Gå til innhold

Multivitaminer og omega 3, nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et ganske dårlig kosthold. Spiser to måltider for dag. Drikker ikke melk, spiser ikke brød. Fisk 1 gang hvert halvår. 

Bør jeg da fa tilskudd av vitaminer? Har noen her opplevd noen helsefordeler av det? 

Anonymkode: 168a9...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver intet om hva du spiser, så vanskelig å vite om du har et dårlig kosthold.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg har et ganske dårlig kosthold. Spiser to måltider for dag. Drikker ikke melk, spiser ikke brød. Fisk 1 gang hvert halvår. 

Bør jeg da fa tilskudd av vitaminer? Har noen her opplevd noen helsefordeler av det? 

Hadde tatt vitaminstatus hos lege og ihvertfall tatt D vitamin fast om du verken spiser fisk eller drikker melk. D-vitamin er utrolig viktig for immunforsvaret og får man sykdommer så kan det å ha høyt nok D vitamin hindre at ting blir kronisk pga nedsatt immunforsvar. 

Anonymkode: 72e20...ce9

• Liker 1
Skrevet

Enig med brukeren over, du bør ta blodprøver. Multivitaminer har f.eks veldig lavt innhold av d vitamin, og vil ikke være tilstrekkelig hvis du har en mangel. 

Å spise kun 2 ganger om dagen er forsåvidt ikke noe farlig, så lenge det du spiser er kvalitet og næringsrikt. 

Anonymkode: 5df06...d90

Skrevet

Det er best at du får orden på kostholdet ditt. :) Hvorfor er kostholdet så dårlig?

Anonymkode: c1834...dd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjør ingenting om du ikke drikker melk eller spiser brød. Folk kan leve sunne liv uten de tingene. Siden du spiser så lite fisk ville jeg tatt tran (den med sitronsmak) og vitamin D. Egg er bra, hvis du liker det. Grønnsaker og frukt. 

Vitamintilskudd kan ikke erstatte et variert kosthold. Man får ikke noe særlig helsefordeler av det, med mindre man har en mangeltilstand. Du burde heller prøve deg litt frem med ulike frukter og grønnsaker, se om du finner noe du kan like eller bli vant til. Det vil du få helsefordeler av.

Anonymkode: cd59e...434

Skrevet

Ta blodprøver først. Ikke bare hiv innpå vitaminer på måfå. Å knaske vitaminer uten å vite om man har mangler er både dyrt og gir ikke nødvendigvis noe bedre helse. Ikke erstatter det et variert kosthold heller, det er mer et hjelpemiddel. Gravide, folk med tarmsykdommer, eldre, sikkert dårlig psykisk helse også.

Når det er sagt burde du kanskje også jobbe litt med kostholdet om du synes det er dårlig?:) Jeg drikker heller ikke melk, men jeg spiser til gjengjeld mye ost, yoghurt, rømme osv., så det går helt fint. Kunne du forsøkt å introdusere fisk oftere? Mange assosierer jo fisk med; kokt fisk, kokt potet og litt slappe kokte grønnsaker. Er man ikke vant med det skjønner jeg det kan være ganske traust. Men det er mye annen fisk og sjømat man kan lage; en gryterett med torsk, tomater, chilli og honning f.eks. Hva med fiskegrategn(anbefaler den fra lofoten som du finner i kjøledisken, ikke frys, om du ikke orker å lage selv), fiskeburger i brød osv.? Kunne du fått i deg mer grønt med å spise suppe til forrett? (blomkål, tomat, linser, gulrot osv.)? Lag selv eller ha oppi friske grønnsaker med eller uten å kjøre det jevnt med stavmixer.

Anonymkode: 73ce7...154

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stopp med tilskudd og få fastlegen til å teste om du ligger lavt på noe, og derfor skal ha tilskudd. 
var en forskningsartikkel for noen dager siden der vitamintilskudd ikke skulle være nødvendig, men jeg er nå ikke sikker på hvordan den forskningen er utført, og på hvem. 

Anonymkode: 54f2f...fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...