Gå til innhold

Savner fysisk musikk. Burde jeg kjøpe cd-spiller eller platespiller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 19.51):

Enig med de som er lei av det digitale. Det er alt for enkelt og krever ikke noe valg, man bare spiller det som dukker opp. Det å gå til hylla og nøysomt velge en LP/CD/kassett, det er noe helt annet. Det krever et aktivt valg . 

Anonymkode: afbad...6b2

Normale folk velger musikk de vil høre på Spotify. Altså et aktivt valg. Forskjellen er bare at musikkhylla er 10000000 ganger større enn den fysiske samlingen en har hjemme..

Anonymkode: 3b53e...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Normale folk velger musikk de vil høre på Spotify. Altså et aktivt valg. Forskjellen er bare at musikkhylla er 10000000 ganger større enn den fysiske samlingen en har hjemme..

I tilfelle må normale folk ha alvorlige hørselsproblemer hvis de er fornøyd med å høre 128 mbps komprimert lyd med en elendig remastering der man har pumpet opp bassen.

Forstår at ikke alle har plass til 20.000 CD-er hjemme, men man kan få plass til mange FLAC-musikkfiler på et par 5 TB-harddisker der man har plukket ut den beste tilgjengelige lydversjonen.

Mange kjente artister er komplett umulige å høre på Spotify med mindre man er tonedøv uten å legge merke til hvor ødelagt lyden er som følge av et dårlig lydbilde.

Anonymkode: 11c4d...75b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I tilfelle må normale folk ha alvorlige hørselsproblemer hvis de er fornøyd med å høre 128 mbps komprimert lyd med en elendig remastering der man har pumpet opp bassen.

320kbit/s for premium-kontoer i hvert fall. Og det er mer enn bra nok for min del. 128Mbit/s hadde jo vært ekstremt, kunne ikke streamet over mobilnett da ;)

Endret av -jk-
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, -jk- said:

320kbit/s for premium-kontoer i hvert fall. Og det er mer enn bra nok for min del. 128Mbit/s hadde jo vært ekstremt, kunne ikke streamet over mobilnett da ;)

OK - slik sett er lyden til å leve med, men problemet er all den nyere remasteringen der man har gått løs på sangene med "Loudness war", og så vidt jeg vet, er det ikke mulig å velge dette bort til fordel for bedre versjoner på Spotify; man må ta det man får.

Beatles har overlevd, men dette gjelder dessverre ikke atskillige andre grupper eller artister som er blitt offer for lydkrigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

OK - slik sett er lyden til å leve med, men problemet er all den nyere remasteringen der man har gått løs på sangene med "Loudness war", og så vidt jeg vet, er det ikke mulig å velge dette bort til fordel for bedre versjoner på Spotify; man må ta det man får.

Beatles har overlevd, men dette gjelder dessverre ikke atskillige andre grupper eller artister som er blitt offer for lydkrigen.

Men det gjelder ikke all musikk? Det er jo så mye der ute, du trenger ikke høre på noe som er grusomt for ørene.

Anonymkode: 04b6e...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Bluetooth platespiller for noen år siden. Ikke like god lyd, men den kan jeg koble rett på lydsystemet i huset. Kjøper plater på bruktbutikker, og nye av favoritt artistene mine :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp cd. Er mye å finne på cd og vinylgrupper på Facebook, eller på Finn. Er dessverre alt for mye musikk, selv den dag i dag som er påvirket av loudness war. Har selv 3-5 tusen CDer og 50 vinyl. Har også 15-20 Tb med musikk på harddisker. 

Endret av Diry72
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det gjelder ikke all musikk? Det er jo så mye der ute, du trenger ikke høre på noe som er grusomt for ørene.

Anonymkode: 04b6e...fe0

Jeg har ikke dette problemet selv da jeg holder meg til lokal musikk som enten er å finne i CD-samlingen eller på harddisken, men problemet er Spotifys utvalg av musikk; hvilken nytte har man vel av å høre ukjente artister med akseptabel lyd når man ikke kan høre på kjente uten at bassen er altfor fremtredende i lydbildet?

Egentlig er det ironisk at samtidig som teknologien har gjort store sprang de siste 35 årene, var lyden bedre på de første CD-ene enn på den remastrede, komprimerte musikken folk flest hører på idag - samtidig som man har gått fra VHS til 4k på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 timer siden):

192 VBR er ikke hørbart dårligere enn 320 CBR, det tar bare litt større plass, selv bruker jeg LP eller CD hjemme men får med meg langt over 1000 album lagret i FLAC på en streamer i lommeformat hvis jeg skal noen steder.

Edit: Det er en streamer med lagringsplass så jeg kan også bruke den når jeg er offline, den går på Android så jeg får også tilgang til musikk og videoer på nettet.

Endret av bvp
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart vinyl. CD er liksom det samme som streaming, bortsett fra at det er mer upraktisk. I tillegg er utvalget av vinyl mye større og vinyl holder seg bedre i verdi. Det viktigste er uansett den aktive lytteopplevelsen for min del.

Bruker mye streaming også og digger å ha tilgang på all verdens musikk, men det er noe eget med fysisk format.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hører stort sett på house, og ikke av den mer kommersielle sorten. Samt jazz. Kan ikke si å ha merket noe til noe "loudness war" der, tipper det er forbeholdt de artistene som normale folk faktisk har hørt om  ;) Så heller ikke et problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (7 timer siden):

192 VBR er ikke hørbart dårligere enn 320 CBR, det tar bare litt større plass, selv bruker jeg LP eller CD hjemme men får med meg langt over 1000 album lagret i FLAC på en streamer i lommeformat hvis jeg skal noen steder.

Edit: Det er en streamer med lagringsplass så jeg kan også bruke den når jeg er offline, den går på Android så jeg får også tilgang til musikk og videoer på nettet.

Sikkert kjekt når man hører på det samme hele tiden. Jeg vil anslå at omtrent 75% av lyttingen min hver uke er til sanger og artister jeg ikke har hørt før. Da er det lite hjelp i å ha lomma fullt av et arkiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Forstår at ikke alle har plass til 20.000 CD-er hjemme, men man kan få plass til mange FLAC-musikkfiler på et par 5 TB-harddisker der man har plukket ut den beste tilgjengelige lydversjonen.

Mange kjente artister er komplett umulige å høre på Spotify med mindre man er tonedøv uten å legge merke til hvor ødelagt lyden er som følge av et dårlig lydbilde.

Denne lydhypen gjelder svært få. Og 90% av dem igjen er wannabees, som tror de har så gode ører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (7 timer siden):

Jeg hører stort sett på house, og ikke av den mer kommersielle sorten. Samt jazz. Kan ikke si å ha merket noe til noe "loudness war" der, tipper det er forbeholdt de artistene som normale folk faktisk har hørt om  ;) Så heller ikke et problem for meg.

Dette stemmer. Svært få klager over eller merker dette i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Denne lydhypen gjelder svært få. Og 90% av dem igjen er wannabees, som tror de har så gode ører.

Loudness war er ingen "hype" - dette er bevisst forringelse av den opprinnelige lydkvaliteten for å gjøre sangene tilpasset dagens lyttemønster; ville man passivt akseptert dette hvis man gikk fra 1080p til VHS-bilde fordi man kunne se filmen uansett, eller at man skrev om Roald Dahls bøker for å gjøre dem mer "tidsriktige" (noe man faktisk gjør, men dette reagerer mange på)?

At "folk flest" ikke legger merke til økt bruk av bass i lydbildet, er ingen unnskyldning; da kunne enhver tenåring like gjerne begynne å trykke egne 1000-lapper på printeren på gutterommet og bruke dem i butikken "fordi de ser nesten like ut som de ekte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Haha! 128 mbps faktisk! Det er kbps.

Elsker når folk som ikke skjønner hvordan lydkomprimering fungerer skal snakke det ned, samtidig som de aller fleste ikke klarer å skille 128 kbps Vorbis fra CD.

Har aldri møtt noen som faktisk klarer å skille på litt bedre kvalitet og CD i ABX. Folk tror de har uendelig mye bedre hørsel enn de har.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Loudness war er ingen "hype" - dette er bevisst forringelse av den opprinnelige lydkvaliteten for å gjøre sangene tilpasset dagens lyttemønster; ville man passivt akseptert dette hvis man gikk fra 1080p til VHS-bilde fordi man kunne se filmen uansett, eller at man skrev om Roald Dahls bøker for å gjøre dem mer "tidsriktige" (noe man faktisk gjør, men dette reagerer mange på)?

At "folk flest" ikke legger merke til økt bruk av bass i lydbildet, er ingen unnskyldning; da kunne enhver tenåring like gjerne begynne å trykke egne 1000-lapper på printeren på gutterommet og bruke dem i butikken "fordi de ser nesten like ut som de ekte".

Hva har evt. loudness med f.eks. Spotify å gjøre? Jeg tror ikke du har veldig mye kompetanse om hva "loudness" egentlig er, hvordan sampling og bitrate fungerer etc. Selvfølgelig er det dårlige eksempler på mastering der ute, men det har ikke noe med mediet å gjøre.

Endret av likestilling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, likestilling said:

Haha! 128 mbps faktisk! Det er kbps.

Beklager skrivefeil; mbps hadde vært noe, ja. 😁

Hva har evt. loudness med f.eks. Spotify å gjøre? Jeg tror ikke du har veldig mye kompetanse om hva "loudness" egentlig er, hvordan sampling og bitrate fungerer etc. Selvfølgelig er det dårlige eksempler på mastering der ute, men det har ikke noe med mediet å gjøre.

Selvfølgelig har dette mye med Spotify å gjøre når de som grunnlag for sangene de har i arkivet sitt bruker dårlig remastrede lydfiler; det sier seg selv at lydkvaliteten ikke blir bedre på vei til lytteren.

Har man en CD i hyllen eller remasteringer fra ulike utgivelser av en plate lagret på harddisken, kan man selv velge hva man foretrekker å høre på; dette valget gir ikke Spotify.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager skrivefeil; mbps hadde vært noe, ja. 😁

Selvfølgelig har dette mye med Spotify å gjøre når de som grunnlag for sangene de har i arkivet sitt bruker dårlig remastrede lydfiler; det sier seg selv at lydkvaliteten ikke blir bedre på vei til lytteren.

Har man en CD i hyllen eller remasteringer fra ulike utgivelser av en plate lagret på harddisken, kan man selv velge hva man foretrekker å høre på; dette valget gir ikke Spotify.

Kilde på at de bruker dårligere kildefiler enn CD?

Jeg antar at det meste kommer fra akkurat samme master som havner på CD.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Normale og ja, gitt! :P Det blir ikke så ekslusivt og bra når man bare kan sitte pal i sofaen og trykke på en knappe og velge. Som jeg sa ; det er noe med å gå bort og velge i den fysiske samlingen. 

Anonymkode: afbad...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde på at de bruker dårligere kildefiler enn CD?

Jeg antar at det meste kommer fra akkurat samme master som havner på CD.

Hvilken lyd en CD har er avhengig av når den ble gitt ut; bare å ta en titt på lydbildet i de forskjellige utgivelsene av ABBA-s "Super Trouper" (du vet det sikkert, men for de som ikke er kjent med dette - tykke blå streker betyr høyere lyd):

ABBA_-_Super_Trouper_Title_Track_Remaste

Spotify bruker, så vidt jeg vet, 2005-remasteringen, altså den aller verste. Og folk hører på dette, og tror at "dette er ABBA"; nei, dette er ikke det ABBA hadde i tankene da de laget platen.

For de som vil lese mer om hva loudness war har gjort med musikken:

https://audiomunk.com/the-past-and-future-of-the-loudness-war/

http://www.hdphonic.com/en/software/loudness-war/

https://hyperbits.com/ultimate-guide-to-the-loudness-war/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...