Gå til innhold

Arrogante holdninger her inne mot mennesker som må handle billig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett om det er Temu, juleribba eller klær som diskuteres, virker det som om noen ikke forstår at prisen på en vare er viktigst for mange. "Det må man bare ta seg råd til" svares det. Eller "man sparer ikke inn på dette" Hva om man må? 

Er det snørrunger med rike foreldre som svarer her innr? Blendet av en slags ideologi om at de skal redde jorden. Eller er virkelig noen så virkelighetesfjerne at de ikke skjønner at høye renter, matpriser og strømpriser gjør at mange får dårlig råd. 

Da er det faktisk nødvendig å handle f eks turndrakt på Temu, ikke til 10 ganger prisen som blir "anbefalt" i en annen tråd her. Eller kjøpe juleribba i lavprisbutikk eller Sverige, ikke hos en eller annen dyr lokal slakter. For ikke å snakke om fisk og fiskeprodukter, masse nedsettende kommentarer om de som kjører billige, frosne ferdigprodukter i lavprisbutikker, og ikke går til fiskehandleren, kjøper fisk til femhundre kroner kiloen, og lager mat fra "bunnen av". For nettopp dette kjennetegner de mest intolerante her inne, en avsky for folk som ikke lager mat "fra bunnen av" 

Anonymkode: ca448...25f

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange er det som faktisk trenger noe fra Temu?:klo: Hva gjorde i så fall disse folkene før Temu og andre Kina-leverandører?

Det med avsky for folk som ikke lager mat fra bunnen tror jeg er noe du innbiller deg. De fleste bruker frossenprodukter og halvfabrikata nesten daglig, spesielt hvis de har dårlig tid. Det er kun de mest fanatiske som uttaler seg , derfor kan "debatten" virke noe skjev. De fleste bryr seg ikke om hva andre spiser til middag, eller om ribba er kjøpt i Sverige eller på Rema.

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet

De aller fleste lager IKKE mat fra bunnen av.

Jeg gjør det fordi mine foreldre er kokker, så jeg har rett og slett bare fått det inn med morsmelken. Jeg ser ikke ned på andre fordi. Faktisk aldri

temu, kan diskuteres

For kvaliteten er dårligere, og du har ett annet valg. For eksempel second hand. Jeg vedder ræva mi på, at en second hand turndrakt på Finn, kan matche prisen på Temu.

I tilegg vil den du kjøper på Finn, holder lengre.

Og når jeg sier second hand, så mener jeg ikke godt brukte plagg. Men du kan finne nye, knapt brukte plagg til en liten fis av nypris.

Jeg opplever ikke at folk ser ned på meg fordi jeg må kjøpe billige råvarer, mat, klær eller sånt. Og gjør de det, så sier det alt om de.

Anonymkode: c25a9...2fc

• Liker 10
Skrevet

Ser flere som ikke leser bakgrunnen for verken klær eller lekene de kjøper til barna sine på helt vanlige butikker vi har i Norge. Diamantringen som man bærer som ett symbol for rikdom eller ekteskap bærer blodpris på seg, ingen snakker høyt om dette?

Temu har fått oppmerksomheten nå, men giftstoffer er overalt og barnearbeid har dessverre alltid eksistert. Til hvilken grad man velger sine forbrukervaner er opptil en selv og ikke andre, men nå er Temu blitt dagens cubus barn og man slår i feil retning sånn jeg ser det. 

Skal man som forbruker først sette seg inn i hvilken menneskerettigheter eller skadelige trykk på miljøet man gjør som menneske så ender du opp med ingenting. De som dømmer deg for dine valg som forbruker er ironisk nok de som støtter de rikeste på rangstigen som da skaper større trykk nedover som da ender opp med konkurranse om å ha det billigste og beste produktet som skal etterligne det dyre produktet.

Så kommer etterslepet av dette og vi ender opp med to helt like produkter med samme bakgrunn men det ene frontes som ett godt valg. 

Anonymkode: 6ed18...a27

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ser flere som ikke leser bakgrunnen for verken klær eller lekene de kjøper til barna sine på helt vanlige butikker vi har i Norge. Diamantringen som man bærer som ett symbol for rikdom eller ekteskap bærer blodpris på seg, ingen snakker høyt om dette?

Temu har fått oppmerksomheten nå, men giftstoffer er overalt og barnearbeid har dessverre alltid eksistert. Til hvilken grad man velger sine forbrukervaner er opptil en selv og ikke andre, men nå er Temu blitt dagens cubus barn og man slår i feil retning sånn jeg ser det. 

Skal man som forbruker først sette seg inn i hvilken menneskerettigheter eller skadelige trykk på miljøet man gjør som menneske så ender du opp med ingenting. De som dømmer deg for dine valg som forbruker er ironisk nok de som støtter de rikeste på rangstigen som da skaper større trykk nedover som da ender opp med konkurranse om å ha det billigste og beste produktet som skal etterligne det dyre produktet.

Så kommer etterslepet av dette og vi ender opp med to helt like produkter med samme bakgrunn men det ene frontes som ett godt valg. 

Menneskerettigheter/skadelige trykk på miljøet? Si meg, hvordan er det med dette i Kina? Er ikke dette en diktaturstat akkurat som Russland? Bruker digre kullkraftverk for å lage energi til sine barne-fabrikker som lager billig ræl, men som gjør at man må bruke masker i de store byene?

Ende opp med ingenting? Jeg kjøper lokal økologisk mat, ull og lin. Strikker og syr. Kjøper pent brukte klær (ikke fra Østen). Ellers reduserer bruk og kast til et minimum, da heller til gjenvinning. 

Anonymkode: 2cb11...d24

• Liker 3
Skrevet

Greier ikke å ta folk som skriver "fra bunnen av" seriøst.

Anonymkode: 8dac5...834

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Menneskerettigheter/skadelige trykk på miljøet? Si meg, hvordan er det med dette i Kina? Er ikke dette en diktaturstat akkurat som Russland? Bruker digre kullkraftverk for å lage energi til sine barne-fabrikker som lager billig ræl, men som gjør at man må bruke masker i de store byene?

Ende opp med ingenting? Jeg kjøper lokal økologisk mat, ull og lin. Strikker og syr. Kjøper pent brukte klær (ikke fra Østen). Ellers reduserer bruk og kast til et minimum, da heller til gjenvinning. 

Hva har dette med politikk og gjøre? Det er vel opp til kineserne selv å bestemme styresett. Men for all del, vi "perfekte" nordmenn skal alltid belære alle andre. Som om alt var perfekt her.. 

Og "barne-fabrikker"? "billig ræl"? Du tror på disse arrogante, nesten rasistiske konspirasjonsteoriene. Selvfølgelig har Kina utfordringer, men vi hjelper ingen med disse holdningene. Tvert imot, kanskje kan vi påvirke Kina i positiv retning med mer handel og nærere forhold. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett om det er Temu, juleribba eller klær som diskuteres, virker det som om noen ikke forstår at prisen på en vare er viktigst for mange. "Det må man bare ta seg råd til" svares det. Eller "man sparer ikke inn på dette" Hva om man må? 

Er det snørrunger med rike foreldre som svarer her innr? Blendet av en slags ideologi om at de skal redde jorden. Eller er virkelig noen så virkelighetesfjerne at de ikke skjønner at høye renter, matpriser og strømpriser gjør at mange får dårlig råd. 

Da er det faktisk nødvendig å handle f eks turndrakt på Temu, ikke til 10 ganger prisen som blir "anbefalt" i en annen tråd her. Eller kjøpe juleribba i lavprisbutikk eller Sverige, ikke hos en eller annen dyr lokal slakter. For ikke å snakke om fisk og fiskeprodukter, masse nedsettende kommentarer om de som kjører billige, frosne ferdigprodukter i lavprisbutikker, og ikke går til fiskehandleren, kjøper fisk til femhundre kroner kiloen, og lager mat fra "bunnen av". For nettopp dette kjennetegner de mest intolerante her inne, en avsky for folk som ikke lager mat "fra bunnen av" 

Å skrive Temu i en tråd, er som å vite med et svært rådt flagg foran en okse. 
Jeg lurer nesten på om noen har et varsel på ordet Temu når ordet blir skrevet i enntråd, så rykker personen(e) inn i tråden og kommer med sin/sine ekstreme meninger om Temu. 

I den tråden du nevner, så gikk jeg tidlig inn på Temu og søkte opp turndrakt. Så hva prisen var, og gikk videre i livet. Så kom neste person inn og fant link til tre ulike sider der turndrakter blir solgt. Drakter til rundt tusenlappen. Når jeg påpekte dette så vet jeg ikke hva som skjedde i tråden, fordi jeg ikke har vært inne og lest. 
Men ikke alle mennesker har lik økonomi, ikke alle mennesker ønsker eller kan å bruke en hel ukes middagspenger til en familie for at et barn skal få en turndrakt. Samtidig er turn viktig for dette ene barnet som trenger turndrakt. Kanskje blir drakten brukt en gang, kanskje blir den brukt til den er utslitt? Men hvem sitt valg er det, foreldrenes eller Temu motstandernes? 

De som ikke har klart å få med seg hva Temu motstanderne mener om Temu, de må være alvorlig lese- skrivehemmet og befinner seg neppe på kg.  Så hva er hensikten med å ødelegge alle tråder?

Juleribbe og fiskepinne diskusjoner har jeg ikke fått med meg. Men en annen gjenganger er at folk som ber om økonomisk hjelp får beskjed om å knipe inn på noe, selge noe, uten tanker for at mange mennesker i dag ikke har noe å selge, ikke har noe å knipe inn på og heller ikke har noe Namnsmannen kan ta pant i. Ergo er rådene bortkastet, særlig når det kommer frem fra ts at alt er skrapt til beinet før hen ber om hjelp et siste sted. 

Jeg tror ikke, på bakgrunn av det som skrives og måten det skrives på at disse anti Temu posterte her inne er flere enn en liten håndfull. Men hvor mange tråder de herjer fritt i med sin anti Temu kampanje det er ikke få, og de kommer vel hit og? 

Jeg vil tillate meg å spørre; Hva er forskjellen på å spamme ned, avspore og være på viddene i en tråd der Temu er nevnt, og å diskutere saklig? 

Ja, jeg har handlet på Temu, flere ganger. Ja, jeg har sendt i retur en rekke varer fordi jeg ikke har vært fornøy. Ja, jeg kan lese, og ja, jeg kan reflektere selv. Nei, jeg kjøper ikke ting til å stikke i strøm hjemme, elle med batterier, nei, jeg kjøper ikke noe som skal brukes til mat. Og sist men ikke minst, jeg trenger ikke handle på Temu fordi jeg har trang økonomi. Jeg handlet på Temu fordi jeg hadde lyst.
Sist men ikke minst jeg trenger ikke en anti Temu kverulant til å belære meg noe som helt verken om innlegget mitt eller til å gå til personangrep på meg og mine valg mht hvor jeg handler og hva jeg bruker penger på. Det var visst alt. 

Anonymkode: cf5a7...61c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mener du at miljø og dyrevelferd ikke er viktig? Om du ikke har råd til en ribbe hvor dyret har hatt et godt og verdig liv, har du ikke råd til ribbe.

Anonymkode: d9654...1d0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo fordi det er flere verdier her i verden enn de rent økonomiske. Pluss at dårlig kvalitet egentlig er dyrt, i lengden. Det er noe som heter «å spare seg til fant», og tingene Temu selger er jevnt over dårlig kvalitet så man blir litt fattigslig med hus og skap fylt med dette. Så jeg synes ikke det er god økonomi, heller. Litt som da TGR-butikkene kom og man fylte posene med rælet de selger. Temu er bare mye verre.

Anonymkode: 0b894...3f6

• Liker 10
Skrevet

Har selv greit nok med penger, ikke rik og ikke fattig. 
Kjenner veldig mange med mye mer penger enn meg. En ring alle de jeg kjenner med penger, million inntekter etc. de er forsiktig med pengene sine.

Det er helt OK å være forsiktig med pengene. Det er ikke bare OK, det er en god ting.

Anonymkode: dfe74...46e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener du at miljø og dyrevelferd ikke er viktig? Om du ikke har råd til en ribbe hvor dyret har hatt et godt og verdig liv, har du ikke råd til ribbe.

Du mener altså at vanlige norske bønder, hvis ribbe blir solgt i lavprisbutikkene, mishandler grisene sine? Dra opp topplua! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes at forfatteren Terry Pratchett skrev noe veldig bra om fattigdom;

«The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.»

Anonymkode: 4384e...b6c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo fordi det er flere verdier her i verden enn de rent økonomiske. Pluss at dårlig kvalitet egentlig er dyrt, i lengden. Det er noe som heter «å spare seg til fant», og tingene Temu selger er jevnt over dårlig kvalitet så man blir litt fattigslig med hus og skap fylt med dette. Så jeg synes ikke det er god økonomi, heller. Litt som da TGR-butikkene kom og man fylte posene med rælet de selger. Temu er bare mye verre.

Anonymkode: 0b894...3f6

Hvorfor er ikke tingene jeg har kjøpt fra Temu av dårlig kvalitet? Fortell meg det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skal du virkelig unngå å lage trykk på miljøet eller spare liv så vet man hva man egentlig bør gjøre med seg selv. Uansett hvordan du vender på ting så er man fortsatt ett skadedyr for planeten, reduksjon av trykket du avgir blir opptil flere faktorer. Men sitte i velferd Norge og dømme andre som ikke har noe valg eller vet ikke om andre løsninger er nokså arrogant holdning. 

• Liker 4
Skrevet

Min påstand er at ingen MÅ handle på Temu. Og at kjemikalier finnes overalt er en ekstremt dårlig og kunnskapsløs unnskyldning. Joda, kjemikalier finnes overalt, men her i Europa er det ganske strenge regler når det gjelder skadelige kjemikalier. Handler du fra Temu, Shein o.l. har du NULL kontroll. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes at forfatteren Terry Pratchett skrev noe veldig bra om fattigdom;

«The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.»

Anonymkode: 4384e...b6c

Dette forutsetter at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er det lenge siden det var. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Ullvott skrev (Akkurat nå):

Min påstand er at ingen MÅ handle på Temu. Og at kjemikalier finnes overalt er en ekstremt dårlig og kunnskapsløs unnskyldning. Joda, kjemikalier finnes overalt, men her i Europa er det ganske strenge regler når det gjelder skadelige kjemikalier. Handler du fra Temu, Shein o.l. har du NULL kontroll. 

Du burde da begynne å se på innholdet blant annet på det du spiser, det er kun forskningen og monopolet på maten som stopper det. Norges gruppen bestemmer hva du får spise og de styrer etter penger og ikke innhold i produktene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du mener altså at vanlige norske bønder, hvis ribbe blir solgt i lavprisbutikkene, mishandler grisene sine? Dra opp topplua! 

99% av norske griser ser aldri solen. Jeg kaller ikke akkurat det et verdig liv. Vi kjøper gris som går utendørs av en lokal bonde. De årene vi ikke har råd til å kjøpe av han, spiser vi ikke gris. Enda verre å kjøpe gris i frysedisken i Sverige 😢 Antibiotikaresistente bakterier vil kunne drepe alle, ikke bare de som bidrar ved å kjøpe dyr oppfôret på antibiotika.

Har du ikke råd til ordentlig kjøtt, har du ikke råd til kjøtt. 

• Liker 3
Skrevet

Er enig med trådstarter. Angående juleribba. Irriterer meg når bønder og Senterpartiet snakker om at ribba er for billig. Det er forakt for de som har dårlig råd. 

Anonymkode: 98982...bc4

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...