Gå til innhold

Kjøre barn hjem fra samvær

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mor bor 30 min unna i bil og aldri gidder å bidra ved levering/ henting, hva gjør man da?

Slik som i dag, må far kjøre over 1 time for å få barnet hjem fordi mor er 'syk'. Slik er det alltid.

Barnet er 13 år og pga nylig flytting ikke tatt buss via to hjem enda. Men det er planen. 

Mor slipper alltid unna fordi hun er 'syk', så hva gjør man?

Jeg foreslo barnet kunne være hos oss frem til mor/familie kunne hente barnet halvveis men i stedet kaster far seg i bilen gang på gang og kjører time etter time. 

Anonymkode: 58a7f...10d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes faren det er er problem? Hvis ikke så får du bare la det stå. Siden du skriver han kaster seg i bilen så virker det jo som han synes det er greit med kjøreturen.

Anonymkode: 659ee...cb7

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes faren det er er problem? Hvis ikke så får du bare la det stå. Siden du skriver han kaster seg i bilen så virker det jo som han synes det er greit med kjøreturen.

Anonymkode: 659ee...cb7

Han begynner å få nok ja. De har time på familievernkontoret til uka og dette er et av problemene. Det blir mye kjøring med 1 time hver vei hver gang barnet er hos oss men mor ser ikke ut til å bry seg. 

Skrevet

Far kjører barnet og viser at det er koselig å være sammen. En på tretten velger både bosted og samvær selv. Er du skikkelig kjip kan barnet velge å ikke komme, er dere koseligst kan barnet velge å bo hos dere fast. Eller ønsker du mest å ikke ha stebarn på samvær?

Jeg mener vel aller mest at som stemor er du grei og ikke blander deg mye i hva far og mor velger for sitt barn. 30 minutter er ikke lenge å kjøre.

Anonymkode: a1050...599

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når mor bor 30 min unna i bil og aldri gidder å bidra ved levering/ henting, hva gjør man da?

Slik som i dag, må far kjøre over 1 time for å få barnet hjem fordi mor er 'syk'. Slik er det alltid.

Barnet er 13 år og pga nylig flytting ikke tatt buss via to hjem enda. Men det er planen. 

Jeg foreslo barnet kunne være hos oss frem til mor/familie kunne hente barnet halvveis men i stedet kaster far seg i bilen gang på gang og kjører time etter time. 

Det er en sak mellom dem, ikke deg.

Anonymkode: 6a546...0fe

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far kjører barnet og viser at det er koselig å være sammen. En på tretten velger både bosted og samvær selv. Er du skikkelig kjip kan barnet velge å ikke komme, er dere koseligst kan barnet velge å bo hos dere fast. Eller ønsker du mest å ikke ha stebarn på samvær?

Jeg mener vel aller mest at som stemor er du grei og ikke blander deg mye i hva far og mor velger for sitt barn. 30 minutter er ikke lenge å kjøre.

Vi har et godt forhold. Kjøretiden blir på 1 time flere ganger i uka og det er det som er problemet når mor ikke bidrar. Hun valgte å flytte lenger vekk og hun burde jo ta med kjøring/ samvær i den planen og ikke tro at far skal få enda mer enn tidligere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Planen er at tenåringen snart tar buss, er null problem at far og barnet får litt egentid i bilen. 

Hvorfor er dette et problem for deg? 

Anonymkode: 0c0d5...bfd

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Ser ikke problemet. Har hentet og levert barnet mitt til samvær hver gang i 7 år. Aldri tenkt på det som et problem. 

Vi har det til og med i samværsavtalen at samværsforelder er den som skal hente og levere. Hatt det fra dag1. 30 min én vei er ikke langt. Jeg kjører lengre. Og vi koser oss med den kjøreveien. 

Er dette et reelt problem for far? Eller er det blitt et problem for far fordi DU syns det er et problem? 

Du som fars partner har ingenting med dette å gjøre og bør ikke blande deg. 

Etter barneloven paragraf 44 står det: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet

Anonymkode: c5284...54c

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Gjest jegerrinne
Skrevet

Dette er noe mellom far og mor til barne. Ved at han kjører så får i hvertfall mot samvær, noe som egentlig er positivt for da kan ikke mor komme med sabotasje for at han ikke viser vilje til å kjøre

I tilleg kan dette være en måtte at far får pratet med ungdommen om ting uten at andre hører på ting  en egen tid i bilen

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det naturlige er jo at foreldrene bytter på. Og at den forelder som mottar barnet inviterer inn på kaffe/middag og en godt behøvd samtale om hvordan det har gått, hva som behøver følges opp, etc. Selvsagt har man en løpende samtale gårdene digitalt med sine barns øvrige foreldre, men man behøver også møtes og snakkes i detalj. Når man får barn sammen er man til evig tid foreldre, sammen, uavhengig av om samlivet avsluttes. Det å vise egne barn at man er vennlig mot den man har valgt å formere seg med er også et absolutt minstemål av normal adferd.

Men om den ene forelder er friskere enn den andre er det naturlig at denne tar «slacket». Heller hen enn barnet. Hvilke slags forelder ville ikke mene det?

Uansett kjører man ikke et barn halvveis og så bytter bil. Man er ikke så lite oppegående. Eller - dersom man er det - så skjuler man det for egne barn, av ren skam.

Anonymkode: 860f3...f83

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det naturlige er jo at foreldrene bytter på. Og at den forelder som mottar barnet inviterer inn på kaffe/middag og en godt behøvd samtale om hvordan det har gått, hva som behøver følges opp, etc. Selvsagt har man en løpende samtale gårdene digitalt med sine barns øvrige foreldre, men man behøver også møtes og snakkes i detalj. Når man får barn sammen er man til evig tid foreldre, sammen, uavhengig av om samlivet avsluttes. Det å vise egne barn at man er vennlig mot den man har valgt å formere seg med er også et absolutt minstemål av normal adferd.

Men om den ene forelder er friskere enn den andre er det naturlig at denne tar «slacket». Heller hen enn barnet. Hvilke slags forelder ville ikke mene det?

Uansett kjører man ikke et barn halvveis og så bytter bil. Man er ikke så lite oppegående. Eller - dersom man er det - så skjuler man det for egne barn, av ren skam.

Anonymkode: 860f3...f83

Så etter en lang arbeidsdag skal far forvente middag og kaffeslabberas hos barnets mor og ikke være hjemme før etter kl 19.00? Hva med familien han faktisk bor med? Det er vel det samholdet/familielivet som skal fungere sammen? Da kunne de jammen holdt sammen som par også, hvis det forventes middag og koselig treff hver gang 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Planen er at tenåringen snart tar buss, er null problem at far og barnet får litt egentid i bilen. 

Hvorfor er dette et problem for deg? 

Anonymkode: 0c0d5...bfd

Det er et problem fordi det er en time egentid med barnet som heller kunne blitt brukt til egentid med henne.

Anonymkode: 7919c...906

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

30 minutter i bilen med en 13 åring er en fin anledning til å få pratet sammen, høre på musikk og ha det hyggelig. Jeg ser ikke problemet. Å møtes på halvveis høres iallfall merkelig ut. Hilsen en som ofte henter eget barn hos samværsforelder 30 min unna.

Anonymkode: 244d3...ba2

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Skjønner veldig godt det er frustrerende når det ikke er avtalt på forhånd, og det at ‘’plutselig’’ oppstår hver gang..

Altså, jeg HATER INTENST når denne type ‘’uforutsette’’ ting oppstår, uavhengig av det er barn, voksne, jobb, venner, familie… 

Det som er irriterende er ikke direkte endringen, men MØNSTERET….. At det skjer jevnlig, og alltid med samme person og mønsteret er så tydelig!! 

Utover det…. Så tenker jeg at den turen i bilen med far og spesiellt tenåringen er VELDIG viktig!! Bilkjøring er gull i den alderen!!

Virker ikke som du irriterer deg om barnet, du foreslår jo barnet bare kan bli❤️ 

Virker mer som at det er den  ‘’plutselige’’ sykdommen🙄 Og dét forstår jeg! 

Anonymkode: de9d1...ef5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han begynner å få nok ja. De har time på familievernkontoret til uka og dette er et av problemene. Det blir mye kjøring med 1 time hver vei hver gang barnet er hos oss men mor ser ikke ut til å bry seg. 

Kjenner jeg blir litt irritert over at offentlige midler benyttes for å prate med voksne mennesker om hvem som skal kjøre barna. Ærlig talt: Ta dere sammen!

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Hvis det er det eneste du har å klage på er du heldig. 

Anonymkode: 26c18...d97

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så etter en lang arbeidsdag skal far forvente middag og kaffeslabberas hos barnets mor og ikke være hjemme før etter kl 19.00? Hva med familien han faktisk bor med? Det er vel det samholdet/familielivet som skal fungere sammen? Da kunne de jammen holdt sammen som par også, hvis det forventes middag og koselig treff hver gang 

Du burde ikke vært sammen med en mann som har barn fra før når dette som du skriver i tråden her er holdningen din. 

Som sagt- til og med barneloven sier at det er samværsforelderen som skal stå for henting og levering dersom annet ikke er avtalt mellom foreldrene..  Som igjen ikke har noe som helst med deg å gjøre. 

Veldig tydelig at dette er er større problem for deg enn for far eller andre. Skjerp deg! 

Anonymkode: c5284...54c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi hadde i avtalen med oss at barnefar alltid hentet og leverte barna når han skulle ha de på samvær. Tok ca 25 min pr.vei. Aldri snakk om at bf syntes det var ork eller at han ikke ønsket ta kostnaden på dette. Han hadde de hver annen fre-søn og annenhver tors-fre. Han hentet de på skole/sfo/barnehage, og leverte de enten hjem til oss søndag kveld, eller om de skulle på skolen fredag morgen. Krangle om en sånn bagatell , hva er vitsen. Såpass mye bør en "ofre" for sine egna barn

Anonymkode: 62875...d1d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er et problem fordi det er en time egentid med barnet som heller kunne blitt brukt til egentid med henne.

Anonymkode: 7919c...906

Nei det handler ikke om det. Men vri det gjerne slik 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En på 13 velger ikke bosted selv eller samvær, men barnet skal bli hørt og dets meninger skal bli tatt hensyn til

Helt til man er 18 år er det foreldrene som bestemmer hvem barna skal bo hos, og hvor mye de skal bo hos hver, men når barnet har fylt 7 år, skal det få si sin mening før det blir tatt avgjørelser om dets personlige forhold. Når barnet har fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva barnet mener.

Anonymkode: 62875...d1d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...