AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Jeg lagde en tråd her tidligere om min søster og hennes unger som fikk låne hytta til svigers i noen dager. Søsteren min og ungene hennes endevendte hytta på de dagene de var der. Jeg og mannen brukte bortimot 3 dager på å rydde vaske og ordne etter søsteren min. Måtte be svigers om unnskyldning for ett par flekker på den lyse sofaen deres som aldri blir borte, vi prøvde alt inkludert flekkfjerning og tekstilrensemaskin Tråden ble antagelig slettet her på KG, jeg finner den hvert fall ikke igjen. Hvis ikke kunne jeg ha linket til den. Grunnen til at hun fikk låne hytta var fordi hun klagde over dårlig råd og at de aldri fikk reist på ferie. Hun er alenemor, uten jobb og egen bolig. Jeg ga etter fordi jeg syntes synd på barna, jeg vokste selv opp i ett hjem med dårlig råd, der mor var alenemor. Men angret dypt etter at jeg måtte bruke flere dager på å rydde opp etter henne. Flere i tråden mente at hun var psykisk ustabil og at BV burde inn hvis hun faktisk bodde slik hjemme også. Jeg hadde aldri forestilt meg at hun skulle gjøre noe sånt. Jeg sendte flere meldinger og ringte henne ett par ganger for å spørre henne om hva som hadde skjedd på hytta, ettersom det ikke så ut der. Jeg fikk aldri noen svar og hun tok heller ikke telefonen. Min mann var veldig oppgitt og sa at det var siste gangen han gjorde noe for henne. Han hadde kjørt henne og ungene til hytta, og spandert på dem en storhandel i forkant slik at de kunne virkelig kose seg på hytta. Da vi holdt på å rydde og vaske på hytta så vi at hun hadde glemt igjen noen ting der, blant annet ett par klesplagg som tilhørte ungene. I går tok jeg med meg tingene og kjørte til henne, og ringte på uanmeldt midt på dagen. Grunnen til at jeg gjorde det var fordi jeg ikke har klart å legge det hun gjorde med hytta til svigers helt bak meg, lurer veldig på hva som var grunnen. Svigermor og flere i tråden mente også at hun kanskje bodde slik hjemme også og var alvorlig deprimert, og at jeg burde bekymre meg for hennes unger. Jeg ringte på hos henne, og hun ble ordentlig lang i maska da hun låste opp døra og så meg. Jeg gikk inn til henne, uten at hun rakk å invitere meg inn, utfra det jeg så, var leiligheten i skjønneste orden. Barna var hjemme og begge satt å spilte. De hilste kort på meg før de gikk tilbake til spillingen. Det var ikke rotete og grusomt slik hun etterlot svigers hytte. Jeg greide ikke å la være å konfrontere henne, selvom jeg ikke burde, fordi ungene var hjemme. Jeg spurte henne rett ut om hvorfor hun etterlot hytta slik, hva var grunnen? Sa også at vi brukte 3 dager på å rydde opp etter henne. Hun svarte at hun ikke skjønte hva jeg pratet om og at man må regne med litt rot når man låner ut til noen med barn. Dessuten skulle hun ikke vaske ned hytta for oss, hun fikk låne den. Jeg bestemte meg for å dra før dette eskalerte til høylytt krangling. Jeg sa at dette er siste gangen du hører fra meg, vil ikke ha noe mer med deg å gjøre. Så dro jeg hjem igjen. Min mann mente at det var helt riktig av meg, men jeg er veldig trist nå. Hun er tross alt den eneste søstera jeg har, i motsetning til mannen har jeg omtrent ikke familie. Jeg har et veldig godt forhold til svigerfamilien, men søstera mi og barna hennes er min eneste biologiske familie. Jeg sitter enda og grubler over hvorfor hun valgte å rasere hytta, for hun bor ikke slik og er ikke sånn til vanlig. Det var aldri noe usagt i mellom oss før hytteturen, jeg har tvert i mot alltid hjulpet henne økonomisk, de gangene hun har spurt har jeg vippset penger, ungene har alltid fått fine julegaver og bursdagsgaver. Hvorfor gjorde hun dette mot meg? Anonymkode: 96136...ee6 37
