likestilling Skrevet 4. september 2024 #41 Del Skrevet 4. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvilken lyd en CD har er avhengig av når den ble gitt ut; bare å ta en titt på lydbildet i de forskjellige utgivelsene av ABBA-s "Super Trouper" (du vet det sikkert, men for de som ikke er kjent med dette - tykke blå streker betyr høyere lyd): Spotify bruker, så vidt jeg vet, 2005-remasteringen, altså den aller verste. Og folk hører på dette, og tror at "dette er ABBA"; nei, dette er ikke det ABBA hadde i tankene da de laget platen. For de som vil lese mer om hva loudness war har gjort med musikken: https://audiomunk.com/the-past-and-future-of-the-loudness-war/ http://www.hdphonic.com/en/software/loudness-war/ https://hyperbits.com/ultimate-guide-to-the-loudness-war/ Anonymkode: 11c4d...75b Jeg vet hva "loudness" er og hva "loudness wars" betyr, klipping og "dynamic range". Jeg aner ikke om Spotify bruker 2005-versjonen, men jeg vet heller ikke hvorfor du antar det? Spotify er normalisert til -14 LUFS, så de bekjemper faktisk "loudness wars" og vil ha all mastering slik at den bevarer sangen. Det er ikke noe poeng i å kjøre opp volumet når Spotify uansett bruker lossless-filter til å normalisere igjen... https://www.sageaudio.com/articles/best-mastering-level-for-streaming#:~:text=-14 LUFS will be sufficient,adequate for most streaming services. Hvis du kan dokumentere påstandene dine er jeg åpen for å høre, men påstandene dine henger ikke helt sammen med at Spotify (og annen streaming) har standardisert ting for å UNNGÅ "loudness wars" og beholde dynamic range. I så fall er problemet studioet som gir Spotify en dårlig master, men som du linker til så er det ikke akkurat uhørt at CD'er er helt ødelagte på grunn av dette. Edit: Understanding the ITU 1770 Loudness Standard | by Enhanced Media | Medium BS.1770 : Algorithms to measure audio programme loudness and true-peak audio level (itu.int) (Om du skjønner dette, så skjønner du også at det er nettopp for å forhindre "loudness wars") Om du hadde lest wiki-artikkelen der bildet ditt er hentet fra, så står det forklart der... Sitat In 2013, mastering engineer Bob Katz predicted that the loudness war would be over by mid-2014, claiming that mandatory use of Sound Check by Apple would lead to producers and mastering engineers to turn down the level of their songs to the standard level, or Apple will do it for them. He believed this would eventually result in producers and engineers making more dynamic masters to take account of this factor.[31][32][33] Om vi kan takke noen for å stoppe "loudness wars" så er det nettopp streaming og standardiseringen som fulgte med. Endret 4. september 2024 av likestilling 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #42 Del Skrevet 4. september 2024 9 minutter siden, likestilling said: Jeg vet hva "loudness" er og hva "loudness wars" betyr, klipping og "dynamic range". Jeg aner ikke om Spotify bruker 2005-versjonen, men jeg vet heller ikke hvorfor du antar det? Spotify er normalisert til -14 LUFS, så de bekjemper faktisk "loudness wars" og vil ha all mastering slik at den bevarer sangen. Det er ikke noe poeng i å kjøre opp volumet når Spotify uansett bruker lossless-filter til å normalisere igjen... https://www.sageaudio.com/articles/best-mastering-level-for-streaming#:~:text=-14 LUFS will be sufficient,adequate for most streaming services. Hvis du kan dokumentere påstandene dine er jeg åpen for å høre, men påstandene dine henger ikke helt sammen med at Spotify (og annen streaming) har standardisert ting for å UNNGÅ "loudness wars" og beholde dynamic range. I så fall er problemet studioet som gir Spotify en dårlig master, men som du linker til så er det ikke akkurat uhørt at CD'er er helt ødelagte på grunn av dette. Takk for svar; skal sjekke ut dette senere, men må løpe nå for å rekke butikken før den stenger. Fortsatt fin kveld! Anonymkode: 11c4d...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 4. september 2024 #43 Del Skrevet 4. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Normale og ja, gitt! Det blir ikke så ekslusivt og bra når man bare kan sitte pal i sofaen og trykke på en knappe og velge. Som jeg sa ; det er noe med å gå bort og velge i den fysiske samlingen. Anonymkode: afbad...6b2 Mange av oss bryr oss døyten om "eksklusivt". Jeg vil lytte på musikk, hvordan jeg får den levert er ikke veldig interessant i seg selv. Greit at mange liker å samle på ting, men det har ikke noe med selve musikken å gjøre. Man kan like så godt samle på frimerker eller mummikopper. Selv er jeg en anti-samler og liker ikke å ha ting stående som ikke innehar en nødvendig funksjon som ikke kan erstattes på en mer effektiv måte. Så når MP3-spillere ble tilgjengelige lastet jeg straks over alle CDer på PCen og satt bort kasser med CDer på loftet. Der står de ennå, og det er mye ryddigere i stuen. For ikke å snakke om i bilen. Endret 4. september 2024 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #44 Del Skrevet 4. september 2024 Så bra! Streaming o.l. har dessverre ødelagt musikkbransjen. Ja til musikk på fysisk format! Når man kjøper en cd eller lp, får artisten mer penger enn om man skulle streamet en låt i 200 timer. Anonymkode: e851a...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #45 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Normale og ja, gitt! Det blir ikke så ekslusivt og bra når man bare kan sitte pal i sofaen og trykke på en knappe og velge. Som jeg sa ; det er noe med å gå bort og velge i den fysiske samlingen. Anonymkode: afbad...6b2 Det der " noe med å gå bort i hylla" er jeg sjeleglad jeg slipper. Hva er poenget med å måtte reise seg for å sette på noe musikk? Du har vel kastet fjernkontrollen til tv'en og da? Det er noe med å gå bort til tv'en for å bytte kanal. Ser mye bedre ut da. Anonymkode: 3b53e...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 4. september 2024 #46 Del Skrevet 4. september 2024 Hev aldri verken cd-kassett- og radiospiller eller cd’er jeg så de har jeg ennå ^^, Husker ikke hvor gammel den jeg har er en gang, men den har blitt brukt i ørten år, og funker fett ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 5. september 2024 #47 Del Skrevet 5. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så bra! Streaming o.l. har dessverre ødelagt musikkbransjen. Ja til musikk på fysisk format! Når man kjøper en cd eller lp, får artisten mer penger enn om man skulle streamet en låt i 200 timer. Anonymkode: e851a...3f6 Ja, de populære artistene tjener nok mer på CD-salg. Selv hører jeg en masse på artister på Spotify som jeg ellers aldri villet funnet frem til og dermed aldri heller kjøpt noen CD av. Så de tjener definitivt mer på meg nå. Endret 5. september 2024 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #48 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det der " noe med å gå bort i hylla" er jeg sjeleglad jeg slipper. Hva er poenget med å måtte reise seg for å sette på noe musikk? Du har vel kastet fjernkontrollen til tv'en og da? Det er noe med å gå bort til tv'en for å bytte kanal. Ser mye bedre ut da. Anonymkode: 3b53e...3c5 Poenget er at for MEG er det ikke det enkleste som er det beste. Det er ikke alle framskritt som er bra. Jeg liker den gamle måten å gjøre ting på. Personlig valg og mening. Anonymkode: afbad...6b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #49 Del Skrevet 5. september 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Poenget er at for MEG er det ikke det enkleste som er det beste. Det er ikke alle framskritt som er bra. Jeg liker den gamle måten å gjøre ting på. Personlig valg og mening. Anonymkode: afbad...6b2 Ikke rart at folk er i dårlig fysisk form når man ikke engang klarer å reise seg for å ta fram en CD fra hyllen. Og angående fjernkontrollen til TV-en som den du svarte på, tok fram som et eksempel; hva har dette i grunnen ført til, annet enn at folk zipper seg fra kanal til kanal i stedet for å slå seg til ro med ett valg? Det samme gjelder Spotify; lurer på hvor mange som i streamingens tidsalder har tålmodighet til å høre en plate fra begynnelse til slutt, uten å bli rastløse og "zippe" seg til noe annet. Anonymkode: 11c4d...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå