Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fantastisk argumentert, Og drysset i tomler. Elsker KG av og til.

Anonymkode: 5040d...265

Hva slags argumenter er det snakk om? Skal man klage over manglende ytringsfrihet så må man i det minste forstå hva ytringsfrihet er og innebærer.

At noen mennesker er uenige eller sier i mot utsagn eller uttalelser betyr ikke at vi ikke har ytringsfrihet i Norge. Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Det er en ren faktaopplysning.

Anonymkode: 0520c...f8c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva slags argumenter er det snakk om? Skal man klage over manglende ytringsfrihet så må man i det minste forstå hva ytringsfrihet er og innebærer.

At noen mennesker er uenige eller sier i mot utsagn eller uttalelser betyr ikke at vi ikke har ytringsfrihet i Norge. Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Det er en ren faktaopplysning.

Det ironiske er vel at de som klager over at de ikke har ytringsfrihet (til å si hva de vil uten å risikere negative reaksjoner) samtidig ønsker å begrense andres ytringsfrihet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (18 timer siden):

Det ironiske er vel at de som klager over at de ikke har ytringsfrihet (til å si hva de vil uten å risikere negative reaksjoner) samtidig ønsker å begrense andres ytringsfrihet.

Ikke nødvendigvis. Jeg, for eksempel, er for ytringsfrihet så lenge den ikke forherliger vold, oppfordrer til forbrytelser og lignende. Jeg har imidlertid flere ganger merket de sosiale konsekvensene av å ikke mene det samme som gruppen. For eksempel, i FAU. Ingen kontroversielle meninger, bare uenig med majoriteten. Det hadde vært helt greit hvis de bare fikk gjennom viljen sin, og ble ferdig med det - det er slik demokratiet fungerer. Men det er fullstendig unødvendig av majoriteten å bære nag, iverksette sosiale sanksjoner og lignende BARE for å stilne den som er uenig.

Anonymkode: 1ee60...061

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor det? Skal man bare ytre offentlig de meningene som man har svær kildebase for å bevise?

Det er jo litt spesielt å gjøre seg opp masse meninger uten noe kildegrunnlag. Synsing kalles det, og har ellers liten verdi i offenrlige samtaler.

Anonymkode: 93a99...d06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo litt spesielt å gjøre seg opp masse meninger uten noe kildegrunnlag. Synsing kalles det, og har ellers liten verdi i offenrlige samtaler.

Anonymkode: 93a99...d06

Spørsmålet er: Hvem av oss driver synsing, og hvem har vist til solide kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.38):

Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie.

Anonymkode: 1717a...20e

Og i grunnen også motsatt. For kaller du innvandringen kulturell berikelse, så blir du kalt sosialist, naiv og er med på å ødelegge landet vårt. Og hvis du synes det er en lettelse at koronavaksinen kom, så blir du kalt manipulert av regjeringen, saueflokk og hjernevasket. 

Ser du? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 14.35):

Paragraf 185 forhindrer å fortelle akkurat hva man vil om loven og andre ting. Personlig har jeg ikke behov  for dette på nåværende tidspunkt, men likhets prinsippet i loven er viktig, spesielt i ytringsfriheten.  På forum slik som dette blir ord sensurert. Greit å legge til kommentarer, motargumenter og flytte til egne kategorier, direkte slette innlegg går mot ytringsfriheten. Alle har rett til å motargumentere slik som du gjør hær, men det er prinsippet om at du skal kunne skrive hva du vil uten at noen skal kunne straffe deg rettslig eller sensurere deg.

Anonymkode: 904e7...11d

Du har jo ikke forstått hva ytringsfrihet er.

Ytringsfrihet er at du ikke skal straffeforfølges for ytringene dine (det finnes noen få unntak i Norge, ref. tidligere i tråden), men ikke at du kan bruke en hvilken som helst plattform til å ytre deg. Eieren av plattformen, f.eks forumet eller avisen, er i sin fulle rett til å kontrollere, sensurere, slette eller blokkere utsagn på sin egen plattform. Ingen nekter deg å opprette din egen plattform med regler som passer deg.

Anonymkode: f4d6e...f68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 15.05):

Eller gjør du ikke det? Hvorfor? 

Anonymkode: e12fd...e87

Nei.

Er ikke lov å ytre meninger som ikke passer saueflokken har jeg erfart. 

Endret av GrønnNellik68
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (På 19.8.2024 den 1.24):

Nei absolutt ytringsfrihet har vi ikke. Er mye en ikke kan skrive her inne f.eks. 

Om det er bra eller ikke er vel mer opp til den enkelte å mene noe om. De fleste ønsker nok en eller annen form for grense, men denne grensen er jo mye debattert - hvor skal den gå?

Det burde være lov å skrive sannheter uten å bli stempla som idiot. Men det har det aldri vært lov til. Vi har bare trodd det.

Anonymkode: 53900...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det burde være lov å skrive sannheter uten å bli stempla som idiot. Men det har det aldri vært lov til. Vi har bare trodd det.

Å jo da, det er mange av oss som er gamle nok til å ha levd i slike tider, det er tidene som har forandret samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 20.02):

Har ikke så mye jeg skulle sagt selv, men oppfatter at vi i Norge har samme problemet som i resten av vesten, dvs. at en blir utsatt for hersketeknikker og stråmenn hvis en har et konservativt syn.

Anonymkode: ab606...576

Dette er ikke relatert til ytringsfriheten.

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 20.10):

Jeg føler at kun bestemte meninger kan sies uten store sosiale konsekvenser. Derfor holder jeg ofte kjeft.

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 23.57):

Det er kun ytringsfrihet for sosialister.

Anonymkode: cad4b...cf1

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.06):

Det har aldri vært ytringsfrihet i Norge, kun på liksom.

Det har det selvfølgelig. Man blir ikke straffeforfulgt pga sine ytringer utover de lovbegrensede punktene.

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.09):

Vi vi har jo ikke det. Pandemien ble et svært godt eksempel. Her ble alle meninger som kritiserte håndteringen av den sensurert bort og latterliggjort. Føltes helt uvirkelig å bli latterliggjort og stigmatisert på verste måte bare for å stille noen kritiske spørsmål. 

Om man blir stemplet og latterliggjort offentligsom  ‘konspihue’ bare for å mene noe annet, stille kritiske spørsmål eller være uenig i hvordan myndighetene tenker og bestemmerja da er der nor fullstendig galt i samfunnet.

Anonymkode: 667de...34c

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.12):

Enig med deg, skremmende å se hva som skjedde under pandemien, nei ytringsfriheten forsvant 

Anonymkode: 03049...bfe

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.19):

I høst kommer en ny lov støttet av AP og Høyre der det blir krav om å logge inn med elektronisk ID på sosiale medier "for å beskytte barna", og etter stormen på KG og Diskutopia de siste dagene med tanke på Kongefamilien, skulle det ikke forundre meg om man også pålegger alle som skriver her, å logge seg inn med BankID, slik at man kan holde orden på de kritiske røstene.

Ytringsfrihet, du liksom ...

Anonymkode: 80878...24d

Forresten gjelder ikke ytringsfriheten for private aktører, som sosiale medier. Der har de egne begrensninger, men kan ikke tillate ytringer som ytringsfriheten begrenser (se link nederst).

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.20):

Det er kun ytringsfrihet for de som har woke meninger

Anonymkode: f218e...fb9

anonym482 skrev (På 19.8.2024 den 0.29):

Nei, jeg føler det er liten frihet til å tenke utenfor boksen og ytre det, fordi vi liker best å gå som sauer i flokk.

Maskinfører skrev (På 19.8.2024 den 0.41):

Har man de rette meningene så har man ytringsfrihet har man ikke det så har man ikke ytringsfrihet 

Flintis skrev (På 19.8.2024 den 1.06):

Nja, det er vel eksempler på at folk ytrer seg og mister engasjement eller jobb i en periode og da kan en vel stille spørsmål ved hvordan vi som samfunn takler ytringer? 

En ting er offentlig, en annen ting er hva skjer om jeg sier eller gjør dette?

Jeg frykter for at vi er veldig politisk korrekte og ikke skiller mellom sak og person.

Vi må altså stige ned fra vår høye hest, lese menneskerettighetene, stikke fingeren i jorda og finne ut hvordan det står til.

Forøvrig gjelder dette også på andre områder regissert av statlig forvaltning. Men det er til en annen tråd.

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 1.44):

Og du bestemmer hva som er idiotisk?

Anonymkode: 53cd0...762

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 2.08):

Å ikke ha ytringsfrihet er ikke det samme som å havne i fengsel for meningene sine. Det kan like gjerne handle om å motta trusler, mobbing, trakassering, sabotering/kansellering og generell utestengelse fra samfunnet for å ytre meningene sine. . Ikke minst har vi i dag en gapestokk kultur som i mange tilfeller kan oppleves langt verre en fengselsstraff. Alt dette så vi masse av under pandemien. Og myndighetene var ikke minst med på å legge til rette for det med sitt koronaserfikat. 

Anonymkode: 667de...34c

Gratulerer. Du brukte definisjonen på ytringsfriheten i et forsøk på å si hva den ikke er. Jeg er imponert.

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 2.53):

Jeg gikk uten maske gjennom hele pandemien. Valgte å bruke visir på jobb som sjefen bestilte fordi jeg sa jeg kom til å sykmelde meg hvis han påtvang meg munnbind gjennom en hel arbeidsdag.

Heldigvis slapp jeg påtvunget vaksine som så mange andre måtte. 

Pandemien bekreftet alle mine negative tanker om samfunnet vi lever i og menneskene rundt meg. 

Anonymkode: 53cd0...762

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.31):

Nei. Norge har veldig strenge normer. 

Anonymkode: 1e00f...fbf

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.38):

Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie.

Anonymkode: 1717a...20e

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.48):

I norge har vi IKKE ytringsfrihet på andre måter enn på papiret. Våre nye "soft shell" lamdsmenn har ytingsfrihet og alt mulig annet på sin side. Jeg er ikke rasist, men har hatt 6 år i et "yrke" hvor det besto seg i å dille med slik drit, og ja jeg kaller det drit fordi det er det dèt er. Tvers igjenom og det da. Om en nordmann åpner kjeften så drar dem rasismekortet på flekken og dem får medhold.

I Norge er det borgerkrig innen 10 år om vår flotte regjering ikke snart setter ned foten. Sann min ord.

Hilsen en som somsagt har hatt med slik drit å gjøre 6 år.

anonym her gitt.

Anonymkode: 38822...32c

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.54):

Jeg leste en artikkel i Aftenposten akkurat nå. Den handler om Ukraina og at de vil ha raketter for å skyte inn i Russland. Putin truer med alvorlige konsekvenser. Under artikkel er det noen kommentarer. Noen mener at Ukraina burde fått lov til å skyte vilt og få mye mer våpen og noen sier at Russland har 5000 atomvåpen og man dermed må tenke seg om. En sier at Ukraina kunne inngått avtale med Russland i Istanbul. Jeg trykker liker på den, og føler meg litt paranoid etterpå. 

For det er ikke en akseptabel mening. Det føles ut som jeg går mot regimet. Jeg føler meg på en måte utsatt. Jeg er ikke vokst opp med den følelsen. Den har kommet forsterket de siste tiårene, der å ha meninger angående ulike saker kan koste deg dyrt. Der du ikke skal ha noen andre meninger enn den som forfektes.

Vi ser det jo med Twitter og Facebook hvordan de fikk dem til å endre algoritmer og hvordan de sensurere og lager disse radikale venstregruppene som nå er regjeringspolitikk. 

Anonymkode: 77a89...787

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 19.14):

Nei

Si at toåringen sitter fremovervendt i bilen, og du sables ned!

Si at du stemmer Frp, og du fryses ut.

Si at du liker Listhaug, og du dømmes som dum. 

Si st du ikke liker fisk, og du kalles barnslig.

Si at du spiser snop hver dag, og du stemples som usunn, lat og feit. 

Jeg sier minst mulig!

Anonymkode: 59797...fd7

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 19.35):

Ikke i det hele tatt.

Det har skjedd en stor forandring de siste ti-årene. 
Før var det godtatt å ha ulike meninger. I klassen kunne en diskutere og argumentere.

Nå har woke endret dette.

Anonymkode: 27810...0eb

Sefanja skrev (På 16.9.2024 den 19.39):

Faktisk strengere enn mange muslimske land. Det som forverrer alt er at mange tror vi er best i verden

Tull.

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 20.21):

På ingen måte.. Man kan ikke si noe uten at det må være politisk korrekt. Da blir du kalt homofobi, rasist, nazist eller det som verre er. Ytringsfriheten er død. 

Anonymkode: c0cbc...06f

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 20.51):

Si at du ønsker å være hjemme med barna i Norge og du blir sett skikkelig ned på.

Si du spiser på MC Donald’s og det anses vel som ren omsorgssvikt

Si barna får se tv hver dag før barnehagen

Min mor var faktisk sjokkert da hun kom på besøk hos en barnefamilie og mannen tok seg en øl etter jobb på en fredag kl 16.30. Det var skammelig!

Ta botox og du anses som stokk dum, men dersom du trener og fremstår « frisk», går all galskap som godt skjulte spiseforstyrrelser under radaren. 

Norge har ikke rom for annerledeshet og det er veldig mye dobbeltmoral her, særlig når det kommer til feminisme

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 21.14):

Og hvis man mener at en biologisk mann som har skiftet kjønn på papiret, ikke bør delta i kvinneidrett grunnet fair play, er man en TERF og farlig.

Donald Duck skrev (På 16.9.2024 den 21.20):

En av mange AB over som har vørri dom nok te å kommentert i tråden her!

kæ fan æ d me folk? Vi har IKKE ytringsfrihet i norge. Ikke F om vi har. Alle har lov at ytra sin mening som dem sier! Men det har ikke vi nordmenn. Kurwa!

Klart vi har. Vis meg den nordmannen som sitter i fengsel for ytringer som ikke er lovbegrenset i ytringsfriheten.

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 21.30):

Joda, det har alt med ytringsfrihet å gjøre (min ytring).

Anonymkode: 316df...c31

Ytringsfriheten er ikke at din ytring skal kunne stå uimotsagt eller være uten sosiale sanksjoner.

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 21.32):

Vi har eigentlig stort sett det. 

Men folk er veldig fordomsfulle og lite okay med folk som velje eller tenkje annleis. Det er eit anna tema. Er bekjent med nokon som bur i eit minihus. Nesten alle synest det er dust. Eg synest det er kult.

Du står faktisk fritt til å ytra deg om innvandring. Men det er kun rette meiningar som ikkje føre til sanksjonar i sosial forstand. 

Det var berre eit eksempel eg synest innvandring er ein fin ting som beriker landet vår. 

Eg er motstander av vindkraft og blir stempla som ditten og datten. At eg er motstander av arbeidsplassar og innovasjon og blabla.

Det er ganske lite vi ikkje kan ytre. F.eks tjaaa. Tenkja ut noko absurd.

- Som å dela ein guide for å begå eit perfekt mord. Norges lover går før fri ytring.

- Vigrid og Den Nordiske eit eller anna motstands allianse har blitt sensurert. Men dei får faktisk i overraskende stor grad faktisk lov til å ytre seg. 

Anonymkode: e7707...f84

Det er imponerende at du prøver å framstille sosiale sanksjoner som en begrensning av ytringsfriheten, når det nettopp ikke går på ytringsfriheten.

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 23.13):

Nettopp. Man kan bli frosset ut av vennegjengen, få problemer med å få jobb på mindre plasser der jobbene som regel gis til bekjente, og så videre.

Sveits skrev (På 17.9.2024 den 7.37):

Straff er mer enn fengsel og bøter. Så slik har vi ikke absolutt frihet til å si hva vi vil, eller være hvem vi vil. 

Sosiale sanksjoner er ikke relatert til ytringsfriheten.

Sveits skrev (På 17.9.2024 den 8.36):

Slik sett gjør den ikke det. Men det er grader av ytringsfrihet. En blir ikke skutt for meningene sine i Norge. 

Jeg har bare "riktige" meninger jeg altså, men jeg ser da at mange meninger blir møtt med en voldsom fordømmelse. Det er ikke greit. 

Slik som disse som er redd for vaksiner. Jeg er ikke det, men jeg har lyst til å høre hva de har å fortelle. Hvis jeg skal be de om å holde kjeft og kalle de for konspihoder kan jeg gå glipp av ett godt poeng eller to. 

Om vi ikke hører på de blir de klin forbanna, de låser seg helt og radikaliseres. Jeg tenker folk må få prate ut om alt rart de har på hjertet. Slik går verden fremover. 

Som f.eks at noen turte å si at gud er bullshit, på 60-tallet og at å være homo er greit å være, på 80-tallet? Da skulle du være skikkelig modig. 

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 9.18):

Jobben min gav meg «munnkurv» på å kritisere helseplattformen. 

Anonymkode: 79a71...073

Jobben din er ikke staten. Dette er ikke relatert til ytringsfriheten.

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 13.35):

Paragraf 185 forhindrer å fortelle akkurat hva man vil om loven og andre ting. Personlig har jeg ikke behov  for dette på nåværende tidspunkt, men likhets prinsippet i loven er viktig, spesielt i ytringsfriheten.  På forum slik som dette blir ord sensurert. Greit å legge til kommentarer, motargumenter og flytte til egne kategorier, direkte slette innlegg går mot ytringsfriheten. Alle har rett til å motargumentere slik som du gjør hær, men det er prinsippet om at du skal kunne skrive hva du vil uten at noen skal kunne straffe deg rettslig eller sensurere deg.

Anonymkode: 904e7...11d

Private plattformer som sosiale medier kan ha strengere regler enn ytringsfriheten. Dette er ikke relatert til ytringsfriheten.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det samme skjedde med vaksiner. Masse folk over hele verden mistet jobben fordi de nektet å vaksinere seg, fordi de var "farlige konspirasjonsteoretikere som kunne smitte andre". Så viste det seg at vaksinen ikke beskyttet mot smitte, ergo var det unødvendig å vaksinere unge, friske mennesker og påføre flere av dem alvorlige helsemessige konsekvenser. 

Arbeidsplassen er ikke staten. Dessuten diskuterer vi Norge. Dette er ikke relatert til ytringsfriheten.

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Nei.

Er ikke lov å ytre meninger som ikke passer saueflokken har jeg erfart. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere kan lese om ytringsfriheten i Norge her.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (42 minutter siden):

Det har det selvfølgelig. Man blir ikke straffeforfulgt pga sine ytringer utover de lovbegrensede punktene.

Forresten gjelder ikke ytringsfriheten for private aktører, som sosiale medier. Der har de egne begrensninger, men kan ikke tillate ytringer som ytringsfriheten begrenser (se link nederst).

Gratulerer. Du brukte definisjonen på ytringsfriheten i et forsøk på å si hva den ikke er. Jeg er imponert.

Tull.

Klart vi har. Vis meg den nordmannen som sitter i fengsel for ytringer som ikke er lovbegrenset i ytringsfriheten.

Ytringsfriheten er ikke at din ytring skal kunne stå uimotsagt eller være uten sosiale sanksjoner.

Det er imponerende at du prøver å framstille sosiale sanksjoner som en begrensning av ytringsfriheten, når det nettopp ikke går på ytringsfriheten.

Private plattformer som sosiale medier kan ha strengere regler enn ytringsfriheten. Dette er ikke relatert til ytringsfriheten.

Arbeidsplassen er ikke staten. Dessuten diskuterer vi Norge. Dette er ikke relatert til ytringsfriheten.

29 ganger greide du å svare: dette er ikke relatert ytringsfriheten. Veldig saklig. 

Anonymkode: 77ea0...5e8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

29 ganger greide du å svare: dette er ikke relatert ytringsfriheten. Veldig saklig. 

Anonymkode: 77ea0...5e8

Ja, det er saklig, @Katten.2.0 har helt rett. De vedkommende siterer har faktisk ikke forstått hva ytringsfrihet er. Deg inkludert, vil jeg tro.

Anonymkode: f4d6e...f68

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (58 minutter siden):

Tull.

Hva med å lese din egen link?

Der står blant annet dette:

I praksis har oppfatninger om hva som er riktig å si vel så stor betydning for den faktiske ytringsfrihet, som rettslige: Antagelig holdes langt flere ytringer tilbake i frykt for latterliggjøring, marginalisering eller utfrysing, enn for straff.

...og mye annet som viser at du har et altfor snevert syn på hva ytringsfrihet er.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info, ytringsfrihet dreier seg om å kunne kritisere Norges ledere uten å oppleve konsekvenser.  Ikke å utrykke hatefulle personlige meninger om diverse minoriteter.

Anonymkode: 3da9a...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (9 minutter siden):

Hva med å lese din egen link?

Der står blant annet dette:

I praksis har oppfatninger om hva som er riktig å si vel så stor betydning for den faktiske ytringsfrihet, som rettslige: Antagelig holdes langt flere ytringer tilbake i frykt for latterliggjøring, marginalisering eller utfrysing, enn for straff.

...og mye annet som viser at du har et altfor snevert syn på hva ytringsfrihet er.

Det er selvfølgelig en forskjell på hva som kan strafferettslig forfølges og en videre diskusjon om hva absolutt ytringsfrihet filosofisk sett er.

Det rene faktum er at ytringsfrihet er relatert til straffeforfølgelse. Ikke sosiale sanksjoner.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 20.51):

Si at du ønsker å være hjemme med barna i Norge og du blir sett skikkelig ned på.

Si du spiser på MC Donald’s og det anses vel som ren omsorgssvikt

Si barna får se tv hver dag før barnehagen

Min mor var faktisk sjokkert da hun kom på besøk hos en barnefamilie og mannen tok seg en øl etter jobb på en fredag kl 16.30. Det var skammelig!

Ta botox og du anses som stokk dum, men dersom du trener og fremstår « frisk», går all galskap som godt skjulte spiseforstyrrelser under radaren. 

Norge har ikke rom for annerledeshet og det er veldig mye dobbeltmoral her, særlig når det kommer til feminisme

Å drikke øl foran barna en fredags ettermiddag etter jobb er noe jeg aldri i livet kunne ha gjort. Jeg har aldri drukket alkohol med barn hjemme. Kun når barnet har vært borte på overnatting eller hos far. Jeg skjønner at din mor reagerte. 

Anonymkode: 8911d...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (6 minutter siden):

Det er selvfølgelig en forskjell på hva som kan strafferettslig forfølges og en videre diskusjon om hva absolutt ytringsfrihet filosofisk sett er.

Det rene faktum er at ytringsfrihet er relatert til straffeforfølgelse. Ikke sosiale sanksjoner.

Det er ingen ting som gjør det til  et "rent faktum" at ytringsfrihet bare handler om hva som straffeforfølges. Det er direkte feil.

I følge din definisjon vil for eksempel ikke forhåndssensur ja noe med ytringsfrihet å gjøre. Det er absurd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 19.31):

Og med det ene eksemplet du viser til så har man svart på spørsmålet: Nei, man har ikke ytringsfrihet i Norge per definisjon. Det er nok med ett eneste eksempel for å motbevise de som påstår at vi har ytringsfrihet i Norge.

Anonymkode: 316df...c31

Jeg svarte på «føler du» som det står i tittelen. Jeg føler på bakgrunn av mitt svar at vi ikke har full ytringsfrihet. At du ikke kan lese er ingen grunn til å være eplekjekk mot meg.  

Anonymkode: 5d6db...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (5 minutter siden):

Det er ingen ting som gjør det til  et "rent faktum" at ytringsfrihet bare handler om hva som straffeforfølges. Det er direkte feil.

I følge din definisjon vil for eksempel ikke forhåndssensur ja noe med ytringsfrihet å gjøre. Det er absurd.

Forhåndssensur innenfor hva, eller tenker du mer rettet mot selvsensur?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...