Gå til innhold

Snart 39 år.. og forsøker på et barn til

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste plutselig noe om aldergrense på 39 år for IVF, men søknaden må inn før man fyller 39. Er det sånn så har jeg vel ikke tid? Er egentlig ikke helt desperat men føler jeg vil ha et søsken til det første barnet. Første fødte jeg da jeg var 37. Brukte tid på å bli gravid for mistet en gang og så tok det plutselig lang tid å bli gravid på nytt. Så brukte vel totalt 1 år og 4-5 måneder på å få et barn på egenhånd. Jeg var på fertilitetsutredning for 3 år siden og da lå jeg veldig bra an. Ble gravid uventet i fjor men mistet og har ikke blitt gravid igjen, verdt å nevne at jeg kun har aktivt prøvd 3 måneder cirka.  Er det sånn at jeg egentlig må hive meg på IVF kun pga alder? Og er første steg å gå til fastlege da?

Anonymkode: c4834...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg leste plutselig noe om aldergrense på 39 år for IVF, men søknaden må inn før man fyller 39. Er det sånn så har jeg vel ikke tid? Er egentlig ikke helt desperat men føler jeg vil ha et søsken til det første barnet. Første fødte jeg da jeg var 37. Brukte tid på å bli gravid for mistet en gang og så tok det plutselig lang tid å bli gravid på nytt. Så brukte vel totalt 1 år og 4-5 måneder på å få et barn på egenhånd. Jeg var på fertilitetsutredning for 3 år siden og da lå jeg veldig bra an. Ble gravid uventet i fjor men mistet og har ikke blitt gravid igjen, verdt å nevne at jeg kun har aktivt prøvd 3 måneder cirka.  Er det sånn at jeg egentlig må hive meg på IVF kun pga alder? Og er første steg å gå til fastlege da?

Du prøvde ikke lenge med første og har ikke prøvd lenge nå.

Men nå er jo søknaden for ivf inne og du har god sjans til å bli vurdert.

Du er heldig og har barn fra før, så mulig du ikke blir prioritert.

Anonymkode: 65e28...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du prøvde ikke lenge med første og har ikke prøvd lenge nå.

Men nå er jo søknaden for ivf inne og du har god sjans til å bli vurdert.

Du er heldig og har barn fra før, så mulig du ikke blir prioritert.

Anonymkode: 65e28...922

Nei jeg har ikke noen søknad inne, men lurer på om jeg ikke tar kontakt før jeg fyller 39 om det er for sent da? Aner ikke hvor vanskelig eller lett det er å få det. Bare tenker ut fra alderen min. Vil helst bare forsøke naturlig men vet det er en risiko det plutselig skal gå mye tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Skal du satse på ivf må du hive deg rundt da det er lang ventetid offentlig. Det er ventetid på første samtale, deretter oppstart av potensiell behandling etc. 

I forhold til alder tar de individuelle vurderinger opp til 46 år - dette er absolutt max alder. Men svært mange får avslag mange år før dette. 

Din fertilitet kan ha endret seg totalt på 3 år. 

Skal du søke ivf offentlig er fastlege eller gyn første steg. Så er det opp til dem om de vil henvise videre. 

I forhold til at du har et barn fra før - er det absolutt ikke slik at det er noe negativt og gjør at du ikke prioriteres. 

Jeg hadde barn fra før, ble prioritert helt vanlig til ivf - men var mye yngre. 

Anonymkode: 74320...1a9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...