AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Del Skrevet 18. august Jeg skal selge en toyota yaris 19-modell, men er usikker på hva som er best alternativ. Hos bilforhandler får jeg ca 30 000kr mindre enn privat på finn, og så leser jeg at kjøper kan gå på meg i etterkant(?). Dette er jo den eneste fordelen ved å bruke forhandler, så nå synes ikke jeg det er så interessant. Bilen er strøken, har ikke hatt noen problemer med den. Er nettbil via finn bedre enn å selge privat på finn? Bør jeg få utført en tilstandsrapport i forkant? Jeg har null peiling på bil🫣 Anonymkode: 9e2e8...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Del Skrevet 18. august At forhandler vil gi deg 30000 er jo en grov fornærmelse. Ganske utrolig. Nettbil er en enkel måte å bli kvitt bilen på, men personlig har jeg aldri prøvd det. Også der betaler du for at noen gjør jobben, men trolig ikke 130000+ som hos forhandleren din. Private salg har den ulempen at kjøper kan kreve av deg at feil du kjenner til rettes, innen to år etter kjøp. Det beste vernet mot dette er å ta en tilstandsrapport og publisere denne sammen med annonsen. Bare vær super ærlig og la den annonsen ligge eller lagre den som PDF også etter salg. Er du uheldig og kjøper kommer tilbake, vil du som regel kunne avvise et krav da. Lykke til! Anonymkode: 725ee...fe1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At forhandler vil gi deg 30000 er jo en grov fornærmelse. Ganske utrolig. Nettbil er en enkel måte å bli kvitt bilen på, men personlig har jeg aldri prøvd det. Også der betaler du for at noen gjør jobben, men trolig ikke 130000+ som hos forhandleren din. Private salg har den ulempen at kjøper kan kreve av deg at feil du kjenner til rettes, innen to år etter kjøp. Det beste vernet mot dette er å ta en tilstandsrapport og publisere denne sammen med annonsen. Bare vær super ærlig og la den annonsen ligge eller lagre den som PDF også etter salg. Er du uheldig og kjøper kommer tilbake, vil du som regel kunne avvise et krav da. Lykke til! Anonymkode: 725ee...fe1 Tusen takk for svar☺️Saken er at hvis det er noen feil, så kjenner jeg ikke til dem😅Men med tilstandsrapport tenker jeg det bør være trygt. Har også fulgt alle servicer; har toyota relax. Anonymkode: 9e2e8...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Del Skrevet 18. august Du kan ta en salgstest hos NAF. Da får kjøper dokumentert tilstand på bilen. Anonymkode: a2b6d...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 18. august #5 Del Skrevet 18. august (endret) Trådstarter skriver forhandler vil gi 30 000 kr mindre enn prisene på Finn. Det er ikke uvanlig. Det er ikke automatisk slik at alt på Finn blir solgt til den opprinnelige pris. Om selger og kjøper blir enige om en lavere pris vil annonsen bli markert som solgt, og annonsen forsvinner fra Finn? Ved privat salg må ikke selger dekke alt uansett hva som skjer etter kjøpet. Selger har et ansvar etter kjøpet om gjelder selv om begge parter er privatpersoner. Det krever bilen er i «vesentlig dårligere stand» enn forventet. Eksempler på ting som utløser krav mot selger: Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet. Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet. Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det kjøper fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Er bilen kjøpt av privatperson må den være i vesentlig dårligere stand. Ved å oppgi korrekt informasjon i annonsen, være forsiktig med å selge til kjøper som ikke ønsker å prøvekjøre bilen. Og selge bilen noe rimeligere enn tilsvarende biler (men likevel høyere pris enn fra forhandler) vil sannsynligvis ikke kravet til at bilen blir i vesentlig dårligere stand plutselig oppstå. Se også her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/#hva-skal-til-for-at-du-kan-klage Endret 18. august av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tusen takk for svar☺️Saken er at hvis det er noen feil, så kjenner jeg ikke til dem😅Men med tilstandsrapport tenker jeg det bør være trygt. Har også fulgt alle servicer; har toyota relax. Anonymkode: 9e2e8...de4 Stor fordel med god dokumentasjon. Du kan jo prøve å selge privat. Føles det feil underveis, er det fullt lovlig å trekke seg og gå til Nettbil elns. Ingen tvinger deg til å selge når du er ukomfortabel. Anonymkode: 725ee...fe1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Del Skrevet 18. august Hvis du selger med nettbil så gjør de tilstandsrapport - og så legger de den ut så bilforhandlere kan by. Du bestemmer om du godtar prisen. Så vidt jeg har forstått, koster det ingenting hvis du ombestemmer deg når du ser prisen du kan få der, og prøve deg privat i stede... Så kostnaden av å prøve det først er jo bare kostnaden av å kjøre bilen til nettbils innlevering. Hvis du vil ha den tilstandsrapporten nettbil har gjort, for å legge den ved når du legger ut på finn etterpå, må du naturlig nok betale for tilstandsrapporten! Fordelen er vel at det kan bli budrunde mellom forhandlere, så du får kanskje mer enn du får når du går rett til en forhandler. Du får nok litt mindre enn du kan få ved privat salg (bilforhandler er jo bare interessert så lenge de kan tjene), men det er prisen du betaler for å slippe ansvar i inntil 2 år. Anonymkode: 94311...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #8 Del Skrevet 18. august Selger du selv vil du få best pris. Ta en salgstest hos NAF som du legger ved. Får du ikke solgt, brukt nettbil. Slik har jeg gjort det, brukte nettbil sist pga ikke solgt. Fikk en grei pris. Anonymkode: 1dca2...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Del Skrevet 18. august Jeg har ihvertfall bestemt meg for å droppe forhandler☺️Nettbil frister mest, siden jeg ikke har lyst å måtte treffe mange potensielle kjøpere som jeg etter en del salg av ting på fb og finn har opplevd som meget masete, Ting til 200kr. Hva blir det da med en bil til 150k🤨😅 Anonymkode: 9e2e8...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal selge en toyota yaris 19-modell, men er usikker på hva som er best alternativ. Hos bilforhandler får jeg ca 30 000kr mindre enn privat på finn, og så leser jeg at kjøper kan gå på meg i etterkant(?). Dette er jo den eneste fordelen ved å bruke forhandler, så nå synes ikke jeg det er så interessant. Bilen er strøken, har ikke hatt noen problemer med den. Er nettbil via finn bedre enn å selge privat på finn? Bør jeg få utført en tilstandsrapport i forkant? Jeg har null peiling på bil🫣 Anonymkode: 9e2e8...de4 Hvor langt har den kjørt? Kjøpe nettopp en Yaris hos bilforandler, gått 25.000 kr, 2019 modell og 199.000 kr. Alle 2019 og 2020 modellene ligger ute stort sett til den prisen, med mindre de har kjørt over 100.000 km. Anonymkode: aa3f8...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor langt har den kjørt? Kjøpe nettopp en Yaris hos bilforandler, gått 25.000 kr, 2019 modell og 199.000 kr. Alle 2019 og 2020 modellene ligger ute stort sett til den prisen, med mindre de har kjørt over 100.000 km. Anonymkode: aa3f8...8e1 ca 55 000 km. Kjøpte den for 185k i 2022. Anonymkode: 9e2e8...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Del Skrevet 18. august Brukte nettbil og fikk 20.000 mer enn innbyttetilbud. 110.000 fikk jeg, ble tilbudt 90. Enkel og grei prosess og man slipper å forholde seg til alle idiotene på Finn som skal prute, sparke dekk og generelt kaste bort tiden din. Anonymkode: 03326...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #13 Del Skrevet 21. august TBL12 skrev (På 18.8.2024 den 8.36): Ved privat salg må ikke selger dekke alt uansett hva som skjer etter kjøpet. Selger har et ansvar etter kjøpet om gjelder selv om begge parter er privatpersoner. Det krever bilen er i «vesentlig dårligere stand» enn forventet. Eksempler på ting som utløser krav mot selger: Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet. Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet. Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det kjøper fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Er bilen kjøpt av privatperson må den være i vesentlig dårligere stand. Ved å oppgi korrekt informasjon i annonsen, være forsiktig med å selge til kjøper som ikke ønsker å prøvekjøre bilen. Og selge bilen noe rimeligere enn tilsvarende biler (men likevel høyere pris enn fra forhandler) vil sannsynligvis ikke kravet til at bilen blir i vesentlig dårligere stand plutselig oppstå. Hva bør stå i kontrakten for å sikre seg best mulig? Jeg har lagt ut en 20 år gammel bil på finn nå, og er nervøs for nettopp dette, å få problemer i etterkant av et salg. Jeg oppgir alt jeg kjenner til selvsagt, men jeg vet ikke nødvendigvis alt. Bilen selges til 15.000kr, så tilstandsrapport hos naf er ikke noe jeg vil bruke penger på i dette tilfellet. Den er nettopp EU-godkjent, men jeg vet ikke hvordan det står til med bilen i forhold til de tingene de ikke sjekker på EU-kontroll. Den fungerer som den skal da, ingen problemer med den. Har ikke skiftet olje på et par år, vet ikke om jeg bør ordne det før et evt salg? Men alle kroner som går ut, gjør at summen jeg sitter igjen med minker. Det er heller ikke byttet reg.reim på den, men det er ikke noe man vil bruke penger på når bilen er 20 år gammel. Den har fin km.stand da, i forhold til årene sine. Jeg syns dette er vanskelig. Kan man skrive i kontrakten at bilen selges som delebil/ rep.objekt, selv om det ikke er noe som må repareres på den pr idag? Sikrer man seg bedre da? Har ikke skrevet dette i annonsen da. Anonymkode: fb957...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 21. august #14 Del Skrevet 21. august Viktig å få frem alle vesentlige ting, som du skriver over. At det ikke er skiftet olje på X antall år og km er viktig info. Viktig dette informeres, og ikke bare snikes med i kontakten, helt til slutt. Prisen er såpass lav at kjøper kan ikke forvente en ny bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Del Skrevet 21. august Jeg funderer på nettbil... Men de ga meg ett prisestimat på bakgrunn av alder, kilometerstand og eu-godkjenning, som var mye lavere enn hva samme modell med mye høyere km.stand ligger ute for... De sa 40-50k. Det ligger kun to biler av samme modell ute til under 70k, og begge de har høyere km.stand og frist på eu-godkjenning innen to måneder, mens min nylig ble godkjent. Så jeg er skeptisk. Anonymkode: b8794...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 22. august #16 Del Skrevet 22. august Skal bil kjøpes tilbake av forhandler eller Nettbil vil de alltid påregne seg en margin for reparasjoner og de ønsker også å tjene litt på salget. Selger en bil privat vil salget være direkte fra selger til kjøper. Går det via Nettbil er det flere ledd. Det gjøres en gjennomgang av bilen, Nettbil skal tjene litt og den som kjøper bilen har intensjon om å selge den videre med fortjeneste. Så lenge en har oppgitt all relevant informasjon og kjøper har prøvekjørt bilen skal det ikke være stor risiko å selge privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. august #17 Del Skrevet 22. august Husk at priser på finn er hva selger ØNSKER seg. Det er ingen fasit på hva bilen er verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg funderer på nettbil... Men de ga meg ett prisestimat på bakgrunn av alder, kilometerstand og eu-godkjenning, som var mye lavere enn hva samme modell med mye høyere km.stand ligger ute for... De sa 40-50k. Det ligger kun to biler av samme modell ute til under 70k, og begge de har høyere km.stand og frist på eu-godkjenning innen to måneder, mens min nylig ble godkjent. Så jeg er skeptisk. Anonymkode: b8794...3e6 Du kan jo legge den ut selv, med salgstest fra NAF. Er jo enkelt å selge bil selv! Nettbil funker det, du kan si nei til å selge den om budet er for lavt. Anonymkode: 1dca2...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Del Skrevet 22. august Nettbil gir som regel skambud og de skal også godkjenne bilen først uansett. Anonymkode: 2fb35...d3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo legge den ut selv, med salgstest fra NAF. Er jo enkelt å selge bil selv! Nettbil funker det, du kan si nei til å selge den om budet er for lavt. Anonymkode: 1dca2...d11 Har solgt flere biler, så er fullt klar over at jeg kan selge selv. Men uten ekstra parkeringsplass, og dermed ønske om raskt salg og oppgjør, så virker nettbil som en god løsning. Anonymkode: b8794...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå