Gå til innhold

Kjøring fra vest til øst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt fint med piggfrie vinterdekk, pleier kjøre Hemsedal selv. Men siden du kjører fra vest så ser du jo om det er kolonne over Hemsedalsfjellet, da velger en gjerne Filefjell i stede. 

Anonymkode: b35f8...fee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Også over Hemsedal ?

Anonymkode: e4108...887

Filefjellet er den tryggeste fjellovergangen. Går fint med piggfritt om du kan reise når det er ok vær, det blir jo saltet så asfalten er stort sett svart.

Anonymkode: cdc87...72c

Skrevet

Som andre her sier, selv om piggdekk er bedre kan man fint kjøre over de store fjellovergangene med vanlig bil og piggfrie dekk. Er det finvær er det som en helt vanlig vintervei i lavlandet… Har gjort det flere ganger både over Stryn, Hemsedal, Valdres, Hardangervidda og Haukeli. Småveiene er stort sett stengt, men ville vært mer forsiktig med veiene som ikke er blant de store overgangene.

Det jeg passer på er gode dekk, full tank med drivstoff, fulladet mobil (men den har ikke dekning overalt…) og noe sikring i bilen hvis noe skjer. Altså litt mat, kald og varm drikke, tilgang på varmt tøy og tepper i bilen. Også følge med på værmelding helt til jeg kjører. Blir det stygt vær kjører jeg ikke, vurderer om jeg må kjøre hvis det meldes om mulige kolonnekjøringer.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor ser man oversikt om det er kolonnekjøring ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 0.11):

Også over Hemsedal ?

Spesielt over Hemsedal. Ta på piggdekk og kjør på, jeg har mange turer bak meg mellom vest og øst, gammal bil men gode dekk. Aldri trengt kjettinger, kjører på veien og ikke enga ved siden 😅

Anonymkode: 8fa17...59a

Skrevet

Har kjørt piggfritt over hvert år de siste fem årene, man ser ann føret, blankis utgår men ellers er det ikke noe problem.. 

Anonymkode: 9a4d1...29f

Skrevet

Jeg kjører ofte fra Stavanger og østover. Kjører ALDRI over fjellet. Mye tryggere å kjøre E39/18/6. Blitt veldig mye bra (4-felts) vei etter hvert. 

Anonymkode: 17e36...ee3

Skrevet

Vi har kjørt mye over fjellet, etter at vi fikk egne biler har det vært piggfrie vinterdekk. Det har aldri vært noe problem på fjellovergangene. Verre på våt is på Vestlandet 🙈 

Når det er sagt så kjører jeg ikke «hjem» alene om vinteren. Den fjellovergangen er værutsatt og er ofte kolonnekjøring, og jeg føler meg ikke trygg på å kjøre kolonne selv. Uavhengig av pigg eller piggfritt

Anonymkode: 1ec18...b87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har kjørt i mange år, sikkert 20 år, flere ganger om vinteren, uten piggdekk. Vi har aldri hatt problemer. Har vært glattere her hjemme rett utenfor Bergen flere ganger i løpet av årene, for her blir fortere isete veier. Følger alltid med på værmeldinger selvsagt. 

Anonymkode: 38980...113

Deg om det. Jeg prata om meg selv. 

Anonymkode: cb9b7...c1f

Skrevet

Kjør E16/Filefjell når du er utrygg på bilen. Veldig fin vei med alle oppdateringene de siste 20 årene.

Anonymkode: f8821...67b

Skrevet

Jeg personlig ville aldri kjørt piggfritt igjen. Har hatt det på fjelloverganger og kun hatt flaks for å komme ned igjen på den andre siden. Da jeg fikk med kjæreste som tidligere hadde jobbet med dekk, sa han klart ifra at det ikke var safe å kjøre med piggfritt på fjellet. Han har kjørt flere fjelloverganger enn veldig mange (fra Vestlandet og har i tillegg reist mye). Takket være piggdekkene har vi kommer oss helskinnet ned fjell vi aldri trodde vi skulle kommet ned og da spesielt uten firhjulstrekk. Spesielt det ene fjellet hadde de få som våget seg opp kjørt av enten opp eller ned fjellet. De venneparene vi kjørte med hadde piggfritt og det ble dyre skader på bilene (ene elektrisk bil med reparasjon til 800 tusen). Piggfritt og is er aldri en god kombo og selv om du er heldig på selve veiene kan du være uheldig i tunellene hvor det kan ha fryst på og er speilblankt.

Ville faktisk vurdert buss i stedet for piggfritt på mange fjelloverganger 🙄 Det kan alltids gå bra om du er heldig, men ryker du på en smell er veien kort til dødsulykke og ikke bare materielle kostnader.

Anonymkode: 3f553...fee

Skrevet

Bare tull at man må ha piggdekk! De er mer relevante i lavlandet der det har lett for å bli holke. 

Alle fjelloverganger blir bra vedlikeholdt. Jeg har kjørt over Hemsedal /Lærdal, Hol og Haukeli mange ganger. Har ikke hatt piggdekk på over 20 år.  Det går veldig fint. Men du bør jo ikke ha slitte dekk, selvfølgelig. 

Følg med på værmeldingen. Det er ikke underlaget som er største utfordringen, det er sikten hvis det blåser. Er du fersk bør du dra når det er bra vær, og holde deg unna hvis det er kolonnekjøring. 

Anonymkode: cc0df...007

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg personlig ville aldri kjørt piggfritt igjen. Har hatt det på fjelloverganger og kun hatt flaks for å komme ned igjen på den andre siden. Da jeg fikk med kjæreste som tidligere hadde jobbet med dekk, sa han klart ifra at det ikke var safe å kjøre med piggfritt på fjellet. Han har kjørt flere fjelloverganger enn veldig mange (fra Vestlandet og har i tillegg reist mye). Takket være piggdekkene har vi kommer oss helskinnet ned fjell vi aldri trodde vi skulle kommet ned og da spesielt uten firhjulstrekk. Spesielt det ene fjellet hadde de få som våget seg opp kjørt av enten opp eller ned fjellet. De venneparene vi kjørte med hadde piggfritt og det ble dyre skader på bilene (ene elektrisk bil med reparasjon til 800 tusen). Piggfritt og is er aldri en god kombo og selv om du er heldig på selve veiene kan du være uheldig i tunellene hvor det kan ha fryst på og er speilblankt.

Ville faktisk vurdert buss i stedet for piggfritt på mange fjelloverganger 🙄 Det kan alltids gå bra om du er heldig, men ryker du på en smell er veien kort til dødsulykke og ikke bare materielle kostnader.

Selvfølgelig. Hvis man ikke burde hatt førerkort og er helt noldus på vinterføre, så er jeg helt enig i at man heller bør ta buss. 

Jeg har aldri observert havari eller ulykker på disse overgangene og leser vel sjelden eller aldri om dødsulykker på disse heller. Men man må jo kjøre etter forholdene da. 🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har kjørt med piggdekk såpass lenge før jeg gikk over til piggfritt, så det å stole på at piggdekk med hardere gummi fikser det meste er som å tro på julenissen. Farten må alltid, tilpasses føret!

Anonymkode: 1f2c2...e44

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Bare tull at man må ha piggdekk! De er mer relevante i lavlandet der det har lett for å bli holke. 

Det er strengt tatt avhengig av hvem man spør og ingen fasit. Noen foretrekker den ekstra tryggheten det er med pigg, andre har et kjøremønster der de er komfortable med piggfritt. 

Alle fjelloverganger blir bra vedlikeholdt. Jeg har kjørt over Hemsedal /Lærdal, Hol og Haukeli mange ganger. Har ikke hatt piggdekk på over 20 år.  Det går veldig fint. Men du bør jo ikke ha slitte dekk, selvfølgelig. 

Følg med på værmeldingen. Det er ikke underlaget som er største utfordringen, det er sikten hvis det blåser. Er du fersk bør du dra når det er bra vær, og holde deg unna hvis det er kolonnekjøring. 

Anonymkode: cb9b7...c1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 5.27):

Mest tullete innlegget jeg har lest på lenge. Piggfritt og piggdekk kan tilnærmet sidestilles under mange kjøreforhold. Og ingen reparerer til 800000 kroner...dette kaller vi en totalskade med erstatning av kjøretøy. 

Anonymkode: f8821...67b

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...