Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i dag en dieselbil og en elbil. Nylig har en av oss fått ny jobb, noe som innebærer at vi begge vil pendle 1 time hver vei til og fra jobb daglig, i hver vår retning hjemmefra.

Vi har ikke billån på noen av bilene per i dag.

Vurderer å bytte ut dieselbilen med en større elbil type enyaq eller andre SUV, må ha plass til hele familien med 3 barn og kunne brukes på bilferie. Nåværende elbil er en mindre modell.

Andre kriterier: 4x4wd, hengerfeste, romslig bagasjerom, nyere modell - helst 2022 og senere - som fortsatt har garanti noen år/er lite ekstrautgifter første årene.

Vi har elbillader hjemme, og drivstoff for fossilbiler er jo helt latterlig for tiden, derfor lurer vi på å bytte.

Vi har fått beskjed av nettbil.no at dieselbilen kan gå for 200-220k sånn ca, samt at vi kan spytte i omtrent 90k selv til evt ny bil. Dermed må vi ta opp noe lån uansett, noe vi helst ikke ønsker.

Men..bil er bare tapsprosjekt. Si vi venter 2 år med å kjøpe ny bil; Dieselbilen vår er i dag 6 år gammel, og etterhvert vil den trenge flere og flere reparasjoner, samt at salgsprisen for den vil gå ytterligere ned de to neste årene. Til gjengjeld får vi kanskje spart opp litt mer i egenkapital, men ikke så altfor mye - da hverdagsutgiftene til diesel øker, i tillegg til evt reparasjoner.

Jeg føler vi må velge mellom pest og kolera her, selv om det er et luksusproblem. 

Noen tips og råd? Hva ville du gjort?

Anonymkode: dcdeb...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kjøpt en større elbil, å betalt ned lånet så fort dere får til. Sparer jo en del på diesel hver mnd når dere må kjøre en time. 

Anonymkode: e45b2...c98

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ville kjøpt en større elbil, å betalt ned lånet så fort dere får til. Sparer jo en del på diesel hver mnd når dere må kjøre en time. 

Anonymkode: e45b2...c98

Takk for svar. Er det samme som jeg tenker, men samtidig syns jeg det er skummelt å skulle ta opp lån i disse dyrtider. Men det er jo samtidig en mer stabil utgift hver måned.

Anonymkode: dcdeb...319

Skrevet

Om dieselbilen dere har pr i dag er godt vedlikeholdt hadde jeg beholdt den noen år til.

Den har allerede hatt det største verditapet, og denne vil sannsynligvis holde seg ok i pris siden det kommer et fåtall av nyere dieselbiler inn på markedet og det vil alltid være noen som ikke vil eller kan ha elbil.

Sett inn samme beløp som dere ville møtte betale i mnd i avdrag på nybil på en sparekonto, også bytter dere om noen år uten å låne mer penger.

Anonymkode: fe3ad...67e

Skrevet

Jeg hadde solgt dieselbilen å kjøpt en Tesla Y nå mens det er så lav rente på billån hos de. Da får dere ny bil til gunstig pris, 5 år garanti , Tesla krever heller ingen årlig service, god plass til 3 barn, god bagasjeplass, 4hjulstrekker, bra rekkevidde og generelt mye bil for pengene. 

Betaler dere ned dette innen 3 år er det superbillig lån. Dere vil jo heller ikke ha så høyt billån i utgangspunktet om dere har 200 + 90 å spytte inn. Mye billigere enn å pendle med diesel🫣

Anonymkode: 739be...b19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...