Gå til innhold

Ved sykdom - må dere RINGE leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi må ringe så vi sikrer oss at beskjeden kommer fram slik at leder kan vurdere om noen andre skal ta over oppgaver som haster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble dårlig midt på natten, og da sendte jeg melding via vår jobbplattform rundt kl 04.00. Hadde på alarm slik at jeg så at den ble sett/svart på når sjefen startet på jobb (skrev at jeg skulle ringe senere, men prioriterte å sove ut). Ble ringt opp litt utover dagen og avtalte at jeg ikke kom dagen etter også. Det var helt greit for min sjef i det tilfelle. 

Sånn ellers ringer jeg alltid, men som regel ringer jeg rett til jobbtelefonen og snakker med nærmeste leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som ekstravakt på sykehus gjennom bemanningssenter. Ved sykdom sender jeg epost til bemanningssenteret og ringer ansvarstelefonen på avdelingen jeg skal jobbe hos. Eposten blir som regel besvart kort tid etter at de åpner på hverdager kl 7 med bare ok og god bedring. Da blir dette registert riktig i Gat som sikkert samtlige som har jobba i helsevesenet i Norge kjenner til på godt og vondt.  

Anonymkode: d6cf9...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber som ekstravakt på sykehus gjennom bemanningssenter. Ved sykdom sender jeg epost til bemanningssenteret og ringer ansvarstelefonen på avdelingen jeg skal jobbe hos. Eposten blir som regel besvart kort tid etter at de åpner på hverdager kl 7 med bare ok og god bedring. Da blir dette registert riktig i Gat som sikkert samtlige som har jobba i helsevesenet i Norge kjenner til på godt og vondt.  

Sånn for å bidra videre på mitt eget svar så har ikke møtt min leder på bemanning at all og blir ikke fulgt opp av vedkommende i det daglige, men regner jeg med at jeg hører fra vedkommende om det er noe alvorlig galt et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at man må ringe, ja, spesielt i jobber hvor det faktisk MÅ være noen på jobb, og hvor det er veldig viktig at leder får med seg beskjeden så tidlig som mulig for å få fatt i en erstatter. 

Det gjelder helt generelt også: er det noe viktig, som leder må få med seg NÅ, så må du ringe. Du kan ikke forvente at en leder skal lese alle meldinger som tikker inn umiddelbart. 

Jeg må ikke ringe, men så har jeg også en helt annen type jobb, hvor det ikke er noen som må ta over for meg om jeg ikke er der. 

Anonymkode: 1e690...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forventes alle plasser at det skal ringes inn. Noen tror at det skal redusere fravær ved å gjøre det litt vanskeligere enn å bare melde. Spesielt de som vil prøve å overtale deg til å komme på jobb likevel og eventuelt prøver å grave etter grunnen. 

Spiller ingen rolle for meg. Jeg sier bare at jeg er syk. Og grunnen til det, om de er så frekke og spør, er et privat anliggende. Det har de ikke rett på å vite. Kan jeg komme senere? Nei, er syk. Det hele tar ikke mer enn et minutt. Jeg gjør meg ikke mer spak eller unnskylder meg over situasjonen. Det er som  det er. Så ringer jeg eventuelt dagen etterpå. Men slapper og hviler ut de dagene. Det er herlig å hente seg inn slik også av og til.

Anonymkode: 599e6...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det forventes alle plasser at det skal ringes inn. Noen tror at det skal redusere fravær ved å gjøre det litt vanskeligere enn å bare melde. Spesielt de som vil prøve å overtale deg til å komme på jobb likevel og eventuelt prøver å grave etter grunnen. 

Spiller ingen rolle for meg. Jeg sier bare at jeg er syk. Og grunnen til det, om de er så frekke og spør, er et privat anliggende. Det har de ikke rett på å vite. Kan jeg komme senere? Nei, er syk. Det hele tar ikke mer enn et minutt. Jeg gjør meg ikke mer spak eller unnskylder meg over situasjonen. Det er som  det er. Så ringer jeg eventuelt dagen etterpå. Men slapper og hviler ut de dagene. Det er herlig å hente seg inn slik også av og til.

Nei det forventes ikke «alle» plasser at det ringes inn. 

Anonymkode: 03906...d67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er likt i hele bedriften, men på min avdeling er det tilstrekkelig med en melding på teams, enten direkte til leder eller i felleschat med teamet. Har jobbet på flere avdelinger i bedriften og det har vært slik alle steder. Vi har (hvertfall på de avdelingene jeg har jobbet) svært lite koettidsfravær. Vi har også selvstendige oppgaver hvor det ikke er behov for vikar, og hvor man drar med seg en backlog av jobb de neste dagene når man har vært borte. Kun ved lengre fravær blir oppgavene våre plassert til andre/vikar satt inn. Det er vel gjerne med på å redusere eventuelle falske sykedager. Det går jo ut over en selv ved at man får det himla travelt når man er tilbake. 

Anonymkode: 44377...f7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2024 at 1:21 PM, AnonymBruker said:

Nei det forventes ikke «alle» plasser at det ringes inn. 

Anonymkode: 03906...d67

Neivel, så finnes det sløve unntak som du kjenner til. Fint for deg. Men på de fleste plasser så er det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt dumt om sjefen ikke ser sms og butikken ikke blir åpnet. Senteret gir bot ved for sen åpning 

Anonymkode: 898eb...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigvis ikke. Nå jobber jeg på kontor da, så det påvirker ingen at jeg er syk. Jeg sender en e-post og informerer om hvor lenge jeg tror jeg blir borte og det er det. 

Anonymkode: fd213...ed2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (På 19.8.2024 den 22.09):

Har aldri opplevd en arbeidsplass hvor man IKKE må ringe inn ved sykdom. Helt normalt, ikke minst der maner avhengig av et visst antall personer for å drifte stedet. Som feks en barnehage. Det er jo kritisk å vite om noen ikke kommer.

Men det er jo mange av oss som ikke har en sånn jobb. Hvis jeg ikke er på jobb, er konsekvensen at arbeidsoppgavene ikke blir gjort før jeg kommer tilbake. Det går ikke an å skaffe en vikar for meg. 

Anonymkode: dfd6c...3e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender en sms. Jeg har ikke hatt en jobb der jeg må ringe inn på 20 år. 

Anonymkode: 602bf...beb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som butikksjef og mine ansatte må ringe om de ikke kommer på jobb. Vi jobber stort sett alene, så om noen ikke kommer må jeg få tak i en annen til å overta vakten. Siden jeg står alene på jobb kan det gå lang tid før jeg leser epost eller SMS, så ved å ringe vet de ansatte at beskjeden er mottatt umiddelbart. Ingen som reagerer negativt på det som jeg har fått med meg.

Anonymkode: a8f7d...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.40):

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Anonymkode: 6b3b5...5fd

Samme yrkessektor og vi ringer leder og avdeling. Selvsagt! For det er en personalkabal og ofte dagsplan som skal endres når noen blir borte, og informasjonen må raskt fram. Jeg leser ikke nødvendigvis epost eller sms klokken 0730, men ringer noen vet jeg at det er informasjon jeg må ha raskt.

Anonymkode: 231f3...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å måtte ringe. Man blir ikke mindre syk av å måtte ringe, men terskelen for å ta en sykedag uten at det er nødvendig heves kanskje litt.

Norge har et unormalt høyt sykefravær. Terskelen for å være hjemme og ikke gå på jobb er for mange lav.

Anonymkode: 737c4...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke måttet ringe leder siden 2017. Sms/teamsmelding er nok.

Jobben er for avansert til å bare finne en tilfeldig vikar, så arbeidet må jeg selv ta igjen når jeg er frisk. 

Anonymkode: bc420...fda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.40):

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Anonymkode: 6b3b5...5fd

Er faktisk du som er barnslig. Er helt normalt at man skal ringe istedet for sms. Alle arbeidsplasser jeg har vært på har hatt det slik

Anonymkode: 1179a...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...