AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #61 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å bare si nei uten å begrunne det er det ingen som gjør Anonymkode: e8e65...87a Å si at dere foretrekker ferie bare dere fire er begrunnelse nok. Ikke kom med unnskyldninger. Anonymkode: 46ffa...713 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 18. august 2024 #62 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at vi skal dra på en tur vi har lyst til. Bare lurte på hvordan vi skulle slippe. Å bare si nei uten å begrunne det er det ingen som gjør Anonymkode: e8e65...87a Selvfølgelig er det det 🤣 Den første setningen din skjønner jeg ingenting av... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #63 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at vi skal dra på en tur vi har lyst til. Bare lurte på hvordan vi skulle slippe. Å bare si nei uten å begrunne det er det ingen som gjør Anonymkode: e8e65...87a "Det passer ikke" er begrunnelse nok. Skulle de spørre mer så sier dere at dere allerede har noen delvise planer med familien og at dere egentlig også trenger litt tid bare kjernefamilien. Du overtenker, Ts. Ikke gjør dette mer komplisert enn det er. Hadde du/dere gjort det enkelt fra begynnelsen av så hadde dere sluppet flere henvendelser om dette. Du føler at den andre familien nå "maser", men de maser ikke, de følger bare opp fordi du/dere ikke har gitt et tydelig nok svar, ergo har du/dere gitt inntrykk av at dere kanskje blir med likevel. Som andre sier, gjør det enkelt - og bli bedre til å sette grenser for deg/dere selv! Jeg måtte bli godt voksen før jeg følte jeg stod trygt i det å ikke begrunne alt mulig - men øvelse gjør mester, og livet blir mye enklere hvis man greier å sette gode grenser for seg selv og være tydelig med andre. Er man tydelig (men høflig, selvfølgelig), så slipper man å komme dit du/dere er nå, hvor dere føler at det blir galt uansett hva dere sier eller gjør. Jeg leser at dere på en måte føler at dere "burde" bli med, selv om dere ikke vil. Men det er jo ingen som ønsker å feriere sammen med andre som ikke vil være sammen med dem, så dere gjør jo bare de andre en tjeneste ved å si at det ikke passer, og så - med oppriktighet - si at dere ønsker dem god tur dit og at de får et fint opphold der. Anonymkode: ca254...c17 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #64 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. I hvilken verden lever dere i, hvor det er ok å bare svare nei, og si at vi foretrekker å feriere alene? For det første, så er det godt mulig at vi drar på ferie med storfamilien neste år, så da et det litt vanskelig å skylde på at vi foretrekker å reise alene. Og for all del, det er veldig hyggelig å bli bedt, men vi ønsker ikke å bruke 50.000 på en tur ingen av oss vil på, men dette virker det ikke som de forstår. Om jeg hadde spurt noen om å dra på ferie sammen, og de hadde virket lunknr/avvisende, så hadde jeg ikke mast mer på de Drittslenging? Er det drittslenging å fortelle hvorfor guttene ikke er venner lenger? Anonymkode: e8e65...87a Jeg forstår deg godt, jeg, og jeg er overrasket over hvor mange som tilsynelatende synes det er greit å bare svare at de ikke vil blir med, uten kvaler. Og det er jo litt rart at den andre familien ikke tar hintene fra dere. Kan dere si at dere ikke blir med fordi det er planer om en tur med storfamilien? Hvis det blir tema senere, og de spør om den turen, kan dere si at den allikevel ikke ble noe av (dere har jo bare sagt at det var planer om det). Ferie sammen med andre kan være krevende, og iallefall når man egentlig ikke er så gode venner! Anonymkode: 7ff8c...7a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #65 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan dere si at dere ikke blir med fordi det er planer om en tur med storfamilien? Hvis det blir tema senere, og de spør om den turen, kan dere si at den allikevel ikke ble noe av (dere har jo bare sagt at det var planer om det). Anonymkode: 7ff8c...7a7 Nå må du ikke foreslå noe som vil ende med angst og det som verre er for TS. Anonymkode: 46ffa...713 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #66 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at vi skal dra på en tur vi har lyst til. Bare lurte på hvordan vi skulle slippe. Å bare si nei uten å begrunne det er det ingen som gjør Anonymkode: e8e65...87a Hei ts, hva med å være ærlig om at dere synes det er vanskelig å si nei til en så hyggelig invitasjon, men at det må bli sånn likevel? Hvis du føler det må begrunnes kan du nevne at det er fordi dere ønsker å være åpne for planer med familie/annet Anonymkode: 55b15...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #67 Del Skrevet 18. august 2024 Jeg syns også det er utrolig sårt og vanskelig å avvise andre, så forstår TS godt. Og kjenner meg igjen i å kunne synes en slik situasjon er skikkelig ubehagelig. Men jeg tror jeg ville gått for en permanent avvisning som ikke etterlater løse tråder som gir den andre familien håp om at det kan være aktuelt ved en annen anledning. Og da er det kanskje nødvendig å adressere at dere som familier ikke oppleves som kompatible og at dere ikke ønsker felles ferier. (Men skjønner at dette oppleves sensitivt og sårt å formidle, og at man kan bli redd for å kaste ungene under bussen.) Men jeg har selv barn med ekstra behov, og feriert med familier med barn/ungdom med særskilte behov, og har lært gjennom litt tunge runder at jeg fremover vil prioritere min families behov knallhardt på ferier fremover... Det innebærer feks at jeg dropper å reise med min beste venninne fordi barnas behov kræsjer for mye. Vi har snakket åpent om dette. Det var vanskelig og krever litt omtanke og raushet fra begge parter. Blir fort sårende på egne barns vegne). Anonymkode: 0506c...c79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. august 2024 #68 Del Skrevet 18. august 2024 Dere bor jo åpenbart i samme by, så foreslå en lørdag på lekeplassen samtidig som du sier at det ikke passer å feriere sammen i år, men at dere håper de får en alle tiders tur. Hvis det gir deg bedre samvittighet, og selv om det er litt falskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #69 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sønnen min har en kompis som for 3-4 år siden var hans bestevenn. De har imidlertid av mange grunner sklidd litt fra hverandre, og jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger i løpet av det siste skoleåret de har vært sammen på fritiden. Da guttene var bestekompiser, så hadde vi også en del kontakt med foreldrene hans, og de har satt alltid pris på vennskapet deres. Vi har imidlertid, etter mange episoder her hjemme hvor denne gutten viste dårlig oppførsel, oppfordret sønnen vår til å skaffe noen andre venner, noe han har gjort. Sønnen vår har en positiv påvirkning på denne gutten i følge foreldrene hans. Det samme kan dessverre ikke sies at han har på vår sønn. Dette er en gutt med mange utfordringer, og mange instanser er i bildet både i forhold til han og hans lillesøster. Nå har vi imidlertid blitt bedt med på ferie til neste år av denne familien, og dette er noe hverken kona eller jeg har spesielt lyst til. For det første så er guttene knapt venner lenger, og datteren vår kommer virkelig ikke overens med datteren deres, hun er egentlig redd henne, da denne jenta er ganske grenseløs og uforutsigbar. I tillegg foretrekker vi å være på ferie bare vår lille familie på 4, og kunne gjøre akkurat som vi vil hele tiden. Har vært på tur med storfamilien(besteforeldre, tanter, onkler, kusiner og fettere), og selv om det har vært hyggelig nok det, så er det også slitsomt, men da har vi tross alt fått påspandert tur i det minste. Nå må vi evt betale nesten 50.000 på en tur vi ikke har så veldig lyst til å dra på. Reisemålet vi evt skal til er et sted/land vi har null interresse av å besøke, og vi vil helst dra et annet sted, ALENE. Har svart ganske ullent når de har spurt, og de har spurt 3-4 ganger bare på ett par uker. Sier at vi ikke vet om vi har råd, mulig vi har andre planer, må se om vi har ferie på det tidspunktet osv. Men de gir seg ikke med maset, selv om vi har vist liten interresse. Og om vi sier nå at vi ikke har råd til en tur med de, og så bestiller en tur et annet sted, og de finner ut av det, så blir de jo sikkert både sure og lei seg. Noen som har vært borti noe liknende, hva gjorde dere for å komme unna, og likevel ha ett godt forhold til foreldrene? Gutta går jo i samme klasse og på samme fritidsaktivitet, så vi kommer jo til å møte de ofte, og vil jo ikke at stemningen skal være ubehagelig når vi treffes. Anonymkode: e8e65...87a Vi har sett på det, men får det dessverre ikke til på grunn av andre planer, men hyggelig at dere tenkte på oss Det svarer dere. Anonymkode: a58ac...22c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #70 Del Skrevet 18. august 2024 "Hyggelig at dere spør, men vi takker nei til det. Neste sommer ønsker vi ferie bare vi fire i kjernefamilien etter storfamilieferie i år." Anonymkode: 775bd...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #71 Del Skrevet 18. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: TS her. I hvilken verden lever dere i, hvor det er ok å bare svare nei, og si at vi foretrekker å feriere alene? Anonymkode: e8e65...87a I den normale verden, hvor normalen er å enten feriere alene eller med folk man ønsker å feriere med? Anonymkode: 38385...dc0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 18. august 2024 #72 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sønnen min har en kompis som for 3-4 år siden var hans bestevenn. De har imidlertid av mange grunner sklidd litt fra hverandre, og jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger i løpet av det siste skoleåret de har vært sammen på fritiden. Da guttene var bestekompiser, så hadde vi også en del kontakt med foreldrene hans, og de har satt alltid pris på vennskapet deres. Vi har imidlertid, etter mange episoder her hjemme hvor denne gutten viste dårlig oppførsel, oppfordret sønnen vår til å skaffe noen andre venner, noe han har gjort. Sønnen vår har en positiv påvirkning på denne gutten i følge foreldrene hans. Det samme kan dessverre ikke sies at han har på vår sønn. Dette er en gutt med mange utfordringer, og mange instanser er i bildet både i forhold til han og hans lillesøster. Nå har vi imidlertid blitt bedt med på ferie til neste år av denne familien, og dette er noe hverken kona eller jeg har spesielt lyst til. For det første så er guttene knapt venner lenger, og datteren vår kommer virkelig ikke overens med datteren deres, hun er egentlig redd henne, da denne jenta er ganske grenseløs og uforutsigbar. I tillegg foretrekker vi å være på ferie bare vår lille familie på 4, og kunne gjøre akkurat som vi vil hele tiden. Har vært på tur med storfamilien(besteforeldre, tanter, onkler, kusiner og fettere), og selv om det har vært hyggelig nok det, så er det også slitsomt, men da har vi tross alt fått påspandert tur i det minste. Nå må vi evt betale nesten 50.000 på en tur vi ikke har så veldig lyst til å dra på. Reisemålet vi evt skal til er et sted/land vi har null interresse av å besøke, og vi vil helst dra et annet sted, ALENE. Har svart ganske ullent når de har spurt, og de har spurt 3-4 ganger bare på ett par uker. Sier at vi ikke vet om vi har råd, mulig vi har andre planer, må se om vi har ferie på det tidspunktet osv. Men de gir seg ikke med maset, selv om vi har vist liten interresse. Og om vi sier nå at vi ikke har råd til en tur med de, og så bestiller en tur et annet sted, og de finner ut av det, så blir de jo sikkert både sure og lei seg. Noen som har vært borti noe liknende, hva gjorde dere for å komme unna, og likevel ha ett godt forhold til foreldrene? Gutta går jo i samme klasse og på samme fritidsaktivitet, så vi kommer jo til å møte de ofte, og vil jo ikke at stemningen skal være ubehagelig når vi treffes. Anonymkode: e8e65...87a Skjønner ikke poenget med avhandlingen over. Du behøver ikke utlevere dem eller rettferdiggjøre at dere ikke blir med. Vil dere ikke feriere med dem, så er det bare å si at det ikke passer denne gangen. Dere har andre planer, ønsker å bruke ferien sammen med nærmeste familie. Vær tydelig og bestemt. Er de så tonedøve at de fortsetter å mase, så repliser at dette allerede er svart opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 18. august 2024 #73 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg forstår deg godt, jeg, og jeg er overrasket over hvor mange som tilsynelatende synes det er greit å bare svare at de ikke vil blir med, uten kvaler. Anonymkode: 7ff8c...7a7 Selvfølgelig er det helt innafor at voksne mennesker bestemmer over sin egen tid og ikke minst egne penger! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #74 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. I hvilken verden lever dere i, hvor det er ok å bare svare nei, og si at vi foretrekker å feriere alene? For det første, så er det godt mulig at vi drar på ferie med storfamilien neste år, så da et det litt vanskelig å skylde på at vi foretrekker å reise alene. Og for all del, det er veldig hyggelig å bli bedt, men vi ønsker ikke å bruke 50.000 på en tur ingen av oss vil på, men dette virker det ikke som de forstår. Om jeg hadde spurt noen om å dra på ferie sammen, og de hadde virket lunknr/avvisende, så hadde jeg ikke mast mer på de Drittslenging? Er det drittslenging å fortelle hvorfor guttene ikke er venner lenger? Anonymkode: e8e65...87a Det er derfor du skal droppe alle unnskyldningene, da trenger du ikke tenke på at det kanskje blir med storfamilien eller hva som helst annet. Nei, vi ønsker ikke dra på ferie sammen. Punktum. Da kan dere dra med storfamilien, alene, med annen familie eller hva som helst, uten at det har kræsjet med unnskyldningen. De forstår ikke fordi dere ikke svarer. Anonymkode: 3e30a...711 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #75 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at vi skal dra på en tur vi har lyst til. Bare lurte på hvordan vi skulle slippe. Å bare si nei uten å begrunne det er det ingen som gjør Anonymkode: e8e65...87a Nå har jo disse mast også. Normale foll tar et nei for et nei, eller forstår i det minste at et vagt svar betyr at man faktisk ikke vet. Kan dere si dere ikke vet med ferie neste år? At en/begge kanskje må jobbe da. Det virker jo som disse ikke forstår et nei. Anonymkode: cac38...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #76 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. I hvilken verden lever dere i, hvor det er ok å bare svare nei, og si at vi foretrekker å feriere alene? For det første, så er det godt mulig at vi drar på ferie med storfamilien neste år, så da et det litt vanskelig å skylde på at vi foretrekker å reise alene. Og for all del, det er veldig hyggelig å bli bedt, men vi ønsker ikke å bruke 50.000 på en tur ingen av oss vil på, men dette virker det ikke som de forstår. Om jeg hadde spurt noen om å dra på ferie sammen, og de hadde virket lunknr/avvisende, så hadde jeg ikke mast mer på de Drittslenging? Er det drittslenging å fortelle hvorfor guttene ikke er venner lenger? Anonymkode: e8e65...87a I en helt normal verden. Det er ikke relevant for saken hvorfor guttene ikke er venner lenger, det var bare for at du skulle få spy ut masse ekkel negativitet om to andre barn AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud. Snakke dritt? Skrev bare at barna har en del utfordringer som gjør at det er uheldig for våre barn å være med de. Det må da være lov Anonymkode: e8e65...87a Det er ikke relevant, du hadde vært i din fulle rett til å ikke ville på ferie med dem selv om alle barna var bestevenner også. Du skrev en lang avhandling om hvor jævlige disse barna er, og klarte også (sannsynligvis ved et uhell) å få frem at din egen sønn er en feig dritt uten integritet som lar seg påvirke av andre. Når mor ikke klarer å takke nei til en ferie til 50 000 som hun ikke har lyst å dra på er det kanskje ikke så rart om sønnen blir med på f.eks: mobbing eller hærverk bare fordi noen ber ham bli med… Anonymkode: ad09a...59d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 18. august 2024 #77 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå har jo disse mast også. Normale foll tar et nei for et nei, eller forstår i det minste at et vagt svar betyr at man faktisk ikke vet. Kan dere si dere ikke vet med ferie neste år? At en/begge kanskje må jobbe da. Det virker jo som disse ikke forstår et nei. Anonymkode: cac38...921 De svarer jo ikke nei, de "svarer ganske ullent". Selvfølgelig vil det inviterende paret spørre igjen og igjen da, kanskje de har andre de kan invitere med, men vil vente til de får et svar fra TS. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #78 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I en helt normal verden. Det er ikke relevant for saken hvorfor guttene ikke er venner lenger, det var bare for at du skulle få spy ut masse ekkel negativitet om to andre barn Det er ikke relevant, du hadde vært i din fulle rett til å ikke ville på ferie med dem selv om alle barna var bestevenner også. Du skrev en lang avhandling om hvor jævlige disse barna er, og klarte også (sannsynligvis ved et uhell) å få frem at din egen sønn er en feig dritt uten integritet som lar seg påvirke av andre. Når mor ikke klarer å takke nei til en ferie til 50 000 som hun ikke har lyst å dra på er det kanskje ikke så rart om sønnen blir med på f.eks: mobbing eller hærverk bare fordi noen ber ham bli med… Anonymkode: ad09a...59d Hvor jævlige disse barna er? Jeg har ikke skrevet en eneste konkret ting som disse barna har gjort, nettopp fordi jeg ikke ville henge de ut. Men denne gutten har gjort mye ting mot sønnen min tidligere, som gjorde at vi ikke ønsket at de skulle være så nære venner... Anonymkode: e8e65...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 18. august 2024 #79 Del Skrevet 18. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): De har allerede bestilt tur til det stedet til et bestemt tidspunkt, og så spurt om vi vil være med. Har ikke noe i mot å ha en relasjon til de. Det må vi jo uansett ha så lenge gutta går i samme klasse/fritidsaktivitet Anonymkode: e8e65...87a Hvis du er overbevist om at denne turen er eneste tilbudet om økt kontakt dere kommer til å få, kan du jo alltids begrunne det med at det er for dyrt. Men da åpner du fortsatt for å feriere sammen, og det blir enda vanskeligere å skulle avvise en eventuell neste forespørsel. Det jeg mente med at dette virket som en relasjon dere ikke ønsker å bygge videre på, var at det ikke høres ut som dere ønsker mer enn den kontakten dere allerede har som foreldre til barn i samme klasse. Det andre paret ønsker å komme nærmere ved å reise på ferie sammen, mens dere ønsker kanskje ikke å være sammen på fritiden i det hele tatt ut over småprat på foreldremøter eller fritidsaktivitet? Jeg skjønner godt at det er vanskelig å avvise et slikt ønske om økt nærhet, men jeg tror det blir bare sårere jo mer ullent dere svarer. Det mest skånsomme er nok å legge ballen død. Om du ønsker å begrunne, begrunn i egen families behov, at dere trenger ferien sammen bare i dere i familien (som da også kan inkludere storfamilien). Unngå å snakke om at guttene ikke er så gode venner lenger, at jentene ikke går overens, og om hvem som er hva slags innflytelse på hvem. Det ville være unødvendig konfronterende. Endret 18. august 2024 av Hactar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #80 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. I hvilken verden lever dere i, hvor det er ok å bare svare nei, og si at vi foretrekker å feriere alene? For det første, så er det godt mulig at vi drar på ferie med storfamilien neste år, så da et det litt vanskelig å skylde på at vi foretrekker å reise alene. Og for all del, det er veldig hyggelig å bli bedt, men vi ønsker ikke å bruke 50.000 på en tur ingen av oss vil på, men dette virker det ikke som de forstår. Om jeg hadde spurt noen om å dra på ferie sammen, og de hadde virket lunknr/avvisende, så hadde jeg ikke mast mer på de Drittslenging? Er det drittslenging å fortelle hvorfor guttene ikke er venner lenger? Anonymkode: e8e65...87a Virkelig. Ut i fra hva du skriver så har dere kun omgått dette fireldreparet fordi deres sønner var venner. Nå er de ikke nære venner lenge, de sees kun noen ganger i måneden. Det finnes ingen tydelig grunn til at dere skal feriere sammen, og du har heller ingenting å tape på at de skulle bli furtne av at du rett og slett sier «nei». Likevel er du så konfliktsky at du lager en kjempesak utav dette? Bare si takk, men neitakk. Sleng på et det passer ikke. Slutt å overkompenserer ting. Anonymkode: e97d3...67d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå