AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Han er ikke god (men ikke dårlig heller egentlig) med penger. Han investerer ikke og sparer heller egentlig ikke (av og til er det jo litt penger til overs når ny lønn kommer.. Jeg sparer for oss, har kontroll på bufferen og fondene. Nå arver han snart penger, og spørsmålet mitt er hva jeg burde råde ham til. Aller helst ville jeg at han skulle betale ned på huslånet, da ville vi hatt en mer overkommelig hverdag og bedre råd. Men det er jo hans penger og huslånet er felles, så det er jo heller ikke riktig. Fondene står i mitt navn, så da bør han opprette egne fond hvis han skulle ha investert pengene sånn? Kanskje han skulle kjøpt en hytte? Men han ville nok ikke gått med på å leie den ut for å få inntekter, det tror jeg ikke. Jeg er så redd for at han vil bytte ut bilen og bruke pengene på "tull". Samtidig så hadde det vært fint om pengene kom familien til gode og ikke bare han (ja, da tenker jeg på barna altså, ikke egentlig meg selv). Anonymkode: f9fad...66f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Selvsagt må det være lov å tenke at man ønsker at pengene skal komme alle i familien til gode. , når det er snakk om såpass sum så kanskje det er lurt å finne noe som dere har felles glede av; evt en felles drøm? Bolig i utlandet? Hytte? Burde være mulig. Anonymkode: 12e79...0ef 3 1
tussi84 Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 Hans arv, og han bestemmer over den. Du kan ytre ønske om hva du kunne tenke deg at det gikk til noe felles pga barna, men det er han som velger. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 Hvis dere har rammelån på huset er det bare å ta ut pengene igjen når han finner ut hva de skal brukes til? Kanskje dere får en god deal når lånebeløpet er mindre og en mindre andel av husverdien, og så går jo pengene deres faktisk til nedbetaling fremfor renter en periode? Ellers ville jeg satt de i et globalt indexfond eller noe sånt med lav risiko. Anonymkode: 8c561...ff6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg er så redd for at han vil bytte ut bilen og bruke pengene på "tull". Anonymkode: f9fad...66f Hvis han ønsker å bruke arven på ny bil så må han få lov til det. Han velger neppe en bil til 2,5 mill. Anonymkode: b81a8...3dd 2
imagineme Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han er ikke god (men ikke dårlig heller egentlig) med penger. Han investerer ikke og sparer heller egentlig ikke (av og til er det jo litt penger til overs når ny lønn kommer.. Jeg sparer for oss, har kontroll på bufferen og fondene. Nå arver han snart penger, og spørsmålet mitt er hva jeg burde råde ham til. Aller helst ville jeg at han skulle betale ned på huslånet, da ville vi hatt en mer overkommelig hverdag og bedre råd. Men det er jo hans penger og huslånet er felles, så det er jo heller ikke riktig. Fondene står i mitt navn, så da bør han opprette egne fond hvis han skulle ha investert pengene sånn? Kanskje han skulle kjøpt en hytte? Men han ville nok ikke gått med på å leie den ut for å få inntekter, det tror jeg ikke. Jeg er så redd for at han vil bytte ut bilen og bruke pengene på "tull". Samtidig så hadde det vært fint om pengene kom familien til gode og ikke bare han (ja, da tenker jeg på barna altså, ikke egentlig meg selv). Anonymkode: f9fad...66f Har du spurt han om hva han selv tenker? Du sier "hva du bør råde han til" - men som andre nevner, så er arven hans og han står fritt frem til å bruke det på hva han selv vil. Jeg ville foreslått å spørre han om hva han tenker å gjøre med arven. Det kan jo råde han til å ta en prat med finansrådgiveren i banken også? Kanskje de kan få han på bedre tanker dersom du frykter at han skal kjøpe seg en monsterbil til 2 mill 🙂
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis han ønsker å bruke arven på ny bil så må han få lov til det. Han velger neppe en bil til 2,5 mill. Anonymkode: b81a8...3dd Enig. Hadde min mann begynt å bestemme over mine penger, hadde jeg blitt gretten. Men jeg er ganske økonomisk ellers. Men kunne fint kjøpt en ufornuftig bil om jeg plutselig hadde 2,5 mill i hånda Har forresten det nå også, dog ikke fullt så dyr. Vi er en familie på fire (to bonusbarn), men bilen min har bare to seter. Min manns barn og da trenger ikke jeg en familiebil. Anonymkode: 04636...c9f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 Jeg arvet 3,5 i fjor. I felles avgjørelse med ektemannen bygger vi hytte ettersom at vi har lite lån fra før. Når man er i et ekteskap synes jeg at man kan snakke sammen om hvordan beløpet skal brukes, selv om arvtageren har siste ord. Anonymkode: 534db...999 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 Han burde sette dem på en låst pensjonssparing. Anonymkode: 54824...db8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 Når man er gift mener i hvert fall jeg at inntekt og evt. arv tilhører begge og at man som voksne mennesker klarer å bli enige om hvordan midlene best kan brukes. I deres tilfelle hadde vi betalt ned huslånet vårt. Mannen min fikk ca. 2 millioner i gave fra familien for noen år siden, vi brukte de pengene til å skaffe oss et større, felles hjem. VÅRT hjem. På papiret eier vi det sammen. Lønnsinntekter hver måned slås sammen til et felles budsjett. Enkelte måneder bruker vi kanskje mest penger på meg, andre måneder på mannen min - men det går alltid opp i opp. Orker ikke å ha et dine-og-mine-penger-ekteskap, vi er et team. Anonymkode: e4f7f...cea 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #11 Skrevet 18. august 2024 De pengene hadde jeg brukt på å betale ned huslånet. Dere er jo gift med felles barn? Om det skulle bli slutt, skal dere vel dele 50/50 uansett, slik at barna får like boforhold hos foreldrene. Anonymkode: 82b00...8c4 1
Stor pike Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når man er gift mener i hvert fall jeg at inntekt og evt. arv tilhører begge og at man som voksne mennesker klarer å bli enige om hvordan midlene best kan brukes. Det er ikke helt korrekt. Du kan mene så mye du vil uten at det hjelper. Hvis en i et ekteskap kjøper seg inn i fond fx, er det, ved evt skilsmisse, avgjørende hvor pengene kommer fra. Er man gift har man normalt felleseie. Hvis fond er kjøpt med inntekt er det felles. Hvis det derimot er kjøpt med gaver eller arv, er det mottaker av arv eller gave sitt. Dette må i så fall grundig dokumenteres. Jeg står i en skilsmisse nå og dette har advokaten min gjort helt klart. Min eks har veltet seg i fond og aksjer, jeg kan ikke vente med å få labbene på halvparten av det. Endret 18. august 2024 av Stor pike 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 Jeg fikk ca den summen i uføreforsikring. La alt i boliglånet, men vi ordnet da også at jeg eide en større andel av boligen enn han. Anonymkode: ef726...3d8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #14 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når man er gift mener i hvert fall jeg at inntekt og evt. arv tilhører begge og at man som voksne mennesker klarer å bli enige om hvordan midlene best kan brukes. I deres tilfelle hadde vi betalt ned huslånet vårt. Mannen min fikk ca. 2 millioner i gave fra familien for noen år siden, vi brukte de pengene til å skaffe oss et større, felles hjem. VÅRT hjem. På papiret eier vi det sammen. Lønnsinntekter hver måned slås sammen til et felles budsjett. Enkelte måneder bruker vi kanskje mest penger på meg, andre måneder på mannen min - men det går alltid opp i opp. Orker ikke å ha et dine-og-mine-penger-ekteskap, vi er et team. Anonymkode: e4f7f...cea Hva du mener, passer ikke alltid alle andre. Hos oss går det aldri opp i opp, siden jeg hadde tre millioner mer i EK da vi kjøpte hus og tjener tre ganger så mye som min partner. Vi er uansett et team, selv om jeg har sikret meg selv i stor grad hvis det skulle bli skilsmisse. Anonymkode: 04636...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 Hvis du har oppsparte midler, kan dere jo i alle fall betale ned endel og likt på lånet, slik at dere har mindre mål igjen? Anonymkode: 12add...3f2
Alvario Skrevet 18. august 2024 #16 Skrevet 18. august 2024 I vårt forhold snakker vi sammen om alle avgjørelser og lar all arv gå inn i fellesøkonomien. 2
Stor pike Skrevet 18. august 2024 #17 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva du mener, passer ikke alltid alle andre. Hos oss går det aldri opp i opp, siden jeg hadde tre millioner mer i EK da vi kjøpte hus og tjener tre ganger så mye som min partner. Vi er uansett et team, selv om jeg har sikret meg selv i stor grad hvis det skulle bli skilsmisse. Anonymkode: 04636...c9f Du er uansett sikret av loven. Hvis en har betalt mye mer på bolig, blir det skjevdeling.
Stor pike Skrevet 18. august 2024 #18 Skrevet 18. august 2024 Alvario skrev (Akkurat nå): I vårt forhold snakker vi sammen om alle avgjørelser og lar all arv gå inn i fellesøkonomien. Det er likevel arvingens penger.
Brunello Skrevet 18. august 2024 #19 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Han burde sette dem på en låst pensjonssparing. Anonymkode: 54824...db8 Hvorfor i all verden bør han det? 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #20 Skrevet 18. august 2024 tussi84 skrev (6 timer siden): Hans arv, og han bestemmer over den. Du kan ytre ønske om hva du kunne tenke deg at det gikk til noe felles pga barna, men det er han som velger. Står det noen steder at jeg har tenkt å nekte ham noe som helst? Jeg vil gjøre det klinkende klart at jeg overhodet ikke har tenkt å bestemme over hans penger, men jeg - som er hans kone og som kjenner ham godt, vet at at han trenger å få noen gode råd med seg på veien for å klare å gjøre noe som helst annet enn å bare la de stå på kontoen. Anonymkode: f9fad...66f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå