Gå til innhold

Dere som har hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har maaange spørsmål! :)

- Hvor lang tid tok det fra dere hadde bestemt dere for å kjøpe hund til at dere fikk den i hus?

- Hva fikk deg til å velge akkurat den rasen?

- Hvor kjøpte du den fra? (Annonse/venner/oppdretter osv)

- Hva kjøpte du inn av ting og tang før valpen kom i hus?

- Hvor store utlegg hadde du første måneden, med valp og alt annet?

- Hva var den største utfordringen den første tiden?

Svar på alt eller det du gidder! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Hvor lang tid tok det fra dere hadde bestemt dere for å kjøpe hund til at dere fikk den i hus?

Med den første vet jeg ikke, for det var en overraskelse og jeg visste ingenting før bikkja var i hus. Med nummer to så avtalte vi at vi skulle ha en fra kullet til fars bestekamerat, og da de begynte parringen var pappa med og kjørte osv.

Fordi pappa jaktet mest fugl på den tiden og da var det naturlig med en brukshund.

Den første kjøpte vi vel fra oppdretter, den andre fra venn (som også drev med avl da)

Vi kjøpte inn mat, skåler, tepper og bur, vi var veldig opptatte av at de skulle få et naturlig forhold til bur så fort som mulig, og det er fristedet deres i dag. Der kommer ingen og maser.

Prismessig vet jeg ikke hva det lå på gitt

Den største utfordringen var jo å få de stuerene samt å få de til å skjønne bæret av lydighetstreningen ;)

Skrevet
Den største utfordringen var jo å få de stuerene

Takker for svar! Apropos stueren: holder hunden seg hvis du løfter den opp rett før tissing og bærer den ut? Og eventuelt hvor lenge holder den seg? Vi bor i tredje etasje, nemlig...

Skrevet

2 uker, men hadde hatt lyst på hund i flere år.

"Kjente" en fyr av samme rase som vi likte godt.

Kjøpte fra oppdretter, fant denne på internett. Burde ha sjekket bedre før vi kjøpte, oppdretter hadde ikke godt rykte, men det oppdaget vi først da det var for sent...

Matskåler, halsbånd og lenke, flexbånd, kurv, noen leker og bur.

Det ble nok mellom 10 og 12.000,- Valpen kostet 8.000,-

Alt! Det var uvant, jeg måtte opp og ut, vi skulle bli kjent...Valpen bet hver gang jeg sa "nei".... Men det gikk over etter en stund og så var det bare koselig. Nå er hunden over tre år, men det er først det siste året jeg kan si at jeg trives med å ha hund...

Skrevet
Takker for svar! Apropos stueren: holder hunden seg hvis du løfter den opp rett før tissing og bærer den ut? Og eventuelt hvor lenge holder den seg? Vi bor i tredje etasje, nemlig...

:ler: lurer på om det varierte litt, men nå er den yngste vår 11 år snart da, og den andre er 15 og er faretruende nær en siste tur til dyrlegen... Kan bli spennende med 3. etg tror jeg... ;)

Skrevet (endret)

Det har alltid gått bra hos oss, i hvertfall. I begynnelsen var det endel uhell innendørs, men etterhvert lærer du å lese signalene. Det er mindre frustrerende enn jeg hadde trodd, verre er det med lydigheten. Nå er valpen vår snart 16 uker, og det er lenge siden den hadde noen uhell innendørs. Han holder seg hele natta også. I begynnelsen var vi gjerne ute med den kanskje to ganger i løpet av natta, men nå er første luftetur en eller annen gang mellom 7 og 9, alt ettersom.

Hva han kostet oss i løpet av den første måneden, tør jeg ikke engang tenke på, men det er sikkert i hvertfall 15000, inkludert det han selv kostet (valp fra toppremierte foreldre).

Endret av Elphaba
Skrevet
Kan bli spennende med 3. etg tror jeg... ;)

Ja, det er det jeg frykter. :ler:

Jeg har lurt litt på om det kanskje er lettest å sette opp en "do-boks" utenfor inngangsdøren (bor i leilighet med svalgang, ikke inne-gang mellom leilighetene), men det gjør kanskje bare at hunden venner seg til å gå der?

Skrevet
Ja, det er det jeg frykter. :ler:

Jeg har lurt litt på om det kanskje er lettest å sette opp en "do-boks" utenfor inngangsdøren (bor i leilighet med svalgang, ikke inne-gang mellom leilighetene), men det gjør kanskje bare at hunden venner seg til å gå der?

Jeg tror jeg heller ville gjort det ordentlig med en gang ja, og ta den ut, selv om det kan bli litt trappevask av sånt

Skrevet

* vi hadde hatt lyst på hund i et par år.

*vi søkte gjennom raser på canis, bladde fra øverst til nederst over hva som tiltalte oss (vil ikke ha en hund vi ikke liker utseendet på eller mye pelsstell osv), så gikk vi gjennom hva vi ønsket i en hund og om det passet de rasene vi likte, så sjekket vi om det var rimelig lett å få tak i (nei til å lete i utlandet etter en familiehund).

*oppdretter

*skåler, halsbånd, kobbel, tepper, klotang, et par leker, en uke etter valpen kom kjøpte vi bur. andre ting kom litt etter litt.

*deleier på hund så hunden kostet 0.-, det vi kjøpte rett etterpå var bur til ca 1000.- og selvfølgelig mat... han hadde fått alle vaksinene.

*å lese signalene til valpen (tissetrengt osv) var ikke lett første uka for en fersk hundeeier...

et problem er at jeg i ettertid har fått vite at sosialisering med andre hunder/valper er meget viktig fra valpen er 8 uker, han var 12 uker da vi fikk han og han hadde bare hilst på hunder i sin egen familie. hundeklubben hadde sommerferie, så jeg fikk han ikke på valpekurs før han var nesten et halvt år gammel (og vi kjente bare en annen hundeeier, lite sosialisering mao), dermed er han spinnvill (vil bare leke og sniffe osv) de første to-tre timene vi har han sammen med andre hunder, uansett om vi møter andre hunder flere ganger i uka. han roer seg etterhvert, men i begynnelsen blokker han helt ut.

så med neste hund vil jeg satse mye på sosialisering tidlig.

Skrevet

Det gikk vel to mnd ca. Men da hadde vi hatt lyst på lenge

Mannen min som hadde lyst på..

Oppdretter. Anbefalt av arbeidkollega av mannen min.

Kjøpte valpeteppe, mat og vannskåler, bånd, leker

oi.. Vet ikke om jeg husker det helt nå, men.. Var nok ikke langt fra

13 tusen. Valpen kosta 9000, og så kom der forsikring, merking-chip,  osv.

Å roe ham ned om natten.. Sov med han lenge.. Han har klaustrofibi og seperasjonsangst, så han er enda ikke glad i å være alene. Men det går greit nå. Han var stueren da vi fikk ham- 10 uker gml. Hadde et par uhell de første dagene, noe som er forståelig.. Etter det har han gjort sitt ute.. Var også en stor utfordring å holde ungene borte fra han.. De dilta etter han hele dagene, og han ble veldig stressa av det.. Nå bryr ikke eldste på 6 år seg noe særlig om han, men minste på 3 år, må vi stadig be om å holde seg borte fra ham..

:)

Gjest camillo
Skrevet

Hvor lang tid tok det fra dere hadde bestemt dere for å kjøpe hund til at dere fikk den i hus?

Noen måneder.

Hva fikk deg til å velge akkurat den rasen?

Jeg liker den godt, og den passer ypperlig til bruksområdet jeg hadde tenkt.

Hvor kjøpte du den fra? (Annonse/venner/oppdretter osv)

Jeg mailet en oppdretter.

Hva kjøpte du inn av ting og tang før valpen kom i hus?

Skåler, leker, halsbånd, kobbel og sele.

Skrevet

1 års tid, med begge hundene.

Først og fremst var vi bestemt på å ha en fuglehund. De gode allround egenskapene til rasen ellers, samt lynnet gjorde til at valget falt på akkurat denne.

Hund nr.1; annonse, hund nr. 2; oppdretter.

Bur, for, et par tepper, godbiter, leker, matskåler, div. bånd.

Rundt 12.000

Å holde ut gneldringa og pipinga hver gang vi stengte henne inne i buret.

Julie

Gjest Lupi ii.
Skrevet

4 mnd. og vi hadde flaks, nå er det laaange ventetider på portugisisk vannhund

Min samboer er allergisk, og jeg begynte å sette meg inn i de allergivennlige rasene. da jeg leste om portugisisk vannhund første gang ble jeg fascinert, og da jeg møtte en irl var jeg solgt!

Oppdretter i Sandnes

Bur, matskål, vannskål, fôr. leker:tauleke, ball, bamse mm., hundekurv, børste, klotang, sjampo og balsam og sikkert enda mer også. vi fikk en startpakke med fra oppdretter med prøvepakker på fôr, bånd, matskål, leke og div.

Det hadde jeg ikke oversikt over... var sikkert mye. men etter 2 mnd utviklet hun fôrallergi, så da ble det helt sinnssykt. tror vi hadde nærmere 6000 i utlegg de 2 neste månedene på dyrlege :(

Jeg husker ikke :ler: Husker bare det fine nesten jeg. men hvis jeg tenker etter så var det kanskje at hun var sytete og peip for det minste.hun peip når jeg hadde henne med meg noe sted, og da peip hun KONSTANT. i tillegg var hun en energibunt som var både høyt og lavt, og jeg husker jeg lurte på når denne hyperaktive ballen skulle roe seg... men hun lærte utrolig raskt min valp, og kunne både sitt, dekk, innkalling og det meste grunnleggende innen hun var 3 mnd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...