Midgard Skrevet 21. august 2024 #61 Del Skrevet 21. august 2024 senior skrev (22 minutter siden): veiviser til god moral, riktig levesett Da burde du velge en annen bok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #62 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Eh.. Det finnes skoler å gå på. Du er klar over det, eller? Når det gjelder kraft, energi, bølger, masse, partikler osv så vet vi et meste vi trenger å vite og fysikken forklarer det faktisk helt ned til et detaljnivå som er ubegripelig for de fleste. Mange uskolerte "alternativ"-folk er opphengt i at vitenskapen har sagt den ikke har noen komplett forklaring på hva som forårsaker gravitasjon, men vi vet hva det er, praktisk sett, den er bevist, vi vet hvordan det måles og stort sett det meste vi trenger. Det er ingenting av dette som forklares bedre av religioner gjennom metaforer og eventyr. Heller ikke ved å si at eplet faller til jorden fordi Gud vil det. Det kan hende det stemmer, men det er ikke nyttig informasjon. Da er det mer nyttig å vite at den tilrekker alle objekter med samme kraft slik at de aksellerer likt og at den varierer med massen (og ja, alle objekter har gravitasjon) så store objekter har kraftigere gravitasjon enn små. Det eneste vitenskapen ikke bryr seg om å forklare, er hva som er meningen med det. Her tar religioner og filosofer over... Anonymkode: cfc31...2ad Jeg vet ikke hvorfor du svarer så nedlatende og arrogant. "Eh.. du vet det, eller" Men siden det er lista du legger: 1 - ja, ehhhh... det vet jeg. 2 - jeg er ikke ts 3 - ja, ehh.. her tar filosofi og religion over, derav er posten lagt i tilhørende forum. 4 - Ehhh... og filosofere kan alle gjøre, du vet det, eller?? Logg av. Anonymkode: d3f69...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 21. august 2024 #63 Del Skrevet 21. august 2024 senior skrev (43 minutter siden): Den dagen man kan se på Bibelen som en menneskeskapt historiebok full av sagn og myter, men også en veiviser til god moral, riktig levesett og samtidig et viktig grunnlag for vår vestlige sivilisajon, ville kanskje til og med jeg bli kristen . . Jeg antar du aldri har lest Bibelen. Jeg vil tro at du ikke synes en bok er veiviser til god moral når den er pro slaveri og rasisme, massemord på uskyldige, at kvinner er mindre verdt en menn, eller at det er rett å straffe uskyldige for det deres forfedre skal ha gjort, for å nevne noe. Det finnes selvsagt gode ting i Bibelen også, men en veiviser til god moral er den virkelig ikke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 21. august 2024 #64 Del Skrevet 21. august 2024 44 minutter siden, Capitan Fracassa said: Jeg antar du aldri har lest Bibelen. Jeg vil tro at du ikke synes en bok er veiviser til god moral når den er pro slaveri og rasisme, massemord på uskyldige, at kvinner er mindre verdt en menn, eller at det er rett å straffe uskyldige for det deres forfedre skal ha gjort, for å nevne noe. Det finnes selvsagt gode ting i Bibelen også, men en veiviser til god moral er den virkelig ikke. 46 minutter siden, Capitan Fracassa said: Jeg antar du aldri har lest Bibelen. Jeg vil tro at du ikke synes en bok er veiviser til god moral når den er pro slaveri og rasisme, massemord på uskyldige, at kvinner er mindre verdt en menn, eller at det er rett å straffe uskyldige for det deres forfedre skal ha gjort, for å nevne noe. Det finnes selvsagt gode ting i Bibelen også, men en veiviser til god moral er den virkelig ikke. Jeg HAR lest Bibeln. Jeg ble spesielt fascinert av GT, som mest er en familiekrønike med røverhistorier og beskrivelse av en voldsom og hevngjerrig Gud. Jeg sier jo nettop at man ikke skal ta bibelen bokstavelig eller tro slavisk på det som står der. Essenen er nok helst NT med Jesu lære og Bergprekenen for de fleste. Der finner man tanker som vi i dag ser på som selvfølgeligheter, men som nok var revolusjonerende på den tid. Man kan gjerne benekte det, men dette har vært et viktig fundament for dannelsen av vår vestlige sivilisasjon og morallære, både på godt og vondt . . . . Jeg synes det derfor er helt feil å forkaste Bibelen som et svært viktig historisk dokument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 21. august 2024 #65 Del Skrevet 21. august 2024 (endret) senior skrev (19 minutter siden): Jeg HAR lest Bibeln. Jeg ble spesielt fascinert av GT, som mest er en familiekrønike med røverhistorier og beskrivelse av en voldsom og hevngjerrig Gud. Okei, der tok jeg feil 😊 Sitat Jeg sier jo nettop at man ikke skal ta bibelen bokstavelig eller tro slavisk på det som står der. Jeg så det, men selv om man ikke gjør det, består disse delene allikevel av mange eksempler på helt forkastelig moral, moral som Bibelen bifaller. Da er det ikke bare snakk om å la være å ta disse bokstavelig, men også å ignorere moralen de forfekter. senior skrev (19 minutter siden): Essenen er nok helst NT med Jesu lære og Bergprekenen for de fleste. Hm, så du mener det Jesus skal ha sagt om oppførsel er essensen i Bibelen, og ikke arvesynd, Jesu død og oppstandelse, fulgt av dommen etter apokalypsen? Det er i så fall en veeeeldig progressiv forståelse av essensen i Bibelen, selv av kun NT. Sitat Der finner man tanker som vi i dag ser på som selvfølgeligheter, men som nok var revolusjonerende på den tid. Absolutt. Der er jeg enig med deg. 🙂 senior skrev (19 minutter siden): Man kan gjerne benekte det, men dette har vært et viktig fundament for dannelsen av vår vestlige sivilisasjon og morallære, både på godt og vondt . . . . Jeg synes det derfor er helt feil å forkaste Bibelen som et svært viktig historisk dokument. Her er jeg også helt enig. Det jeg er helt uenig i deg i, er at Bibelen er egnet som veiviser til god moral. Da må du i så fall sensurere all den forferdelige moralen som Bibelen bifaller, og kun bruke de få delene som er positive. Endret 21. august 2024 av Capitan Fracassa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArneAnd Skrevet 28. august 2024 #66 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 16.55): Det er noe vås Jehovas vitner lærer bort. De er SÅ utdatert at det er en skam. Anonymkode: 10540...c80 Akkurat som all annen religion. Utdatert overtro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 28. august 2024 #67 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 11.51): Har blitt frelst, men jeg tror ikke på at jorden er 6000 år gammel, slik det står i bibelen. Hva tenker dere andre kristne om dette? Er bibelen til å stole på her? Anonymkode: cdc36...029 De bibeltro har blitt drevet fra skanse til skanse gjennom lang tid og har måttet innrømme både løgner, ondskap , overgrep og manglende kunnskap Må være særdeles utfordrende for de nyfrelste å bli tatt med buksa nede på så mange områder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa30 Skrevet 28. august 2024 #68 Del Skrevet 28. august 2024 Alt i bibelen er sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august 2024 #69 Del Skrevet 28. august 2024 Melissa30 skrev (3 timer siden): Alt i bibelen er sant! Religion er pr def *tro. Bibelen er en bok med lignelser, og skal ikke tas bokstavelig. Hvordan en historie fortelles, er derfor helt avgjørende for at budskapet skal komme fram. Mtp hvordan en historie forandres når den bare fortelles muntlig i 3 ledd, kan man ane konturene av problemene med å gjengi historier skriftlig som først var fortalt muntlig i tusener av år - deretter med alle oversettelsrr og nye utgaver og språkvask... det er ingenting igjen av det opprinnelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 3. september 2024 #70 Del Skrevet 3. september 2024 Melissa30 skrev (På 28.8.2024 den 9.58): Alt i bibelen er sant! Også alle stedene der Bibelen direkte motsier seg selv? Imponerende. 😆 Jeg vet ikke om du bare tuller eller ikke, men sitatet ditt viser tydelig hvordan religion kan få personer til å hive vekk all fornuft, og lukke øynene for fakta, til fordel for sin fundamentalistiske, absurde tro. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #71 Del Skrevet 3. september 2024 Dette er laget for å vise hvordan Noah klarte å redde sin familie og alle verdens dyr ved å bygge en båt etter instruksjoner han fikk av Gud. Det tok han 100 år. Restene av båten er funnet i Tyrkia. Noah ble født for 5000 år siden, 1000 år etter Adam og Eva. Her er slektstreet: Anonymkode: cdc36...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyv1 Skrevet 3. september 2024 #72 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dette er laget for å vise hvordan Noah klarte å redde sin familie og alle verdens dyr ved å bygge en båt etter instruksjoner han fikk av Gud. Det tok han 100 år. Alle verdens dyr fikk nok ikke plass inni der. Du kan argumentere for at det trengtes bare to av hver; dvs en av hvert kjønn, men selv da ville det ikke blitt plass. Dessuten ville en av hvert kjønn nødvendigvis bety omfattende innavl, med dertil ofte store genetiske avvik. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Restene av båten er funnet i Tyrkia. Anonymkode: cdc36...029 Tenker du på de trebitene som er funnet på Araratfjellet? Det beviser nok ingen verdens ting. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 3. september 2024 #73 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er laget for å vise hvordan Noah klarte å redde sin familie og alle verdens dyr ved å bygge en båt etter instruksjoner han fikk av Gud. Det tok han 100 år. Båten vist på videoen er i en «fornøyelsespark» og beviser verken at båten er sjødyktig eller at den kunne romme alle verdens dyr, noe den åpenbart ikke kunne. At pingvinene skulle komme seg fra Antarktis og tilbake igjen, Isbjørnene fra Arktis og tilbake igjen og kenguruene fra Australia og tilbake igjen uten at en eneste døde på veien og etterlot fossiler, er helt absurd dumt å tro på, men bare en av mange fakta som beviser at syndfloden kun er et eventyr. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Restene av båten er funnet i Tyrkia. Nei, det stemmer ikke. Hadde dette vært sant, ville det vært toppnyhet i hele verden. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noah ble født for 5000 år siden, 1000 år etter Adam og Eva. Her er slektstreet: …og dette er det grunn til å tro på fordi…? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #74 Del Skrevet 3. september 2024 Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Nei, det stemmer ikke. Hadde dette vært sant, ville det vært toppnyhet i hele verden. Har blitt skrevet mye om dette. Archaeologists claim to have found true location of Noah's Ark Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): …og dette er det grunn til å tro på fordi…? Det står i Bibelen og forskning viser at det stemmer. Anonymkode: cdc36...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 4. september 2024 #75 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har blitt skrevet mye om dette. Archaeologists claim to have found true location of Noah's Ark Ja, denne steinformasjonen som ligner litt på en båt, har fått noe oppmerksomhet, men det er beviselig ikke restene av en båt, men kun en steinformasjon. Du kan lese om den i litt mindre useriøse steder, som f.eks. her. Som teksten sier: "Furthermore, despite the excitement surrounding the Durupinar formation, it's worth noting that the notion that it is the resting place of Noah's ark has been debunked multiple times. Archaeologists have repeatedly demonstrated that the formation's shape is entirely natural and coincidental, rather than a product of an ancient vessel's presence." Lenken du kommer med, fra "Popular Mechanics", altså ikke noen vitenskapelig side, forteller at det er funnet tegn på menneskelig aktivitet på stedet for 5000 år siden, men at dette ikke på noen måte beviser arken eller flommer, så selv din egen lenke sier ikke det du tror - til tross for en spekulativ overskrift det ikke er dekning for i artikkelen. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det står i Bibelen og forskning viser at det stemmer. Anonymkode: cdc36...029 Det står i Bibelen, men å hevde at forskning viser at det stemmer, er i beste fall bevis på at du ikke aner noe om forskning, og i verste fall en grov løgn. De fire viktigste forsknings-disiplinene når det gjelder Syndfloden, er Geologi, Biologi, Arkeologi og Historie: Geologi gir oss god kunnskap om hvordan sjøer, land, fjell, isbreer mm. har endret seg over tid. Herfra vet vi f.eks. om hvordan Norge ble formet av den siste istiden som sluttet for omtrent 10.000 år siden. All geologisk kunnskap viser helt klart at det ikke har vært noen verdensdekkende flom. Biologi gir oss god kunnskap om hvordan livet på jorda har utviklet seg og når og hvor arter har oppstått eller blitt utryddet. All biologisk kunnskap vise helt klart at det ikke har vært noen verdensdekkende flom. Jeg skrev jo i forrige innlegg om hvor absurd dumt det er å tro at kenguruer skal ha kommet seg fram og tilbake fra Australia til Arken uten biologiske spor på veien, noe du betegnende nok ikke svarte på. Arkeologi gir oss god kunnskap om utvikling av stamme- landsby- og by-samfunn gjennom menneskehetens historie. Her har man funnet tydelige spor på sivilisasjon fra minst 15.000 år tilbake, og har avdekket utallige slike steder. All arkeologi viser at det ikke var noen verdensdekkende flom som ødela alle disse. Historie er sterkt knyttet til Arkeologi når vi går såpass langt tilbake, men man kjenner jo f.eks. til Gilgamesh og flom-myten der, som Bibelen jo kopierte fra en annen religion. Så nei, ikke er det feil å si at forskning viser at Bibelen stemmer, men det er direkte motsatt. All forskning beviser at Bibelens flom-historie kun er en myte, som stammer fra den langt eldre Gilgamesh. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå