Gå til innhold

Ved sykdom - må dere RINGE leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ikke alle steder, her blir det aldri hentet inn vikar. Jobben min ligger der og venter på meg når jeg kommer tilbake. 

Anonymkode: 5c548...ff7

TS jobber i bhg da 😅 ungene sitter liksom ikke bare å venter til hen kommer tilbake 😂😂😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Catch-22 said:

TS jobber i bhg da 😅 ungene sitter liksom ikke bare å venter til hen kommer tilbake 😂😂😂

Men spørsmålet fra TS var hvordan det gjøres på vår arbeidsplass, så vi svarer ut fra det :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men spørsmålet fra TS var hvordan det gjøres på vår arbeidsplass, så vi svarer ut fra det :) 

Tror vi har begge rett 😊 synes fortsatt ikke det er rart at sjefen til TS vil at hen ringer. Siden hen jobber i bhg må sjefen ordne vikar asap zulu. Deilig for deg at du slipper 😊👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Catch-22 said:

Tror vi har begge rett 😊 synes fortsatt ikke det er rart at sjefen til TS vil at hen ringer. Siden hen jobber i bhg må sjefen ordne vikar asap zulu. Deilig for deg at du slipper 😊👏🏼

Jeg synes heller ikke det er rart, det er ganske naturlig på en arbeidsplass der man om mulig må skaffe vikar. Og jeg har også måttet ringe på andre arbeidsplasser, og med en annen sjef. Så bare svarer ut fra hvordan vi har det nå. Det er nok mest vanlig å måtte ringe, men ikke helt uvanlig at melding er nok. Hører med til historien at den forrige sjefen min som forlangte ringing, konsekvent aldri svarte i telefonen. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fordi leder ikke sjekker sms og epost så ofte og må få tak i vikar? Jeg har ikke en kritisk jobb og det er nok med en epost. 

Anonymkode: a74a8...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må det ringes. Vikar må skaffes, det er viktig at beskjeden ikke blir liggende et eller annet sted. For alt du vet kan lederen din også være syk og fraværende, da er det viktig at du oppfatter at beskjed ikke har nådd fram, slik at du kan ringe stedfortreder.

Og ja, det er ubehagelig å ringe seg syk, og det ibseg selv er førebyggende mot skulk. Da uteblir man bare når man faktisk er syk.

Anonymkode: 650d7...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ja, det er ubehagelig å ringe seg syk, og det ibseg selv er førebyggende mot skulk. Da uteblir man bare når man faktisk er syk.

Jeg sender mail, og uteblir også bare når jeg er syk. Ofte ikke da en gang, siden jeg kan ha hjemmekontor og slipper reisen til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ringe. Før kunne vi sende melding på arbeidsplassen min, men det endte med at leder satt ned foten da noen kollegaer av meg følte at å sende en melding var helt greit å gjøre selv om det var midt på natten. Så hun ble lei av å våkne opp av meldinger i 2-4 tiden på natten. Var også noen ganger at hun ikke hadde fått med seg meldinger og da ikke fikk ringt inn noen andre til riktig tid. Derfor må man nå ringe slik at det ikke blir gjort midt på natten og slik at hun er mer sikret å faktisk få med seg at noen er syk. 

Anonymkode: 8e496...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sender mail, og uteblir også bare når jeg er syk. Ofte ikke da en gang, siden jeg kan ha hjemmekontor og slipper reisen til jobb.

Og det gjelder de fleste. Men man kan ikke ha ulike regler for de med og de uten arbeidsmoral.

Uansett, det er bare en bieffekt av regelen. Ikke grunnen til at den er der i utgangspunktet.

At fraværet er høyere i yrker som krever oppmøte enn i yrker der man kan ha hjemmekontor er bpde kjent og selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ringt på over 20 år - nå funker Chat på Workplace med teamet og e-post til nærmeste leder, og evt til de man skal ha møte med samme dag...

Anonymkode: 53363...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må ringe leder og si fra om fravær, samt hvor mange dager jeg tror jeg vil bli borte. Og er det mer enn EN dag, må det ringes inn hver morgen klokka halv åtte for å si at jeg fortsatt er syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender sms eller e-post. Eller melding på Teams. Men man gjør jo det sjefen ønsker. Vil sjefen ha telefon, er ikke det noe å være sur for.

Anonymkode: dfd6c...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss holder det lenge med en SMS, men det har nok mest med typen jobb å gjøre. Da jeg jobbet i butikk måtte jeg ringe inn. Nå som jeg har en kontorjobb, attpåtil en der all samhandling foregår med andre med kontorjobb, er konsekvensene av fravær litt annerledes. Hadde hatt forståelse for det hvis sjefen i min nåværende jobb også krevde at man ringte, sånn sett, men skjønner at det stiller seg annerledes enn i jobber der de som er på jobb må gjøre bortimot nøyaktig like mye selv når flere kollegaer melder forfall.

Anonymkode: 997c9...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri opplevd en arbeidsplass hvor man IKKE må ringe inn ved sykdom. Helt normalt, ikke minst der maner avhengig av et visst antall personer for å drifte stedet. Som feks en barnehage. Det er jo kritisk å vite om noen ikke kommer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, må ringe både avdelingen og leder. Er det helg/kveld eller leder har fri ringer vi avdeling og sender sms.

Anonymkode: 403a2...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.40):

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Anonymkode: 6b3b5...5fd

Jeg legger det inn i kalender. Man vet jo i 99,9% av tilfeller at man er syk kvelden før. Og da legger man «syk» i kalenderen og skrur av vekkerklokka. Har man barn så tar partner dem (har man ikke såpass oppegående partner blr man dumpe hen og finne seg ny).

Livet er for kort til å omgåes idioter, ts. Finn deg en ny jobb. Og gi nåværende beskjed om at dette er årsaken til at du slutter, den dagen du går. 

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.45):

Det SKAL være litt ubehagelig å ringe inn syk. Det mener jeg helt oppriktig. Det skal være en terskel og ikke noe man tar lett på. Og det å plukke opp telefonen og måtte ordlegge seg er det minste man bør kunne gjøre. 

Anonymkode: d7cc4...f5e

Nei. Man skal ha som et absolutt minimumskrav at leder gjør jobben sin. En av dem er å motivere, ikke piske. Klarer du ikke motivere? Ok. Finn deg noe annet å gjøre. Og jobb for all del ikke med barn, som ts har valgt. 

Om du med dine handlinger sier «jeg tror alle som jobber her er idioter» så får du veldig velfortjent bare ansatte som er idioter. Ikke fordi «folk flest» er idioter. Fordi folk som ikke er idioter er mer verdt enn å jobbe slike toxic steder. De finner seg en jobb der man legger «syk» inn i kalenderen og snur seg over på andre sida og sover til 12.

Anonymkode: ecb8d...2d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 16.46):

Vi må ringe leder ja i prinsippet og synest det er litt teit siden han kan være vanskelig å få tak i om morningen. Burde holde å sende sms og be leder ringe når han har mulighet.

Anonymkode: f1dbf...08b

Hvis du ringer leder og ikke får tak i ham kan du jo sende en sms hvor du skriver at du forsøkte å ringe, fikk ikke svar, du er syk slik og sånn, jeg forsøker å ringe senere.

Anonymkode: 7c196...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som instutisjonskokk i kommunen, vi sender melding til leder samt en kollega og sier ifra på mårran, også ringes vi litt utpå dagen og tar en prat om hvordan det går, når man forventer å komme tilbake osv. 

Anonymkode: e6c7c...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...