Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kjenner jeg meg veldig fortvilet. Det ble slutt med eks for ca. 8 måneder siden. Vi har ett felles barn i barneskolealder og har 50/50

Eksen takla bruddet ganske greit, var noen utbrudd og urimelige uttalelser, men det roa seg etter hvert.

Ifølge avtalen vår skulle vi gi beskjed til hverandre dersom vi fikk oss ny partner. Jeg har nå truffet en ny mann, men det er veldig tidlig. Vi er ikke kjærester, og ingen av oss har truffet barn, venner og familie til hverandre enda, rett og slett fordi det er veldig tidlig. Mange synes nok jeg var relativt tidlig ut med å treffe en ny mann, men jeg har vært ferdig i mange år med det ekteskapet. Forsøkt å komme meg ut flere ganger, men eksen har tviholdt. Så når vi gikk til steget og tok ut separasjon var det en stor lettelse. Eksen ga også inntrykk av at han var ferdig med meg følelsesmessig.

Så nå starter helvete... Vi bor i en mindre by. Jeg fortalte eksen hvem det var. De har noen felles bekjente, den nye mannen er blant annet felles bekjente av hans bestevenn. Han reagerte ikke noe særlig på det. Så får han høre via andre at jeg har truffet han nye. " nå går det rykter om deg", sier han da.

Eksen klikker så, sier han aldri skal samarbeide med meg. Når jeg påpeker at vi har et felles barn sammen, får jeg slengt tilbake at det er jeg som er skyld i at samarbeidet er ødelagt. Han er paranoid og tror jeg traff denne mannen før det ble slutt mellom meg og han. Jeg får daglig høre at jeg er idiot, ond, ikke voksen, ikke i stand til å ta meg av barnet mitt og at jeg har ødelagt livet hans siden jeg dater en han har felles bekjente med. Han ber meg betale tilbake alt han har lagt ut for meg mens vi har vært gift (gaver, ferieturer, regninger han har betalt for meg). Jeg har betalt det jeg kan for å få slutt på styret, selv om han egentlig ikke kan kreve det. Han fortsetter bare. Tar ting jeg har sagt ut av sammenheng og tolker det slik han vil.

Jeg er så sliten. Har mest lyst til å rømme fra alt. Jeg kan jo selvfølgelig ikke det. Har så vondt av barnet mitt, for hen merker jo at noe er galt. Eksen hilser ikke på meg og snakker ikke til meg når vi møtes. Jeg har foreslått familievernkontoret for å snakke om dette, han nekter å komme. Tankene mine går på høygir hele tiden. Livredd for hva han skal finne på. Sover ikke om natten, klarer snart ikke å gå på jobb lengre. 

Kan dette noen gang bli bra?

Anonymkode: 97d3c...0ba

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var vel en grei avtale på "papiret" da. Frem til det ble realitet. Hvorfor har ekser noe med hvem man treffer egentlig?

Skrevet

Han trakasserer deg og driver med en form for utpressing.

Kontakt politiet. Om han fortsetter vil dette bare eskalere.

Anonymkode: e4111...16d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det høres ut som min eks. Han holdt det gående på den måten i ca 1,5 år frem til han møtte ei ny selv. Da bedret ting seg. Men det tok tid og jeg var nervevrak ganske lenge etterpå. Nå 5 år etter bruddet samarbeider vi veldig godt om ungene og har vennskapelig tone når vi treffes. Men inni meg så vil jeg aldri tilgi han for alt han sa, skrev og gjorde mot meg i den perioden der. Han fikk vist sitt sanne jeg og jeg er sååå takknemlig at jeg ikke lenger er gift med han.

Anonymkode: 803a2...3fa

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som min eks. Han holdt det gående på den måten i ca 1,5 år frem til han møtte ei ny selv. Da bedret ting seg. Men det tok tid og jeg var nervevrak ganske lenge etterpå. Nå 5 år etter bruddet samarbeider vi veldig godt om ungene og har vennskapelig tone når vi treffes. Men inni meg så vil jeg aldri tilgi han for alt han sa, skrev og gjorde mot meg i den perioden der. Han fikk vist sitt sanne jeg og jeg er sååå takknemlig at jeg ikke lenger er gift med han.

Anonymkode: 803a2...3fa

Godt å høre at det er håp. Kjenner meg veldig igjen i samme tanker som deg. Han har virkelig vist sitt sanne jeg, så glad det ble slutt. Det verste er at han setter barnet opp mot meg, og mener det er min feil at han er sånn mot meg. 

Skrevet

Høres ut som eksen min. Snart 3 år siden brudd, og han har fremdeles ikke akseptert bruddet eller gått videre... 

Ikke gi etter, for det hjelper deg ikke. Jeg har håpet at det skulle bli bedre men uansett hva jeg har gjort eller ikke gjort så har eksen laget styr og bråk.

• Liker 1
Skrevet
fjær skrev (52 minutter siden):

Høres ut som eksen min. Snart 3 år siden brudd, og han har fremdeles ikke akseptert bruddet eller gått videre... 

Ikke gi etter, for det hjelper deg ikke. Jeg har håpet at det skulle bli bedre men uansett hva jeg har gjort eller ikke gjort så har eksen laget styr og bråk.

Huff, føler med deg❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Fremdeles masse følelser inne i bildet, men det unnskylder ikke oppførselen hans. Ikke finn deg i for mye dritt, da vil han sannsynligvis bare dra det lengre (mtp at du har betalt tilbake gaver og lignende fra da dere var gift). Sett tydelige krav til han, og vær tydelig i kommunikasjonen mot han. Si at så lenge han sier så stygge ting til deg, må all kommunikasjon foregå skriftlig, fordi dette finner du deg ikke i lengre. Om han prøver å legge skylden på deg, om at det er din feil at samarbeidet er dårlig, får du bare si at det eneste du har gjort er å gå videre, mens det er han som sier stygge ting til deg (her må du være konkret med både ting han sier og gjør). Ikke la deg rive med og heller ikke vær en dørmatte når han sier og gjør kjipe ting mot deg. Da får du heller si at dette gidder du ikke å høre på, og fjern deg fra situasjonen.

Anonymkode: b4300...278

Skrevet

Dette er jo helt sykt! Og du må ikke finne på å betale ham noe. Og du må heller ikke finne på å holde ham orientert om ditt kjærlighetsliv, uansett om det blir noe med denne nye fyren eller ikke, det har han ingenting med.

Ta vare på alle meldinger og alt som er skriftlig. Bestill deg en time på Familevernkontoret uansett - møter han ikke opp kan kanskje du få noe veiledning på hva du bør gjøre? 

Anonymkode: 0b818...87a

• Liker 4
Skrevet

Dette er litt typisk «gammeldagse» menn, som ikke har ordentlige vennskap rundt seg. Den eneste han kan vise ekte følelser for, er deg. Kompisene er kanskje av samme ulla. Kan tenke meg han har fått kommentarer og blikk og flir fordi «Hans er bortpå eksdama di, ja, det er vel ikke så nytt kanskje». Slemt gjort og primitivt. 

Han føler ære og stolthet og virilitet tråkket på og latterliggjort, og tar det ut på deg.

Menn burde lære å være venner! jeg vet at det går an. En kvinne i samme situasjon ville heller søkt støtte hos venninner, grått og forbannet eksen og lekt seg med hevnfantasier over noen vinglass, fått ut alt gruffet. 

Det er farlig når menns eneste fortrolige de kan snakke om følelser med er partner, når de ender opp i dårlige følelser.

Anonymkode: fb8cb...87c

Skrevet

Dette er trakassering. Du må sette grenser asap. Ikke betal noe. Det er jo utpressing. 
Du har ingen plikt til å ta i mot dritt fra han. Du kan sperre og blokkere nr hans om du vil. Om det er ting vedr. barnet kan han sende deg en epost. Evt så bestiller du mekling på familievernkontoret. Det han driver med nå er langt over streken og har ingenting med barnet deres å gjøre. Han bare felles barn som inngangsport for å rettferdiggjøre egen oppførsel. Jeg hadde en slik eks. Han holdt på i ÅR og det ødela helsen min. Det sluttet da jeg endelig (etter råd fra psykolog) fikk meg advokat som sendte brev om at oppførselen måtte opphøre. At jeg ikke ønsket kontakt ut over det nødvendig ang. barna og at jeg ville vurdere å søke om kontakt/besøksforbud om ikke han sluttet. Ikke la det gå så lenge. Hvis han ikke for seg så drøfter du saken med advokat snarest. 

Anonymkode: 20971...747

Skrevet

Du får minimere kontakten med han, kun når det gjelder barnet. F eks kan dere ha kontakt kun via sms. Og du må slutte krype for han og stå på deg selv og ikke la han tråkke på deg. At du skal betale han for gaver og slikt er bare tull og det bør du slutte med. Gir du etter så tror han jo at han har "rett'' og vil bare fortsette å trakassere deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...