AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Skrevet 18. august 2024 Hei! Vil ta høyere utdanning og skal regne ut karaktersnittet mitt. Har fagbrev med bestått, itillegg til VGS karakterene mine- har jeg tatt vg1 og vg2 som privatist i voksen alder med eksamen. Hvordan regner jeg ut snittet ? Anonymkode: 6fcd8...e1e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 https://utdanning.no/karakterkalkulator/ Anonymkode: 8905a...963
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://utdanning.no/karakterkalkulator/ Anonymkode: 8905a...963 Men jeg vet ikke hva som gjelder meg på denne linken, har prøvd denne før. Gikk på vgs for 15 år siden Anonymkode: 6fcd8...e1e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 Har du studiekompetanse da? For å regne ut snittet legger du sammen alle karakterer, både fagkarakter og eksamenskarakter og deler det på totalt antall karakterer. Anonymkode: aaeed...7b7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 Har googlet en del, og har ikke historie fra videregående. Har også kun matte IP-Y, så jeg har nok ikke generell studiekompetanse, men hvis det skal sies- blir jeg 32 år i år, og har arbeidet 100% siden jeg var 18 år. Anonymkode: 6fcd8...e1e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har googlet en del, og har ikke historie fra videregående. Har også kun matte IP-Y, så jeg har nok ikke generell studiekompetanse, men hvis det skal sies- blir jeg 32 år i år, og har arbeidet 100% siden jeg var 18 år. Anonymkode: 6fcd8...e1e Ok, da mangler du noen fag for å oppfylle 23/5-regelen, men mulig du kan søke relevant studie med realkompetanse dersom du ikke har tenkt å ta de fagene du trenger. Anonymkode: aaeed...7b7
Juliv Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 11.47): Har googlet en del, og har ikke historie fra videregående. Har også kun matte IP-Y, så jeg har nok ikke generell studiekompetanse, men hvis det skal sies- blir jeg 32 år i år, og har arbeidet 100% siden jeg var 18 år. Anonymkode: 6fcd8...e1e Hvis du har fullført en yrkesfaglig utdanning, dekker som regel bare engelskfaget kravene for generell studiekompetanse. For å oppnå generell studiekompetanse, må du derfor ta opp flere eksamener, inkludert tre norskeksamener (hovedmål, sidemål og muntlig), samt eksamen i naturfag, samfunnsfag, historie og matematikk. Merk at fag som vurderes som "bestått/ikke bestått" ikke teller som studiepoenggivende fag og derfor ikke tas med i beregningen av dine konkurransepoeng. Du nevner at du har tatt Vg1 og Vg2 som privatist. Hvilke fag har du fullført? Her er et eksempel på hvordan du kan regne ut dine konkurransepoeng: - Norsk hovedmål: 3 - Norsk sidemål: 2 - Norsk muntlig: 3 - Engelsk: 4 - Matematikk (vanligvis 1P+2P): 4, 3 - Naturfag: 4 - Samfunnsfag: 5 - Historie: 3 Dette gir en sum av karakterpoeng på 34,4. Når du legger til alderspoeng (8) og poeng for fagbrev (2), ender du opp med en total konkurransepoengsum på 44,4. Denne beregningen gir deg en oversikt over hvordan dine karakterer og tilleggspoeng påvirker dine konkurransepoeng og din mulighet til å komme inn på ønsket studie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå