Gå til innhold

Alt går i mellom stemor, normalt? Hadde dere funnet dere i det?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan vell ikke kalles stemor enda men det gjør det enklere når jeg skriver. 

Jeg og barnefar gikk fra hverandre for noen år siden. Han hadde barnet 50% og vi hadde kjempe god kommunikasjon. Så fikk han ny dame i desember. Da endte vi opp med å endre til at han hadde samvær annenhver helg. Vi hadde fortsatt grei kommunikasjon. Etter en måneds tid, så endte han opp med å slutte med samvær i helgene til ikke noe fast(sporadisk samvær). For rundt 2 måneder siden så fikk vi endelig ordnet en avtale under litt mer profesjonelle omstendigheter til en søndag annenhver helg. Alt dette etter hun kom inn i bildet. 

Dette fungerer helt greit, men en ting som plager meg ekstremt er at hvor enn jeg prøver å kommunisere med han ang våres barn. Så legger han hun til i «gruppe». Nå har han helt sluttet og svare, og jeg direkte kommuniserer bare med dama hans. Prøver jeg evt skrive til han, vil jeg bare få en melding av hun. Jeg ser hva du skriver vi kan snakke her istedet. I dag når barnet ble hentet, så gikk han ikke ut av bilen en gang. Det er da stemor som henter barnet. Mens barnet er kjempe glad for å se pappa har dette gått så langt av han går ikke ut for å gi en klem når de kommer en gang. 

Jeg føler bare helt situasjonen er så ubehagelig, og jeg føler på en måte at det er jo mellom meg og han dette samværs greiene. Jeg vil jo at dialogen skal være mellom meg og far. Vi hadde jo utrolig god dialog veldig lenge etter bruddet før hu kom i bildet. Jeg har hatt ny mann i 2 år også. Så er ikke noe følelser der heller. 

Skal nevnes at jeg kjenner til ex mannen hennes, og fått høre at hu er utrolig sjalu. Til det nivået at hvis han var med noen felles venner av de begge som var av motsatt kjønn, så kommer han hjem til en loco dame, som grein, kutta seg, gudene vet hva. Så i forholdet dems mista han jo alle venner fordi han orket ikke styrer han kom hjem til. Så tror det er blitt sånn fordi hu må kontrollere alt. 

Anonymkode: 58221...163

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det siste avsnittet ditt er nok riktig, hun tar over fordi huner sjalu på oppmerksomheten far gir barnet og far tar baksetet for å skjerme barnet - det vil koste han forholdet til barnet uansett over tid tror jeg.

Anonymkode: e1ce7...1c0

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper for barnas del at det blir slutt mellom de snarest mulig, dette kommer aldri til å bli bedre. Ikke mye du kan gjøre, du får bare prøve å forholde deg til situasjonen best mulig, og krysse fingrene for at han innser dette sel. 

Anonymkode: f73d4...f20

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Her er det kun jeg(stemor) som kommuniserer med mor. Far og mor er elendige på og kommunisere seg i mellom og mye info går tapt. Jeg tok en prat med begge to for mange år siden og sa jeg kunne godt være den som kommuniserer for dem for jeg og mor klarer og prate bedre sammen enn mor og far, dette var greit for begge to og nå får alle den infoen og oppfølgingen som trengs. Dette er ikke pga komtroll behov eller sjalusi men fordi jeg blei lei av dårlig kommunikasjon, ingen info flyt og at det var ekstremt vanskelig og planlegge pga dette. 

Anonymkode: 0f562...721

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her er det kun jeg(stemor) som kommuniserer med mor. Far og mor er elendige på og kommunisere seg i mellom og mye info går tapt. Jeg tok en prat med begge to for mange år siden og sa jeg kunne godt være den som kommuniserer for dem for jeg og mor klarer og prate bedre sammen enn mor og far, dette var greit for begge to og nå får alle den infoen og oppfølgingen som trengs. Dette er ikke pga komtroll behov eller sjalusi men fordi jeg blei lei av dårlig kommunikasjon, ingen info flyt og at det var ekstremt vanskelig og planlegge pga dette. 

Anonymkode: 0f562...721

Hvorfor tenker du at dette er relevant for trådstarter sin situasjon? Dette er et helt annet utgangspunkt.

Anonymkode: f3331...2b1

• Liker 20
  • Nyttig 12
Skrevet

Nei det er ikke normalt og nei jeg hadde ikke funnet meg i det. Det er du og far som er forelder - ikke stemor/ny partner. 

I noen tilfeller så er det bedre at kommunikasjonen går via annen part - men da skal det være godt grunnlag for det. 

Er hun sjalu så må hun jobbe med seg selv. 

Anonymkode: 6011a...214

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du burde melde deg ut av de gruppechatene og kun sende sms til han. Svarer kun hun så ignorerer du det. Senere purrer du på svar fra han. Får du ingen svar eller kun fra henne så lar du det være.

Anonymkode: d0583...9b6

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

En «stemor» som har vært der i knapt 9 måneder skal vel ikke ta seg av kommunikasjonen? Det er fars ansvar. Om et par måneder kan det være en ny «stemor» inne i bildet.

Anonymkode: d08d9...fca

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du burde ringe ham istedenfor å tekste, og insistere på å få snakke med ham, ikke henne. 

Anonymkode: cc1a3...4e7

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Hun har psykiske problemer som hun regulerer med trang til kontroll. Du må snakke med ham, fordi han er i ferd med å miste kontakten med barna. Og årene går fort. Det er for mye på spill, han må våkne.

Anonymkode: db846...c2b

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kutta seg?  Så fint at faren finner seg ei med sånne psykiske problemer da, og selvskading tyder på en diagnose som er krevende for de rundt. Vær glad barnet slipper å lide under hennes nærvær for ofte, og så får du bare håpe at faren tar til vettet etterhvert, men det er jo tydeligvis noe som skorter der i gården også, når han reduserer samvær fra 50% til nærmest ingenting. Hadde ikke orket å bry meg om noen kommunikasjon med en så fraværende og uinteressert far, så bruk heller din energi og tid på barnet.

Anonymkode: 7e2c2...464

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter en måneds tid, så endte han opp med å slutte med samvær i helgene til ikke noe fast(sporadisk samvær). For rundt 2 måneder siden så fikk vi endelig ordnet en avtale under litt mer profesjonelle omstendigheter til en søndag annenhver helg. Alt dette etter hun kom inn i bildet. 

Dette fungerer helt greit

Fungerer det virkelig helt greit at barnefar har gått fra 50/50 til nesten ikke å ønske å ha kontakt med barnet? Hva synes barnet om dette? Har du snakket med barnefar for å diskutere hvor skadelig dette er for deres relasjon?

Anonymkode: 66feb...001

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Den bråe endringen i hans interesse for sine barn er i seg selv bekymringsverdig. Likevel høres det ut som om det er barnas beste at de er hos far og ny dame minst mulig.

for barnas skyld hadde jeg ikke brydd meg om hvem jeg kommuniserte med, spiller det egentlig noen rolle når oppfølgingen fra far er så og si ikke eksisterende? Det handler vel kun om henting/levering?

dersom du er bekymret for barnas psykiske helse/barnas sikkerhet under samvær, mtp at far tilsynelatende ikke bryr seg om de og at stemor har psykiske lidelser, så ville jeg drøftet dette med rett instans i kommunen for å høre om hjelp. Familievernkontoret er selvfølgelig også en viktig instans å få få hjelp fra, og jeg ville invitert til et kurs ala «fortsatt foreldre» eller noe slikt.

når det er sagt er jeg både mor og stemor, og som stemor kommuniserer jeg godt med stebarnets mor, og både henne min mann foretrekker tilsynelatende at kommunikasjon vedr. Alt mulig går gjennom meg (det er svært konfliktdempende for deres relasjon). Som mor har jeg forsøkt å kommunisere med fars kjærester, men siden far er uinteressert i å være far, så finner han seg likesinnede damer, dermed er kommunikasjonen også ikke-eksisterende på tross av forsøk. Like greit egentlig, med tanke på gjennomtrekket av damer.

Anonymkode: 23e52...de0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du burde melde deg ut av de gruppechatene og kun sende sms til han. Svarer kun hun så ignorerer du det. Senere purrer du på svar fra han. Får du ingen svar eller kun fra henne så lar du det være.

Anonymkode: d0583...9b6

Dette. Hadde vært tydelig og satt foten ned for dette tullet. Voksen mann!

Anonymkode: b4545...099

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er vel verken normalt eller noe de fleste hadde funnet seg i. 

Kanskje du kan få far med på en time hos familievernkontoret ts? 

Anonymkode: 93351...0ce

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjenner til en lignende situasjon der mor og far har 4 barn. 
far har funnet ny dame, og far vil kun kommunisere med mor via sms. Ikke snakke på tlf. 
nye dama styrer alt. Lite skjønner han at dette går utover barna. Her er også den nye dame psykisk ustabil, sjalu og lager drama. Hun har selv barn med en annen mann, det er det også konflikt 

Anonymkode: c7474...d0c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En «stemor» som har vært der i knapt 9 måneder skal vel ikke ta seg av kommunikasjonen? Det er fars ansvar. Om et par måneder kan det være en ny «stemor» inne i bildet.

Anonymkode: d08d9...fca

Kanskje intuisjonen hennes sier å ts ikke er ferdig med han eller hun har tatt ts på fersken med å drive på manipulerende spel og hennes motivasjon er å beholde mannen. Koste hva det koste vil. 

Anonymkode: d7aed...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje intuisjonen hennes sier å ts ikke er ferdig med han eller hun har tatt ts på fersken med å drive på manipulerende spel og hennes motivasjon er å beholde mannen. Koste hva det koste vil. 

Ts har ny mann, klarte du ikke å få med deg det?

Anonymkode: b46cd...6dd

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts har ny mann, klarte du ikke å få med deg det?

Anonymkode: b46cd...6dd

Han kan være en mellomstasjon for alt vi vet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med å teste hva som skjer om du blokkerer både nummeret hennes, og facebookprofilen hennes? Samværsavtalen er jo mellom mor og far, så i utgangspunktet er det jo ingen grunn til at du skal måtte forholde deg til henne. 

• Liker 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...