Gå til innhold

Redsel for å miste relasjoner, for å ikke strekke til. Vanlig reaksjon etter mobbing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt å være ekstremt redd for å bli avvist eller miste nære relasjoner hvis man har opplevd mye mobbing og vold etc...?

Jeg har opplevd mye slikt. Fysisk og psykisk mishandling gjennom hele barndommen. Ikke av familie, men mye brutal fysisk vold og trakassering gjennom hele barndommen i skolen. 

Og nå sliter jeg med å stole på folk. Altså ikke typ at de skal baksnakke, stjele eller være uærlige.  Jeg har bare en vanvittig sterk følelse av at venner kommer til å forlate meg når som helst og for at vennskap ikke skal holde.  Jeg klarer ikke å knytte meg til folk fordi jeg ikke tør tenkte tanken på at jeg ikke skal bety noe for dem, og at de skal forsvinne fra livet mitt igjen. Jeg har  gode venner,  men jeg forteller dem aldri om hvordan jeg føler.  Det  hadde de nok syntes er kleint, uholdbart og ubehagelig. Jeg har også veldig sterk sosial angst.  Jeg kjenner det før jeg skal møte venner og familie eller før jeg skal på jobb.  Jeg får prikking i huden, blir  kvalm og blir nervøs. Det  forsvinner heldigvis når vi møtes. 

Jeg tenker det kan ha noe med oppveksten å gjøre. Eller kan det være andre grunner? 

Anonymkode: 1e1d9...db4

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det litt på samme måte. Har ingen venner, kun samboer og hans familie (min familie bor langt unna)

Jeg stoler ikke på folks hensikter og er konstant redd for å dumme meg ut. Jeg orker ikke bli kjent med nye folk, og jeg vil ikke ha besøk hjemme. Når jeg skal på familiebesøk må jeg lade i flere timer både før og etterpå, for jeg blir helt tappet for energi.

Har aldri blitt mobbet eller utsatt for vold. Har dog vært noen episoder der det jeg trodde var gode venner viste seg å ikke være det. Jeg har kommet over det nå og jeg savner ikke å ha venner.

Anonymkode: f8c54...f99

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok garantert med oppveksten å gjøre. Mobbing setter dype spor. Har selv kompleks PTSD, der mobbing er en stor del av bakgrunnen. Sliter med relasjoner, å stole på andre, ha tillit til at de er der for meg, ta i mot omsorg, være åpen osv. 

Jeg er lei meg for å høre at du har hatt det så vondt som barn, ingen barn skal ha det slik. ❤️ 

Anonymkode: 396d5...b2e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist å lese at til og med familiebesøk gjør at dere gruer dere. Sånn skulle det ikke ha vært.

Det er lite som gjør meg så forbannet som når jeg hører om mennesker som har blitt eller blir mobbet. Klart at sånt preger en for resten av livet, og det er helt naturlig at det fører til at en ikke lett stoler på andre mennesker. Så har vi dessverre en del falske mennesker blant oss, mennesker som ikke viser sitt sanne jeg før de i en eller annen sammenheng røper hvordan de egentlig er.

Håper at dere kan få det bedre med tiden, og møte mennesker som er gode. Og husk alltid at det ikke er deres feil, det er alltid den som mobber som har skylden. Vet at mange tenker at det må være noe feil ved dem, siden andre plager dem, men det er aldri noen unnskyldning for å være stygg mot noen. Har man noe å utsette på en person, så tar en det opp på en redelig måte, en driver ikke med hets og mobbing.

Anonymkode: abd64...ab2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...