Gå til innhold

Hvor sjenert er deres 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på 2,5 år som bare vil sitte på fanget når vi har besøk. Skal det ut å leke på gulvet vil det ha med meg. 

Mulig det er normalt, altså innenfor normalen, men hvor vanlig er det?

Anonymkode: 0703e...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han var litt sjenert de første 5-10. minuttene, så gikk det over. 

Men barn er forskjellige. 

Anonymkode: f116d...0f4

Skrevet

Har også en på 2,5 år. Snakker som en foss hjemme, men når vi er hos ukjente så er han stort sett helt stille. Prøver han å si noe ser han tydelig flau ut og kniser det bort. Vil leke og klarer det alene, men leker i stillhet.

Anonymkode: 5be38...9ab

Skrevet

Jeg tipper 1-2 i hver klasse. Jeg har et par, og jeg kjenner noen, men ikke mange som har vært så sjenerte som mine mot ukjente (og tanter, onkler og besteforeldre har også blitt opplevd som ukjente selv om vi ser dem hver uke av yngste).

Anonymkode: a8e20...a7b

• Liker 1
Skrevet

Min yngste er litt eldre nå. Men da hun var 2,5 som nå, så var hun veldig sjenert og gjemte seg bak meg eller faren de første 15 minuttene vi hadde besøk i hvert fall. Omtrent samme hvem som besøkte oss. Hun ble til dels sjenert når besteforeldre eller tante som hun så et par ganger i måneden kom på besøk også. Og så varierte det om og hvor raskt hun varmet opp. Med enkelte var hun tilbaketrukket og holdt avstand hele besøket. Med andre, gjerne de som forsøkte å få kontakt med henne på en rolig og tålmodig måte, så kunne hun hente en leke og invitere til kontakt etter hvert. 

Storesøsteren var ikke sjenert i det hele tatt på samme alder. Hun elsket å få eller dra på besøk, og small talket med ukjente i kassakøen på Rema da hun var 2,5. Lillesøster gjemte seg bak meg om noen i samme kø sa hei til henne. 

Anonymkode: c3762...9f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Min yngste er litt eldre nå. Men da hun var 2,5 som nå, så var hun veldig sjenert og gjemte seg bak meg eller faren de første 15 minuttene vi hadde besøk i hvert fall. Omtrent samme hvem som besøkte oss. Hun ble til dels sjenert når besteforeldre eller tante som hun så et par ganger i måneden kom på besøk også. Og så varierte det om og hvor raskt hun varmet opp. Med enkelte var hun tilbaketrukket og holdt avstand hele besøket. Med andre, gjerne de som forsøkte å få kontakt med henne på en rolig og tålmodig måte, så kunne hun hente en leke og invitere til kontakt etter hvert. 

Storesøsteren var ikke sjenert i det hele tatt på samme alder. Hun elsket å få eller dra på besøk, og small talket med ukjente i kassakøen på Rema da hun var 2,5. Lillesøster gjemte seg bak meg om noen i samme kø sa hei til henne. 

Anonymkode: c3762...9f0

Gikk det over? Og evt når? Eller er hun fortsatt sjenert?

Skrevet

Tvillinger på 2 år. Ene er sjenert og vil sitte på fanget og helst gjemme seg litt. Nr 2 eier ikke et sjenert bein i kroppen. 

Barn er ulike. Ingenting galt med det. 

Anonymkode: 0b0c8...cab

• Nyttig 1
Skrevet

Vår på snart 2,5 er ikke sjenert i det hele tatt, men det meste er jo normalt. Det viktigste er at dere voksne ikke gjør det til en greie at han er sjenert, for da kommer det til å føles skamfullt for ham.

Anonymkode: 8b405...4f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en på 2,5 år som bare vil sitte på fanget når vi har besøk. Skal det ut å leke på gulvet vil det ha med meg. 

Mulig det er normalt, altså innenfor normalen, men hvor vanlig er det?

Det går over, nå barnet føler seg trygg. 

Anonymkode: 62ce1...9ba

Skrevet

Har en på 2 som er ganske lite sjenert. Han sitter gjerne på fanget og observer i 5-10 min når vi har besøk, men så er det full fart :) 

Anonymkode: e551a...1cc

Skrevet

Toåringen min er veldig sjenert for tiden, og storebroren var likedan. Det som har fungert er å holde meg rolig og tilgjengelig. Når de er mer trygge kan jeg hjelpe til med å sette i gang lek, og så går det bra.

Storebroren er ikke like sjenert nå, men han er litt forsiktig rundt fremmede. 

Anonymkode: 08343...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...