Gå til innhold

Ved sykdom - må dere RINGE leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke det er rart i det hele tatt! Leder må få beskjed asap og kunne få tak i vikar! 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å måtte ringe når man er syk, og å bli spurt om eventuell restarbeidsevne og når man ser for seg å være tilbake på jobb. 

Jeg jobber i en virksomhet med døgndrift i en stor kommune, og må ringe ved sykefravær. Dette er en felles regel for hele kommunen, og det var samme regel da jeg jobbet i en annen kommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ringe leder direkte, men kan ringe til kontoret som tar beskjeden og bringer den videre. Evt. de som er på kveldsvakt kvelden før eller nattevakt. Men ja, ringer. Sender sms i tillegg å ringe hvis det er noe spesielt jeg vil at leder skal vite (lengde på fravær f.eks.).

Men, en annen arbeidsplass jeg jobba på var det en litt annen kultur. Da kunne jeg faktisk sende sms til leder om sykdom. 

Anonymkode: 942ce...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare huske å føre det i fraværssystemet så fort jeg er tilbake på jobb, faktisk. Sjefen har ikke noe behov for å vite hvilke dager jeg jobber så lenge prosjektene mine fullføres i tide. 

Pluss å selv avlyse alle møter jeg skulle ha den dagen, da, så det baller jo fort på seg.

Anonymkode: 8c471...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sende sms,e-post eller melding via teams. Vi kan også ha hjemmekontor, så det er også et alternativ om man ikke er så syk. Vi blir ikke erstattet da sakene vi har ligger i stedet på vent. 

Anonymkode: a6f28...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Sender sms eller teams melding. Lite kontor. Jeg har mulighet for hjemmekontor, så jeg gir evt bare beskjed om at jeg er hjemme og at jeg muligens tar kortere dag avhengig av formen. Vi står ganske ledig så lenge vi holder orden på egne avtaler. 

Anonymkode: 03906...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må sende SMS mellom kl 06.30 og 07.30. Leder tar deretter en telefon i løpet av dagen for å høre hvordan det går. 

Anonymkode: 0e2e1...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Anonymkode: 6b3b5...5fd

At man ringer. Dette er helt normalt.

Vet selv at det er langt vanskligere å utføre de plikter arbeidsgiver har om ikke fraværet meldes via telefon.

Så har du selvfølgelig unntakene med akutte hendelser der ringing ikke er hensiktsmessig eller gjennomførbart.

Men ja. Utgangspunktet er at fravær ringes inn.

Anonymkode: e795b...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unaturlig å kreve en samtale. For det første kan det heve terskelen litt for å melde seg syk når man faktisk må snakke med lederen. Det hindrer endel av «vondt i viljen» fraværet som koster arbeidslivet og dermed Ola Nordmann MASSE penger. Når et så enkelt tiltak gjør det noe bedre, tenker jeg at det får vi tåle når vi er syke, å ta den samtalen.

I tillegg handler det om tidsaspekt. Er det kun timer før du skal på jobb, er det viktig å få denne informasjonen så kjapt som mulig. Særlig hvis en vikar må skaffes. Fort gjort at meldinger ligger ulest en stund, og da kan verdifull tid være tapt, og det kan være vanskeligere å få kompensert for fraværet ditt ved å f.eks få andre til å steppe inn i et møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen som ringer, kun mld eller på Teams. Jeg sender melding på Teams, da ser jeg også at leder har sett beskjeden. 

Anonymkode: 3e806...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel litt avhengig av hva man jobber med. Om man er lærer, sykepleier, bussjåfør eller jobber i butikk er det noen som må settes inn for å gjøre din jobb og da skjønnerjeg at man må ringe siden det er viktig at beskjeden når fram i tide.

Mens for de av oss som har kontorjobber der ingen settes inn men jobben venter til du er tilbake så er det jo langt mindre prekært. Det spiller egentlig ingen rolle om min leder ikke vet at jeg var syk før dagen etter, med mindre vi hadde felles møte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må ringe.
Det er helt selvsagt synes jeg, da er både leder og arbeidstaker sikker på at beskjed er mottatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Catch-22 said:

Synes ikke det er rart i det hele tatt! Leder må få beskjed asap og kunne få tak i vikar! 😊 

Ikke alle steder, her blir det aldri hentet inn vikar. Jobben min ligger der og venter på meg når jeg kommer tilbake. 

Anonymkode: 5c548...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ringe. Kommunikasjon via sms er ok hvis sykdommen vedvarer.

Anonymkode: b986d...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du syntes det er helt teit å måtte ringe inn sykefravær er en sak.
Ser at det er litt forskjellig praksis hos ulike bedrifter, men ALLE jobber jeg har hatt, har jeg altså måtte ringe inn å si jeg er syk. Jeg tror at hos flesteparten må man ringe inn syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

på alle arbeidsplasser det må settes inn en erstatter, er det naturlig at man ringer. En må jo være sikker på at beskjeden har kommet frem, finne løsninger osv. Jeg har aldri hatt noen problem med å ringe, får da alltid god bedring. Vi er da ikke syke i tide og utide. 

Anonymkode: 37519...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi pleier å melde inn i et sånt internt kommunikasjonssystem som alle sjekker hver morgen.

Jeg har for øvrig vært syk én dag på 8 år i denne jobben (sånn siden noen mener det å ikke ringe gir høyere sykefravær).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet, så er alltid folk på jobb i avdelingen. Vi må ringe leder mellom 08 og 20, blir man syk på andre tidspunkt enn det (f.eks syk før tidligvakt 07.15) ringer vi avdelingen som ordner vikar, og så ringer leder etter 08.

Anonymkode: e3d50...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ringe inn. Kollegene mine sender melding på messenger til leder.

Anonymkode: efe66...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...