Gå til innhold

Israel innrømmer systematiske krigsforbrytelser

Vma

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Synes du ikke det er lit merkelig å hevde folk støter palestinere på "autopilot" i en tråd om systematiske krigsforbrytelser mot nettopp SIVILE palestinere? Det handler ikke om at uskyldige sivile blir sat i fangenskap og i dagevis brukt som levende skjold liksom, men et eller annet som skjede på 60 tallet...... Jeg synes det er en veldig nedlatende holdning å ha til meningsmotstandere! Bare fordi vi mener noe annet en deg trenger vi ikke være manipulert av sovjet (en stat som forsvant for hvor mange år siden?).

Hvis IDF begår krigsforbrytelser i form av seksuell mishandling av fanger, og å sende siviler foran seg inn i farlige områder, er jo det forferdelig og må etterforskes og straffes. Selv om jeg kan forstå det siste på et vis, det er fortsatt et stort antall gisler der. 6 mannlige gisler ble funnet døde i går. 

Men…. Nå er det nazisammenligningen vi diskuterer. Og den forbindelsen er etablert for lenge siden, lenge før 7/10. Folk på internettet sammenlignet israel med nazi-Tyskland lenge før disse anklagene kom på bordet. 
Og den historiske bakgrunnen er akkurat det som Torkel Brekke og undertegnede, og @Svavaskisserer. 
Folk bør vite hva de støtter, og hvor holdningene deres kommer fra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, velociraptor said:

Jeg kan ikke forstå at Israel bruker sivile på denne måten, nei. Det er ikke greit.  amen jeg hadde ikke hatt problem med det om de brukte Hamas på denne måten, selv om det også anses som krigsforbrytelser. Jeg synes det er forkastelig at de i stedet velger å bruke sivile palestinere som skjold og agn på denne måten.

Nei, om det så er sivile som er imot Hamas, sivile som støtter Hamas eller terrorister i Hamas er er det helt uakseptabelt. Men synes det er veldig lite informasjon om saken foreløpig. Hva er omfanget? Har det vært rapportert? Etterforskes det? Det er jo imot IDFs reglement, og soldater har vært dømt for lignende saker tidligere. Forstår det nå som at en avis har snakket med soldater som forteller det har forekommet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (15 minutter siden):

Nei, om det så er sivile som er imot Hamas, sivile som støtter Hamas eller terrorister i Hamas er er det helt uakseptabelt. Men synes det er veldig lite informasjon om saken foreløpig. Hva er omfanget? Har det vært rapportert? Etterforskes det? Det er jo imot IDFs reglement, og soldater har vært dømt for lignende saker tidligere. Forstår det nå som at en avis har snakket med soldater som forteller det har forekommet. 

Juridisk sett er det selvsagt like uakseptabelt, men for mitt personlige moralske kompass hadde det endret mye om det var Hamas-terrorister (og da altså terrorister, typ var med på 7. oktober massakren, ikke palestinere som sloss mot israelske soldater inne i Gaza, det er etterhvert forståelig at de gjør)

Men ja, interessant å vite om dette er noe som har skjedd noen få ganger eller om det er systematisk bruk av palestinere på denne måten. 

Jeg tviler forøvrig på om det noen gang har vært en krig der ikke begge parter begår krigsforbrytelser, men omfanget varierer selvsagt.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (11 minutter siden):

Hvor mange er dømt i forhold til antall saker?
Hårstrå, griper hardt i de få hårstråene.

Forskning og tall er tydelige, IDF og Israel er ræva på å straffeforfølge. Allikevel når en blir straffet, ofte pga tvang utenfra, så brukes det som eksempel på at hele IDF og Israel er ryddig og flinkest i klassen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 timer siden):

Hvilken straff får de? Kakebu,  slik at IDF kan krysse av firkanten for konsekvenser, med påfølgende iskrem  klapp på skulderen og medalje for heltemodig innsats når de slipper ut etter et døgn?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/20/2024 at 10:20 AM, Bigote said:

Er en voldektsmann som forgriper seg på en kvinne noe mindre voldtekstsmann fordi en annen voldtok seks? Skjønner du ikke hvor langt på jordet denne logikken er?

Vi er alle i mot folkemord og krigsforbrytelser, samtidig så er vi bare enn så mye engasjert i ting sim skjer i land langt borte.

Det er en ting som er rart når en først skal engasjere seg så veldig i sånt som skjer langt borte, er at man da velger det påståtte folkemord og krigsforbrytelser staten Israel begår, når det finnes mye verre og helt klart og utvetydige grusomheter, man kan engasjere seg i. Det finnes helt klart verre aktører her i verden man kan demonstrere mot, men det er jødene sitt påståtte folkemord man protesterer så høylydt mot. 

Vi i Europa har historisk sett oppført oss så bra mot jødene, og varsellampene burde lyse når det er det at jødene forsvarskrig absolutt skal fordømmes som et mulig folkemord, og alt de foretar seg i krigssonen skal kategoriseres som krigsforbrytelser, og de å be sivile mennesker søke sikkerhet før militære aksjoner, blir kalt intet mindre enn etnisk rensking. 

Da bør man gå i seg selv, spørre seg selv, hvorfor det er jødene det er viktigst å fordømme? Av alle forferdelige aktører i denne verden? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Madame Butterfly said:

Vi er alle i mot folkemord og krigsforbrytelser, samtidig så er vi bare enn så mye engasjert i ting sim skjer i land langt borte.

Det er en ting som er rart når en først skal engasjere seg så veldig i sånt som skjer langt borte, er at man da velger det påståtte folkemord og krigsforbrytelser staten Israel begår, når det finnes mye verre og helt klart og utvetydige grusomheter, man kan engasjere seg i. Det finnes helt klart verre aktører her i verden man kan demonstrere mot, men det er jødene sitt påståtte folkemord man protesterer så høylydt mot. 

Vi i Europa har historisk sett oppført oss så bra mot jødene, og varsellampene burde lyse når det er det at jødene forsvarskrig absolutt skal fordømmes som et mulig folkemord, og alt de foretar seg i krigssonen skal kategoriseres som krigsforbrytelser, og de å be sivile mennesker søke sikkerhet før militære aksjoner, blir kalt intet mindre enn etnisk rensking. 

Da bør man gå i seg selv, spørre seg selv, hvorfor det er jødene det er viktigst å fordømme? Av alle forferdelige aktører i denne verden? 

For det første..

Israel har begått gjentatte krigsforbrytelser og menneskerettighetsbrudd i denne konflikten.. Dette er ikke en hemmelighet og jeg regner med at du finner veldig få Israelere som vil protestere på dette. Dette er dokumentert såpass godt gjennom konflikten at man må være ekstremt lite belest for å avskrive at dette har skjedd i det hele tatt.

Folkemordet i Gaza ppd. dreier seg om et håpløst antall sivile (kvinner og barn) som må dø som hevn for hva Hamas gjorde i oktober i fjor. Det Israel gjør i dag er i lang større grad en hevnaksjon som dreper tusenvis av sivile Palestinere enn en krigføring som vil stoppe Hamas.. En terroristisk motorganisjon vil ha en sterkere støtte i Palestina og i verden i fremtiden basert på måten Israel håndterer dette på... Det har historien bevist veldig klart og selv som nøytral burde man fordømme hva Netanyahu holder på med..

Når det kommer til å moralisere rundt folk som har det verre enn Palestina i verden: Hvorfor er det greit at du utnytter disse i en diskusjon når du ikke reiser ut for å bidra humanitært for dem og heller velger å stå på disse for en vinning i en diskusjon/ en agenda? (Om du faktisk har vært en aktivt innenfor humanitært arbeid så trekker jeg det siste avsnittet tilbake)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 21.8.2024 den 9.04):

Hvis IDF begår krigsforbrytelser i form av seksuell mishandling av fanger, og å sende siviler foran seg inn i farlige områder, er jo det forferdelig og må etterforskes og straffes. 

Så du er positiv til saken som går i meneskeretighets domstolen? Eller mener du at staten som driver med systematiske krigsforbrytelser skal "etterforske" seg selv og "strafe" seg selv her?

Selv om jeg kan forstå det siste på et vis, det er fortsatt et stort antall gisler der. 6 mannlige gisler ble funnet døde i går. 

Hva er liksom sammenhengen her? Det finnes fremdeles gisler på Gaza, så det er "lit greit" å begå krigsforbrytelser mot sivile? Det hjelper da ikke gislene på noen som helst måte at uskyldige palestinere blir mishandlet? 

Men…. Nå er det nazisammenligningen vi diskuterer. Og den forbindelsen er etablert for lenge siden, lenge før 7/10. Folk på internettet sammenlignet israel med nazi-Tyskland lenge før disse anklagene kom på bordet. 
Og den historiske bakgrunnen er akkurat det som Torkel Brekke og undertegnede, og @Svavaskisserer. 
Folk bør vite hva de støtter, og hvor holdningene deres kommer fra.

Nå diskuterer vi i en tråd som handler om systematiske krigsforbrytelser begått av Israel mot sivile Palestinere. Det at noen har sakt noe tidligere, betyr ikke at folk ikke kan tenke det samme selv på er sener tidspunkt. Det er gått mulig at noen sa dette på 60 tallet, men det betyr ikke at det er derfor folk forbinder krigsforbrytelsene som begås i dag med nazistenes krigsforbrytelser. Så utrolig nedlatende og på grensen til manipulerende og skulle fortele "folk hva de støter og hvor holdningene kommer fra"!

Hvorfor sammenligner folk rusland med nazisten da? Ble de også beskrevet som nazister av sovjet på 60 tallet? Er ikke en mer logisk forklaring at nazistene sto for krigsforbrytelsene dagens regelverk er basert på, og derfor er en helt naturlig asosiasjon når hvem som helst begår krigsforbrytelser? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 23.8.2024 den 0.11):

Vi er alle i mot folkemord og krigsforbrytelser,

Vi er da ikke det? Hadde alle i disse trådene tatt klart og tydelig avstand til krigsforbrytelser begått av begge sider tror jeg ikke det hadde vært mye å skrive om.... Men vi trenger jo ikke gå lenger en denne tråden for å finne folk som forsvarer eller bagatelliserer krigsforbrytelser.

I det aller første svarer i tråden som handler om "Israel innrømmer systematiske krigsforbrytelser" kan vi lese at det er greit å være voldsom mot "voldsome menesker".

Samtalen er altså: Israel begår krigsforbrytelser mot sivile, hvor på noen svarer at man skal være "voldsom" mot voldsome menesker "om nødvendig". "Voldsom" er for det første en veldig bagatalisering av krigsforbrytelser synes jeg. For det andre er det drøyt å kalle de sivile ofrene for "voldsome menesker" (når volsom brukes som synonym med krigsforbrytelser).  

Så jeg forstår ikke hvordan du kan tolke dette dit hen at personen er i mot krigsforbrytelsene vi snaker om, jeg finer ingen kritik av overgrepene svare handler om i det minste. 

NatNat skrev (På 18.8.2024 den 16.32):

For å vinne en krig, man må kjenne sine fiender. Jeg har alltid tenkt at man skal være tolerant mot tolerant mennesker, utolerant mot utolerant mennesker, snill mot fredelige mennesker, og hvis nødvendig volsomt mot volsomme mennesker.

Her er det et svar fra en som kan forstå krigsforbrytelsene på et vis. "Jeg kan forstå det" og "jeg er i mot det" betyr to ganske forskjelig ting. Er man i mot noe så menner man at det er helt feil, og er noe feil så bør man ikke forstå at folk velger å gjør det (hvertfal ikke om noe er så feil som krigsforbrytelser er). Igjend bagatalisering og indirekte forsvar av krigsforbrytelsene vi snaker om. 

Hvis IDF begår krigsforbrytelser i form av seksuell mishandling av fanger, og å sende siviler foran seg inn i farlige områder, er jo det forferdelig og må etterforskes og straffes. Selv om jeg kan forstå det siste på et vis, 

Her har vi en som annerkjener at krigsforbrytelser er juridisk feil, men synes moralsk set det er mer akseptabelt om det blir gjort mit utvalgte gruper menesker (ikke sivile). Igjend ikke noe klar avstand fra krigsforbrytelser akurat....

velociraptor skrev (På 21.8.2024 den 10.22):

Juridisk sett er det selvsagt like uakseptabelt, men for mitt personlige moralske kompass hadde det endret mye om det var Hamas-terrorister

Så har vi all wataboutisem du og andre driver med. Igjend samtalen blir: "Israel driver med krigsforbrytelser" hvor dere svarer "MEN hva med allt anet en det vi snaker om"? Om du er i mot krigsforbrytelser, hvorfor er det så vanskelig og skrive dette uten noe MEN?

Det fremstår for meg som om veldig mange er villig til å streke seg irasjonelt langt for å snake om alt annet en trådens tema (israelske krigsforbrytelser). For meg fremstår det som et stort behov for å forsvare og bagatalisere ting som virkelig ikke kan forsvares, og at dere derfor heller fokuserer på alt annet en tema. 

Som jeg har skrevet utallige ganger før så er jeg i mot krigsforbrytelser begått av alle! Om du vil starte en tråd om krigsforbrytelser begått i Syria, Sudan eller av Hamas så skal jeg fordøme de også (i den korrekte tråden). Men jeg ser ingen som forsvarer, bagataliserer, eller prøver å wataboutisme vekk disse krigsforbrytelsene, og det blir derfor litte og skrive om de. I motsetning til denne tråden hvor det finnes VELDIG mye å svare på.

Madame Butterfly skrev (På 23.8.2024 den 0.11):

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
3 hours ago, Bacteria said:

Disse 6 sivile gislene, 2 kvinner og 4 menn, ble funnet døde i en tunnel under Rafah. Blant dem var han som fikk sprengt av seg armen 7/10, mora talte på demokratenes landsmøte i USA nylig.

Israel sier at de var drept 1-2 dager før IDF entret tunnelen de ble funnet i. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/B0rXx9/idf-bekrefter-har-funnet-seks-doede-gisler-paa-gazastripen

Dypt tragisk. Jihadistene burde ha hatt tonnevis av press på seg for å slippe dem fri fra dag en. det har dessverre ikke vært nok av det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

Dypt tragisk. Jihadistene burde ha hatt tonnevis av press på seg for å slippe dem fri fra dag en. det har dessverre ikke vært nok av det. 

Nei, muslimer, islamister og venstresiden verden rundt har jo hyllet «motstandskampen».

Så jo bare på studentprotestene, som gikk langt i å støtte Hamas. 

Slik jeg ser det har begge grupper bidratt til å forlenge konflikten ved å sette mot i jihadistene. Og har dermed både israelsk og arabisk blod på hendene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 time siden):

Nei, muslimer, islamister og venstresiden verden rundt har jo hyllet «motstandskampen».

Så jo bare på studentprotestene, som gikk langt i å støtte Hamas. 

Slik jeg ser det har begge grupper bidratt til å forlenge konflikten ved å sette mot i jihadistene. Og har dermed både israelsk og arabisk blod på hendene.

Får håpe de ikke er drept av Israelske bomber. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Får håpe de ikke er drept av Israelske bomber. 

Det er jo det propagandaapparat til Hamas skal ha oss til å tro.

IDF sier at de ble funnet med skuddskader i hodet og kroppen. 
Kilde: flere nyhetsinnslag i dag. 

En av de to lyver.

Jeg stoler i dette tilfellet mer på Israel enn Hamas. 
Uansett skulle de aldri tatt ikke-stridende som gisler. 
Og om de er drept i skuddveksling fex kommer det til å komme frem. Den israelske offentligheten er ikke en du kan holde slikt skjult i. Et av gislene hadde en familie som har holdt en veldig høy profil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Det er jo det propagandaapparat til Hamas skal ha oss til å tro.

IDF sier at de ble funnet med skuddskader i hodet og kroppen. 
Kilde: flere nyhetsinnslag i dag. 

En av de to lyver.

Jeg stoler i dette tilfellet mer på Israel enn Hamas. 
Uansett skulle de aldri tatt ikke-stridende som gisler. 
Og om de er drept i skuddveksling fex kommer det til å komme frem. Den israelske offentligheten er ikke en du kan holde slikt skjult i. Et av gislene hadde en familie som har holdt en veldig høy profil.

Jeg stoler mer på IDF en regjeringen til Netanyahu, og jeg stoler mer på overlevende gisler en både IDF og Netanyahu 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (9 timer siden):

Disse 6 sivile gislene, 2 kvinner og 4 menn, ble funnet døde i en tunnel under Rafah. Blant dem var han som fikk sprengt av seg armen 7/10, mora talte på demokratenes landsmøte i USA nylig.

Israel sier at de var drept 1-2 dager før IDF entret tunnelen de ble funnet i. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/B0rXx9/idf-bekrefter-har-funnet-seks-doede-gisler-paa-gazastripen

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du valgte å poste i denne tråden fra alle mitøsten trådene til denne nyheten? Forsøker du å hinte til at dette er krigsforbrytelser begått av Israel (trådens tema)? Synes det er uheldig plasering uanset hva tanken bak er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du valgte å poste i denne tråden fra alle mitøsten trådene til denne nyheten? Forsøker du å hinte til at dette er krigsforbrytelser begått av Israel (trådens tema)? Synes det er uheldig plasering uanset hva tanken bak er....

1. Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg prøvde å balansere litt, siden alt vi hører om i media er påståtte israelske krigsforbrytelser. Ser jo at Hamas og NRK prøver å legge dette på Israel også.
2. Ja, det synes du nok.

Endret av Bacteria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

1. Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg prøvde å balansere litt, siden alt vi hører om i media er påståtte israelske krigsforbrytelser.

Du gjør deg nok heller til en mot-polarisering ved å prøve å balansere på denne måten. Da er det bedre å forholde seg til tema i forhold til om faktisk Israel driver med krigsforbrytelser..

Det beste Israel kan gjøre er å styre unna slike handlinger for å reparere det dårlige ryktet de har i forhold til dette.

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (På 18.8.2024 den 16.02):

Dette er faktisk helt vilt, ingen siviliserte land fører krig på denne måten. Her må Israel få samme behandling som Russland. (Tror forresten ikke engang Russland kler ut bakbundne sivile som soldater og jager dem foran seg som levende skjold)

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kwvzzB/israelske-soldater-bekrefter-at-sivile-palestinere-brukes-som-menneskelige-skjold-i-gaza

Motparten er ikke mye bedre:

https://www.vg.no/nyheter/i/AvRwBM/reuters-israelsk-fagorganisasjon-gaar-til-generalstreik-mandag

Eller er gislene drept av Israel selv under den omfattende beskytningen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...