AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Har alltid vært stille og introvert av meg. Har startet i ny jobb og føler det er vanskelig sosialt, spesielt i lunsjen. Alle snakker med hverandre, mens jeg på en måte «faller bort» i massen. Vet ikke om det bare er miljøet som er slikt, men føler meg som sagt bortkommen i lunsjen. Har ingen problemer med å kommunisere med folk om vi er 1-3, men når alle sitter og snakker i munnen på hverandre faller jeg bare mellom… Samtidig er jeg faglig dyktig, sier hva jeg mener, er ikke redd for å si fra om jeg er uenig, deltar i diskusjonene i møter og samhandler med folk ellers, men føler meg bare så dum i lunsjen når jeg blir stum som en østers. Var ikke slik i min tidligere jobb, men der kjente jeg flere og miljøet var mer spredt ifht faglært/ufaglært, mens her er vi alle på høyskole-nivå. Er så redd sjefen skal synes hen gjorde en idiotisk moove ved å ansette meg… Hun som sier ingenting.., Og som ikke kunne være med på sommerfesten heller grunnet akutt tann-betennelse og trekking av tann, så da mistet jeg det og… Huff. Noen tips til hvordan bli mer sosial? Føler meg bare mer og mer midlykket for hver dag, selv om jeg vet jeg gjør en god jobb faglig og som sagt opplever at 1-1 kommunukasjon går veldig fint, men føler meg utenfor sosialt i gruppa… Er liksom ikke meg å rope høyest i forsamlinger heller… Anonymkode: 6a15b...aab 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Helt naturlig at en gruppe på fire eller mer så vil enkelte kvie seg for å ta ordet. Man virker mer åpen hvis man er den som passer på å si hei først, tren på å ha øyekontakt ved for eksempel ved å legge merke til hvilken øyenfarge vedkommende har Enn den som ikke hilser,sier hei eller snur seg bort så fort noen ser deres vei Anonymkode: 41e3f...8bb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Jeg klarer ikke delta i det hele tatt noe sted om det er mange til stede. Når mange snakker på en gang blir alt sammen en udefinerbar suppe, og egentlig bare støy. 7-8 mennesker går som regel greit, mens alt over 12 er fullstendig krise. Da blir jeg ekstremt sliten. Anonymkode: 749ea...619
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg klarer ikke delta i det hele tatt noe sted om det er mange til stede. Når mange snakker på en gang blir alt sammen en udefinerbar suppe, og egentlig bare støy. 7-8 mennesker går som regel greit, mens alt over 12 er fullstendig krise. Da blir jeg ekstremt sliten. Anonymkode: 749ea...619 Samme her Anonymkode: 3f331...d08
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 Men vil du være den som roper høyest eller er du egentlig fornøyd med å være deg selv? Og i forhold til sjefen, hvorfor skulle den bry seg med hvem du prater med eller hvor mye? Er ikke du ansatt for kompetansen din? Anonymkode: ceff2...446 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 Ikke prøv å være en du ikke er. Noe som vil ta unødvendig energi fra deg, og tappe deg helt slik at lunsjen blir noe du gruer deg til. Alle kan ikke være ekstroverte "chatter boxes". Selv er jeg litt det, og prøver å begrense meg. Så fra en kollega som er på den ekstroverte pratsomme siden: vi har to kollegaer som ikke bidrar så mye i lunsjen (vanligvis sitter vi i en gruppe på 6-8). Den ene fikler med telefonen og prøver ikke litt en gang. Den andre sier lite, men smiler og nikker, og viser med annet enn ord at hun er deltakende. En-til-en er hun mer pratsom, og jeg tar ofte kaffepauser med henne og har blitt litt mer kjent med henne. Alle liker henne godt som person. Så ja, du blir oppfattet som sosial, delaktig i fellesskapet på andre måter enn konstant prat. Bare ikke trekk deg helt tilbake eller unngå alle sosiale situasjoner. Vær tilstede og vis at du er interessert i kollegaene dine. Da løsner det nok etter hvert 🙂 Anonymkode: a38bc...00a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå