Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ufør og har en 19 åring og en 15 åring som bor hjemme fast. 15 åringen er hos far annen hver helg. Jeg får 3000 pr mnd i privat avtale. 

Jeg vil be nav regne ut barnebidrag så det skal være rettferdig, men er veldig i tvil om det er noe vits. Jeg er som sagt ufør og far med lomma full av penger. Han ser og interesserer seg svært lite om barna. 

Jeg har spinket og spart nesten 200 000 på sparekonto, blir dette regnet med når bidraget regnes ut?

Barnefar og jeg har nye samboere med barn. 

Anonymkode: 3e925...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparepengene regner ikke med. Kun inntekt. Bruk bidragskalkulator får å se. Om han tjener mye og ikke har samvær skal han nok betale mer enn 3000 for en ungdom på 15 år.

Anonymkode: 9f317...2d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sparepengene regner ikke med. Kun inntekt. Bruk bidragskalkulator får å se. Om han tjener mye og ikke har samvær skal han nok betale mer enn 3000 for en ungdom på 15 år.

Anonymkode: 9f317...2d5

Det står jo i hi at 15-åringen er hos far annenhver helg!

Anonymkode: c353e...f95

Skrevet (endret)

https://www.nav.no/barnebidrag

Dette får du ikke svar på her på KG da ingen av oss vet hva barnefar tjener.

Hvis barnefar har "lomma full av penger" som du sier, tjener han trolig veldig godt og da kan det tyde på at 3000 i måneden er lite.

Som sagt - bruk lenken over og fyll inn data.

Vær allikevel obs på at det kan gå begge veier. Tjener han mindre enn det du tror så kan du ende opp med å få fastsatt et lavere bidrag enn den private avtalen dere har per i dag.

Endret av imagineme
Tilleggsinfo
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

Jeg er ufør og har en 19 åring og en 15 åring som bor hjemme fast. 15 åringen er hos far annen hver helg. Jeg får 3000 pr mnd i privat avtale. 

Jeg vil be nav regne ut barnebidrag så det skal være rettferdig, men er veldig i tvil om det er noe vits. Jeg er som sagt ufør og far med lomma full av penger. Han ser og interesserer seg svært lite om barna. 

Jeg har spinket og spart nesten 200 000 på sparekonto, blir dette regnet med når bidraget regnes ut?

Barnefar og jeg har nye samboere med barn. 

Anonymkode: 3e925...516

Lomma full av penger betyr dete at han har mye penger på konto eller at han tjener veldig bra? Det er inntekt og samvær som legges til grunn. Hva du har på konto har ingenting å si. Nav regner ut etter faste punkter. Spiller ingen rolle hva som er av utgifter til fritids aktiviteter eller annet. Det at han har barnet hver annen helg utgjør også en forskjell. Det teller som samvær. Og om barnefar har fått andre barn utenom deres så teller det også inn for han, da har han flere å forsørge

Anonymkode: c774d...a2e

• Liker 1
Skrevet

Test ut bidragskalkulatuoren som er linket til lenger oppe. Den pleier å stemme sånn omtrentlig.

Du har en 15-åring som er hver annen helg hos far. Det kan tyde på at det kommer da i samværsklasse 1 (2-3 netter pr måned) som gir kr 613 i fratrakk, eller samværsklasse 2 (4-8 netter pr måned) gir 2063 i fratrakk. Du må legge inn mer nøyaktig i kalkulatoren.

Maks bidrag for en 15-åring i dag 8585 kr/mnd. Det er da 5/6 av hva nav mener det barnet koster pr måned.

Hva du (eller far) har på sparekonto er ikke relevant. Ei heller gjeld.

De relevante dataene er din og fars inntekt (kapitalinntekt inkludert om den er over 10k), antall barn dere forsørger totalt, for hans del øker hans bidragsevne ved å ha samboer. Også mengden samvær er relevant.

Alle tall om bidrag er hentet herfra:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-01-15-123

Jeg har en 14-åring, far har null samvær, han tjener millioner i året, jeg er ufør med tilnærmet maks sats. Far betaler omtrent 7800 i måneden.

Anonymkode: 96aa4...856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...