er å slå.

Du tar hendene vekk, holder de om du må det og forteller at han må ha snille hender. Å bli slått gjør vondt, og andre blir lei seg når han gjør det. 
Kanskje du må bruke litt tid på å sitte helt i nærheten for å avverge alle angrep på den måten en stund, så går det inn til slutt.

Også må du lære han om deling, og om å spørre om ting, ikke ta de. Han må spørre lillebror om han kan få leken, eller bytte leke. Dette kan du gjøre med størstemann også.

Når jeg leker med barnet mitt på samme alder og han prøver å ta leken jeg har sier jeg «jeg ser du har lyst på leken, men jeg er ikke helt ferdig. Jeg kan si ifra når jeg er ferdig, så kan du leke med noe annet imens». Andre ganger bare tar han den raskt, da tar jeg den tilbake og forklarer at han ikke bare kan ta leker, men at han må spørre først. Når han da spør så bytter jeg litt på å gi den fra meg, og å si at jeg vil leke litt til med den.

De skjønner mer enn vi tror i den alderen, de må bare lære det.

Anonymkode: 357cb...086

• Hjerte 1
Skrevet

Sende på rommet har ingen hensikt. Slåingen kommer nok av at han ikke vet hvordan han skal håndtere at lillebror vil ta lekene. Å bli sendt på rommet eller kjeftet på vil jo bare øke frustrasjonen. Dere må forklare og vise, gang på gang, og det er viktig at storebror ser at også lillebror får beskjeder slik som «nei lillebror, dette er storebror sin, du kan få en annen leke» selv om lillebror ikke nødvendigvis forstår det så forstår storebror det. 

Anonymkode: 3c81f...6c4

Skrevet

Hjelper ikke å bare snakke, du må være hands on og ta vekk hender, flytte ham vekk om nødvendig. 

Anonymkode: ca4ec...ddc

Skrevet

Han er 2 år! Det er helt normalt selv om du har sagt det 100 ganger. Dere må være hands on, veilede, redirect, lære han hva han *skal* gjøre. 
Man sender ikke en 2 åring på rommet. Kjefting hjelper ikke. 

Anonymkode: 01d75...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...