AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 I forhold til verdi på bolig, altså refinansiere opp til 85% av boligverdi. Per i dag har vi 74% belåningsgrad på huset, vi ønsker å renovere litt ute og inne og må da låne mer i banken. Vi vet ikke hvor mye vi trenger å bruke enda, men av erfaring pleier jo sånne prosjekt alltid å balle på seg. Vi har økonomi til å håndtere lån på 85% av verdien, samt evt renteøkninger. Men hvor lurt eller dumt er det å be banken om å låne opp til 85% igjen? Å få tatt alt på én gang fremfor å refinansiere om igjen og om igjen er jo en fordel. Men føler meg som et lite barn når jeg ber banken om penger. Boligen vil sannsynligvis stige ytterligere i verdi etter renovering så det er jo fint å ta med i regnestykket. Vi er i starten av 30 årene så har mange år igjen i arbeidslivet og god tid til å betale ned. Anonymkode: 1adc5...ed4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Tåler dere høyere belåning om en av dere blir ufør eller langtidssykemeld? Om der gjør det tenker jeg at det bare er å la det stå til, om ikke hadde jeg vært skeptisk til å låne mer penger. Om dere har romslig økonomi nå så bør det jo også være mulig for dere å spare 2-300.000 i året, og om det ikke er noe prekært som må fikses kan dere jo spare 3-5 år før dere går igang også. (Som er den mest fornuftige måten å løse det på) Anonymkode: ccced...f18 2
imagineme Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I forhold til verdi på bolig, altså refinansiere opp til 85% av boligverdi. Per i dag har vi 74% belåningsgrad på huset, vi ønsker å renovere litt ute og inne og må da låne mer i banken. Vi vet ikke hvor mye vi trenger å bruke enda, men av erfaring pleier jo sånne prosjekt alltid å balle på seg. Vi har økonomi til å håndtere lån på 85% av verdien, samt evt renteøkninger. Men hvor lurt eller dumt er det å be banken om å låne opp til 85% igjen? Å få tatt alt på én gang fremfor å refinansiere om igjen og om igjen er jo en fordel. Men føler meg som et lite barn når jeg ber banken om penger. Boligen vil sannsynligvis stige ytterligere i verdi etter renovering så det er jo fint å ta med i regnestykket. Vi er i starten av 30 årene så har mange år igjen i arbeidslivet og god tid til å betale ned. Anonymkode: 1adc5...ed4 Jeg ville tatt en prat med finansrådgiveren i banken. De er bedre stilt til å besvare hva dere bør kunne betjene. Hvis det er lenge siden dere har tatt en verdivurdering på boligen kan det også være verdt pengene for å øke verdien på boligen. Når alt kommer til alt er de 3-4000 kronene det koster for en e-takst i det lange løp ikke så dyrt.
Summeer Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 Det er ikke sikkert du har belåningsgrad på 74%, for markedet har sunket en del de fleste stedene, så ved ny takst risikerer du å være på 80-tallet. jeg ville ikke økt belåningsgraden til max, enn om man må selge på et ugunstig tidspunkt, en blir syk eller man får en annen hendelse som reduserer inntekten. Kanskje man trenger den fleksibiliteten da ved å enten låne opp eller få avdragsfrihet en periode. Det er dumt å bruke det opp nå. dersom det ikke er prekært bør man spare opp en god slump først, og så kan man evt låne litt dersom det går over budsjett.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 6 minutter siden, Summeer said: Det er ikke sikkert du har belåningsgrad på 74%, for markedet har sunket en del de fleste stedene, så ved ny takst risikerer du å være på 80-tallet. jeg ville ikke økt belåningsgraden til max, enn om man må selge på et ugunstig tidspunkt, en blir syk eller man får en annen hendelse som reduserer inntekten. Kanskje man trenger den fleksibiliteten da ved å enten låne opp eller få avdragsfrihet en periode. Det er dumt å bruke det opp nå. dersom det ikke er prekært bør man spare opp en god slump først, og så kan man evt låne litt dersom det går over budsjett. Hvor er det markedet har sunket så mye at verdien er lavere enn det TS startet med? Tror vi lett kan si ingen steder. 😉 Bare siste året har min bolig steget med nesten 50-80.000 et sted. Jeg bor ikke i Oslo. Du må ikke gå deg vill i inflasjonsjustert prisvekst. Det har ingenting med dette å gjøre. Det har vært en prisvekst, selv på sitt dårligste i omtrent alle år, inkl i det siste. Men i perioder svakere enn den generelle inflasjonen. TS. Dere burde være nøye på at de tiltakene dere gjør har en reell verdiøkende effekt. Rent vedlikehold og kosmetikk burde dere ta over lønnsslippen og ikke gjennom økning av huslån (min personlige mening) Men når dere er såpass unge og dere tenker langsiktig, så burde ikke dette være et problem så lenge dere kan betjene lånet. Dere bør ta høyde for en renteøkning på 2% (kommer neppe til å skje). Dere bør også tenke litt på hvordan dere vil takle et evt krakk i boligmarkedet (kommer neppe til å skje det heller). Men så lenge dere er i jobb og kan betjene lånet spiller ikke kortsiktige svingninger i markedet noen rolle. Inflasjon og den langsiktige verdistigningen i boligmarkedet spiller på lag med dere på lang sikt. Det som er den reelle risikoen er om dere blir uføre, arbeidsledige eller skilles og må selge i et ugunstig marked. Anonymkode: ec8a6...4bd
Summeer Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor er det markedet har sunket så mye at verdien er lavere enn det TS startet med? Tror vi lett kan si ingen steder. 😉 Anonymkode: ec8a6...4bd Jeg kjenner flere med lån i bulder bank som faktisk plutselig fikk høyere rente. De justerer renta di ifht belåningsgraden opp mot markedet, og vanligvis betyr jo det at man får renta satt ned. Men ops! Det kan visst slå andre veien også.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 1 hour ago, Summeer said: Jeg kjenner flere med lån i bulder bank som faktisk plutselig fikk høyere rente. De justerer renta di ifht belåningsgraden opp mot markedet, og vanligvis betyr jo det at man får renta satt ned. Men ops! Det kan visst slå andre veien også. Ikke at jeg kjenner de spesifikke tilfellene, men det høres merkelig ut, all den tid det har vært prisvekst så å si hele tiden. Men man kan være uheldig med timingen og hvis man ligger på vippen og har en bank som automatisk justerer rente og boligverdi løpende, så kan det sikkert skje. Sikker på de ikke fikk oppjustert renta pga styringsrenta og at den renta ikke er den aller laveste fordi de har høy belåningsgrad? For de som har hatt bolig og lån mer enn et år så har garantert boligen steget i verdi. Hvis banken er uenig i det, ville jeg sjekket med en megler. Jeg har fått gratis verdivurdering flere ganger mot at jeg lover å bruke dem når jeg skal selge. Anonymkode: ec8a6...4bd 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 Tja… ingen kan vite hva som er dumt eller lurt. Snakk med banken om hva som er mulig først og fremst. Ikke alltid man kan låne opp uansett årsak. Noen ganger må man via «byggelån» som bakes inn i boliglånet når utgiftene er dokumenterte osv. evt burde dere hatt et fleksilån, da kunne dere brukt så mye dere vil på hva dere vil innenfor rammen dere er gitt. Så snakk først med banken. men det er ikke nødvendigvis dumt, men ofte blir ting billigere om man betaler for ting cash underveis enn å bare låne opp… fordi man bryr seg mye mer om pengene man gir fra seg, enn de man tilsynelatende «får» på konto uten videre. Så det økonomisk lureste kan være å bare betale underveis. Så et alternativ kan være avdragsfrihet, og bruke pengene på oppussingen, for så å betale igjen, og fikse ny verdivurdering osv. da sitter overforbruk lenger inne, og det er der det ofte er endel å spare. Når man velger gode nok fliser fremfor luksusfliser fordi banken betaler… Anonymkode: d43d0...f47
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 For min del hadde det _aldri_ vært aktuelt å låne penger for å pusse opp, heller ikke å maxe boliglånet. Hadde økonomien vært god nok til å håndtere 85% belåning er den god nok til å spare til det dere ønsker å bruke penger på og ta litt og litt. Er forøvrig 34 år, har 60% belåning på bolig og gjeldsfri hytte... Å være i 30-årene og sette seg selv tilbake økonomisk ved å låne opp er for meg galskap. Anonymkode: a3d70...1ba
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 Lån så mye penger som mulig og prøv å bruke de noenlunde fornuftig. Penger i minus er den eneste måten å ikke bli straffet for å spare under dette skatte- og inflasjons-tyranniet. Anonymkode: 61c01...d99
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 Ts her. Takk for alle innspill! Tenker vi hører med banken. Er ikke rent kosmetiske ting som maling eller nye lister og dører, det tar vi selvsagt fra lønn til lønn. Er snakk om en hel etasje i boligen som skal rives og bygges på nytt, bytte vinduer, elektrisk og det hele. Renovering med andre ord, som nevnt i HI. Vil si vi har grei økonomi, men vi klarer ikke å spare 300 000 på ett år som enkelte skriver. Er vel kanskje forskjell på hva folk mener er romslig, men så romslig er det ikke🤭 Fleksilån eller rammelån hadde vært fint, men slik jeg forstår det kan man da låne maks 60% av boligverdi, vi er allerede over det. Selv med en ny e takst vil vi være over det. Anonymkode: 1adc5...ed4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 Summeer skrev (9 timer siden): Jeg kjenner flere med lån i bulder bank som faktisk plutselig fikk høyere rente. De justerer renta di ifht belåningsgraden opp mot markedet, og vanligvis betyr jo det at man får renta satt ned. Men ops! Det kan visst slå andre veien også. Det er direkte feil. Bulder bank beregner alltid renten ut ifra din beste belåningsgrad. Så man får IKKE høyere rente selv om belåningsgradsgraden plutselig blir høyere pga endring i boligverdi. Anonymkode: 3ac9c...837
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå