Gå til innhold

Plutselig fått blåmerker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket i dag at jeg har fått slike flekker på fremsiden av begge lår. Jeg var i badstu torsdag og stupte uti kaldt vann, kan det være derfor? Kommer ikke på noen annen grunn.

IMG_2451.jpeg

Anonymkode: 116ae...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jernmangel

Anonymkode: 13bbf...5c3

Skrevet

LIG4 syndrom. 

Anonymkode: 603ae...097

Skrevet

Siden det kom i forbindelse med badstu og svetting, tenker jeg elektrolytter. Veldig viktig å fylle på med elektrolytter når man svetter. Ikke bare salt, men kalium m.m

Anonymkode: 83186...6fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden det kom i forbindelse med badstu og svetting, tenker jeg elektrolytter. Veldig viktig å fylle på med elektrolytter når man svetter. Ikke bare salt, men kalium m.m

Jeg gjorde faktisk det, tar tilskudd hver dag med elektrolytter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jernmangel

Anonymkode: 13bbf...5c3

Ikke lenge siden jeg testet det og nei, har ikke jernmangel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

LIG4 syndrom. 

Anonymkode: 603ae...097

Prøvde å google det, kan du skrive noe mer om hvorfor du tenker det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Prøvde å google det, kan du skrive noe mer om hvorfor du tenker det?

Vedkommende bare tuller med deg.

Anonymkode: 0dc04...4c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vedkommende bare tuller med deg.

Anonymkode: 0dc04...4c1

😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ok. Kanskje lymfesystemet fikk seg en "smell" med overgangen fra sterk varme til kaldt vann. Så lenge du føler deg frisk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor gjør du det? Mener du at du tar multivitamin, eller at du faktisk tar natriumklorid, kalium, magnesium etc? 

Anonymkode: ecfbf...d75

Skrevet

Jeg ville sett det an noen uker, om det ikke går bort eller blir verre, så spør du legen. Kroppen gjør mye rart som bare går over, og dersom det ikke går over så kan det jo være greit å sjekke det ut. 

Frem til da, ville jeg verken selvdiagnostisert eller bekymret meg særlig. 

Anonymkode: 1795f...a31

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør du det? Mener du at du tar multivitamin, eller at du faktisk tar natriumklorid, kalium, magnesium etc? 

Jeg tar ‘adrenal cocktail’, det er salt/kalium og C vitamin. Tar også flere typer magnesium. Følger noe som heter Magnesiumprotokollen, (men klarer det ikke 100% alltid). Har Hashimoto.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville sett det an noen uker, om det ikke går bort eller blir verre, så spør du legen. Kroppen gjør mye rart som bare går over, og dersom det ikke går over så kan det jo være greit å sjekke det ut. 

Frem til da, ville jeg verken selvdiagnostisert eller bekymret meg særlig. 

Anonymkode: 1795f...a31

Takk, jeg tenker også det. Bekymrer meg ikke, syns bare det var rart. Men må ha noe med badstua å gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok. Kanskje lymfesystemet fikk seg en "smell" med overgangen fra sterk varme til kaldt vann. Så lenge du føler deg frisk? 

Ja kanskje? Er egentlig ikke 100% frisk, litt forkjølet noen dager og uggen. Men følte meg bedre etter badstu, før jeg ble verre igjen i går kveld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tar ‘adrenal cocktail’, det er salt/kalium og C vitamin. Tar også flere typer magnesium. Følger noe som heter Magnesiumprotokollen, (men klarer det ikke 100% alltid). Har Hashimoto.

Hvis du ikke har sjekket med lege om dette, bør du det. Det er ikke nødvendig for folk flest å ta elektrolytter. Det er ikke bra å få i seg for mye kalium for eksempel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke har sjekket med lege om dette, bør du det. Det er ikke nødvendig for folk flest å ta elektrolytter. Det er ikke bra å få i seg for mye kalium for eksempel. 

Det er ikke snakk om store doser 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er helt feil. Tvert i mot bør mange ta det, særlig de som svetter regelmessig. Da taper vi nemlig mye elektrolytter. Over tid kan dette gi problemer med alt fra smertetilstander, fordøyelsesbesvær, utmattelse, sirkulasjonsproblemer, etc. 

Det er ikke enorme mengder med kalium i slike pulver. Jeg får i meg ca 350 mg i en dagsdose, dette er veldig lite. Vi trenger MYE kalium daglig, det anbefales 3500-4500 mg. Dette er vanskelig å få i seg via kosten. 

Merk at mangel på elektrolytter ofte ikke vises på blodprøver, og når man som TS sitter i badstu, så er det ekstra viktig å ta dem for å forebygge dehydrering. Man kan være dehydrert over lang tid selv om det ikke vises på prøver. Jeg ble f.eks kvitt langvarige og forferdelige nakke/skuldersmerter ved å ta elektrolytter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja kanskje? Er egentlig ikke 100% frisk, litt forkjølet noen dager og uggen. Men følte meg bedre etter badstu, før jeg ble verre igjen i går kveld.

Da ville jeg ringt fastlegen i morgen. Kan være tilfeldig og ikke ha noe med badstuen/isbadet å gjøre, men at det var noe som ble utløst av det. Det kan også være en heftig detox reaksjon, ellerkanskje du har en infeksjon, vet ikke. Men jeg ville sjekket det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette er helt feil. Tvert i mot bør mange ta det, særlig de som svetter regelmessig. Da taper vi nemlig mye elektrolytter. Over tid kan dette gi problemer med alt fra smertetilstander, fordøyelsesbesvær, utmattelse, sirkulasjonsproblemer, etc. 

Det er ikke enorme mengder med kalium i slike pulver. Jeg får i meg ca 350 mg i en dagsdose, dette er veldig lite. Vi trenger MYE kalium daglig, det anbefales 3500-4500 mg. Dette er vanskelig å få i seg via kosten. 

Merk at mangel på elektrolytter ofte ikke vises på blodprøver, og når man som TS sitter i badstu, så er det ekstra viktig å ta dem for å forebygge dehydrering. Man kan være dehydrert over lang tid selv om det ikke vises på prøver. Jeg ble f.eks kvitt langvarige og forferdelige nakke/skuldersmerter ved å ta elektrolytter. 

Det er ikke riktig det du skriver. Elektrolytter vises på blodprøver, absolutt! Det er veldig vanlig å måle elektrolytter på de som kan ha forstyrrelser i elektrolyttbalansen, da gjerne pasienter inneliggende i sykehus.  

Friske mennesker får ikke forstyrrelse i elektrolyttbalansen av å svette eller en dag i badstu. Da hadde vi mennesker hatt store problemer med å overleve. Hvis man driver og løper maraton og ultraløp bør man selvsagt se litt på tilskudd av elektrolytter, eller hvis man har mye oppkast og diaré i forbindelse med omgangssyke. De fleste får i seg det de trenger av normal kost. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...