AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Hei, er det noen her som kan regelverket til NAV her? Under kan dere se hele budsjettet mitt, slik jeg og har skrevet det inn til NAV tidligere. Jeg er eneforsørger for et barn med diverse utfordringer og diagnoser, og jeg sitter her å gråter det har lagt seg. Økonomien strekker ikke rundt lenger. Vaskemaskinen sluttet å fungere i dag, og jeg har ingen steder å hente penger fra! Håndkler, sengesett og soffaen er totalt utslitt, klær har jeg ikke kjøpt på tre- fire år til meg. Heldigvis kan jeg kjøpe brukte klær til barnet, men det koster. Jeg har søkt om supplerende sosialstønad, men får avslag fordi jeg tjener for mye. Matposten vår er forhøyet på grunn av spiseforstyrrelser. Det er der de mener jeg skal kutte. Men jeg kan jo ikke la vær å gi barnet mat, eller ha omo for å vaske klær (vi kan det nå, da....) eller skal jeg slutte å kjøpe bind, eller dopappir? Bruker ikke nikotin eller alkohol. Ikke kan jeg jobbe ekstra heller, helsen min er ikke i stand til det. Er det noe jeg kan søke på så vi kan få oss en ny vaskemaskin og ha mulighet til å få opp en liten buffer konto? Lånet er allerede via husbanken. Julegaver og bursdagsgave er det bare å blåse i. Inntekt 23000 totalt (aap og barnetillegg, får ikke bidrag) Utgifter Felleskostnader: 6100 Lån: 6450 Strøm: 1500 Lege: 300 Medisiner: 600 Tlf: 500 Streaming: 500 Forsiktinger: 877 (bil, reise, innbo skal kuttes om noen mnd) Ved: 333 (2 sekker per år, deles opp hver mnd) Busskort 500 Totalt: 16450 Sitter igjen med 6550 i mnd. 6000 på mat/ dagligvare/ skolemelk 550 igjen til slutt. I teorien. Anonymkode: b6e3a...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Regelen er at du får ikke to stønader til samme formål. Så her må du finne andre løsninger og å kutte i utgifter. Du må kutte i matposten om den er for stor. Kan ikke skylde på diagnoser. Streaming er latterlig høyt. Mobil er unødvendig høyt om det er for en person. Også to hvis barnet kan få rabatt på grunn av alder. Sjekke om du faktisk har det rimeligste som finnes og bytte om du finner noe billigere. Hvitevarer får du slengt etter deg på finn.no. Det er også veldig ofte tilbud på hvitevarer. Du får lett en maskin til underkant av 3000 kr. Klær finner du på tilbud, følg med så finner du det du trenger til 40-70% avslag. Voksne har ikke behov for mye klær heller. Da jeg gikk på aap så hadde jeg ikke råd til unødvendig kjøp av klær, og jeg hadde sjeldent behov for å bytte ut klærne. Var snakk om typ en bukse hvert 2. år og sokker. Sokker er en irriterende forbruksvare. Du bor dyrt. Har du søkt om avdragsfrihet på lånet? Anonymkode: 78258...ca1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Må du ha busskort om du har bil? Eller heller motsatt, må du ha bil om du har busskort? Eller er busskortet til barnet og bil til deg? Kan eventuelt du bytte ut bilen med buss? 500 kroner på telefon var mye, selv for to. Du kan finne mobilabonnement for to til 300 kr. 500 på streaming var mye. Du har vel TV inkludert i felleskostnadene? Hvis ikke, holder det med ett abonnement om gangen. Da har du kanskje fått kuttet 1200 kr bare der? 😊 Vaskemaskin kan du finne billig på Finn. Den tusenlappen du (eventuelt) sparer setter du inn i buffersparing. Anonymkode: cc834...6c5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 Ta kontakt med banken og hør om du kan få bedre avtale på lånet du betjener. Kutt ut streaming, søk kommunalt frikort. Anonymkode: c291e...655
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 Det er et nøkternt budsjett Har vel ca like mye å rutte med - 1 barn boutgifter 11 000 strøm 1000 Tv/Internett 595 mat 4100 Telefon 450 forsikringer 350 innbo/reise Trening/idrett/strømmetjenester etc. 1500kr tog/buss - 1000 Lommepenger / aktiviteter barn 1000 Totalt 20400 Til overs sparing 3100 Anonymkode: cec38...2d1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 Det er mulig å få supplerende sosialstønad selv om man mottar aap. Søk og se. Sjekk ut om du har rett på bidragsforskudd, grunnstønad eller hjelpestønad. Står greit beskrevet på nav.no hva som er kriterier. Anonymkode: 2c8b7...cdf 1
Jadasikkert29 Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 Du kan søke om hjelpestønad og/eller grunnstønad! Om du er alene med barnet så kan du søke om utvidet barnetrygd også. Og hvorfor får du ikke barnebidrag?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 Hva får du per utbetaling av AAP? AAP gjennomsnittsberegnes fordi den utbetales hver 14.dag Formelen er: AAP per 14 dag * 26 utbetalinger per år / 12 måneder per år = gjennomsnittlig utbetaling per måned. Avdrag på boliglån dekkes ikke, kun renter. Mobil, streaming, lege/medisin, forsikringer, busskort, mat inngår i livsoppholdet. Satsen varierer fra kommune til kommune. Du må sjekke hva satsen for din kommune er. Sosialtjenesten setter opp følgende regnestykke: Total inntekt kr ??? - Livsopphold for enslig+ 1 barn kr ??? - Renter boliglån kr ???? - Felleskostnader kr 6.100.- - Strøm, ved per måned kr ??? = penger til overs eller underskudd per måned Dersom du mangler penger har du rett til sosialhjelp (forutsatt at du ikke har formue, oppsparte midler, andre muligheter). Dersom du har penger til overs har du ikke rett til sosialhjelp. Det tas ikke hensyn til spesialkost, spiseforstyrrelser el. Du kan undersøke om du har rett hjelpestønad, grunnstønad, bidragsforskudd og utvidet barnetrygd. Dersom du har rett til dette er det andre muligheter som du lå benytte før du evt. kan få sosialhjelp. Anonymkode: b103a...583 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 Finn et et excel ark for privatbudsjett. Når du har så små marginer så må du trimme og justere hele tiden En hundrelapp spart på forsikring er mye for deg, når du må snu på hver krone Vet godt hvordan det er å leve fra hånd til munn, så få stålkontroll på utgiftene Du må følge med på gis bort eller lignende for å kunne få tak i hvitevarer raskt uten å spare Anonymkode: cec38...2d1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 Har du sjekket om du kan få bostøtte? Ikke si opp forsikringer... Anonymkode: 84f51...f3a 2
solsolsol Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Regelen er at du får ikke to stønader til samme formål. Så her må du finne andre løsninger og å kutte i utgifter. Du bor dyrt. Har du søkt om avdragsfrihet på lånet? Anonymkode: 78258...ca1 Det her stemmer ikke. Men NAV dekker ikke lån. Altså vil du normalt ikke få støtte om du betaler ned på boliglån. Kan du be om avdragsfrihet? Det skal forøvrig NAV veilede deg til å gjøre. Vet ikke hvor du bor, men mange steder er 12000 i mnd dyrt for en bolig for to mennesker (om du bor et sted med veldig høye leiepriser kan de godta at du betaler på lånet i stedet). Ellers kan du minne dem på at de skal vurdere alle saker individuelt. Røyker du skal de faktisk tenke på det når de regner ut hvor mye du trenger. Om du sier du trenger nye klær skal de undersøke om det stemmer og i så fall hvilke klær, hva det koster ol. Ville sendt klage til statsforvalteren. Det pleier å hjelpe!
solsolsol Skrevet 17. august 2024 #12 Skrevet 17. august 2024 Det er forresten som regel krav om at man har søkt om bostøtte (selv om man "vet" at man vil få avslag), så det er lurt å bare gjøre med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, er det noen her som kan regelverket til NAV her? Under kan dere se hele budsjettet mitt, slik jeg og har skrevet det inn til NAV tidligere. Jeg er eneforsørger for et barn med diverse utfordringer og diagnoser, og jeg sitter her å gråter det har lagt seg. Økonomien strekker ikke rundt lenger. Vaskemaskinen sluttet å fungere i dag, og jeg har ingen steder å hente penger fra! Håndkler, sengesett og soffaen er totalt utslitt, klær har jeg ikke kjøpt på tre- fire år til meg. Heldigvis kan jeg kjøpe brukte klær til barnet, men det koster. Jeg har søkt om supplerende sosialstønad, men får avslag fordi jeg tjener for mye. Matposten vår er forhøyet på grunn av spiseforstyrrelser. Det er der de mener jeg skal kutte. Men jeg kan jo ikke la vær å gi barnet mat, eller ha omo for å vaske klær (vi kan det nå, da....) eller skal jeg slutte å kjøpe bind, eller dopappir? Bruker ikke nikotin eller alkohol. Ikke kan jeg jobbe ekstra heller, helsen min er ikke i stand til det. Er det noe jeg kan søke på så vi kan få oss en ny vaskemaskin og ha mulighet til å få opp en liten buffer konto? Lånet er allerede via husbanken. Julegaver og bursdagsgave er det bare å blåse i. Inntekt 23000 totalt (aap og barnetillegg, får ikke bidrag) Utgifter Felleskostnader: 6100 Lån: 6450 Strøm: 1500 Lege: 300 Medisiner: 600 Tlf: 500 Streaming: 500 Forsiktinger: 877 (bil, reise, innbo skal kuttes om noen mnd) Ved: 333 (2 sekker per år, deles opp hver mnd) Busskort 500 Totalt: 16450 Sitter igjen med 6550 i mnd. 6000 på mat/ dagligvare/ skolemelk 550 igjen til slutt. I teorien. Anonymkode: b6e3a...1ce Dersom kontoen din er fullstendig tom, kan du søke nødhjelp. Det er noen kroner per dag, men ikke mye.. Anonymkode: 818e8...1f3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 Hei, og takk for svar. Jeg får ikke til å sitere, så her er noen svar fra meg: Bostøtte fikk vi avslag på. Lånet får jeg ikke billigere da det kun er husbanken jeg får lån i, og felleskostnadene har gått opp siden jeg kjøpte leiligheten. Den gangen jeg kunne stå i jobb. I området her er fortsatt felleskostnadene billige i forhold til andre leiligheter. AAP er på 9474kr hver 14. dag, og resten er med forhøyet barnetrygd. Ser jeg bommet litt der. Nye truser har jeg ikke kjøpt på 5+ år til meg. Bilen er i en salgsprosess, prøver å få mer enn vrakpanten selv om det er nok det som skjer. Barnet har autisme, adhd og ocd. Så det er der matbudsjettet sprekker. Ikke visste jeg det var merkbar smaksforskjell på prior, coop og firstprice sin kylling, som et eksempel. Busskort et er for meg for å komme til og fra timeavtale, barnet får enkeltbillett når det må være med. Telefonene får jeg ikke billigere, vi må ha telia sitt dekningskart, og kan kun bruke operatører som bruker dette. Her er det ikke telenor dekning. Streaming er storytel (som barnet må ha for å roe seg ned) viaplay og lagring fra Apple. Det settes av 1500 til strøm hver mnd, siden regningene kan være 300 på sommeren, men opp til 2500 (inkludert nettleie på begge) om vinteren. Veden blir det og satt av til så når høsten kommer har vi ved. Vaskemaskiner på finn ligger ute fra 1500 i mitt område, men det hjelper jo ingen ting når jeg har 53kr igjen på kortet og neste aap utbetaling er på mandag, og da er det mange andre regninger til forfall, så jeg ikke har noe til overs.. Du som nevnte hjelpestønad, takk den var jeg ikke klar over fantes! Bidrag får jeg ikke fordi far tjener for lite, når jeg gikk fra han hadde vi en avtale om 500 i mnd som skulle dekke en bit av bhg regningen. (Jeg tjente godt nok i den perioden til å være dumsnill) og nå dekker far fritidsaktiviteter til barnet istedenfor. Anonymkode: b6e3a...1ce
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #15 Skrevet 17. august 2024 Søk både grunnstønad og hjelpestønad. Har du sjekket om du kan få bidragsforskudd fra NAV? Det forutsetter at NAV fastsetter barnebidrag da, og om far anses som ikke bidragsdyktig grunnet lav inntekt kan du få en sum derfra i stedet. Anonymkode: d2542...32e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Skrevet 17. august 2024 Du kan definitivt kutte ut strømmetjenester. I en tid som dette må du faktisk kunne prioritere, og da må både Storytel, Viaplay og lagring i Apple utgå. Strømmetjenester er det man kaller luksus. Du kan låne gratis lydbøker på biblioteket. Hadde du søkt om sosial hjelp, hadde NAV sagt eksakt det samme. 500 kr blir mye penger til slutt. Hva med å sette disse 500 kr på en bufferkonto? På et år er det 6000 kr. Ellers så kan du søke om både grunnstønad og hjelpestønad for barnet. Anonymkode: 4ebaa...695 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #18 Skrevet 17. august 2024 solsolsol skrev (2 timer siden): Det her stemmer ikke. Men NAV dekker ikke lån. Altså vil du normalt ikke få støtte om du betaler ned på boliglån. Kan du be om avdragsfrihet? Det skal forøvrig NAV veilede deg til å gjøre. Vet ikke hvor du bor, men mange steder er 12000 i mnd dyrt for en bolig for to mennesker (om du bor et sted med veldig høye leiepriser kan de godta at du betaler på lånet i stedet). Ellers kan du minne dem på at de skal vurdere alle saker individuelt. Røyker du skal de faktisk tenke på det når de regner ut hvor mye du trenger. Om du sier du trenger nye klær skal de undersøke om det stemmer og i så fall hvilke klær, hva det koster ol. Ville sendt klage til statsforvalteren. Det pleier å hjelpe! Jo det stemmer. Man kan ikke motta aap og sosial hjelp fast eller over tid for å kunne lage seg en buffer. Det ts beskriver er en langvarig situasjon, hvor hun ønsker sosial stønad for å supplere på inntekten for å kunne lage seg en buffer. Det er ikke mulig når ts mottar aap. Supplerende sosialhjelp er noe man får til nød eller for spesielle formål som for eksempel høy strømregning, utgifter til høyttider, tannlegeregning eller når man har hatt flere uforutsette utgifter slik at man ikke har nok til å leve av. Aap er å beregne som inntekt, en inntekt som skal dekke livsopphold. Dersom man får sosialhjelp for å dekke livsopphold og aap, så kan man få refusjonskrav. Nettopp fordi man da får to stønader med samme formål, altså å dekke livsopphold. Anonymkode: 78258...ca1 1
Brunello Skrevet 17. august 2024 #19 Skrevet 17. august 2024 Prøv å få eller kjøpe den billigste vaskemaskinen på avbetaling. Forklar situasjonen, og si du er desperat. De fleste som legger ut vaskemaskiner er mest interessert i å få den ut av huset.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #20 Skrevet 17. august 2024 Søk hjelpestønad ja! Med en gang!! Sats 2 som du nok kan få vil gi et par tusen (vi har sats 3, den er 5400. Vi har nattevåk). Grunnstønad er på i hvertfall 1000. Usikker der. Grunnstønad ved adhd skal ikke nå lenger kreve tre mnd kvitteringer, så søk med en gang. Det er mulig du også kan søke omsorgslønn, men kommunen er strenge. Søk også ledsakerbevis til deg! Da går du gratis på buss og en del aktiviteter med barnet. Er bilen i god stand? Kan du i såfall leie den ut jevnlig? Dette var vondt å lese. Sender deg store klemmer! Anonymkode: 36d15...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå