AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Del Skrevet 18. august 2024 Har blitt frelst, men jeg tror ikke på at jorden er 6000 år gammel, slik det står i bibelen. Hva tenker dere andre kristne om dette? Er bibelen til å stole på her? Anonymkode: cdc36...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Del Skrevet 18. august 2024 Altså... hva tror du? Anonymkode: 34dce...de8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 18. august 2024 #3 Del Skrevet 18. august 2024 (endret) Nei. Selvfølgelig ikke Endret 18. august 2024 av Peanut 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 18. august 2024 #4 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har blitt frelst, men jeg tror ikke på at jorden er 6000 år gammel, slik det står i bibelen. Hva tenker dere andre kristne om dette? Er bibelen til å stole på her? Anonymkode: cdc36...029 Selvfølgelig er ikke jorden 6000 år gammel... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 18. august 2024 #5 Del Skrevet 18. august 2024 Nei det stemmer ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #6 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har blitt frelst, men jeg tror ikke på at jorden er 6000 år gammel, slik det står i bibelen. Hva tenker dere andre kristne om dette? Er bibelen til å stole på her? Anonymkode: cdc36...029 Nei den er mye eldre. Anonymkode: ce5f7...7b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Del Skrevet 18. august 2024 Men STÅR det 6000 år noe sted i bibelen, svart på hvitt? Anonymkode: 998cc...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Del Skrevet 18. august 2024 Selvfølgelig stemmer ikke det. Bibelen er en eneste stor faktafeil så også på dette Anonymkode: f2922...7d7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Del Skrevet 18. august 2024 Hva betyr frelst, egentlig? Spør helt seriøst. For min del betyr "awakening" at man kan bli klar over at man er langt avgårde i en "tankefilm", med masse følelser og oppfatninger om det som foregår i "filmen" - for så å kunne stoppe, erkjenne at *jeg befinner meg her og nå* - jeg kan gå tilbake til tankefilmen, men samtidig se at det foregår i en tankeverden / forestilling / film. Det *er ikke* her og nå. Så om man er her og nå, puster og hører vind eller bil som kjører forbi, så kan man samtidig gå tilbake til tanken om Jorda virkelig er 6000 år gammel. Sannheten er vel at ingen vet 100% siden ingen av oss levde da. Men vitenskapelige metoder som måler alder, er vel ikke i veien for en tro på noe større? Sånn sett kan man samtidig tro på teknikker som slår fast at jorda er milliarder av år gammel, uten at det står i veien for å være frelst? Litt omstendelig svar, beklager. Men jeg er bare filosofisk anlagt av meg. Uten å henge det på en spesiell religion, som består av regler man må følge for å vise andre at man tror. Anonymkode: d3f69...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Del Skrevet 18. august 2024 Nei, og dette blir hele ikke påstått i de fleste kristne sammenhenger, så det er tydelig at du har rotet deg borti en smalere konservativ frimenighet her. Jeg er selv kristen. Anonymkode: 5f1a3...55a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Del Skrevet 18. august 2024 Det er ganske mange forskjellige mennesker som har skrevet bibelen, og noen med 100 års mellomrom. Det er ganske mange forskjellige påstander, eventyr og meninger slått sammen. Du finner neppe det riktige svaret der. Anonymkode: 64e1c...ffb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 18. august 2024 #12 Del Skrevet 18. august 2024 Jeg tror ikke frelst er riktig betegnelse her. Tror mer på kapret og hjernevasket . . . Du må ha blitt kapret av en dogmatisk religiøs sekt. Bibelen er skrevet av mennesker . . . 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Del Skrevet 18. august 2024 Les Bibelen selv… mange forfattere over flere hundre år.. mange selvmotsigende tekster der ja . Er kristen selv men lov å være kritisk å ikke tro på hva alle andre kristne mener.. Anonymkode: fabcc...06c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #14 Del Skrevet 18. august 2024 Man har fulgt slektsleddene tilbake til Adam og Eva. Og det viser at de levde for 6000 år siden. Ingen sanntroende kristne betviler dette, men vitenskapen har jo i lang tid hevdet at det må være feil. Anonymkode: cdc36...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men STÅR det 6000 år noe sted i bibelen, svart på hvitt? Anonymkode: 998cc...86a Det står veldig mye rart i Bibelen. Husk at det som ble samlet av skrifter og ble til det vi kjenner fra Bibelen, ble skrevet i en tid der mennesker visste svært lite om verden slik vi vet i dag. Det er liksom litt av greia med vitenskap. Man akkumulerer sammenhenger og fakta over tid. Dette er også noe av det mange ikke skjønner med kristne/religiøse. Hvordan man velger og vraker selv hva man tror på av det som er skrevet og samtidig forkaster det vitenskapen i dag vet er vrøvl fra ende til annen. Slik som at jorden feks er 6000 år gammel. Anonymkode: f9780...251 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #16 Del Skrevet 18. august 2024 Jeg vet at enkelte bibeltro menigheter er overbevist om dette. De tar utgangspunkt i skapelsen og de etterfølgende beskrivelsene av slekten etter Adam og Eva i det gamle testamentet og har dermed regnet seg frem til at det er 5-6000 år siden Gud skapte jorden. De hevder også at alt som vitenskapen har funnet ut om tilblivelsen at jorda er feil, og at dateringsmetodene vitenskapen bruker for å bestemme alderen på ting er unøyaktige og misvisende. Jeg kjenner folk som er universitetsutdannede innen naturvitenskap som allikevel tror på dette med 5-6000 år. De samme folkene har også en tendens til å tro på andre underlige konspirasjonsteorier. Jeg er selv kristen og har et avslappet forhold til dette. Det står i Bibelen at Gud skapte jorda på seks dager, men er en dag det samme som en dag? Ordet som er brukt i de opprinnelige skriftene kan også oversettes med tidsperiode. Et annet sted i Bibelen står det noe om at for Gud er 1000 år som en dag, og en dag som 1000 år. Gud er evig, og for han er ikke tid viktig, så når det står at jorda ble skapt på seks dager, kan det like gjerne være at jorda ble skapt i seks trinn/tidsperioder som hver er flere milliarder år. For meg som kristen er det dermed ikke noen konflikt mellom Bibelen og vitenskapet eller andre ting i verden. Anonymkode: dc27e...cf5 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #17 Del Skrevet 20. august 2024 Det er noe vås Jehovas vitner lærer bort. De er SÅ utdatert at det er en skam. Anonymkode: 10540...c80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #18 Del Skrevet 20. august 2024 On 8/18/2024 at 11:51 AM, AnonymBruker said: Har blitt frelst, men jeg tror ikke på at jorden er 6000 år gammel, slik det står i bibelen. Hva tenker dere andre kristne om dette? Er bibelen til å stole på her? Anonymkode: cdc36...029 Klart det stemmer. Bare tenk på hvor langt teknologi og forskning har kommet siden du var barn. Hadde jorden og menneskeheten vært eldre enn 6000år så hadde vi allerede kolonisert andre planeter og spredd guds budskap til resten av universet. Anonymkode: d4287...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #19 Del Skrevet 20. august 2024 Bibelen bruker mye historiefortelling, lignelser og allegorier for å få fram sitt budskap. Folk med lav IQ forstår ikke sånt og tar alt bokstavelig. De står gjerne og kikker ut av vinduet og konstaterer at jorden er flat. Vitenskap er en metodikk som handler om bevisinnsamling, hypoteser, antiteser og falsifisering av hypoteser til fordel for nye og bedre utviklede hypoteser basert på bedre beviser. Viktigst er transparens. Dette for å demokratisere kunnskap. Alle og enhver kan sjekke fakta og teste hypoteser og eksperimenter for selv å se at dette faktisk stemmer. Det beste vitenskapen vet er når folk motbeviser en hypotese og erstatter den med en som er bedre, mer solid og mer beviselig. Dette istedet for at menn med makt skal hevde å eie retten til å fortelle deg hva som er sant og usant. Så hva velger du å tro på? Vitenskap gjennom mange tiår av moderne bevisinnsamling og analyser som er åpent for alle å verifisere - eller en prest som peker på en bok og forlanger at du respekterer det han sier? Det er ingen tvil om jordas alder. Dette er undersøkt grundig. Vitenskapen har sporet tilbake til de første menneskene og vet at den moderne Homo Sapiens er ca 200.000 år gammel mens jorda er over 4mrd år gammel. Det er fullt mulig å være kristen og akseptere fakta. Man må bare bli enige om tallene. Gud ga oss en hjerne for å bruke den. Anonymkode: cfc31...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #20 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bibelen bruker mye historiefortelling, lignelser og allegorier for å få fram sitt budskap. Folk med lav IQ forstår ikke sånt og tar alt bokstavelig. De står gjerne og kikker ut av vinduet og konstaterer at jorden er flat. Vitenskap er en metodikk som handler om bevisinnsamling, hypoteser, antiteser og falsifisering av hypoteser til fordel for nye og bedre utviklede hypoteser basert på bedre beviser. Viktigst er transparens. Dette for å demokratisere kunnskap. Alle og enhver kan sjekke fakta og teste hypoteser og eksperimenter for selv å se at dette faktisk stemmer. Det beste vitenskapen vet er når folk motbeviser en hypotese og erstatter den med en som er bedre, mer solid og mer beviselig. Dette istedet for at menn med makt skal hevde å eie retten til å fortelle deg hva som er sant og usant. Så hva velger du å tro på? Vitenskap gjennom mange tiår av moderne bevisinnsamling og analyser som er åpent for alle å verifisere - eller en prest som peker på en bok og forlanger at du respekterer det han sier? Det er ingen tvil om jordas alder. Dette er undersøkt grundig. Vitenskapen har sporet tilbake til de første menneskene og vet at den moderne Homo Sapiens er ca 200.000 år gammel mens jorda er over 4mrd år gammel. Det er fullt mulig å være kristen og akseptere fakta. Man må bare bli enige om tallene. Gud ga oss en hjerne for å bruke den. Anonymkode: cfc31...2ad Jeg er ikke religiøs, men er likevel såpass våken at jeg ser at fysikk måler krefter, men ingen vet hvor disse kreftene kommer fra, og vi kjenner ikke lovene. Ned til et visst punkt ja, men under der er det kaos og vår fysikk forklarer ingenting. Vi kan måle gravitasjon, men hva *er* det, hva er kreftene bak.. Metafysikk. Anonymkode: d3f69...31d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå