Gå til innhold

Savner fysisk musikk. Burde jeg kjøpe cd-spiller eller platespiller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tror dere jeg får mest glede av? Er så lei av spotify og at alt er digitalisert og styres av apper via mobilen. Vil litt tilbake i tid.

Anonymkode: bd9bb...a52

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjedde med cd spilleren og cd platene dine?

Var du en av dem som kvittet deg med alt fysisk da elektroniske løsning for musikk kom 

Anonymkode: 93ad0...f4d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil platespiller!! Men prisene på vinyl har gått rett i taket siste årene!!! Ett nytt album med kun 1 skive ligger fort på 400-500kr. På en annen side kan du være heldig å bygge deg opp plater av verdi. Lyden er også veldig behagelig.

Anonymkode: c5d3b...3ef

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og setter pris på fysisk musikkformat, men streaming er liksom det som passer meg best. Men mange er glade i CDer,  vinyl og kassetter . Du velger jo selv

Anonymkode: 32fdf...7aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjedde med cd spilleren og cd platene dine?

Var du en av dem som kvittet deg med alt fysisk da elektroniske løsning for musikk kom 

Anonymkode: 93ad0...f4d

Jeg gikk fortsatt på barne-og ungdomsskolen da mp3-spiller og nedlasting av sanger tok over. 
CD-spilleren ble brukt til den ikke funket lengre i barndomshjemmet og cd-platene jeg hadde vet ingen hvor er blitt av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er superglad for at Spotify eksisterer. Algoritmene der har gitt meg hundrevis av artister jeg ellers aldri ville funnet.

Og det å slippe dette fysiske maset, alt er i tlf og streames trådløst til smarthøyttalerne😍😍😍

Anonymkode: 3b53e...3c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uten tvil platespiller!! Men prisene på vinyl har gått rett i taket siste årene!!! Ett nytt album med kun 1 skive ligger fort på 400-500kr. På en annen side kan du være heldig å bygge deg opp plater av verdi. Lyden er også veldig behagelig.

Anonymkode: c5d3b...3ef

Har prøvd å se litt på platespillere. Må man kjøpe høytalere utenom? Ser det finnes en kofferttype med innebygde høytalere men de får dårlige tilbakemeldinger. Hvilken pris burde en platespiller ligge på for å være god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for platespiller.

Jeg elsker vinyl fremfor cd. Cd går jeg aldri tilbake til. Har fortsatt en stor cd samling men jeg bruker de aldri.

Vinyl er dyrt, jeg kjøper kun favoritter i Vinyl. Gjerne også som merch på konserter. Så supplerer jeg på med Spotify da jeg har mange gode spillelister der og rask tilgang til ny musikk og nye artister. Musikken er også tilgjengelige utenfor hjemmet så jeg ser verdien til Spotify. Men hjemme er det så kos og sette på en av Vinyl platene når jeg rydder, lager mat eller sitter foran pc. Elsker lyden og den fysiske biten med å bla gjennom platene, de fine album coverne med bilder og teks også de store platene jeg fysisk legger ned på spilleren.

Anonymkode: 1acba...173

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 12.38):

Har prøvd å se litt på platespillere. Må man kjøpe høytalere utenom? Ser det finnes en kofferttype med innebygde høytalere men de får dårlige tilbakemeldinger. Hvilken pris burde en platespiller ligge på for å være god?

Jeg ville lagt litt penger i dette. Og ja du vil trenge gode høytalere i tillegg. Jeg var så heldig å arve min men skulle jeg trenge å kjøpe en ny hadde jeg helt klart ikke kjøpt en av de rimelige. De dyreste har jeg ikke råd til og dj variant trenger jeg ikke. Jeg ville lagt meg i en prisklasse økonomien min tillater. Lyd og pris henger dessverre sammen. En god platespiller varer livet ut. Den jeg har er eldre enn meg og lyden er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker øretelefoner. Kobler på Bluetooth og hører på musikk som jeg elsker. Men det er litt fordi jeg har naboer. Noen ganger har jeg musikken på dab radioen, At jeg kobler musikken til høytalerene på Dab radioen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som flere og flere finner mer glede i en platespiller nå for tiden men det kommer helt an på hvor mye penger du vil bruke også. Jeg kjøpte CD-spiller da de kom på markedet i 1984-1985 og siden platespilleren tok kvelden havnet platene i kasser helt frem til 2006 da jeg kjøpte ny spiller igjen, fant ut at CD på en måte spilte mot meg og vanlige plater spilte for meg, og så er det litt sjarm med sort gull da. :) . Nå har jeg både platespillere og en SA-CD + en transportabel streamer som jeg kan bruke til bl.a. Tidal, Spotify og Youtube + at jeg kan lagre 1 TB med Mp3 eller noe annet på den, greit når man er på tur.
Fordelen med CD er at det er ganske billig, mange gir bort platene sine nå, ulempen er at det blir dårlige utvalg i CD,er etter hvert, men jeg ville kjøpt platespiller, f.eks. en spiller med aktive høyttalere hvis du vil spare plass, det finnes mye bra som er brukt også, mange skifter ut ting når det kommer noe nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper cd'er, men i mindre kvanta enn før. Når det bikket 1500stk tenkte jeg at 'nå holder det'. Er ikke noe purist. Elsker streaming og hodetelefonene mine fra Sony WH-1000XM4. Vinyl er fullstendig uaktuelt, altfor dyrt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville gått for platespiller.

Jeg elsker vinyl fremfor cd. Cd går jeg aldri tilbake til. Har fortsatt en stor cd samling men jeg bruker de aldri.

Vinyl er dyrt, jeg kjøper kun favoritter i Vinyl. Gjerne også som merch på konserter. Så supplerer jeg på med Spotify da jeg har mange gode spillelister der og rask tilgang til ny musikk og nye artister. Musikken er også tilgjengelige utenfor hjemmet så jeg ser verdien til Spotify. Men hjemme er det så kos og sette på en av Vinyl platene når jeg rydder, lager mat eller sitter foran pc. Elsker lyden og den fysiske biten med å bla gjennom platene, de fine album coverne med bilder og teks også de store platene jeg fysisk legger ned på spilleren.

Det har blitt sykt dyrt nå. 450kr for en t-shirt? Spesielt at merchen koster mer enn konserten. Det har tatt litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DeLorean skrev (2 timer siden):

Det har blitt sykt dyrt nå. 450kr for en t-shirt? Spesielt at merchen koster mer enn konserten. Det har tatt litt av.

Noe må de tje penger på også, nesten ingen kjøper CD lenger fordi folk bruker Spotify som de fleste bruker betaler minimalt til artistene, Spotify betaler 3-500 dollar for 100 000 strømminger. Apple Music og Tidal betaler 3-4 ganger mer men de tjenestene er jo tydeligvis ukjent blant folk flest, synd egentlig for i all fall Tidal som jeg bruker har veldig mye bedre lyd, en CD har egentlig en bitrate på 1411 kbps mens Spotify stort sett har 128 kbps, Tidal bruker Lossless som betyr tilmærmet CD-kvalitet, det betyr at Tidal er rundt 11 ganger bedre enn Spotify, sånn matematisk sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står respekt av valget ditt. Da tyder det på at du er interessert i å høre på en hel låt. Streaming frister/oppmunterer til kun et svisj innom låter. Det kaller ikke jeg å lytte til musikk. Dette gjelder selvsagt ikke alle, fjortis generasjonen er nok klart i overtall.

Plate er grisedyrt som noen nevner. Dama har gått for cd her i gården..

Selv brukte jeg Dat-kassetter en gang i tiden. Det var det digitale alternativet til cd. Dessverre ikke et veldig prioritert medium for utgivelse fra artister/plateselskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 2000 CD-plater og 1000 LP, så jeg har begge deler. Synes det er så avslappende å høre på et helt album, samt lese på cover. Har også Spotify, og lager spillelister der. Men kvitter meg ikke med CD og LP. 

Spørs hva du har mest av fra før? CD vil jeg tro du kan få kjøpt billigere brukt enn LP. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 12.37):

Er superglad for at Spotify eksisterer. Algoritmene der har gitt meg hundrevis av artister jeg ellers aldri ville funnet.

Og det å slippe dette fysiske maset, alt er i tlf og streames trådløst til smarthøyttalerne😍😍😍

Anonymkode: 3b53e...3c5

Samme her. Brukte uhorvelig mye penger på CDer og vinyl (stort sett maxisingler) når jeg var ung, hadde jeg hatt Spotify da hadde jeg spart utrolig mye penger og tid, samt hatt tilgang til et mye bredere utvalg. 

Nå er vel omtrent 75% av lyttingen min nye låter jeg ikke har hørt før. Fra Discover Weekly-lista eller en av de andre miksene som algoritmene setter sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg sjekker ut ny musikk med Spotify, men koser meg veldig når jeg kan sette på ei plate eller en CD. Det er helt klart noe annet med den fysiske opplevelsen av musikk for min del.

Jeg ble litt betenkt av spørsmålet. Min førte refleks var "vinyl, så klart!", men som det har blitt sagt i tråden allerede så har prisene steget såpass at om man ikke er veldig opptatt av musikksamlingen som et møbel man kan vise fram tror jeg at jeg hadde gått for CD faktisk. Litt enklere å spille, mindre og mer praktisk å oppbevare og transportere, og like god lyd for de fleste av oss. Og ikke minst mye billigere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som er lei av det digitale. Det er alt for enkelt og krever ikke noe valg, man bare spiller det som dukker opp. Det å gå til hylla og nøysomt velge en LP/CD/kassett, det er noe helt annet. Det krever et aktivt valg . 

Anonymkode: afbad...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...