Gå til innhold

Ved sykdom - må dere RINGE leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sender bare SMS, det er så tidlig på morgenen her ( kl 05) 

Anonymkode: 77d9f...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke veldig strengt med det nei. Og det spørs når på dagen det er. Hvis jeg ringer en gang og ikke får tak i noen så skriver jeg mail. Bruker ikke mer av tida mi til å ringe nei. 

Anonymkode: f175a...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som leder er det faktisk veldig bra å få snakket med sine ansatte. Ikke få ganger har den syke ansatte kunnet jobbe litt likevel med tilrettelegging, komme senere etc. Slike løsninger hadde ikke kommet dersom det ble sendt en e-post eller sms. 

Anonymkode: 7fec4...aee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe. Jobber på sykehus. Liker ikke å ringe når jeg er syk, men om jeg løfter blikket, så forstår jeg at det er bra at det er sånn. 

Anonymkode: c23bf...d1e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe ja. For det første er det ikke alltid at det å sjekke sms og email er det første leder gjør om morgenen, og for det andre gjør det kommunikasjonen enklere. Kanskje er det en beskjed eller spørsmål leder har, og da er det unødvendig å bruke tid på å sende smser frem og tilbake.

Anonymkode: 0eee1...056

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det nok å sende melding, men alle tidligere arbeidsplasser har krevd at man ringer inn. 

Anonymkode: 7d2e2...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder med en SMS her. Da jeg ble sykmeldt i tre måneder var det også nok med melding. 

Anonymkode: efb49...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det nok med sms. Jeg er avdelingsleder, og jeg gjør det samme til min leder, og også til de andre avdelingslederne så vi har oversikt. Jeg sier også at melding holder for meg når de under meg er borte.

Har en avtale om at vi slår på tråden hvis vi har lyst etterpå. Noen skriver også i meldingen at det er fint om jeg kan ringe når jeg kan, da gjør jeg så klart det så fort som mulig.

Anonymkode: abdc8...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må vi. Og det var moro en gang jeg hadde skikkelig streptokokkinfekskon i halsen med mandler som tettet hele svelget og nesten ikke hadde stemme.

Anonymkode: 88657...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo veldig på hva slags jobb man har og da. Om det sitter kunder/pasienter/klienter og venter enn om det er en jobb som kan settes på vent eller taes på kveldstid av en annen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Anonymkode: 6b3b5...5fd

Samme på min arbeidsplass. Og ja, hensikten er nettopp å høyne terskelen for å melde seg syk, for vi har MYE sykefravær og dårlige holdninger/moral blant de ansatte. Jobben min har døgnkontinuerlig drift, så morgenvakt som er syk må melde fra til nattevakt så fort man vet at man blir fraværende (slik at vedkommende vet at det kommer færre på jobb på morningen) i tillegg til å ringe sjefen. 

Anonymkode: 576e2...94e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe ja, selv om leder verken må skaffe vikar eller overlate arbeidsoppgavene mine til andre (alt blir liggende til jeg er på plass igjen). Litt kjedelig når jeg sliter mye med migrene, og jeg må sove det av meg. Å stå opp for å ringe gjør at jeg bruker lengre tid på å sovne igjen og det igjen gjør at jeg bruker mer tid på å bli i form.

Når det er sagt har jeg sjelden egenmeldingsdager.

Anonymkode: 42391...b53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender sms. Men jeg jobber i offentlig forvaltning, og det blir ikke leid inn vikar. Arbeidsoppgavene mine må jeg ta igjen når jeg er frisk. Eventuelle møter må jeg selv avlyse vha e-post.

I en barnehage hvor det må vikar til skjønner jeg godt at man må ringe, da vet man også at beskjeden har kommet frem. Lederen ønsker sikkert å vite noe om antatt lenge også, mtp bemanning.

Anonymkode: ab6e2...3de

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber også i barnehage, og vi må ringe inn fravær ja. Syns det er helt rimelig. Mange har sikkert lavere terskel for å melde seg syk hvis de bare kan sende en sms. 

Anonymkode: b876a...3c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass trenger man bare å sende sms. Jeg syns det er en skikkelig uting og har faktisk spurt leder om hvorfor man ikke må ringe inn. Det SKAL være litt ubehagelig å melde seg syk når man samtidig får full lønn for å være hjemme. Vi har et sykefravær på nesten 10 %, så jeg kan ikke fatte hvorfor hun ikke i det minste vil iverksette et såpass enkelt tiltak. Jeg overser stadig sms på morgenen selv da jeg ikke gidder å bære den med meg overalt, og så har man ikke fått med seg at folk er syke. 

Anonymkode: 6aa05...63b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi må ringe ja, selv om leder verken må skaffe vikar eller overlate arbeidsoppgavene mine til andre (alt blir liggende til jeg er på plass igjen). Litt kjedelig når jeg sliter mye med migrene, og jeg må sove det av meg. Å stå opp for å ringe gjør at jeg bruker lengre tid på å sovne igjen og det igjen gjør at jeg bruker mer tid på å bli i form.

Ja, det er et problem når man er syk. Alarm på og vente til det blir passe tid å ringe sjefen. Stresse i tlf og kanskje tar han ikke tlf. Da er det å vente og ringe igjen. Og tid man kunne bruke til å bli fort frisk frisk, blir brukt til tull . Så mye bedre for alle at det sendes melding. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det er sagt har jeg sjelden egenmeldingsdager.

Anonymkode: 42391...b53

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På forrige arbeidsplass var det ikke nok å ringe bare leder, man måtte ringe sentralbordet også, i tillegg til å legge inn fraværet selv i Simployer. Helt tullete, spør du meg. På nåværende arbeidsplass sender man bare mail. Likevel var det høyere sykefravær på forrige arbeidsplass enn på nåværende.

Anonymkode: 95449...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ringe sekretær i ekspedisjon OG sms’e leder.

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe, men det holder med å gi beskjed til den kollegaen som tar telefonen, og så blir beskjed gitt videre til leder. 

Anonymkode: ceb4f...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må ringe

Fins de som forsover seg og ringer inn syk ved lunsj tider

Anonymkode: f07b8...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...