Gå til innhold

Om jeg vant 50mil i Lotto, kan jeg skjule det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg vant 50mil i lotto og har normal inntekt fra før, er det mulig å holde det «hemmelig» ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min kommune så har de lange lister over de med mest inntekt/formue, så her hadde du havnet blant top 20 i formue i allefall, på midtsiden når skattelistene er klare

Anonymkode: 70d08...3dc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min kommune så har de lange lister over de med mest inntekt/formue, så her hadde du havnet blant top 20 i formue i allefall, på midtsiden når skattelistene er klare

I avisa altså

Skrevet

Ja, det kan du såklart. 

Anonymkode: 05531...448

Skrevet

Kjøp boliger med lav ligningsverdi og ta opp gjeld slik at du får skjult formuen. 

Øystein Spetalen har en bolig som skal ha verdi å over 300 millioner kroner og hvor ligningsverdien er på 1,25 millioner kroner. 

Nå er det høyere verdi på sekundærboliger enn primærboliger. Men det er fortsatt meget mulig å gjemme bor formuen ved å kjøpe boliger med lav ligningsverdi. 

Andre triks vil være å kjøpe unoterte aksjer. Disse kan ha langt lavere ligningsverdi enn den reelle verdien. Ulempen er at aksjene er vanskelig å få videresolgt. Mye bedre med bolig siden du alltid vil få solgt boligene om du eier boliger på steder folk faktisk vil bo. 

Anonymkode: 8b9b7...fc0

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er slik her også. Vet ikke om å melde flytting til Oslo umiddelbart hadde hindret en slik publisering.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Endel offentlige skattelister tar med ganske mange av kommunens rikeste. Minst 50 tror jeg hvis ikke mer. Så skulle du unngått å være synlig der måtte du sikker flyttet til Oslo/Asker/Bærum. Evt investere pengene på en slik måte at de ikke synes på privat formue. I eiendom eller starte et selskap og investere i det. Men fortsatt kan vel folk se at du har et selskap, og hva slags likviditet/økonomi selskapet har.

• Liker 1
Skrevet

Offentliggjøring av skattelistene i avisene er en uting.

Anonymkode: f7d4c...755

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
julia83 skrev (20 timer siden):

Det er slik her også. Vet ikke om å melde flytting til Oslo umiddelbart hadde hindret en slik publisering.

Er en uting.

Bor i ei lita bygd utenfor Oslo og første året jeg bodde her, havnet jeg på topp fem på den lista. Lever anonymt, liker ikke oppmerksomhet av noe slag og plutselig visste alle hva jeg hadde i inntekt. Fire år på rad har jeg havnet øverst og jeg gremmes hver gang. 

Anonymkode: 97f63...dcb

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er en uting.

Bor i ei lita bygd utenfor Oslo og første året jeg bodde her, havnet jeg på topp fem på den lista. Lever anonymt, liker ikke oppmerksomhet av noe slag og plutselig visste alle hva jeg hadde i inntekt. Fire år på rad har jeg havnet øverst og jeg gremmes hver gang. 

Det er noe forbanna dritt det der, fatter ikke at det sksl henges ut på den måten der. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Offentliggjøring av skattelistene i avisene er en uting.

Anonymkode: f7d4c...755

Absolutt ikke. det lar mennesker se hvem som virkelig har penger, så de ikke kan juge til proletariatet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er noe forbanna dritt det der, fatter ikke at det sksl henges ut på den måten der. 

Enig. Står at jeg har mye i formue her å. Men jeg har jo ikke det. Folk trur jeg har masse penger. Har heller ikke det. Har en bedrift som har «verdier» på papiret. Men aldri i livet jeg får det hvis jeg skal selge bedriften. Så det irritere meg. For folk trur men su har jo så mye penger. Hvorfor handler du på salg da? Men handler du i datodisken da? Du som har så mye penger. Jeg har da ikke mye penger. 

Anonymkode: 8bc27...0c9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I avisa altså

Det kan du. De vet ikke hvem du er - til å begynne med. Men som noen over nevner, skattelistene som offentliggjøres en gang årlig vil avsløre deg. I Norge har media og lokalaviser og større aviser ofte en liste over de personene i kommunen med høyest inntekt og formue, der navnene står. Dersom du hadde 50 mill i formue, ville nok navnet ditt og formuen stå på den lista...

Det er en skikk som burde vært ulovlig for media å drive med. Men den er lovlig, og derfor gjør de det, fordi de vet at folk er nysgjerrige og vil lese sånt.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er en uting.

Enig! Min far kom på listen ett år, og folk var så nysgjerrig og spurte og grov….

Anonymkode: 69dcd...cac

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Million said:

Det kan du. Men som noen over nevner, har media og lokalaviser og større aviser ofte en liste over de personene i kommunen med høyest inntekt og formue, der navnene står. Dersom du hadde 50 mill i formue, ville nok navnet ditt og formuen stå på den lista...

Det er en skikk som burde vært ulovlig for media å drive med. Men den er lovlig, og derfor gjør de det, fordi de vet at folk er nysgjerrige og vil lese sånt.

Nå har vi pressefrihet og ytringsfrihet i Norge så det skal mye til for at noe er ulovlig å skrive i avisa. Men enig i at avisene burde ta mer hensyn og ikke skrive ligningstall selv om det er lov å skrive dem. I tillegg når de skriver ligningstall bør de kun skrive om folk som faktisk er såpass rike at det har allmenn interesse å vite hva de betaler i skatt. 

• Liker 2
Skrevet
K.B. skrev (12 minutter siden):

Absolutt ikke. det lar mennesker se hvem som virkelig har penger, så de ikke kan juge til proletariatet.

Hvem andre enn skatteetaten og slikt har noe med det? Så du har noe å lese på og glede deg til eller? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff. :sukk: Jeg gruer meg til å bli midtsiderikingpiken... 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå):

Huff. :sukk: Jeg gruer meg til å bli midtsiderikingpiken... 

Føler med deg.. men gratulerer ellers da :)

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem andre enn skatteetaten og slikt har noe med det? Så du har noe å lese på og glede deg til eller? 

Det er relevant at man vet hvem som er rikest i landet. Penger er makt. Å skule hvem som er Norges rikeste blir som å skjule hvem som er Norges statsminister. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg.. men gratulerer ellers da :)

Tænks! :nigo:                                                                                             ( :hoppe: :mynona: )

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...