AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Vi har hele veien trodd at barnet har spist godt i barnehage (inntrykket vi har fått når vi spørr om det har spist, og fått til svar at det har spist mye). Barnet får servert alle måltidene der, frokost, varm lunsj og fruktmåltid. Nå viser det seg derimot at barnet kun spiser brød, hverken med smør, pålegg eller skorper. Bare innmaten.. Og har visst gjort det omtrent hele dette året, vil ikke smake på varmrettene engang! Jeg lurer på om vi rett og slett har mulighet til å si opp det å få måltider, i en fullkost-barnehage? Ser ikke nytten av å betale en uhorvelig sum for at barnet skal spise innmaten i et Josefine-brød. Da er jeg faktisk sikker på at jeg kan lage bedre matpakke selv, som jeg vet barnet spiser! Innafor å spørre, eller blir det for dumt? Anonymkode: a7d22...317 1
Fru Uperfekt Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Er neppe mulig men om det du skriver stemmer ville jeg prøvd evt byttet bhg 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Nei, du kan ikke begynne å sende med matpakke når de serverer alle måltidene i barnehagen. Anonymkode: bee23...246 2
Grüner Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi har hele veien trodd at barnet har spist godt i barnehage (inntrykket vi har fått når vi spørr om det har spist, og fått til svar at det har spist mye). Barnet får servert alle måltidene der, frokost, varm lunsj og fruktmåltid. Nå viser det seg derimot at barnet kun spiser brød, hverken med smør, pålegg eller skorper. Bare innmaten.. Og har visst gjort det omtrent hele dette året, vil ikke smake på varmrettene engang! Jeg lurer på om vi rett og slett har mulighet til å si opp det å få måltider, i en fullkost-barnehage? Ser ikke nytten av å betale en uhorvelig sum for at barnet skal spise innmaten i et Josefine-brød. Da er jeg faktisk sikker på at jeg kan lage bedre matpakke selv, som jeg vet barnet spiser! Innafor å spørre, eller blir det for dumt? Anonymkode: a7d22...317 Nei, det går ikke. Men du kan si opp plassen og søke plass i en annen bhg. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 Du kan selvsagt spørre om det. Spiser barnet lite, så er det innafor i en periode å sende med mat Anonymkode: 8fcac...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har hele veien trodd at barnet har spist godt i barnehage (inntrykket vi har fått når vi spørr om det har spist, og fått til svar at det har spist mye). Barnet får servert alle måltidene der, frokost, varm lunsj og fruktmåltid. Nå viser det seg derimot at barnet kun spiser brød, hverken med smør, pålegg eller skorper. Bare innmaten.. Og har visst gjort det omtrent hele dette året, vil ikke smake på varmrettene engang! Jeg lurer på om vi rett og slett har mulighet til å si opp det å få måltider, i en fullkost-barnehage? Ser ikke nytten av å betale en uhorvelig sum for at barnet skal spise innmaten i et Josefine-brød. Da er jeg faktisk sikker på at jeg kan lage bedre matpakke selv, som jeg vet barnet spiser! Innafor å spørre, eller blir det for dumt? Anonymkode: a7d22...317 Serverer de KUN brød hele uken?🫣 Anonymkode: 85f6e...7f7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, du kan ikke begynne å sende med matpakke når de serverer alle måltidene i barnehagen. Anonymkode: bee23...246 Joda i enkelte tilfeller går nok det greit Anonymkode: 8fcac...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Serverer de KUN brød hele uken?🫣 Anonymkode: 85f6e...7f7 Det står vil IKKE smake på varmmat Anonymkode: 8fcac...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Serverer de KUN brød hele uken?🫣 Anonymkode: 85f6e...7f7 Nei, de serverer varmmat som barnet ikke vil spise, og barnet har dermed fått brød. Anonymkode: f18d7...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står vil IKKE smake på varmmat Anonymkode: 8fcac...5e3 Jeg mente til frokost og frukt.. er brød det eneste de serverer utenom varmmat? Hva med knekkebrød? Yoghurt og havregryn? Jeg er vant med at barnehagene har variert kosthold, men jeg har bare jobbet i private barnehager hvor vi har hatt fokus på variert mat. Hadde vurdert bytting av barnehagen om ikke dette ble løst på en grei måte. Anonymkode: 85f6e...7f7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg mente til frokost og frukt.. er brød det eneste de serverer utenom varmmat? Hva med knekkebrød? Yoghurt og havregryn? Jeg er vant med at barnehagene har variert kosthold, men jeg har bare jobbet i private barnehager hvor vi har hatt fokus på variert mat. Hadde vurdert bytting av barnehagen om ikke dette ble løst på en grei måte. Anonymkode: 85f6e...7f7 Jobber i privat selv og vi serverer knekkebrød eller brødskiver . Anonymkode: 8fcac...5e3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Skrevet 17. august 2024 Hvor gammel er barnet? For er barnet bare sær, eller er det barnehagen som er late? For du kan jo prøve å kommunisere med de. Si hva slags pålegg barnet liker, hva slags frukt. Og spørre om de kan oppmuntre barnet til å smake på varmmaten. Anonymkode: a6a6e...ee4 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Skrevet 17. august 2024 Hvis barnet ikke spiser noe pålegg og ikke noe varmmat er det ikke bhg som er problemet. Anonymkode: aa805...228 10 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 Hvordan spiser barnet hjemme, er h*n like selektiv i matveien hjemme? Har hatt barn som av forskjellige grunner ikke spiser mat som blir servert i bhg, og har hatt med matpakke i stede. Noen har sluppet å betale kostpenger da. Ta en prat med styrer i bhg. Barnet kan ikke fortsette å spise kun tørre skiver. Anonymkode: c11d5...43d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 Da ville jeg heller forsøkt å legge en plan sammen med barnehagen. Hvordan gjør dere det hjemme? Jeg har et barn som gjerne spiser bare brød uten smør og pålegg, og velger det om hun har valget, men som klarer å spise annet. Barnehagen lot henne få tørre brødskiver fordi de ville at hun skulle spise noe. For ellers spiste hun ikke det som lå på tallerkenen foran henne i det hele tatt. Og det syntes de var for ille, forståelig nok. Men etter en samtale hvor vi forklarte hvordan det var hjemme, og at hun ikke får plukke av pålegget og ikke får brød i stedet for middagen (men havregrøt til kvelds om hun har spist minimalt middag), så innførte de at hun fikk en halv skive brød til varmmaten (fordi hun jo var vant til å alltid få disse skivene der), men ikke noe mer enn det. Det var først noen dager med bare den halve skiven, og så begynte hun sakte men sikkert å smake litt på maten. De trengte å vite at vi syntes det var ok å gjøre det slik, og at barnet faktisk spiser annen mat hjemme. Anonymkode: cb201...1f4 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #16 Skrevet 18. august 2024 Barnet spiser variert hjemme, men skal sies at jeg lager en del mat fra bunnen hvor jeg sniker inn ekstra grønnsaker. Er ikke noe tvil om at barnet liker brødkonsistens/litt myk mat som vafler (lager vafler med linser og grønnsaker), Bananpannekaker (har i gulrot, brokkoli, blomkål), omelett med skinke, gulrot og løk. Havregrøt går også ned i aller høyeste grad, men har i både egg og nøttesmør når jeg lager dette. Barnehage spurte hva barnet spise hjemme av pålegg. Svarte som sant var: haugpølse, pesto, nøttesmør og geitost eller Hvitost blant annet. Da fikk jeg til svar at dette var pålegg dem ikke hadde, dessverre! Hjemme må barnet spise det vi serverer, nekter det å spise blir maten stående fremme. Vi oppfordrer alltid til å smake, og barnet er flink til det. Det betyr likevel ikke at barnet spiser maten, selv om det har smakt. Vi setter frem grønnsaker og barnet spiser det meste. Tror egentlig problemet i barnehagen er at barnet har lært seg at det kan få brød, og at barnet bestemmer. Ts Anonymkode: a7d22...317
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #17 Skrevet 18. august 2024 Barnehagen har vel dessverre ikke tid og energi til å motivere ett barn til å spise. Men mitt barn har alltid spist bedre i barnehagen enn hjemme, blir dratt med av flokken. Spiser de andre paprika vil hun også spise det, selv om hun ikke spiser det hjemme. Anonymkode: 48178...b51
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #18 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet spiser variert hjemme, men skal sies at jeg lager en del mat fra bunnen hvor jeg sniker inn ekstra grønnsaker. Er ikke noe tvil om at barnet liker brødkonsistens/litt myk mat som vafler (lager vafler med linser og grønnsaker), Bananpannekaker (har i gulrot, brokkoli, blomkål), omelett med skinke, gulrot og løk. Havregrøt går også ned i aller høyeste grad, men har i både egg og nøttesmør når jeg lager dette. Barnehage spurte hva barnet spise hjemme av pålegg. Svarte som sant var: haugpølse, pesto, nøttesmør og geitost eller Hvitost blant annet. Da fikk jeg til svar at dette var pålegg dem ikke hadde, dessverre! Hjemme må barnet spise det vi serverer, nekter det å spise blir maten stående fremme. Vi oppfordrer alltid til å smake, og barnet er flink til det. Det betyr likevel ikke at barnet spiser maten, selv om det har smakt. Vi setter frem grønnsaker og barnet spiser det meste. Tror egentlig problemet i barnehagen er at barnet har lært seg at det kan få brød, og at barnet bestemmer. Ts Anonymkode: a7d22...317 Maten blir stående fremme? Må hun spise det igjen senere da ? Anonymkode: 8fcac...5e3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #19 Skrevet 18. august 2024 Har de ikke hvitost og brunost i barnehagen altså? Det er jo vanlige pålegg å servere. Anonymkode: 57e2e...502
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #20 Skrevet 18. august 2024 Hvis du serverer MYE vafler, pannekaker og myk mat så er det kanskje på tide å øve på andre matvarer. I "vår" barnehage serverer de helt vanlig mat. Brødskive med skorpe og frukt med skallet på. Vi har alltid delt opp brødskiver i biter og tatt av skall på frukt, men har begynt å servere uten. Det gir jo mening at barnet må bli vant med det. Kan dere prøve å gjøre en avtale med bhg, at om barnet ikke vil ha ett måltid, så får det ikke noe mat. Da får det prøve igjen neste måltid. Sånn gjør de det i vår bhg. Det har skjedd at vårt barn ikke vil ha f.eks lunsj. Da får hun ikke noe annet før fruktmåltidet. Det er ikke krise om de skipper et måltid her og der. Og barn spiser hvis de blir veldig sultne og ellers er friske. Følg med på vekt hos helsestasjon hvis det likevel blir et problem. Da kan man diskutere andre tilpasninger. Anonymkode: a854b...f0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå