Gå til innhold

Er det normalt at menn ikke har forståelse for graviditet og spedbarnstiden?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og typen var på visning, så sier jeg til han at etter jeg har født blir det kanskje ikke mulig for meg å delta på visning.

Så svarer han: «Ja, men da har jeg jo ny bil og babyen kan vente i bilen». 

Blir litt bekymret av at han ikke skjønner at dette ikke er akseptabelt. Er dette noe som instinktivt kan bli bedre etterhvert??? 

Anonymkode: ab211...f3a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen kan vente i bilen? 😂 herlighet. Lykke til med å få han til å forstå babyens behov og sikkerhet da. Lar sikkert babyen bare ligge uten oppsyn på stellebordet, for den rører seg jo ikke uansett. 

Anonymkode: 649b9...391

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, det er ikke normalt å ikke forstå at en baby ikke kan vente i bilen. En slik uttalelse hadde bekymret meg kraftig for hva mannen evt kunne utsette barnet for av farer, av ren kunnskapsløshet. 

Anonymkode: 0b0a9...1c8

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Man går ikke fra baby i bil, nei. Men hvorfor kan du ikke ha med en baby  inn på visning? 

Anonymkode: 5cb59...09c

• Liker 13
Skrevet

Ikke noe problem å ta med en nyfødt baby på visning, men å legge den igjen i bilen er temmelig tåpelig. 

Hilsen 4-barnsmor

Anonymkode: 9d337...51e

• Liker 15
Skrevet

Er jo bare å feks putte babyen i bæretøy, eller ha med hele bilstolen. Du er jo ikke låst til hjemmet selv om du har en baby 😛

Anonymkode: 649b9...391

• Liker 8
Skrevet

Tar du han med på jordmorkontroller? Kanskje greit å starte der så han får litt informasjon og forståelse for ting. 

Anonymkode: 13231...d32

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er grunnen til at du ser for deg og ikke kunne ha med baby på visning? 

Sette igjen baby i bil er selvsagt ikke et alternativ, og det vil han forhåpentligvis forstå selv også etterhvert. 

Anonymkode: 4b92b...fba

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og typen var på visning, så sier jeg til han at etter jeg har født blir det kanskje ikke mulig for meg å delta på visning.

Blir litt bekymret av at han ikke skjønner at dette ikke er akseptabelt. Er dette noe som instinktivt kan bli bedre etterhvert??? 

Oi, så ham veit ikke engang hva som er ulovlig og kan ta livet av ungen deres?

Lykke til 🙈

Anonymkode: 4ce4d...5b6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske vanlig at menn ikke forstår hvor stor endring en baby faktisk har å si for veldig mye i ens liv og hverdag før de står i det - særlig hvis de ikke er vant til å omgås småbarn etc. 

At han ikke forstår at baby ikke kan vente i bilen - vel.. Det er noe urovekkende hvis han mente det. 

Men det er da virkelig heller ingen problem å ha baby med på visning. 

Anonymkode: c4470...658

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er selvsagt helt hjernedødt å mene at babyen kan vente i bilen.

Samtidig er det alt for defensivt å mene at man ikke kan gå på visning etter å ha født. Jeg kjenner ingen som ikke kunne leve relativt vanlig nær umiddelbart etter at de har født. Baby kan fint være med på visningen. Om det oppstår komplikasjoner som medfører at man ikke kan forlate eget hjem eller sykehus, får man ta det problemet om det skjer. 

Endret av Brunello
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tar du han med på jordmorkontroller? Kanskje greit å starte der så han får litt informasjon og forståelse for ting. 

Jeg skal ha han med på noen kurs. F eks fødekurset. Kan ta han med på jordmorkontroller, visste ikke at det var normalt å ha med mannen.  Har bare vært på en. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner virkelig ikke hvorfor noen henger seg opp i om man kan gå på visning eller ikke siden dette ikke var spørsmålsstillingen. Man trenger heller ikke gjenta at man ikke skal ha baby i bil, for det er jo allerede nevnt i hovedinnlegget av TS. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ha han med på noen kurs. F eks fødekurset. Kan ta han med på jordmorkontroller, visste ikke at det var normalt å ha med mannen.  Har bare vært på en. 

Jeg har hatt med mannen flere ganger både i første og andre svangerskap, selvom han er veldig pedagogisk og flink med babyer så syns jeg det var greit at han var med for å få litt forståelse ift svangerskap, plager , fødsel og tiden etterpå. 

Tenker det er viktig at du tar han med til helsestasjonen på kontroller når babyen er født 😊 Også må du faktisk slippe han til skikkelig med barnet fra start, så han får en god tilknytning. 

Jeg lot mannen ta alt av mating og bleieskift på sykehuset. Han ble med jordmor på veiing osv mens jeg lå i sengen, ikke fordi jeg ikke gadd eller ville - men fordi han hadde behov for å lære det mer enn meg og knytte seg til babyen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt med mannen flere ganger både i første og andre svangerskap, selvom han er veldig pedagogisk og flink med babyer så syns jeg det var greit at han var med for å få litt forståelse ift svangerskap, plager , fødsel og tiden etterpå. 

Tenker det er viktig at du tar han med til helsestasjonen på kontroller når babyen er født 😊 Også må du faktisk slippe han til skikkelig med barnet fra start, så han får en god tilknytning. 

Jeg lot mannen ta alt av mating og bleieskift på sykehuset. Han ble med jordmor på veiing osv mens jeg lå i sengen, ikke fordi jeg ikke gadd eller ville - men fordi han hadde behov for å lære det mer enn meg og knytte seg til babyen. 

Ok, tror jeg må gjøre det så han forstår litt mer av behov og konsekvenser.:)

Skrevet

Hvorfor kan ikke babyen vente i bilen? Hvis babyen sover og man har babycall f.eks?

Aldri vært et problem her og heller ikke i min omgangskrets. Er det noe jeg har gått glipp av?

Ingen som lar baby sove i vogn ute heller?

Anonymkode: 48ab6...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan ikke babyen vente i bilen? Hvis babyen sover og man har babycall f.eks?

Aldri vært et problem her og heller ikke i min omgangskrets. Er det noe jeg har gått glipp av?

Ingen som lar baby sove i vogn ute heller?

Fordi en bil faktisk kan begynne å brenne, foreldre har låst seg selv ut av bilen, en jeg kjenner opplevde at bilen ble stjålet mens han stod 5 meter unna (heldigvis var ikke barnet i bilen da). Kjenner også til ei som hadde parkert hvor bilen begynte å trille, kræsja inn i et tre… 

Hvorfor etterlate en baby alene i bilen i utgangspunktet? Er jo bare å ta med bilstolen hvis ungen sover. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt kan man ta med babyen inn, og det hadde jeg sikkert gjort. Men her er jo hele premisset at mannen tydeligvis er dum. Men så viser det seg at den vordende mor heller ikke har så mye omløp når hun tror at babyen krever at hun er 100% hjemmeværende.

Og ja, utrolig mye kan skje, en bekjent ble truffet av lynet, og en annen fikk en meteoritt i taket. Det betyr jo ikke at dette er hverdagslige hendelser.  Hele tiden må man vurdere risiko mot hva som er hensiktsmessig. Baby i bil i 20 min rett utenfor har ekstremt liten risiko.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi en bil faktisk kan begynne å brenne, foreldre har låst seg selv ut av bilen, en jeg kjenner opplevde at bilen ble stjålet mens han stod 5 meter unna (heldigvis var ikke barnet i bilen da). Kjenner også til ei som hadde parkert hvor bilen begynte å trille, kræsja inn i et tre… 

Hvorfor etterlate en baby alene i bilen i utgangspunktet? Er jo bare å ta med bilstolen hvis ungen sover. 

Men det skjer vel like sjeldent som at ulykker kan skje over alt også når de sover i vogn, kan vognen trille eller plutselig ta fyr. I noen barnehager ser jeg masse barnevogner utenfor med sovende babyer. Vet ikke hvor sikkert det er heller. Man har ingen garanti. Uansett, tar ikke kjangsen på baby i bil alene. 

Det jeg bekymret meg for var at babyen kanskje begynner å gråte, så må den ligge å gråte i de 10 minuttene man ikke er der uten å få trøst. Eller at den gulper og blir kvalt eller noe slikt (noe som kan skje om natten også). Men uansett skummelt å la de være unødvendig alene. 

Og til alle brødhuer som lurer på hvorfor ikke baby kan være med på visning, man vet aldri hvilket temperament den er i eller om den får kolikk. Hvis babyen har kolikk og det er 100 rolige par som er interesserte … tror dere utleier velger parret som har en skrikende kolikk baby med på visningen? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Men det skjer vel like sjeldent som at ulykker kan skje over alt også når de sover i vogn, kan vognen trille eller plutselig ta fyr. I noen barnehager ser jeg masse barnevogner utenfor med sovende babyer. Vet ikke hvor sikkert det er heller. Man har ingen garanti. Uansett, tar ikke kjangsen på baby i bil alene. 

Det jeg bekymret meg for var at babyen kanskje begynner å gråte, så må den ligge å gråte i de 10 minuttene man ikke er der uten å få trøst. Eller at den gulper og blir kvalt eller noe slikt (noe som kan skje om natten også). Men uansett skummelt å la de være unødvendig alene. 

Og til alle brødhuer som lurer på hvorfor ikke baby kan være med på visning, man vet aldri hvilket temperament den er i eller om den får kolikk. Hvis babyen har kolikk og det er 100 rolige par som er interesserte … tror dere utleier velger parret som har en skrikende kolikk baby med på visningen? 

I en barnehage blir vognene sjekket og fulgt med… Aldri hørt om at en barnevogn plutselig tar fyr, hvordan skal det kunne starte en brann i barnevognen?🫣

Forstår tankegangen din angående visning og baby , men hadde ikke tenkt så mye på det nå. Er det en ting man fort lærer når man får barn så er det at mange ting ikke kan planlegges.. Man må ta ting litt som det kommer. Kanskje får dere en baby som sover 20 timer i døgnet, kanskje får dere en baby som gråter mye og er urolig mesteparten av tiden… Det vet man jo ikke på forhånd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...