Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. Jeg kan sjelden være helt ærlig om hva jeg synes om temaer som islam, hijab, sosial kontroll i innvandringsmiljøer m.m.

Er nesten verre når man er nordmann, da er man jo bare rasist om man ikke er syperpositiv til hijab og alle krav fra muslimer.

Anonymkode: 10950...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere hadde jeg sagt ja uten å nøle. Nå ser jeg at man får kraftige reaksjoner dersom man mener noe annet enn det som er politisk korrekt fra venstresiden. Det ser man tydelig på saken om utvidelse av abort. Kritiske stemmer som belyser etikk og fosterets vern blir tydelig dysset ned. Det får ikke spalteplass i media. Man får kun høre en side hele veien. Det gjelder mange saker i norsk media. 

Anonymkode: 723e4...19d

Nå finnes da også mange kanaler utenom de store mediene, og på mange måter har vi mer meningspluralitet enn før.

Det er dog et men. Tante Olga får trygda si uansett og kan røre i vei om vaksiner på Facebook uten å bli tatt så veldig alvorlig. Onkel Tore som er brøytebilsjåfør indre Gokk kan rante så mye han vil om de fæle innvandrerene. Men Bjørnar som har utdanning og en karriere og som faktisk har lest en og annen artikkel i Lancet kan ikke nødvendigvis uttale seg uten at det får konsekvenser for karrieren.

Således slipper de sinteste (og ofte mest inkompetente) stemmene fritt til på sosiale medier mens de mer veloverveide, reflekterte og kompetente kun slipper til hvis de følger programmet. Eller hvis de føler så sterkt for saken at de er villige til å gi opp jobben, huset, nettverk og kanskje familien.

Sånn fungerer moderne heksejakt/McCarthyisme. Ikke ved å trekke ut negler, sende deg i arbeidsleir eller stille deg foran en komite som gir deg arbeidsforbud. Men via subtile mekanismer hvor tilstrekkelig mange maktpersoner ubevisst tvinger hverandre til taushet fordi de er overbevist om at «ytringer må ha konsekvenser». Eller fordi de er redd for at de selv er neste.

Anonymkode: 31d48...502

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (3 timer siden):

Nei, yttringsfriheten forsvant da de muslimske innvandrerne kom og politikerne på venstresiden ble Woke-aktivister.

Ikke alle på venstre-siden er tilhengere av woke. Mimir fra Rødt har problematisert det, feks her:

https://klassekampen.no/utgave/2023-09-25/vil-manne-opp-venstresida

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke alle på venstre-siden er tilhengere av woke. Mimir fra Rødt har problematisert det, feks her:

https://klassekampen.no/utgave/2023-09-25/vil-manne-opp-venstresida

Nei noen er bare kommunister og vil ha makt over andre mennesker med politikkens hjelp..de er akkurat like smakløs som wokerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Jeg kan sjelden være helt ærlig om hva jeg synes om temaer som islam, hijab, sosial kontroll i innvandringsmiljøer m.m.

Er nesten verre når man er nordmann, da er man jo bare rasist om man ikke er syperpositiv til hijab og alle krav fra muslimer.

Anonymkode: 10950...4fd

Jeg tenker det samme. Jeg kan ikke ytre meg høyt om hva jeg mener om disse temaene, for da blir jeg stemplet som rasist og det som verre er, bare fordi jeg er skeptisk og stiller spørsmål...

Anonymkode: b84e0...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt uttrykke mine meninger, men så snart jeg foreslår noe som for eksempel legalisering av cannabis, blir jeg straks beskyldt for å bruke det selv. Ironisk nok har jeg aldri brukt dette rusmiddelet, men jeg ser klare fordeler ved en legalisering. Det er ganske frustrerende.

Anonymkode: 86f4c...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun opplevd at folk er redde for å kritisere kongehuset, LGBT, og religiøse grupper i Norge. I hvert fall som jeg kan komme på akkurat nå. Kanskje det er noe mer.

Anonymkode: 1253d...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har kun opplevd at folk er redde for å kritisere kongehuset, LGBT, og religiøse grupper i Norge. I hvert fall som jeg kan komme på akkurat nå. Kanskje det er noe mer.

Anonymkode: 1253d...648

Det er mange som kritiserer kongehuset akkurat nå. Lille Marius kan takkes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å si nedsettende ting om noen folk, og ulovlig å si de samme tingene til andre folk. Jeg synes det er rart. I Norge finnes verken ytringsfrihet eller likhet for loven.

Anonymkode: 01bdf...bca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lov å si nedsettende ting om noen folk, og ulovlig å si de samme tingene til andre folk. Jeg synes det er rart. I Norge finnes verken ytringsfrihet eller likhet for loven.

Har du et konkret eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kan selvsagt uttrykke mine meninger, men så snart jeg foreslår noe som for eksempel legalisering av cannabis, blir jeg straks beskyldt for å bruke det selv. Ironisk nok har jeg aldri brukt dette rusmiddelet, men jeg ser klare fordeler ved en legalisering. Det er ganske frustrerende.

Ja. Det er en hersketeknikk noen bruker. Ordskiftet har blitt hardere og frontene er steilere. Folk har lettere til å ty til slike karakteristikker nå enn før. Jeg har også fått masse, også her inne. Folk vil ha et ekkokammer og ikke en diskusjon. 
Det blir til at man vegrer seg for å komme med ytringer, fordi man vet man må vasse i anklager om alt mulig. Når jeg har svart med samme mynt, så blir trådene her sperret. Det er egentlig greit. En bør ta «the high road». Men de opprinnelige ytringene, hvis hensikt er å stilne meningsmotstandere, suser gjennom sensur. Kan hende det er fordi jeg er mann da? Det som skjer på KG er et bilde på det som skjer i samfunnet. 
Ytringsfrihet er ingen absolutt rettighet. Det har det heller aldri vært eller vært ment å være. Både EMK og norsk lov setter grenser, da det er andre hensyn som kan veie tyngre. Noen mener det går for langt, andre mener det ikke favner vidt nok. 
Men kommer man med en ytring, så må man faktisk tåle motytringer. Det er ikke fritt frem, verken til å kalle deg narkoman eller meg voldtektsmann bare fordi vi har begrunnede standpunkt i sakene. Men ja, jeg må tåle at noen bringer et annet syn og andre kilder inn i en diskusjon.

Alke kan ytre sin upopulære og kvasivitenskapelige mening, man har rett til det. Man har ikke rett til å å velge bort motytringer. Alle andre har samme rett. Det virker svært tungt for noen. Man har rett til å si hva man vil, men folk vil reagere. Det har de rett til. Ytringsfriheten er ikke en rett til å ikke måtte stå til ansvar for det man sier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du et konkret eksempel?

Kona mi kan si "jævlia guling" til meg fordi jeg er hvit. Sier jeg det samme til henne så kan jeg havne i fengsel inntil 3 år, siden hun er asiatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har jeg.

For jeg har verken blitt forfulgt eller fengsla av myndighetene for noe jeg har sagt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kona mi kan si "jævlia guling" til meg fordi jeg er hvit. Sier jeg det samme til henne så kan jeg havne i fengsel inntil 3 år, siden hun er asiatisk.

Om kona di anmelder deg for det der, så har du ett problem i forholdet ditt, just sayin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Din jævla guling" er krenking/rasisme/mobbing. Og vi skjønner alle sammen at du får ikke automatisk 3 år i fengsel for å kalle kona di "jævla guling", uten at det er noe mer i en større sammenheng som ligger bak. Heldigvis finnes det fornuft i rettsystemet, og ting vurderes etter alvorlighetsgrad, så folk ikke blir straffa på så tynt grunnlag som du sier her. Hvis du snur det rundt, så kan du kalle henne for "jævla hviting", men hun kan ikke kalle deg det samme, så da går det vel opp i opp. Det du kommer med her er bare tull.

Og så har vi trusler. Om man sier at man har vert på jernia og kjøpt øks, og nå skal stikke å drepe Torgeir, så er det en trussel. Som kan straffes hvis det er noe man mener seriøst.

Det kan da umulig være så vanskelig å skjønne det her med ytringsfrihet.

I norge har vi ytringsfrihet, fordi man kan ytre sine meninger, uten at myndigheter og rettsvesen vil straffeforfølge deg. Man står fritt til å mene at kongefamilien skulle vert avvikla. Man står fritt til å mene at politiet er noen duster, eller at statsministeren gjør en dårlig jobb, eller at asiatere ikke har noe i norge å gjøre. Man står fritt til å synes at jeg er en tosk, og jeg står fritt til å mene at du er en tosk. Man kommer ikke til å bli fengsla eller straffa for slikt. Men yttringsfrihet betyr ikke at man skal være fritatt for all kritikk! Kommer du med en ytring, så må du vere forberedt på å forsvare den for kritikk fra andre som ikke er enige med deg. Andre folk har jo og yttringsfrihet til å kritisere det du sier. Og så får det vere opp til deg om du gidder å yttre noe du får mye kritikk for. Det er et bra system.

Yttringsfriehet betyr ikke at du kan si AKKURAT hva du vil, slik som konkrete trusler mot andre f.eks. Ok, skulle vi tatt det bokstavlig, så burde det het "meningsfrihet". Yttring betyr vel noe alla "noe som blir kommunisert". Men kan ikke forstå hvordan så mange ikke skjønner at kritikk er en del av yttringsfrieheten.

Endret av Blue Balloon
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 20.02):

Har ikke så mye jeg skulle sagt selv, men oppfatter at vi i Norge har samme problemet som i resten av vesten, dvs. at en blir utsatt for hersketeknikker og stråmenn hvis en har et konservativt syn.

Anonymkode: ab606...576

Tenker du at ytringsfrihet er friheten til å ytre seg uten å bli motsagt?

Anonymkode: 20c4d...710

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ta en test det.

Skriv på facebook at du ønsker at konge-familien skal reise til "🔥et varmere sted🔥", så blir du møtt med stormende jubel, men viss du skriver det samme om visse beskyttede grupper, så risikerer du bot og fengsel!

Anonymkode: 236de...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...