Gå til innhold

Mangel på grenser eller normal 5 åring? Fort kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene til barnet orker ikke "bråk og anfall", så de setter ikke krav eller grenser som vekker reaksjoner hos barnet. Gutten 5 år og sliter ekstremt med oppmerksomhet, feks han kan få en leke i gave, se på den 5 min så er han ferdig og kjeder seg. Han får noe nytt ofte og det er samme med alt. Da vi passet ham hjemme hos meg sa jeg at han måtte leke mer med klossene sine (han ville ikke mer etter 2 min og løp rundt og rev ned ting) og helvete brøt løs i form av grining og skriking. Jeg har hatt en del hell i å avlede oppmerksomhet innpå noe annet og det har funka litt, men han sliter med følelser

Når vi er hjemme hos dem har jeg ofte lekt med ham, vi strør leker rundt og så skal jeg rydde vekk noen av de, da har han klikket og skriker, gråter, slår etter meg når jeg plukker de fra gulvet og moren sier surt til meg "bare slutt, la ham ha de" selv om vi voksne må gå labyrint rundt på gulvet mellom de. 

Nylig var vi på ferie sammen i en uke og alt ble lagt opp etter barnet, når han kjedet seg måtte vi finne på noe nytt, hans mest brukte ord var kjeder meg. Jeg tok ham med til lekeplassen og etter 2 min var han lei og løp for å se på en hund bak et gjerde. Jeg sa at nå må vi være her iitt og tok ham med bort til apparatene for å leke, da klikket han og kastet sand på meg. Jeg sa vennlig at slik gjør vi ikke. Hjemme fikk jeg kjeft for å sette regler og blande meg inn, og at jeg ikke forstår fordi jeg ikke har barn. Under måltidene måtte vi rydde plass på bordet fordi han må ha tegnefilm til maten, så dataen måtte stå fremme.. 

Greit det,  jeg har ikke barn, så da spør jeg her. Er dette vanlig eller burde de hatt oppfølging? Barnet er ikke i barnehagen pga mor er hjemme. 

Anonymkode: e88d6...930

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er på ingen måte normalt. Denne moren er alt for ettergivende! Skjerm ved måltider er skikkelig uting. Ungen lærer ikke å være sosial på en normal måte. Stakkars unge! Moren gjør han en skikkelig bjørnetjeneste. Han kommer til å få trøbbel med å få venner og trives på skolen. 

Anonymkode: 00d86...273

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Foreldrene til barnet orker ikke "bråk og anfall", så de setter ikke krav eller grenser som vekker reaksjoner hos barnet. Gutten 5 år og sliter ekstremt med oppmerksomhet, feks han kan få en leke i gave, se på den 5 min så er han ferdig og kjeder seg. Han får noe nytt ofte og det er samme med alt. Da vi passet ham hjemme hos meg sa jeg at han måtte leke mer med klossene sine (han ville ikke mer etter 2 min og løp rundt og rev ned ting) og helvete brøt løs i form av grining og skriking. Jeg har hatt en del hell i å avlede oppmerksomhet innpå noe annet og det har funka litt, men han sliter med følelser

Når vi er hjemme hos dem har jeg ofte lekt med ham, vi strør leker rundt og så skal jeg rydde vekk noen av de, da har han klikket og skriker, gråter, slår etter meg når jeg plukker de fra gulvet og moren sier surt til meg "bare slutt, la ham ha de" selv om vi voksne må gå labyrint rundt på gulvet mellom de. 

Nylig var vi på ferie sammen i en uke og alt ble lagt opp etter barnet, når han kjedet seg måtte vi finne på noe nytt, hans mest brukte ord var kjeder meg. Jeg tok ham med til lekeplassen og etter 2 min var han lei og løp for å se på en hund bak et gjerde. Jeg sa at nå må vi være her iitt og tok ham med bort til apparatene for å leke, da klikket han og kastet sand på meg. Jeg sa vennlig at slik gjør vi ikke. Hjemme fikk jeg kjeft for å sette regler og blande meg inn, og at jeg ikke forstår fordi jeg ikke har barn. Under måltidene måtte vi rydde plass på bordet fordi han må ha tegnefilm til maten, så dataen måtte stå fremme.. 

Greit det,  jeg har ikke barn, så da spør jeg her. Er dette vanlig eller burde de hatt oppfølging? Barnet er ikke i barnehagen pga mor er hjemme. 

Dette er ikke normalt. Synd at dette barnet ikke går i barnehage. Hvordan er moren ellers? 

Anonymkode: e5aab...32a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er på ingen måte normalt. Denne moren er alt for ettergivende! Skjerm ved måltider er skikkelig uting. Ungen lærer ikke å være sosial på en normal måte. Stakkars unge! Moren gjør han en skikkelig bjørnetjeneste. Han kommer til å få trøbbel med å få venner og trives på skolen. 

Anonymkode: 00d86...273

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke normalt. Synd at dette barnet ikke går i barnehage. Hvordan er moren ellers? 

Anonymkode: e5aab...32a

Trist, og jeg føler meg alltid som den slemme hvis jeg prøver å sette grenser, følge opp eller værr litt konsis, får beskjed om at jeg ikke har peiling på barn.

De har alltid virket oppegående med ting på stell, litt konfliktsky og har kanskje ikke alltid snakket om de vanskelige temaene, eller tatt diskusjoner, men det virker som de ikke orker reaksjonene til barnet, at de ikke helt vet hvordan de skal møte de negative følelser så da passer de på at det er bra mest av tiden. Tror jeg. Men jeg føler at jeg har hatt litt mer hell med å gjennomføre ting med barnet eller gjøre ting jeg har sagt vi skal, så jeg håper og tror det blir "folk" av gutten når han starter skolen og får andre å forholde seg til, selv om han sikkert får sjokk først..

Skrevet

Ikke normalt. De der ender opp med en pøbelunge som gjør akkurat som han vil, og andre vil føye seg fordi han blir krakilsk ved motstand. Grøss. 

Anonymkode: ef6f6...3a1

• Liker 1
Skrevet

Ikke normalt. De der ender opp med en pøbelunge som gjør akkurat som han vil, og andre vil føye seg fordi han blir krakilsk ved motstand. Grøss. 

Ja det er det jeg frykter, hvordan dette blir om feks 10 år.. jeg prøver meg, når moren ikke er der til å "kjefte" på meg så gjør jeg det jeg mener er best, og selv om det blir litt bråk så reagerer han bra på at jeg setter grenser eller avleder, til slutt.

Skrevet

Oppskriften på å få et barn som andre ikke vil leke med og som voksne synes er pyton å være med.

Han burde jo i barnehage fort som bare det, men det utgår sikkert.

Ser for meg et mareritt av en skolestart. Ikke barnets skyld, foreldrene gjør gam jo en enorm bjørnetjeneste ved å gjøre ham utrygg og testende pga manglende grenser. Du som ikke har barn har jo et mye mer fornuftig syn på dette enn disse foreldrene. 

Anonymkode: ef257...f05

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har flere barn, og da er det kanskje lettere?

Har en nevø der det er på samme måten. Han oppfører seg når jeg passer han, men er et mareritt når mor er med eller besteforeldre passer han. Og mor liker ikke at vi veileder eller setter grenser. 

Har prøvd å si fra til mor, men hun er ikke mottakelig. 

Endret av Hengebuksvinet
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oppskriften på å få et barn som andre ikke vil leke med og som voksne synes er pyton å være med.

Han burde jo i barnehage fort som bare det, men det utgår sikkert.

Ser for meg et mareritt av en skolestart. Ikke barnets skyld, foreldrene gjør gam jo en enorm bjørnetjeneste ved å gjøre ham utrygg og testende pga manglende grenser. Du som ikke har barn har jo et mye mer fornuftig syn på dette enn disse foreldrene. 

Anonymkode: ef257...f05

De ordene tar jeg til meg!har blitt så usikker når mor reagerer som om jeg gjør noe feil ved å sette krav og grenser. 

Hengebuksvinet skrev (14 minutter siden):

Jeg har flere barn, og da er det kanskje lettere?

Har en nevø der det er på samme måten. Han oppfører seg når jeg passer han, men er et mareritt når mor er med eller besteforeldre passer han. Og mor liker ikke at vi veileder eller setter grenser. 

Har prøvd å si fra til mor, men hun er ikke mottakelig. 

Utrolig synd at det er slik, er jo barnet det går utover. Rart de ikke tar eksempel av deg som har tre barn når de ser at deres ikke oppfører seg som dine som virker til å ha rammer og sunne grenser 

Skrevet

Len deg tilbake og nyt det totale kaoset som oppstår når han begynner på skolen og det er forventninger om å sitte i ro, ikke bråke, følge med og lekser. Så bortskjemt denne ungen er kommer han til å lage ett sant helvete. 

Anonymkode: 0a0ae...a1d

Skrevet

Len deg tilbake og nyt det totale kaoset som oppstår når han begynner på skolen og det er forventninger om å sitte i ro, ikke bråke, følge med og lekser. Så bortskjemt denne ungen er kommer han til å lage ett sant helvete. 

Jeg finner ikke akkurat glede av dette synet, men ser hva du mener. Jeg tror ikke det er mulig at han sittet i ro en time slik det er nå, det lengste han satt helt i ro var den lengden på tegnefilmen han så, eller helst flere etterhverandre. Veldig synd for han er en smart gutt og den veiledningen jeg prøver å sette så har han respondert, men det er vanskelig når moren angriper meg. 

• Nyttig 1
Skrevet

Viktig med grenser og at barn lærer seg å ta hensyn til andre. Ikke bra i det hele tatt at alt kretser rundt de, der er jeg helt enig. 

Men byggeklosser og lekeapparat på lekeplassen kan nok fort reellt bli litt for kjedelig for en 5 åring. 

Anonymkode: 16362...3c1

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke normalt nei. Men det er mest sannsynlig skapt av mangel på grenser og oppdragelse. Stakkars unge som ikke har blitt sosialisert sammen med andre unger og ikke har fått trygge rammer og grenser. Hvordan skal det bli når barnet skal på skolen?  
Disse foreldrene skulle fått kurs og rådgiving. Det er jo barnet som taper her. 

Anonymkode: 3c279...a74

• Liker 1
Skrevet

At du orker å tilbringe tid med han. 

Anonymkode: 28eef...727

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå er det jo barnet som kommer til å få svi mest, så hvorfor man skal sette seg tilbake å nyte det er meg underlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du orker å tilbringe tid med han. 

Anonymkode: 28eef...727

Jeg er jo glad i og vil ha et forhold med nevøen min, og så er det lettere når moren ikke er her og kan stoppe meg fra å si fra til ham. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Viktig med grenser og at barn lærer seg å ta hensyn til andre. Ikke bra i det hele tatt at alt kretser rundt de, der er jeg helt enig. 

Men byggeklosser og lekeapparat på lekeplassen kan nok fort reellt bli litt for kjedelig for en 5 åring. 

Anonymkode: 16362...3c1

Ja mulig han har vokst fra klossene, men lekeplassen, er 5 åringer vokst fra det? Var masse morsomme greier der, men måtte jobbe for å få ham med på ting, men så likte han det til slutt litt og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja mulig han har vokst fra klossene, men lekeplassen, er 5 åringer vokst fra det? Var masse morsomme greier der, men måtte jobbe for å få ham med på ting, men så likte han det til slutt litt og. 

Det kommer nok an på hva som er på lekeplassen, men generelt sett er vel ikke 5 åringer vokst fra lekeplasser. 
Så fint for barnet at du tar ham med ut og prøver å aktivisere ham❤️ 

Anonymkode: 3c279...a74

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke ditt problem. 

Anonymkode: c2d2f...e9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke ditt problem. 

Anonymkode: c2d2f...e9d

Uoppdragne, selvsentrerte og grenseløse unger som ikke lærer å være en del av fellesskapet blir dessverre fort alle i samfunnet sitt problem.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...