AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #121 Del Skrevet 21. august 2024 17.11 skrev (På 18.8.2024 den 16.45): Der jeg jobber nå holder det med en sms eller e-post. Da jeg jobbet i butikk måtte man ringe, og sjefen maste gjerne om man ikke kunne komme likevel, om man kanskje kunne ta en vakt senere på dagen, om man kanskje ble frisk til dagen etter osv. Veldig slitsomt. Sånn var det på min arbeidsplass i mange år, inntil vi sa i fra om at vi ikke ønsket å bli mistenkeliggjort eller å måtte oppgi årsak for fraværet. Er man syk, så er man syk. Vi kan dog slippe å ringe hver dag hvis vi vet at det vil vare en stund. Har man influensa f.eks. så er det naturlig at man er borte noen dager. Anonymkode: 5b407...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #122 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.40): Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre. Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. Hva kreves på din arbeidsplass? Anonymkode: 6b3b5...5fd Jeg jobber i en privat bedrift. Og vi må ringe vår leder Ser da ikke noe galt i det I tillegg må vi legge det inn på fraværsoversikten/ app Anonymkode: a2cbe...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #123 Del Skrevet 21. august 2024 Jeg vil tro at de lederne som krever man må ringe handler mye om dersom man må finne en vikar raskt. Om arbeidsplassen har svært høyt fravær så kan det også ha sammenheng med det, men jeg personlig tviler på det har noe særlig effekt. Jeg tror heller de pliktoppfyllende folka som sjeldent er syk føler det er kjipt, hvert fall dersom de har vært unormalt mye syk en periode. Det er nok andre tiltak som er mer effektivt for å få ned fraværet, heller se på hva som faktisk er årsaken. Dårlig arbeidsmiljø? Underbemanning? Etc. Jeg jobber selv som leder, og for min del er det tilstrekkelig at de ansatte registrerer fraværet sitt i systemet. De behøver verken å ringe eller sende sms. De har uavhengige stillinger (fagspesialister) så man kan ikke sette noen andre inn i oppgavene deres for et korttidsfravær. Om de har møter så må de gi beskjed at de ikke kommer, eventuelt gi beskjed til meg slik jeg videreformidler, men det har kun skjedd i noen få tilfeller. De fleste ordner ut slike ting selv. Og så må jeg vite om det påvirker fremdriften i prosjektene de arbeider med, men det holder at jeg får vite når de er tilbake på jobb og friske igjen. Tidligere arbeidet jeg som leder i produksjon, og da måtte jeg ha raskt beskjed slik jeg kunne finne en erstatter. Men det var tilstrekkelig med en SMS. Jeg vet jo godt selv hvordan det er når jeg er syk, etter en natt med omgangssyke og høy feber så er det lite fristende å snakke med noen. Anonymkode: 84791...377 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #124 Del Skrevet 21. august 2024 Vi må selvsagt ringe og gi beskjed. Vi må være sikker på at beskjeden blir mottatt, så tidlig som mulig, slik at man kan begynne å få tak i noen som kan komme. Sykepleier i kommunen. Anonymkode: 53ee0...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 21. august 2024 #125 Del Skrevet 21. august 2024 (endret) Jeg hater å ringe, men om en ansatt i barnehage er syk, så er det selvsagt viktig at beskjeden kommer raskt frem, og da er det veldig dumt om en sms ikke blir lest umiddelbart, som selvsagt fort kan skje. Om man f.eks jobber på lager eller noe sånt og ikke har en kritisk jobb hvor man må erstattes om man ikke kommer, så bør det holde med en sms. Endret 21. august 2024 av MariaIsabel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #126 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neivel, så finnes det sløve unntak som du kjenner til. Fint for deg. Men på de fleste plasser så er det tilfellet. Anonymkode: 599e6...da7 Sløve unntak faktisk. Og fint for meg? Er du sur fordi det finnes steder som ikke krever at det ringes? Av de jobbene jeg har hatt gjennom årene er det kun jobber hvor vi har vakter som må erstates at det må ringes. Anonymkode: 03906...d67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #127 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det er jo mange av oss som ikke har en sånn jobb. Hvis jeg ikke er på jobb, er konsekvensen at arbeidsoppgavene ikke blir gjort før jeg kommer tilbake. Det går ikke an å skaffe en vikar for meg. Anonymkode: dfd6c...3e2 Da er det jo noe annet. Noe helt annet enn hva TS snakker om. Har forøvrig også hatt kontorjobb hvor jeg ikke kunne ha vikar. Måtte likevel ringe inn. Anonymkode: 9524d...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #128 Del Skrevet 21. august 2024 Har som regel hatt ledere hvor man skal ringe, men han jeg har nå synes det er greit med melding. En kollega sendte melding kl 3 på natta sånn st han skulle se den på vei til jobb på morgenen. Han svarte et par minutter etter 3 Anonymkode: 493f8...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #129 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.42): Må ringe leder ja. Sist jeg hadde fravær var januar-22, da med synsforstyrrelser og lammelser så havnet på legevakten en dag. Ikke vært syk siden. Anonymkode: aa2c7...06e Kult, og hvordan kan vi vite om du feks har 10% stilling? Anonymkode: 16abe...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #130 Del Skrevet 21. august 2024 SMS til leder og telefon til ansvarsvakt. Anonymkode: c05f8...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #131 Del Skrevet 21. august 2024 Vi må ringe ja, men til avdelingen, ansvarsvakt tar imot beskjed og videreformidler til de på gat (hverdag, dagtid) eller begynner å ringe rundt til folk selv (helg og kveld/natt). Vi må jo ha erstatning, bemanning er jo basert på antall pasienter, så den beskjeden må jo raskt ut. Anonymkode: b302e...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #132 Del Skrevet 21. august 2024 Behøver kun sende en SMS, e-post eller melding via Teams, men i min jobb så er syk lik jobbe hjemmefra, med mindre man omtrent er døden nær. At man må ringe for å gi beskjed i yrker hvor det er nødvendig å skaffe vikar er ikke så rart, da man er avhengig av å motta beskjeden raskest mulig. I denne type yrker sitter jo ofte ikke leder foran en skjerm hele tiden heller, så man risikerer at det tar tid før meldingen mottas med mindre man ringer. Anonymkode: caf1a...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #133 Del Skrevet 21. august 2024 Nei, sender bare en melding på Teams i gruppechatten vår. Da ser alle mine kolleger det umiddelbart. Sjefen jobber fra London og starter dagen et par timer etter oss, så jeg kan ikke bare ringe ham. Anonymkode: 4bff2...455 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #134 Del Skrevet 21. august 2024 Queen19 skrev (På 18.8.2024 den 16.41): Ja. Og jeg forstår det veldig godt, urimelig å forvente at sjefen får med seg e-post/sms i farta på vei til jobb, plutselig er det noe som krever sjefens oppmerksomhet så fort hun kommer inn døra, som også bidrar til at sms/e-post ikke blir lest med en gang. Men en telefon får de med seg? Mange med lyden av…. Jeg har på lydløs med vibrering. Om folk sender sms eller ringer, så vibrerer telefonen. Uansett sjekker de med ansvar for fravær, telefonene sine… Jeg ønsker ikke 2-4 telefoner mens jeg sitter på bussen til jobb og skal snakke personlig med ansatte! For meg er beskjeden den samme enten de ringer eller sender sms; de er syke og kommer ikke på jobb…. Eneste regelen vi har, er at fravær ikke skal meldes på e-post, da vi ikke alltid har tilgang til e-post med en gang. Anonymkode: f8e9f...233 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millaz Skrevet 21. august 2024 #135 Del Skrevet 21. august 2024 Nei, sender sms Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #136 Del Skrevet 21. august 2024 I et tenkt scenario kan vi i værste fall havne i en situasjon uten ansatte på jobb. Dette kan få alvorlige konsekvenser. Det er derfor svært viktig at vi må forsikre oss om at leder vet om vårt sykefravær med en gang. Det sikres best ved å ringe. Anonymkode: e795b...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #137 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, sender bare en melding på Teams i gruppechatten vår. Da ser alle mine kolleger det umiddelbart. Sjefen jobber fra London og starter dagen et par timer etter oss, så jeg kan ikke bare ringe ham. Anonymkode: 4bff2...455 Sånn det burde være overalt. Å ringe inn fravær er utrolig gammeldags og kontrollerende i mine øyne! Vi/jeg som leder foretrekker skriftlige meldinger. Anonymkode: f8e9f...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #138 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I et tenkt scenario kan vi i værste fall havne i en situasjon uten ansatte på jobb. Dette kan få alvorlige konsekvenser. Det er derfor svært viktig at vi må forsikre oss om at leder vet om vårt sykefravær med en gang. Det sikres best ved å ringe. Anonymkode: e795b...a33 Dette er bare tull! Alle oppegående ledere hører lyden av en sms/sjekker telefonen før arbeidstid. Og hvis de ikke gjør det med en gang, så er ikke sykefraværet så kritisk for leder å vite med en gang. Vi jobber på sykehus, med planlagte operasjoner, og klarer fint å ta imot melding på sms! Jeg selv har ikke lyd på telefonen engang, men det vibrerer eller sender ut lyd når noen sender melding. Anonymkode: f8e9f...233 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 21. august 2024 #139 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men en telefon får de med seg? Mange med lyden av…. Jeg har på lydløs med vibrering. Om folk sender sms eller ringer, så vibrerer telefonen. Uansett sjekker de med ansvar for fravær, telefonene sine… Jeg ønsker ikke 2-4 telefoner mens jeg sitter på bussen til jobb og skal snakke personlig med ansatte! For meg er beskjeden den samme enten de ringer eller sender sms; de er syke og kommer ikke på jobb…. Eneste regelen vi har, er at fravær ikke skal meldes på e-post, da vi ikke alltid har tilgang til e-post med en gang. Anonymkode: f8e9f...233 Selvsagt har ikke sjefen på lydløst i arbeidstiden, så ja, at det ringer får hun med seg. Fått beskjed om at hun er tilgjengelig fra et visst klokkeslett på morgningen. Om vi vet allerede kvelden før, at vi er syke dagen etter, får vi lov til å sende tekstmelding, så vi slipper å ha på vekkerklokke bare for å melde sykdom. Jeg har aldri jobbet et sted, hvor sjefen aksepterer at fravær meldes om via sms. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #140 Del Skrevet 21. august 2024 Er lærer, har jobbet på mange ulike skoler og det er sånn ca 15 år siden sist jeg opplevde å måtte ringe. Noen har ansvar for å ta i mot meldinger om fravær på morgenen (eller kvelden før) og sette i gang arbeidet med å få tak i vikarer. Vanlig at det er en i ledelsen eller en person som har jobben som vikarinnkaller som har en vikartelefon. Ansatte forholder seg til klokkeslett for når det er greit å sende melding om fravær. For eksempel før kl 22.30 på kvelden og mellom 6.30 og 8.00 på morgenen. Og vikarinnkaller har da selvsagt telefonen nær og med lyd på frem til alle er på plass på jobb. Anonymkode: 54b5f...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå