Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har man de rette meningene så har man ytringsfrihet har man ikke det så har man ikke ytringsfrihet 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha ytringsfrihet betyr ikke at du er skjermet for at at andre mennesker motsier deg. Ytringsfrihet betyr at du kan si hva du vil uten å bli straffeforfulgt for det du sier. Det er noen unntak, som drapstrusler og rasisme dog.

Anonymkode: b9f31...f98

• Liker 7
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ha ytringsfrihet betyr ikke at du er skjermet for at at andre mennesker motsier deg. Ytringsfrihet betyr at du kan si hva du vil uten å bli straffeforfulgt for det du sier. Det er noen unntak, som drapstrusler og rasisme dog.

Anonymkode: b9f31...f98

Helt riktig. Det er veldig mange som ikke forstår akkurat dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ble noen fengslet for å være kritiske til håndteringen av pandemien? Ikke det nei. 

Jeg opplevde IKKE at de som var kritiske til vaksiner, regelverk osv. ble sensurert, kommentarfelt, sosiale medier og avisinnlegg var full av diverse meninger. Men de ble også motsagt, og ja, i enkelte tilfeller latterliggjort. Det er en del av ytringsfriheten: du må gjerne si noe idiotisk, men da vil andre påpeke at det du sa var idiotisk. Tåler du ikke å bli motsagt? That's life.

Anonymkode: bc583...db1

Nja, det er vel eksempler på at folk ytrer seg og mister engasjement eller jobb i en periode og da kan en vel stille spørsmål ved hvordan vi som samfunn takler ytringer? 

En ting er offentlig, en annen ting er hva skjer om jeg sier eller gjør dette?

Jeg frykter for at vi er veldig politisk korrekte og ikke skiller mellom sak og person.

Vi må altså stige ned fra vår høye hest, lese menneskerettighetene, stikke fingeren i jorda og finne ut hvordan det står til.

Forøvrig gjelder dette også på andre områder regissert av statlig forvaltning. Men det er til en annen tråd.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ytringsfrihet har vi ikke. Er mye en ikke kan skrive her inne f.eks. 

Om det er bra eller ikke er vel mer opp til den enkelte å mene noe om. De fleste ønsker nok en eller annen form for grense, men denne grensen er jo mye debattert - hvor skal den gå?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi vi har jo ikke det. Pandemien ble et svært godt eksempel. Her ble alle meninger som kritiserte håndteringen av den sensurert bort og latterliggjort. Føltes helt uvirkelig å bli latterliggjort og stigmatisert på verste måte bare for å stille noen kritiske spørsmål. 

Om man blir stemplet og latterliggjort offentligsom  ‘konspihue’ bare for å mene noe annet, stille kritiske spørsmål eller være uenig i hvordan myndighetene tenker og bestemmerja da er der nor fullstendig galt i samfunnet.

Anonymkode: 667de...34c

Dette.

Anonymkode: 53cd0...762

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen fengslet for å være kritiske til håndteringen av pandemien? Ikke det nei. 

Jeg opplevde IKKE at de som var kritiske til vaksiner, regelverk osv. ble sensurert, kommentarfelt, sosiale medier og avisinnlegg var full av diverse meninger. Men de ble også motsagt, og ja, i enkelte tilfeller latterliggjort. Det er en del av ytringsfriheten: du må gjerne si noe idiotisk, men da vil andre påpeke at det du sa var idiotisk. Tåler du ikke å bli motsagt? That's life.

Og du bestemmer hva som er idiotisk?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha ytringsfrihet er ikke det samme som å havne i fengsel for meningene sine. Det kan like gjerne handle om å motta trusler, mobbing, trakassering, sabotering/kansellering og generell utestengelse fra samfunnet for å ytre meningene sine. . Ikke minst har vi i dag en gapestokk kultur som i mange tilfeller kan oppleves langt verre en fengselsstraff. Alt dette så vi masse av under pandemien. Og myndighetene var ikke minst med på å legge til rette for det med sitt koronaserfikat. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å ikke ha ytringsfrihet er ikke det samme som å havne i fengsel for meningene sine. Det kan like gjerne handle om å motta trusler, mobbing, trakassering, sabotering/kansellering og generell utestengelse fra samfunnet for å ytre meningene sine. . Ikke minst har vi i dag en gapestokk kultur som i mange tilfeller kan oppleves langt verre en fengselsstraff. Alt dette så vi masse av under pandemien. Og myndighetene var ikke minst med på å legge til rette for det med sitt koronaserfikat. 

Jeg gikk uten maske gjennom hele pandemien. Valgte å bruke visir på jobb som sjefen bestilte fordi jeg sa jeg kom til å sykmelde meg hvis han påtvang meg munnbind gjennom en hel arbeidsdag.

Heldigvis slapp jeg påtvunget vaksine som så mange andre måtte. 

Pandemien bekreftet alle mine negative tanker om samfunnet vi lever i og menneskene rundt meg. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt på steder hvor dagens diskusjoner foregår som hær på forumet, facebook og andre sosiale medier. Ytringsfriheten står for fall for å "beskytte" svake grupper i samfunnet.
Retten til å ytre seg anonymt har vært en av grunnpilarene i den orginale paragraf §100 men er blitt utvannet med §185 som setter begrensninger som ikke var hensikten med den opprinnelige loven. 
Merkes spesielt på dagsaktuelle diskusjoner som blir sensurert etter hvor moderator står politisk, de klarer ikke å være nøytral.

Anonymkode: 904e7...11d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange måter har vi det. Det er årlige målinger av slike ting og Norge er alltid blant de beste. At vi får motstand mot en del meninger betyr ikke at vi ikke har lov til å ytre dem. 

Anonymkode: d4183...eee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har ikke så mye jeg skulle sagt selv, men oppfatter at vi i Norge har samme problemet som i resten av vesten, dvs. at en blir utsatt for hersketeknikker og stråmenn hvis en har et konservativt syn.

Anonymkode: ab606...576

Men det har ingen påvirkning på din ytringsfrihet.

Anonymkode: 4a9d0...e98

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Nei. Norge har veldig strenge normer. 

Anonymkode: 1e00f...fbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.20):

Det er kun ytringsfrihet for de som har woke meninger

Anonymkode: f218e...fb9

Neger

Anonymkode: fe941...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie.

Anonymkode: 1717a...20e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart vi har ytringsfrihet i Norge, de som påstår noe annet er nok helst litt enkle folk som liker å si hva de vil uten å bli stilt kritiske spørsmål. Ytringsfrihet betyr å kunne si sine meninger uten å risikere å bli straffet for det, folk i Norge blir faktisk ikke rettslig straffet for å ytre sine meninger. Om det ikke hadde vært ytringsfrihet i norge så hadde jeg faktisk flyttet til et annet land, det vil jeg oppfordre alle til å gjøre om de mener det ikke er ytringsfrihet.

Anonymkode: c80e1...225

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 15.05):

Eller gjør du ikke det? Hvorfor? 

Anonymkode: e12fd...e87

I norge har vi IKKE ytringsfrihet på andre måter enn på papiret. Våre nye "soft shell" lamdsmenn har ytingsfrihet og alt mulig annet på sin side. Jeg er ikke rasist, men har hatt 6 år i et "yrke" hvor det besto seg i å dille med slik drit, og ja jeg kaller det drit fordi det er det dèt er. Tvers igjenom og det da. Om en nordmann åpner kjeften så drar dem rasismekortet på flekken og dem får medhold.

I Norge er det borgerkrig innen 10 år om vår flotte regjering ikke snart setter ned foten. Sann min ord.

Hilsen en som somsagt har hatt med slik drit å gjøre 6 år.

anonym her gitt.

Anonymkode: 38822...32c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er definisjonen egentlig, man må alltod regne med å kunne bli motsagt - mtp at tilhørere har tilsvarende ytringsfrihet. 

Men det grenser til tåkeland argumenter baserer seg på at noen føler seg krenket, når uttalelsen ikke var ment sånn. Man vil alltid finne dem som hevder å si hva de føler fordi det er deres mening. Så hvor går grensen for en ytring, når mottaker står like fri til å ytre seg tilbake, lurer jeg på. Alt kan vris og vendes. 

Anonymkode: 4ae3a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vi egentlig har det, men at det er visse yrker man ikke bør uttale seg helt fritt i. Som lærer føler jeg at jeg ikke åpent kan si at jeg synes at vi begynner å få et problem med alle innvandrerne som bedriver kriminalitet i landet; også i min egen by. Dette fordi jeg underviser barna til disse. Men underviser helt klart også barn som ikke har foreldre i denne kategorien. Jeg synes dette er et vanskelig tema. 

Jeg synes også at det er vanskelig å måtte holde inne med hvor ille det er med ressursmangel i skolen der jeg jobber. Jeg er redd for at hvis jeg uttaler meg om det, så vil jeg stille bakerst i køa hvis jeg søker meg til en ny skole i kommunen. 

Anonymkode: 8911d...4a4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...