Gå til innhold

Må jeg innse at hun virkelig ikke bryr seg om barnebarn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kanskje naiv, og tror det beste om folk. Jeg klamrer meg til håpet.

Vi hører sjeldent noe fra barnas eneste bestemor. En sjeldent gang kan hun sende en melding å si f.eks: "bildet fra første skoledag var fint, tenker han var spent". Det kommer aldri melding før en begivenhet og hun spør aldri barna direkte om noe.

Jeg gir ikke opp håpet, og er kanskje dum. Jeg sender innimellom snaper til henne. Denne uka sendte jeg bilde av ene barnet som hadde fått en infeksjon og måtte få medisin, men heller ingen respons eller spørsmål. Dere kan sikkert lure hvorfor jeg bruker snap, men dette er fordi vi aldri hører fra henne og om vi spør, så svarer hun bare om eget liv, og spør aldri om oss.

Hva gjør jeg? Bare gir opp? Sletter hele dame fra snap? 

Anonymkode: 683de...cda

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å jo, hun bruker snap og legger ut ting selv.

• Hjerte 1
Skrevet

Kanskje hun tenker det samme at dere ikke tar kontakt, ringer eller tar initiativ til å treffes, og ikke inkluderer henne. 

det beste er kommunikasjon, si hva du føler og spør om hun ikke er interessert i å være en del av deres liv og hverdag. 

da får du et svar og kan ta det derfra. 

Å slette henne fra snap er passivt aggresivt og gir henne ikke en sjanse til å gjøre noe med situasjonen. Hun vil jo da ikke vite hvorfor

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi hører sjeldent noe fra barnas eneste bestemor. En sjeldent gang kan hun sende en melding å si f.eks: "bildet fra første skoledag var fint, tenker han var spent". Det kommer aldri melding før en begivenhet og hun spør aldri barna direkte om noe.

Jeg gir ikke opp håpet, og er kanskje dum. Jeg sender innimellom snaper til henne. Denne uka sendte jeg bilde av ene barnet som hadde fått en infeksjon og måtte få medisin, men heller ingen respons eller spørsmål. Dere kan sikkert lure hvorfor jeg bruker snap, men dette er fordi vi aldri hører fra henne og om vi spør, så svarer hun bare om eget liv, og spør aldri om oss.

Hvorfor skal du slette henne fra snap? Er dere 14 år? Sånn seriøst? Barnslig tanke i seg selv... 

Tror du kanskje har for høye forventninger til denne dama - som jeg antar er svigermor.. og hun har rett - hun lever et eget liv. 

Du fortsetter som du gjør, send når du sender, ta kontakt når du tar kontakt. Og du får svar når du får svar - ikke legg mer i det enn som så. 

Anonymkode: 2a90e...0db

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor er slik du beskriver. Sletter henne ikke fra snap likevel. Men kommentere likt som hun gjør. Når hun sender av noe hun bryr seg om, svarer jeg «flott gulv.» eller «hyggelig med konsert». 

Anonymkode: f34af...111

• Liker 4
Skrevet

Mine svigers er også sånn. 
Får karret seg til å være med barna et par dager i ferier men orker ikke gjøre noen aktiviteter med dem ( spill, lese, ..) ingenting… 

Har bare innfunnet meg med det, det er ingenting hverken meg eller mannen min får gjort med det.. Hvis jeg skal bli analytisk så handler det vel om at de på et eller annet nivå har nok med seg selv, er litt konservative og mener at barn skal være litt « i bakgrunnen», eller generelt kanskje ikke så glad i barn eller varme og åpne mennesker generelt ( de er ikke det - det kan jeg skrive under på..) .:) men de har faktisk noen gode sider likevel, og de prøver vi å fokusere på de få gangene de møter barnebarna . Aldri i livet om jeg hverken hadde giddet eller sett vitsen i å fjerne de på snap. Hvorfor lage mer problemer enn man trenger..?

Anonymkode: 148db...fba

• Liker 8
Skrevet

Forstår virkelig ikkje kvifor besteforeldre på død og lov må gjære aktiviteter med barnebarna. 

Vi orker ikkje det tempoet som dåkke foreldre legg opp til. 

Ingen som kan roe ned reka si 2 sekund. Det er slitsomt for både kropp og haud.

Anonymkode: e61cf...e13

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Forstår virkelig ikkje kvifor besteforeldre på død og lov må gjære aktiviteter med barnebarna. 

Tempoet? Hvilke tempo vil du ta det i da? Sende en snap til bursdag, og ikke vise interesse ? Ser ikke at ts forventer aktiviteter med bestemor til barnet. Men hun viser jo ikke interesse for barnet. 
Trist. 
Da jeg var barn var mine besteforeldre veldig inkludert, og vi ble rett som det var sendt til besteforeldre i helger og ferier. 
Nå i dag skal ikke besteforeldre ta i barnebarna. Besteforeldre trenger ro må skjønne. Mye hvile 

Anonymkode: c7bcd...a91

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer nå mest på hva er poenget med å snappe alt mulig? Hvilken interesse har andre av å se snap av at barnet har infeksjon og trenger medisin? Dropp snappe om alt og forvent at andre skal bry seg og reagere på snap. Skriver du direkte spørsmål der? 

Så glad jeg ikke har snap, ser virkelig ikke behovet av å dele alt mulig. Ringer eller sender en sms om det er noe. Både til barna mine, familien og venner/kollegaer generelt. 

mange blir bombandert med snap og alt mulig, ikke rart mange ikke orker eller gidde svare. Så mange her inne som er så krampe i forhold til besteforeldrene til barna sine. Det er nå opp til hver og enkelt hvor mye kontakt en ønsker. Alle har ofte nok med sitt eget liv

Anonymkode: ee419...271

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her er jo snakk om en bestemor som gir fullstendig f. Besteforelderen mine barn er aller mest glade i, er mormor som sitter i rullestol. Hun elsker å spille brettspill med dem, leser bøker med dem og baker/lager mat med dem. Man klarer altså utmerket godt å være en superbesteforelder selv om man aldri letter på rumpa engang. Det er også vel verdt at den ufattelig privilegerte boomergenerasjonen (de som kjøpte funka nytt hus for 200 000 kr på 70-tallet og ble gjeldsfrie når de ble 40 år) husker hvor ufattelig mye deres egne foreldre stilte opp når de selv hadde barn! Jeg er født tidlig på 80-tallet og husker godt mange somre hos min egen besteforeldre.

Anonymkode: 88a74...659

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har det slik vi og. Min mantra er blitt «jeg tvinger ikke barna mine på noen, vil du bli kjent med de.. Ligger ansvaret på deg!»

Jeg gidder ikke å prøve mer. 

Anonymkode: d211f...b8a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurer nå mest på hva er poenget med å snappe alt mulig? Hvilken interesse har andre av å se snap av at barnet har infeksjon og trenger medisin? Dropp snappe om alt og forvent at andre skal bry seg og reagere på snap. Skriver du direkte spørsmål der? 

Så glad jeg ikke har snap, ser virkelig ikke behovet av å dele alt mulig. Ringer eller sender en sms om det er noe. Både til barna mine, familien og venner/kollegaer generelt. 

mange blir bombandert med snap og alt mulig, ikke rart mange ikke orker eller gidde svare. Så mange her inne som er så krampe i forhold til besteforeldrene til barna sine. Det er nå opp til hver og enkelt hvor mye kontakt en ønsker. Alle har ofte nok med sitt eget liv

Anonymkode: ee419...271

Ja så ille å få snap om barnebarn man aldri ser.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å ringes istedet?

Anonymkode: c0d99...76e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Slutt å tulle, vi er mange besteforeldre som elsker å være sammen med barnebarna våre. Trist for deg at du ikke ser verdien i det.

Anonymkode: eb822...7ac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lite respons på snap må være greit. Ikke alltid lett å finne på et "smart" svar til alt folk sender. Det betyr ikke at man ikke ser på eller ikke setter pris på innholdet.

Kanskje en annen kommunikasjonsmetode er bedre enn snapchat?

Hvor ofte ses dere fysisk?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tempoet? Hvilke tempo vil du ta det i da? Sende en snap til bursdag, og ikke vise interesse ? Ser ikke at ts forventer aktiviteter med bestemor til barnet. Men hun viser jo ikke interesse for barnet. 
Trist. 
Da jeg var barn var mine besteforeldre veldig inkludert, og vi ble rett som det var sendt til besteforeldre i helger og ferier. 
Nå i dag skal ikke besteforeldre ta i barnebarna. Besteforeldre trenger ro må skjønne. Mye hvile 

Anonymkode: c7bcd...a91

Besteforeldre idag er gjerne i full jobb, de har kanskje også gamle foreldre som trenger mye hjelp av dem. Man kan ikke rekke over alt heller.

Anonymkode: a31eb...758

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her er jo snakk om en bestemor som gir fullstendig f. Besteforelderen mine barn er aller mest glade i, er mormor som sitter i rullestol. Hun elsker å spille brettspill med dem, leser bøker med dem og baker/lager mat med dem. Man klarer altså utmerket godt å være en superbesteforelder selv om man aldri letter på rumpa engang. Det er også vel verdt at den ufattelig privilegerte boomergenerasjonen (de som kjøpte funka nytt hus for 200 000 kr på 70-tallet og ble gjeldsfrie når de ble 40 år) husker hvor ufattelig mye deres egne foreldre stilte opp når de selv hadde barn! Jeg er født tidlig på 80-tallet og husker godt mange somre hos min egen besteforeldre.

Anonymkode: 88a74...659

Unger idag versus unger "da" er det jo stor forskjell på. 

Når jeg vokste opp på 80 tallet måtte vi plent aktivisere oss selv, og var vi hos besteforeldrene, så besto jobben deres i å gi oss mat, ei seng, plastre oss ihop når vi hadde ramla og først og fremst sende oss ut for å leke. Var vi inne fant vi oss ei bok i sofaen. 

Når vi var hos besteforeldrene, så var det deres ord som var lov, og vi måtte pent innrette oss, foreldrene kom ikkje med en eneste instruks, de stolte vel på de.  

Unger idag må fotfølges og aktiviseres på en helt anna måte, du ser ikke 5-6 åringer gå ute å leke uten voksne på slep lenger. En må vere på 100 %

Bestemødrene mine var også hjemmeværende og steig knapt utom dørene for anna enn å henge opp klær og brøle "middag"  jeg kom iallefall hjem fra ferien trillerund og solbrun og full i inntrykk. 

Idag er de i fullt arbeid og utslitt selv.  De er heller ikke 100 % opptatt av snap og å vere "på" hele tiden. Snap opner jeg 3 ganger i månaden, og glemmer å svare på 2 ukers meldinger. 

Ett forhold går begge veier, og som bestemor selv så er jeg så inderlig redd for å gå i veien, mase og å blande meg inn, iallfall til svigerdøtrene, - det var iallefall ikke mine besteforeldre, men det går stortsett fint når begge parter legger godviljen til. 

Anonymkode: ee332...a14

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvor mye måtte hun nedprioriteres etter at barnet/barna kom til verden?

Hvis hun var vant med å være "verdens midtpunkt" og så ble redusert til "someone that I used to know" så kan jeg forstå at hun får en reaksjon.

Skrevet

Viss  jeg var «bestemor» hadde jeg ikke vert intr i ditt barnebarn. K 49

Anonymkode: fa7fc...937

Skrevet

Jeg liker ikke snap. Kommunikasjonen forsvinner og jeg rekker ikke å følge opp. La barnet FaceTime bestemor om de ikke kan besøke hverandre. 

Anonymkode: 7e24a...f75

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...