Lorieen Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Det nytter ikke å spørre seg sjøl om hvorfor folk noen ganger gjør helt sinnsyke ting. Det kan være alt fra sjalusi til psykisk sykdom til tankeløshet til…. ja, du skjønner poenget. Rist det av deg og gå videre. Blod er ikke tykkere enn vann, og det at man har ligget i samme livmor betyr ikke at du er forpliktet til å ha kontakt med noen som behandler deg som dritt. 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dessuten skulle hun ikke vaske ned hytta for oss, hun fikk låne den. Når mener hun at hun skal vaske og rydde etter seg da? Skjønner at du synes det er vanskelig, men tror det kan være lurt å holde avstand så lenge hun ikke viser noen forståelse for situasjonen. Mulig hun kommer til fornuft og beklager seg, og kommer med en slags bedre forklaring. Ikke sikkert hun faktisk koblet at det var et problem før du sa ifra. Det sier jo litt, men uansett så kan du jo da vurdere å holde kontakten med tanke på tantebarna. Anonymkode: a7ba3...708 1
Trolltunge Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 (endret) Hun viste tydelig at hun har ingen respekt for deg og din mann ved sin oppførsel. Mulig også ønsket å lage utfordringer for dere, siden dette ikke er hvordan hun vanligvis holder hus. Misunnelse? Uansett bra at du satte foten ned. Man får ikke mer respekt enn man har for seg selv. Hadde du satt strek over slikt ville neste erfaring mye mulig bli enda vanskeligere å takle, for hun kunne dra strikken lengre. Når noen så tydelig ikke respekterer deg, og trolig også har noe vonde følelser ovenfor deg (sjalusi/misunnelse mest sannsynlig i dette tilfellet), så kan det bli enda styggere om man bare legger seg flat igjen og igjen. Du gjorde det rette her vil jeg si. Endret 17. august 2024 av Trolltunge 18 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 Tenker det var en slags hevn fordi dere er bedre stilt enn hun er. Noen med dårlig råd kan bli aggressive mot rike Anonymkode: b4560...94a 15 11
Trolltunge Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker det var en slags hevn fordi dere er bedre stilt enn hun er. Noen med dårlig råd kan bli aggressive mot rike Anonymkode: b4560...94a Ja noen mennesker er så irrasjonelle som det. Jeg vil kalle slikt å skite i eget reir. Tenk hvilket utrolig privilegium det er å kjenne noen som bryr seg om deg og stoler tilstrekkelig på deg til å låne bort en flott hytte. Spesielt når man har dårlig råd. Slikt er gull verdt! Det skjer imidlertid KUN en gang om man da oppfører seg dårlig. Vi er ikke så skrapt økonomisk, men vi er langt langt fra så velstående som en del venner. I sommer fikk vi låne en helt fantastisk hytta av en venninne og hennes mann. For en ære og et privilegium! Selvfølgelig forlot vi hytta strøken. Så er vi hjertelig velkommen tilbake ved annen anledning. Det er langt langt smartere. 😄😉 Ikke ødela vi noen relasjon heller, men vennskapet er like sterkt etterpå. Å ha dårlig økonomi og også oppføre seg slik ovenfor em søster som har hjulpet på ulike måter er så dumt at det er flaut. 12 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 Tenker det er veldig rart å kutte kontakten pga den ene helgen Anonymkode: c15bb...294 14 2
Paneera Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker det er veldig rart å kutte kontakten pga den ene helgen Anonymkode: c15bb...294 Samme tenker jeg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 Ingen fattige som er friske psykisk gjør noe slikt som din søster gjorde, Ts. Jeg antar at hun ikke er psykisk frisk, og også at hun trolig var ruset eller dopet mens hun var der med ungene. Å greie å rote, ødelegge og skitne til så mye som hun og ungene gjorde, så mye at det tok to voksne personer tre hele dager å rydde og vaske tilbake slik det var da søster fikk låne den - det skjer ikke om de bare hadde vært der normalt. Noe har skjedd på den hytta! Du så jo selv nå at uanmeldt besøk viser at hun holder grei orden hjemme hos seg. Ergo er det som ble gjort med hytta ikke normalen. Så det er en grunn til det. Om det "bare" er misunnelse og sinne mot deg fordi du er bedre stilt, da er ikke din søster psykisk frisk! Jeg tipper det også var alkohol eller annen rus eller dop inne i bildet den tiden hun var på hytta. Har du meldt fra til barnevernet? Det burde du gjøre, for din søster er tydeligvis ikke stabil! Siden du nå kutter kontakten med din søster (forståelig nok!), så er det ekstra viktig at du melder fra til barnevernet, ber om et møte med dem slik at du kan få forklart hvordan din søster har vært over år, hva som skjedde på/med den hytten, og også at fra og med nå så er det ikke familie som kan følge opp om hvordan disse barna egentlig har det. Meld fra til barnevernet! Anonymkode: 46519...2f6 3
Fireflies Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tenker det er veldig rart å kutte kontakten pga den ene helgen Anonymkode: c15bb...294 Jeg forstår det. Søstera ødela sofaen med flekker, rydda ikke opp og det må ha vært ganske jævlig hvis man har måtte bruke 3 døgn på å rydde opp etter de. Forstår godt hun ikke vil ha de i livet. Eneste jeg kunne vurdert er å sette av de pengene jeg ville brukt på gave til barna og gitt de når de er myndige som en liten start på studietiden. Selv om det bare skulle vært noen få tusenlapper så kan det komme godt med. Så fremt man ønsker det og hvis de ikke lenger skulle få gaver. 14
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 Hun har ikke hatt fest på hytta da? Anonymkode: ad385...ce8 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #12 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun har ikke hatt fest på hytta da? Anonymkode: ad385...ce8 I såfall hadde hyttenaboene merket det, og hvem skulle hun feste med der ute? Hun kjenner jo ingen i det området. Dessuten var barna med. Anonymkode: 96136...ee6 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #13 Skrevet 18. august 2024 Hun har oppført seg som en bortskjemt dritt. Skikkelig lavmål å behandle ting man får låne på den måten. Det høres ut som dere har sydd puter under armene på henne (vippset når hun vil ha penger, betale handling for henne osv). Men det er likevel ikke grunn til å bryte kontakten fullstendig. Du kan jo begynne med å sette grenser og se hva som skjer. Si nei til penger og lån, men ellers ha kontakt. Ikke sikkert hun er så interessert da....men da har du prøvd det. Men jeg hadde forventet en unnskyldning....men det er meg og mine søstre. Har dere skjemt henne helt bort så skjønner hun kanskje ikke det. Hvilket voksent menneske mener at man IKKE skal rydde/vaske en hytte man får låne? Det normale et jo det motsatte. Man ryddet og vasker litt ekstra om man er så heldig å få låne hus eller hytte hos noen andre 🤷♀️ Anonymkode: 99793...752 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #14 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tenker det er veldig rart å kutte kontakten pga den ene helgen Anonymkode: c15bb...294 Paneera skrev (8 timer siden): Samme tenker jeg. Det er ikke snakk om bare rotet på hytta, men måten det var gjort på. Veldig mye av det var så ille , at virker som hun bevisst gikk inn for å ødelegge. Som f.eks brukte bind utover baderomsgulvet, selvom det var en søppelbøtte i samme rom. Fastbrent plast på stekebrettene til ovnen. Grillmatrester på grillen ute, som var fastbrente for å så la grillen stå åpen. Det var både fugledritt og insekter inni grillen. Dette er bare noen av tingene. Hun viste godt at dette var hytta til mine svigerforeldre og at hun lånte den. Jeg er sjeleglad for at svigermor tok dette pent, selvom det ble noen flekker på sofaen hennes som aldri blir borte. Føler jeg aldri har gjort noe vondt mot søstera mi, har alltid hjulpet henne, uansett om det har vært penger som skal vippses en måned det er ekstra trangt økonomisk eller om det har vært vintertøy eller sykkel til ungene hennes. Jeg har alltid sagt ja, og aldri krevd penger tilbake, da jeg vet hun har dårlig råd. Dette har jeg gjort til tross for at min mann har bemerket at dette bare går den ene veien, og at hun som voksen med barn bør greie seg selv. Hva har jeg gjort for å fortjene dette?? Anonymkode: 96136...ee6 3 16
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 Du skriver innlegg på innlegg om søsteren din her på KG. Dårlig råd, oppfølging, pengebruk, uførhet. Du er fortvilet, og bruker mye krefter på henne. Det er forståelig. Gjør noe mer konkret. Gå til bv., som du sier er innblandet. Legg framkalle bekymringer der, be om familiemøte. Men, vi på KG har girt mange råd og kan ikke hjelpe mer. Tipper noen skjønner hvem du og søsteren din er også. Anonymkode: 58fc3...668 2 6
enkefru Skrevet 18. august 2024 #16 Skrevet 18. august 2024 (endret) Etter det du har skrevet om henne tidligere, er det helt greit å kutte kontakten, det er måte på hvor langt strikken kan strekkes, selv for søsken/familie. Det er sårt og vanskelig, men fullt forståelig. Endret 18. august 2024 av Fjugur 11 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #17 Skrevet 18. august 2024 Søsteren din har noen problemer du ikke kan hjelpe henne med. Det hun har gjort er helt klart en fiendtlig handling mot deg og din familie. Hva det bunner i vet hun kanskje ikke selv en gang. Det som er sikkert er at din søster fullstendig mangler skamfølelse, og slike mennesker har man best av å holde på avstand. Alt for mye blir unnskyldt med psykiske lidelser i dag, det er det ingen grunn til. Jeg skjønner deg godt! Anonymkode: a5fa3...a76 11 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #18 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er ikke snakk om bare rotet på hytta, men måten det var gjort på. Veldig mye av det var så ille , at virker som hun bevisst gikk inn for å ødelegge. Som f.eks brukte bind utover baderomsgulvet, selvom det var en søppelbøtte i samme rom. Fastbrent plast på stekebrettene til ovnen. Grillmatrester på grillen ute, som var fastbrente for å så la grillen stå åpen. Det var både fugledritt og insekter inni grillen. Dette er bare noen av tingene. Hun viste godt at dette var hytta til mine svigerforeldre og at hun lånte den. Jeg er sjeleglad for at svigermor tok dette pent, selvom det ble noen flekker på sofaen hennes som aldri blir borte. Føler jeg aldri har gjort noe vondt mot søstera mi, har alltid hjulpet henne, uansett om det har vært penger som skal vippses en måned det er ekstra trangt økonomisk eller om det har vært vintertøy eller sykkel til ungene hennes. Jeg har alltid sagt ja, og aldri krevd penger tilbake, da jeg vet hun har dårlig råd. Dette har jeg gjort til tross for at min mann har bemerket at dette bare går den ene veien, og at hun som voksen med barn bør greie seg selv. Hva har jeg gjort for å fortjene dette?? Anonymkode: 96136...ee6 Jeg forstår deg så godt. Utakk er verdens lønn. Jeg synes du skal fortsette å gi tantebarna dine jule- og bursdagsgaver og følge litt med på de på avstand. Det er tross alt ikke barna sin feil og for alt du vet er de flau over moren sin oppførsel på hytta (kommer kanskje litt an på hvor gamle de er, men selv min yngste på 9 år forstår at på besøk oppfører man seg ekstra fint). Jeg synes det er helt forståelig og naturlig at du setter foten ned for søsteren din, men forstår også at du blir i tvil når hun er din eneste familie. Vel, ingenting er skrevet i stein. Ting kan endre seg igjen. Men for nå, så kan du uansett ta en lang pause fra henne. ❤️ Anonymkode: b45fb...a4c 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #19 Skrevet 18. august 2024 Fireflies skrev (9 timer siden): Jeg forstår det. Søstera ødela sofaen med flekker, rydda ikke opp og det må ha vært ganske jævlig hvis man har måtte bruke 3 døgn på å rydde opp etter de. Forstår godt hun ikke vil ha de i livet. Eneste jeg kunne vurdert er å sette av de pengene jeg ville brukt på gave til barna og gitt de når de er myndige som en liten start på studietiden. Selv om det bare skulle vært noen få tusenlapper så kan det komme godt med. Så fremt man ønsker det og hvis de ikke lenger skulle få gaver. Vel jeg forstår det ikke og står fortsatt for meningen min Anonymkode: c15bb...294 1
Fjaselina Skrevet 18. august 2024 #20 Skrevet 18. august 2024 Eg forstår godt frustrasjonen, og støtter deg i å kutte kontakten til eit minimum. Men tantebarna kan gjerne fremdeles få julegåver/bursdagsgåver. Det er ikkje deira feil at mor er heilt ute. Og det kan bli ei ekstra belastning for dei, dersom all kontakt blir kutta. 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå