AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Jeg og eks blir ikke enige om hvem som skal få beholde huset vi eier 50/50. Vi har tre barn, det er jeg som har hatt hovedomsorgen i alle år. Men vi har jo selvsagt ikke blitt enige om fordeling av barn heller. Minste barnet er 9 og trenger en del oppfølging. Vi har null samarbeid og jeg ønsker at hun skal bo annenhver helg hos han da han ikke har så gode omsorgsevner. Mellomste barnet vil bo mest hos meg og eldste 50/50. Jeg bor i huset nå og ønsker å kjøpe han ut. Dette avslår han og han vil heller kjøpe meg ut. Hva er alternativene når vi ikke kommer til enighet om hvem som skal få kjøpe den andre ut? Jeg vet jeg kan prøve å kreve å beholde huset på grunn av barna, men om det blir avslått? Anonymkode: 00b8a...941
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Var nettopp en tråd om en lignende problemstilling. Kanskje du får noe ut av å lese denne: Anonymkode: 07dfd...92e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 Du kan ikke kreve å kjøpe huset. Sannsynligvis nekter han for å straffe deg/gjøre livet vanskelig for deg. Bedre å selge huset, tenker jeg. Så kan dere begge starte på nytt med blanke ark. Anonymkode: 167e2...066
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og eks blir ikke enige om hvem som skal få beholde huset vi eier 50/50. Vi har tre barn, det er jeg som har hatt hovedomsorgen i alle år. Men vi har jo selvsagt ikke blitt enige om fordeling av barn heller. Minste barnet er 9 og trenger en del oppfølging. Vi har null samarbeid og jeg ønsker at hun skal bo annenhver helg hos han da han ikke har så gode omsorgsevner. Mellomste barnet vil bo mest hos meg og eldste 50/50. Jeg bor i huset nå og ønsker å kjøpe han ut. Dette avslår han og han vil heller kjøpe meg ut. Hva er alternativene når vi ikke kommer til enighet om hvem som skal få kjøpe den andre ut? Jeg vet jeg kan prøve å kreve å beholde huset på grunn av barna, men om det blir avslått? Anonymkode: 00b8a...941 Advokatmat. Håpløst å krangle i evigheter om noe dere ikke blir enige om. Anonymkode: dcb1a...b23 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 Det er ganske lett. Du må legge inn høyere bud enn han. Selvsagt via advokaten din. En gang så har han ikke råd lenger til å legge inn høyere bud. Nå er jo spørsmålet hva det kan være verdt. Og om du har mer råd enn han. Men å kreve salg har du rett på. Å legge inn bud har du også rett på. Anonymkode: e1a8e...b59
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 Det blir budrunde dere i mellom, startsum er takst. "Er det uenighet mellom sameierne hva som er markedspris, kan det være lurt å kontakte en uavhengig takstmann. Det kan da være lurt å få to uavhengige takster av eiendommen for å få fastsatt en rettferdig pris. Imidlertid kan det være nyttig å merke seg at alle sameierne har forkjøpsrett, også de sameierne som ønsker oppløsning av sameiet. Dermed kan det bli budrunder mellom sameierne, men med takstverdien som utgangspunkt." https://advokatveiledning.no/artikler/bolig/sameierne-har-forkjopsrett/ Anonymkode: f8ed8...257
Brunello Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du kan ikke kreve å kjøpe huset. Sannsynligvis nekter han for å straffe deg/gjøre livet vanskelig for deg. Bedre å selge huset, tenker jeg. Så kan dere begge starte på nytt med blanke ark. Anonymkode: 167e2...066 Joda, det kan man i enkelte tilfeller kreve. Lov om husstsndfellessksp har regler om overtakelse av felles bolig.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir budrunde dere i mellom, startsum er takst. "Er det uenighet mellom sameierne hva som er markedspris, kan det være lurt å kontakte en uavhengig takstmann. Det kan da være lurt å få to uavhengige takster av eiendommen for å få fastsatt en rettferdig pris. Imidlertid kan det være nyttig å merke seg at alle sameierne har forkjøpsrett, også de sameierne som ønsker oppløsning av sameiet. Dermed kan det bli budrunder mellom sameierne, men med takstverdien som utgangspunkt." https://advokatveiledning.no/artikler/bolig/sameierne-har-forkjopsrett/ Anonymkode: f8ed8...257 To takstmenn er ikke anbefalt lengre. Men dette vet advokater løsningen på. Den med den sleipeste advokaten vinner her. Anonymkode: dcb1a...b23
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #10 Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 0.17): Det er ganske lett. Du må legge inn høyere bud enn han. Selvsagt via advokaten din. En gang så har han ikke råd lenger til å legge inn høyere bud. Nå er jo spørsmålet hva det kan være verdt. Og om du har mer råd enn han. Men å kreve salg har du rett på. Å legge inn bud har du også rett på. Anonymkode: e1a8e...b59 Jeg har gitt han bud over takst. Han har gitt meg bud under takst. Han mener han skal få kjøpe det for det han har bydd. Har advokat. Har drevet på i over 1 år nå. Han finner stadig på nye ting for å trenere oppgjøret. Anonymkode: 00b8a...941
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå