AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Jeg mistenker at sønnen min på 5 år har autisme. Han har alle trekkene, utenon en. Vi tok han med til lege og psykolog, og de sa han var normal etter en times observasjon. Men et familiemedlem og to av mine nærmeste venner mener han ligger på spekteret. Det kommer ofte mer til uttrykk på dem han er trygge på. Foran fremmede mennesker har han alltid vært eksemplarisk. Men kanskje dette bare er en fase som går over og er normal for hyperaktive barn. Hvilke trekk viste dere gutter? 🙂 Anonymkode: 5e711...926
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Vår gutt hadde vanskelig med å forstå sosiale koder da han var på deres gutts alder. Han var ofte litt «overivrig valp» og skjønte ikke når det ble nok for den andre parten. Han var veldig var på klær og de kunne ikke stramme, stikke eller bli klumpete. Det var vanskelig for barnehagen å få han med på noe han ikke ønsket selv og han kunne bli sint hvis de presset han. Hjemme så vi ikke det samme, han var alltid veldig grei å ha med å gjøre. Senere har vi forstått at det er nok fordi både jeg og far er gode på å forberede neste aktivitet og være konsekvente i grensesettingen vår. Gutten er veldig rigid og hvis det har blitt sagt en regel er det den som gjelder og det blir kjempevanskelig for han hvis vi dropper den regelen fordi det passer bedre akkurat der og da. (F.eks godteri på onsdag, en time senere leggetid fordi det er sommerferie…) Barnehage og senere skole var kaotisk for han og det ble ofte konflikt mellom han og elever/lærere. Han ble observert da han var fem, men da ble han «dømt» umoden og vi fikk beskjed om at han kom til å vokse det av seg. Han fikk diagnose høytfungerende autist midt i 5. klasse etter to år med utredning. Anonymkode: 91f84...5ad
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Min 8-årige sønn med asberger oppfører seg også veldig fint når han er på besøk, men er eksplosiv hjemme. Tidlige trekk var at han var forsiktig med å prøve seg på ting og hadde lite kontakt med andre barn. Han hadde også flere særinteresser, særlig i alderen 2-6. Sleit, og sliter fremdeles, med overgangssituasjoner. Var for høye lyder, særlig når han var mindre. Engstelig for dyr. Kan bli frustrert av andres følelsesuttrykk, som gråt eller sinne. Har hatt en del tvangstanker, feks knyttet til hvilke klær han vil ha på seg. Anonymkode: a616b...b01
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Vår gutt hadde vanskelig med å forstå sosiale koder da han var på deres gutts alder. Han var ofte litt «overivrig valp» og skjønte ikke når det ble nok for den andre parten. Han var veldig var på klær og de kunne ikke stramme, stikke eller bli klumpete. Det var vanskelig for barnehagen å få han med på noe han ikke ønsket selv og han kunne bli sint hvis de presset han. Hjemme så vi ikke det samme, han var alltid veldig grei å ha med å gjøre. Senere har vi forstått at det er nok fordi både jeg og far er gode på å forberede neste aktivitet og være konsekvente i grensesettingen vår. Gutten er veldig rigid og hvis det har blitt sagt en regel er det den som gjelder og det blir kjempevanskelig for han hvis vi dropper den regelen fordi det passer bedre akkurat der og da. (F.eks godteri på onsdag, en time senere leggetid fordi det er sommerferie…) Barnehage og senere skole var kaotisk for han og det ble ofte konflikt mellom han og elever/lærere. Han ble observert da han var fem, men da ble han «dømt» umoden og vi fikk beskjed om at han kom til å vokse det av seg. Han fikk diagnose høytfungerende autist midt i 5. klasse etter to år med utredning. Anonymkode: 91f84...5ad Jeg sammenligner også sønnen min som en overivrig valp som man må passe på hele tiden så han ikke piller og ødelegger alt i huset. Høytfungerende autist er også det jeg mistenker, men er mitt første barn så vet ikke helt hva som er normalt heller. TS Anonymkode: 5e711...926
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Min 8-årige sønn med asberger oppfører seg også veldig fint når han er på besøk, men er eksplosiv hjemme. Tidlige trekk var at han var forsiktig med å prøve seg på ting og hadde lite kontakt med andre barn. Han hadde også flere særinteresser, særlig i alderen 2-6. Sleit, og sliter fremdeles, med overgangssituasjoner. Var for høye lyder, særlig når han var mindre. Engstelig for dyr. Kan bli frustrert av andres følelsesuttrykk, som gråt eller sinne. Har hatt en del tvangstanker, feks knyttet til hvilke klær han vil ha på seg. Anonymkode: a616b...b01 Dette er også sønnen min, utenom dette med dyr da han er vant med det. Overgangssituasjoner sliter han masse med. Dette har barnehagen også sagt. Jeg bruker visuell timeplan og nedtelling en del. Om det er brudd på rutiner eller ting endrer seg, så får han sammenbrudd. Så har han alltid hatt lang innsovningstid. 1 time til 3 timer. TS Anonymkode: 5e711...926
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 Dette ble mye forresten! 😂 Gutten min er 14 nå, og det er tydeligere nå at han har høytfungerende autisme. Utredningen har vært lang, opp og ned i mange år. Det er først nå har får diagnose. Det har gått unødvendig treigt.. De første symptomene var vel manglende øyekontakt, dårlig språkutvikling og dårlig fungering sosialt. Han har aldri fungert sosialt. Dårlig finmotorikk. Unormal rollelek. Han kunne ikke leke normalt med leker. Kunne ikke bygge en by med lego og kjøre rundt med bilen liksom. Han ville åpne alt med verktøy, og kosebamsen var forskjellige kjøkkenredskaper. Helst en sleiv eller visp. Det var litt frustrerende en stund, for jeg kunne kjøpe barnestoler til han, som han demonterte etter 5 minutter 😂 nå synes jeg han er helt herlig forresten Han kunne ha litt rollelek, men da var det «ekstremt». F.eks så elsket/elsker han superhelter og i en periode var han ironman. En dag i barnehagen skulle han fly som ironman. Han klatret opp på en høy murvegg og stupte ned.. Det var ikke den eneste gangen. Han har heldigvis ikke fått store skader fungerer best 1-1. Han har egentlig alltid foretrukket voksenkontakt fremfor andre barn. Jeg har skjønt at det kan være typisk. Også har vi hele tiden sett manglende empati. Det kan jo være litt vanskelig å se når de er små, men det blir tydelig når de blir eldre. Nå er det vanskelig å få han til å følge med på ting. Han er distre. F.eks så har han stått og fikla med komfyren, og tilfeldigvis skrudde han på platene på fullt før han bare gikk. Han lar alt av dører og skap stå åpne. Kan spørre hvor det er gafler, håndkler. Så min gutt er ikke den organisterte typen autist 😅 Han kan ta ting veldig bokstavelig. Han vet hva sarkasme og tull er, men han forstår det ikke, uansett hva slags grimase jeg gjør eller tonefall jeg har. Han kan ha øyekontakt, men han stirrer veldig. Han sier ofte «hei». Veldig ofte 😅 Han kan si hei flere ganger selv om vi sitter i samme rom, bare fordi han legger merke til meg på nytt. Han liker alarmer. Forskjellige alarmer 😅 Han lager mye lyder, både dunkelyder og alarmen med munnen. Han blir ofte veldig opphengt i forskjellige ting, men plutselig så bytter han. Også må jeg bare legge til det beste med han, og det er det at han er så utrolig ærlig. Hvis jeg får et kompliment, så vet jeg at det er 100% hans ekte mening ❤️ Anonymkode: 8f655...76e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette ble mye forresten! 😂 Gutten min er 14 nå, og det er tydeligere nå at han har høytfungerende autisme. Utredningen har vært lang, opp og ned i mange år. Det er først nå har får diagnose. Det har gått unødvendig treigt.. De første symptomene var vel manglende øyekontakt, dårlig språkutvikling og dårlig fungering sosialt. Han har aldri fungert sosialt. Dårlig finmotorikk. Unormal rollelek. Han kunne ikke leke normalt med leker. Kunne ikke bygge en by med lego og kjøre rundt med bilen liksom. Han ville åpne alt med verktøy, og kosebamsen var forskjellige kjøkkenredskaper. Helst en sleiv eller visp. Det var litt frustrerende en stund, for jeg kunne kjøpe barnestoler til han, som han demonterte etter 5 minutter 😂 nå synes jeg han er helt herlig forresten Han kunne ha litt rollelek, men da var det «ekstremt». F.eks så elsket/elsker han superhelter og i en periode var han ironman. En dag i barnehagen skulle han fly som ironman. Han klatret opp på en høy murvegg og stupte ned.. Det var ikke den eneste gangen. Han har heldigvis ikke fått store skader fungerer best 1-1. Han har egentlig alltid foretrukket voksenkontakt fremfor andre barn. Jeg har skjønt at det kan være typisk. Også har vi hele tiden sett manglende empati. Det kan jo være litt vanskelig å se når de er små, men det blir tydelig når de blir eldre. Nå er det vanskelig å få han til å følge med på ting. Han er distre. F.eks så har han stått og fikla med komfyren, og tilfeldigvis skrudde han på platene på fullt før han bare gikk. Han lar alt av dører og skap stå åpne. Kan spørre hvor det er gafler, håndkler. Så min gutt er ikke den organisterte typen autist 😅 Han kan ta ting veldig bokstavelig. Han vet hva sarkasme og tull er, men han forstår det ikke, uansett hva slags grimase jeg gjør eller tonefall jeg har. Han kan ha øyekontakt, men han stirrer veldig. Han sier ofte «hei». Veldig ofte 😅 Han kan si hei flere ganger selv om vi sitter i samme rom, bare fordi han legger merke til meg på nytt. Han liker alarmer. Forskjellige alarmer 😅 Han lager mye lyder, både dunkelyder og alarmen med munnen. Han blir ofte veldig opphengt i forskjellige ting, men plutselig så bytter han. Også må jeg bare legge til det beste med han, og det er det at han er så utrolig ærlig. Hvis jeg får et kompliment, så vet jeg at det er 100% hans ekte mening ❤️ Anonymkode: 8f655...76e Jeg glemte en viktig og stor del han har slitt med, og det er klær. Det var utrolig slitsomt når han var liten.. Nå styrer han det selv fordi han vet hva han liker. Ting må sitte riktig og føles riktig. Sokkene må ikke være klumpete eller for stive. Ermene på genseren må ha perfekt lengde. Ikke for stramt eller for løst rundt halsen. Det var noe av det første som fikk meg til å tenke på autisme, sammen med språkutviklingen Han hadde daglige meltdowns pga klær Anonymkode: 8f655...76e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 Barnehagen begynte å ymte om utredning når han var ca 5. Kjenner meg igjen i det ei over her sier om at han nektet å være med på aktiviteter han ikke selv ønsket i barnehagen. Hjemme merket vi ikke noe særlig, sikkert fordi vi tilrettela for ham på et annet vis enn det bh hadde anledning til. Var forsinket språklig, men hadde god forståelse og kunne også uttrykke seg vha egenprodusert tegn- og kroppsspråk. Vi trodde det var fordi han var gutt ( har eldre søstre) Fra han var baby: Sov best alene. Gjemte seg i stedet for å søke trøst etter slått seg fex. Fikk diagnose for ett år siden, 10 år gammel. Lang prosess med utredning. Anonymkode: ac1ab...06a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå