Gå til innhold

Lærere! Hva er det som gjør foreldre så krevende? Hva er det du reagerer på som foreldre gjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hører jo hele tiden om disse krevende foreldrene i skolen. Jeg lurer på hva er det de gjør for å være så krevende? 

Jeg har en venninne som har barn med noen utfordringer, møter med ppt, skolen flere ganger i året og barnet har en veldig god tilrettelegging. 

Denne personen lærer og da mener at jeg som har et barn som ikke har lært noen ting på 4 år (elendig lærer) å krever nå mer hjelp. Skal forstå utfordringene i skolen, at denne ekstra læreren blir brukt til andre ting så 50% av de ekstra timene barnet har fått. Og ikke kreve endring for sånn er det, det må jeg tåle. 
Hvorfor blir foreldre som krever rett undervisning, tilrettelegging og at barnet ikke skal bli mobbet sett på så krevende?  

Anonymkode: 498b4...c33

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vil svare på dette? Hvordan kan vi foreldre endre oss da? Jeg vet helt ærlig ikke hva vi foreldre gjør som er krevende. 

Anonymkode: 498b4...c33

• Liker 2
Skrevet

Foreldre som krever rett undervisning og tilrettelegging, ses ikke på som krevende i seg selv. Det er bra at foreldrene er på! Det som derimot er krevende, er når denne kommunikasjonen skal skje til alle døgnets tider. Det burde holde å kontakte lærerne mellom kl. 08 og 16. Det er upassende å RINGE en lærer på kveldstid om noe som kunne vært tatt opp på e-post eller i Teams/Visma.

Videre er det noe krevende med foreldre som mener de har bedre peiling på hva som skjedde i skoletiden (klasserom og friminutt) enn oss lærere eller miljøarbeidere som var der i øyeblikket: «Min sønn sier han ikke har slått noen i friminuttet. Jeg vil at du fjerner den anmerkningen».

Jeg setter for det meste stor pris på foreldrenes engasjement, men siden du spør, finnes det unntak. 

• Liker 15
  • Nyttig 10
Skrevet

Det er som oftest ikke foreldre til barn med spesielle behov som er krevende. Alle er inneforstått med at det kreves mer kontakt og møter i disse tilfellene. Og ofte er det veldig essensielt med et godt samarbeid for at vi skal kunne gjøre jobben vår skikkelig. 

Det jeg syns er krevende er foreldre til helt ordinære barn som har veldig urealistiske krav til skolen. Der de bortimot forventer at barnet skal ha en til en oppfølging med matboks, påkledning og undervisning uten at det er noen diagnoser eller sakkyndig vurdering som skal tilsi at barnet skal trenge dette. Noen forventer at vi skal megle i konflikter med andre familier utenfor skoletid eller sette retningslinjer for hva andre skal kunne gjøre med sine barn. Fordi det er så vanskelig at deres barn bli lei seg/sint/misunnelig. Der de i veldig stor grad tror på alt barnet forteller, selv i situasjoner der barnet har interesse av å lyve for å slippe unna konsekvenser og har blitt observert av flere voksne og barn. 

Men de aller fleste foreldre er jo greie. Det er bare det at man som lærer har svært begrenset tid utenom undervisning, fellestid og teamsamarbeid. Og da føles det nokså håpløst med de få som krever mye oppfølging uten at det egentlig skulle være et behov for det og da gjerne på bekostning av de foreldrene man gjerne hadde trengt mer kontakt og samarbeid med. Eller tiden man skal bruke på å planlegge god undervisning. 

Anonymkode: 2c8b9...a6e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
11 minutter siden, norsklærer1 said:

Foreldre som krever rett undervisning og tilrettelegging, ses ikke på som krevende i seg selv. Det er bra at foreldrene er på! Det som derimot er krevende, er når denne kommunikasjonen skal skje til alle døgnets tider. Det burde holde å kontakte lærerne mellom kl. 08 og 16. Det er upassende å RINGE en lærer på kveldstid om noe som kunne vært tatt opp på e-post eller i Teams/Visma.

Videre er det noe krevende med foreldre som mener de har bedre peiling på hva som skjedde i skoletiden (klasserom og friminutt) enn oss lærere eller miljøarbeidere som var der i øyeblikket: «Min sønn sier han ikke har slått noen i friminuttet. Jeg vil at du fjerner den anmerkningen».

Jeg setter for det meste stor pris på foreldrenes engasjement, men siden du spør, finnes det unntak. 

men veldig dumt av lærerne å gi ut privat nummeret sitt da. Er det vanlig?

Skrevet
Hololo skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør vi ikke. Men de finner det som regel på nettet. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
norsklærer1 skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

. Noen forventer at vi skal megle i konflikter med andre familier utenfor skoletid eller sette retningslinjer for hva andre skal kunne gjøre med sine barn. Fordi det er så vanskelig at deres barn bli lei seg/sint/misunnelig. Der de i veldig stor grad tror på alt barnet forteller, selv i situasjoner der barnet har interesse av å lyve for å slippe unna konsekvenser og har blitt observert av flere voksne og barn. 

Anonymkode: 2c8b9...a6e

Nå er jeg ikke lærer selv men foreldre.

Jeg antar at det som kanskje lærere trenger mest er at vi foreldre støtter dem og viser tillit når det gjelder måten de håndterer ulike situasjoner på. Eksempelvis at vi stoler på at «englebarna» våre har gjort x og y, om skolen informerer om at noe negativt har skjedd.

Jeg antar at lærere ønsker at vi skal lære barna våre respekt for læreren, slik at de skal slippe å krangle, sloss eller slite for å bli hørt i klasserommet.

Jeg antar at lærere ønsker at vi skal lære barna våre ordinær folkeskikk, slik at de skal slippe å korrigere barn fra adferd som åpenlyst er uakseptabelt, og at hvis de korrigerer barnet så viser vi foreldre støtte til læreren fremfor å gjøre vårt eget barn til offer i historien.

Jeg antar lærere ønsker respekt for sin fritid, og at foreldre kontakter dem via skolens kanaler, ikke privat.

Jeg antar lærere ønsker foreldre som snakker til og ikke om; at foreldre er direkte og åpen om de er misfornøyd med noe, fremfor å ta det opp i en Facebook gruppe.

Jeg antar lærere ønsker at vi foreldre snakker sammen oss i mellom om barna våre ikke evner å leke sammen, krenker hverandre eller unnlater å behandle hverandre på en god måte. Slik viser vi barna at foreldre står sammen.

Jeg antar at lærere ønsker at vi foreldre lærer barna våre at individet er viktig men alle må tilpasse seg fellesskapet hvis vi skal få ting til å fungere på en god måte.

Jeg antar at lærere også synes det er hyggelig å høre at vi setter uendelig stor pris på jobben de gjør, og skryter av dem, ikke bare gir dem kritikk når vi er misfornøyd.

Hurra for alle lærere og jobben dere gjør ! 🎉☺️ 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet

De aller fleste foreldre er kjempegreie å forholde seg til. Men enkelte kan være veldig kravstore. 

Eksempel på ting jeg kan reagere på: - Å omtrent kreve at vi skal undervise på en spesiell måte, fordi "mitt barn lærer ikke noe når du ...". Beklager, men jeg må variere, for jeg skal undervise 28 andre, ikke bare ditt barn.  - Når foreldre mener de vet bedre enn meg hvilken karakter barnet bør få i et fag. - En mail og en telefon i blant er helt greit. Men de som sender mange mail i uka om alt mulig, og ringer til alle døgnets tider.. Jeg forstår ikke at de ikke selv skjønner at de går over grensen og bruker opp tid som læreren skulle brukt på andre ting. Men dette har skjedd veldig sjeldent heldigvis (og selvfølgelig finnes det situasjoner som krever en del kontakt). 

Anonymkode: 99d22...c01

• Liker 9
Skrevet (endret)

Vel, for min del er det ikke de som nødvendigvis er de mest krevende. Det er heller foreldre som tror de kan lempe hele oppdragelsen på meg. De forventer jeg kan trylle. Det er frusterende. 

Men, som stemor til et barn med spesielle behov, er jeg nok selv "krevende", både mannen og jeg, fordi vi følger opp barnet, og vet jo hva det har krav på. Men som lærer er det viktig å skille mellom det man har krav på - f.eks assistent eller IOP når man har et barn med spesielle behov (det er ikke å være vanskelig), og det å forvente tilrettelegginger som jeg vil si kanskje kan være unødvendige og der man forventer for mye.

Jeg kan nevne det som frustrerer meg:

* Man forventer at ting som skjer på hjemmebane skal ryddes opp i på skolen. Foreldre snakker ikke sammen, men skyver det over på læreren. F.eks en krangel mellom Ola og Per i bursdagsfesten. I stedet for å kanskje snakke sammen og prøve å løse problemet på hjemmebane, får man som lærer skylda for at man ikke klarer å forhindre krangel mellom disse i skoletiden. Det er frusterende. Skal sies at jeg har løst mange konflikter, men jeg kan ikke nødvendigvis trylle. Foreldre må begynne å snakke sammen.

* Foreldre duller for mye med barna sine. F.eks at de står og gråter (omtrent) sammen med barna ved f.eks avlevering. Skal sies: her er det skille mellom nye skolestartere som aldri har gått på skolen før, og som oppriktig er redde, og barn som har gått på skolen i nesten ett år og aldri får vent seg til overgangen fordi mamma og pappa ikke klarer å forlate barnet. I stedet for å si at "nå går mamma, da tar lærer over", så står de der og draaaar det ut, slik at barna blir ennå mer lei seg og ennå mer triste for å forlate mamma eller pappa. I slike tilfeller hender det jeg må bryte sirkelen og sier "da sier vi ha det til mamma, og så går vi inn i klasserommet". Foreldrene virker takknemlige, men de bør også selv prøve å trene på dette. De fleste elevene trenger den avslutningen, de trenger at foreldrene tar et klart standpunkt - at de er greit å slippe hånda til mamma. Min opplevelse er at mange barn reagerer slik de tror foreldrene forventer at de skal reagere. Altså: mamma vil at jeg nå skal gråte, derfor gråter jeg, for mamma blir trist hvis jeg ikke er lei meg når hun går. Det er fascinerende hvor fort gråten stilner og hvor godt elevene egentlig har det på skolen så fort foreldrene har gått. Men det er også frusterende fordi jeg ikke egentlig har ressursene til dette hver dag - og det forsinker skoletimen veldig. 

* Å kontakte meg til alle døgnets tider - og forvente raskt svar. Jeg forstår barnet er viktig, barnet er også viktig for meg, men det er faktisk ikke nødvendig å sende melding klokka 23 om kvelden og forvente at jeg svarer med en gang. En mor kjeftet på meg en gang fordi jeg ikke svarte samme dag, det var altså en lørdag. Jeg svarte på en søndag, i forberedelse til mandag. 

* Ikke forvent at det er som i barnehagen. Det er ikke en voksen per seks elever. Jeg er kontaktlærer for første- og (nå) andreklassinger. Jeg forstår at overgangen fra barnehage til skolen er stor, men vær litt raus. Jeg prøver mitt beste, men jeg har nå 28 elever i min klasse, klassen har én assistent. Ofte er jeg alene. Jeg husker dessverre ikke at lille Lucas som har fem ulike dresser på plassen min, skal bruke den blå og ikke den grønne dressen. Det er ikke alltid jeg får med meg at Frida ikke har tørket seg godt nok i rumpa. Jeg har faktisk ikke kapasitet til å tørke Tirill i rumpa - hun må lære å gå på toalettet selv. Jeg forstår at skoene med lisser er kule for Oda, men for enkelhetens skyld så hadde det kanskje vært greit å bruke borrelås slik at jeg slapp å måtte knyte dem hver sekund (eller så bør man lære ungen å knyte lisser). Jeg gjør mitt aller beste, men jeg er et menneske, og jeg prøver så godt jeg kan med den tiden jeg har. 

* Foreldre som klager over det de mener er urettferdig. F.eks at en elev hadde med seg middagsmat i matpakken en dag, og det går ikke fordi da kan lille Johan bli misunnelig og sur. Eller f.eks de foreldrene som reagerte på at vi hadde "ukas venn", hvor absolutt alle fikk diplom ila året, men fordi deres barn ikke fin diplom akkurat den uka, så var dette urettferdig. Det kan godt føles urettferdig, men det er også følelser barn må lære seg å takle, altså. 

* Foreldre som blander seg inn i undervisningen og som ikke stoler på lærerens beslutninger. F.eks foreldre som tror at bruken av læringsbrett er lik bruken av iPad hjemme. Jeg bruker det svært lite i undervisningen, og jeg er åpen for innspill for å gjøre undervisning best mulig, men jeg blir ganske provosert når de vil nekte meg noe jeg mener er et godt hjelpemiddel for deres barn. Stort sett bruker jeg analoge læremidler, men i enkelte tilfeller er digitalt helt supert, og det er også slik at det er en del av læreplanen. Sånn er det bare. Det har heldigvis lite klager på dette nå, men opplevde det en del i starten. Det var mildt sagt frusterende. Selv om  en influenser sier at det brukes for mye i skolen, betyr ikke at det faktisk er slik i klassen. 

Heldigvis: de aller fleste foreldre er hyggelige og greie. Bare for å ha sagt det. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 14
Skrevet

Det er ytterst skjelden at jeg har opplevd foreldre som har barn med spesielle behov, utfordringer, lærevansker etc som krevende. De gjør en kjempe jobb for sine barn og det står det all respekt av etter min mening. 

Men man har foreldre ( av helt ordinær barn )  som forventer at man er lærer 24/7, hele døgnet, uansett situasjon. De forventer også gjerne at fordi DE har en formening om hva barnet trenger, bør få, etc skal tilrettelegges for. Mye urealistiske krav og forventinger til både kontaktlærer og faglærere generelt og om pensum f.eks - hva VI burde fokusere på, hva VI burde lære barna og hvordan. Foreldre som mener lærere har rettet stiler feil eller for strengt fordi DE mener at det burde vært annerledes for deres barn bla bla bla etc. Foreldre som mener barnet bør få lov til ting som er utenfor normen og reglene som f.eks å ha mobil tilgjengelig selv om skolen er mobilfri, få ekstra tid på en prøve fordi de sov dårlig etc, at barna får ta opp igjen prøver/oppgaver de gikk glipp av pga ekstra ferie, sykdom eller fravær generelt. Foreldre som mener at læreres dømmekraft i forhold til anmerkninger, karakterer etc er feil. Foreldre som har skyggelapper på - sier ting som nei ikke mitt barn etc. 

Listen er lang! Jeg kunne sikkert kommet med 100 eksempler - og alle fra foreldre med ordinære vanlige barn - ikke foreldre av barn med ekstra behov, utfordringer eller annet. 

Dette er det vi mener med krevende foreldre 

Anonymkode: 03857...626

• Liker 12
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg ikke lærer selv men foreldre.

Jeg antar at det som kanskje lærere trenger mest er at vi foreldre støtter dem og viser tillit når det gjelder måten de håndterer ulike situasjoner på. Eksempelvis at vi stoler på at «englebarna» våre har gjort x og y, om skolen informerer om at noe negativt har skjedd.

Jeg antar at lærere ønsker at vi skal lære barna våre respekt for læreren, slik at de skal slippe å krangle, sloss eller slite for å bli hørt i klasserommet.

Jeg antar at lærere ønsker at vi skal lære barna våre ordinær folkeskikk, slik at de skal slippe å korrigere barn fra adferd som åpenlyst er uakseptabelt, og at hvis de korrigerer barnet så viser vi foreldre støtte til læreren fremfor å gjøre vårt eget barn til offer i historien.

Jeg antar lærere ønsker respekt for sin fritid, og at foreldre kontakter dem via skolens kanaler, ikke privat.

Jeg antar lærere ønsker foreldre som snakker til og ikke om; at foreldre er direkte og åpen om de er misfornøyd med noe, fremfor å ta det opp i en Facebook gruppe.

Jeg antar lærere ønsker at vi foreldre snakker sammen oss i mellom om barna våre ikke evner å leke sammen, krenker hverandre eller unnlater å behandle hverandre på en god måte. Slik viser vi barna at foreldre står sammen.

Jeg antar at lærere ønsker at vi foreldre lærer barna våre at individet er viktig men alle må tilpasse seg fellesskapet hvis vi skal få ting til å fungere på en god måte.

Jeg antar at lærere også synes det er hyggelig å høre at vi setter uendelig stor pris på jobben de gjør, og skryter av dem, ikke bare gir dem kritikk når vi er misfornøyd.

Hurra for alle lærere og jobben dere gjør ! 🎉☺️ 

Det var fantastisk å høre! Tusen takk❤️ Barnet ditt er heldig som har deg å se opp til.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Hololo skrev (5 minutter siden):

Det er et tilbud læreren selv velger. Et tilbud foreldre kan benytte om det er viktig. Det er ikke viktig å spørre om det er innegym i morgen eller om lærer kan huske å sende barnet til parkeringen etter skoletid. 

Anonymkode: 6b04f...308

• Liker 3
Skrevet
Hololo skrev (7 minutter siden):

Om noen foresatte skal ringe meg har jeg ingen andre muligheter. Har ikke jobbtelefon eller telefonrom på jobb. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om noen foresatte skal ringe meg har jeg ingen andre muligheter. Har ikke jobbtelefon eller telefonrom på jobb. 

Samme her. Ellers så søker de deg opp, sender melding i skole-appen eller sender e-post. Enkelte er svært insisterende.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
norsklærer1 skrev (7 minutter siden):

Nei, det gjør vi ikke. Men de finner det som regel på nettet. 

I kommunen vi bor står tlf nr til lærer på ukeplan. Og beskjed at all henvendelser ska være i periode 07.30 og 17. Etter det kun sms så avgjorde lærer om de svarte der og da eller dagen etter. Mens mine gikk hadde de ikke teams eller visma eller lignende de brukte. Yngste gikk ut for 2 år siden. Liten kommune.

Anonymkode: 6ecaf...6ed

• Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er et tilbud læreren selv velger. Et tilbud foreldre kan benytte om det er viktig. Det er ikke viktig å spørre om det er innegym i morgen eller om lærer kan huske å sende barnet til parkeringen etter skoletid. 

Anonymkode: 6b04f...308

ok, akkurat på den biten tenke jeg da Lærerne som velger dette kan skylde seg selv litt, ser ikke for meg noe som er viktig nok til å kontaktet en lærer på kveldstid, alle skoler har nå velø en eller annen mulighet for skriftlig kommunikasjon som læreren da kan se når h*n kommer på jobb.

Men ellers er jeg enig i at foreldre må slutte å legge seg oppi alt mulig rart, er nok litt "mitt barn er viktigere enn alle andres" holdning.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får de ringe skolen tenke jeg, og legge igjen en beskjed. Regne med dere ikke får betalt for å vær tilgjengelige på kveldstid?

Skrevet
Hololo skrev (13 minutter siden):

Det er jo vanligvis bare til å Google da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...