Gå til innhold

Hvordan få barn på 1,5 år til å spise mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter skikkelig med å få henne til å spise om dagen. I dag har hun spist 1 brødskive, 1 glass melk og en liten bit med kalkun til middag. Aldri vært fan av grønnsaker uansett form (kokt, raspet, rå, most). Alltid fått det vi har spist, aldri vært mas eller tvang fra vår side. 

Hun får ikke tilbud om annen mat når hun ikke vil spise det som er satt frem, men ved frokost feks får hun en halv brødskive med ett pålegg og en halv med et annet. Vil hun ikke spise middag får hun ikke tilbud om mat igjen før kveldsmat, da hender det seg at hun kan spise litt havregrynsgrøt, yoghurt med havregryn og bær etc, men ofte ikke mye. 

vet ikke min arme råd lenger. Jeg skal ta en tur til helsestasjonen for å få noen råd der og sjekke hvordan det ser ut vekstmessig. Men er det noen her som har erfaring med det? Som kanskje har noen smarte triks for småspist barn? For jeg kan jo ikke bare fore ungen på frukt og skyr yoghurt bare fordi det er det hun vil spise 

Anonymkode: 79bb9...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De selvregulerer, etterhvert kommer en periode hvor hun spiser mer, også går det i bølger.

Anonymkode: c4268...21d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sliter skikkelig med å få henne til å spise om dagen. I dag har hun spist 1 brødskive, 1 glass melk og en liten bit med kalkun til middag. Aldri vært fan av grønnsaker uansett form (kokt, raspet, rå, most). Alltid fått det vi har spist, aldri vært mas eller tvang fra vår side. 

Hun får ikke tilbud om annen mat når hun ikke vil spise det som er satt frem, men ved frokost feks får hun en halv brødskive med ett pålegg og en halv med et annet. Vil hun ikke spise middag får hun ikke tilbud om mat igjen før kveldsmat, da hender det seg at hun kan spise litt havregrynsgrøt, yoghurt med havregryn og bær etc, men ofte ikke mye. 

vet ikke min arme råd lenger. Jeg skal ta en tur til helsestasjonen for å få noen råd der og sjekke hvordan det ser ut vekstmessig. Men er det noen her som har erfaring med det? Som kanskje har noen smarte triks for småspist barn? For jeg kan jo ikke bare fore ungen på frukt og skyr yoghurt bare fordi det er det hun vil spise 

Får hun MM/ MME utenom ? 

Deler du opp maten eller får hun hele staver / skiver med grønnsaker , hele brødskiver osv? 

Prøv med enkel middag. F.eks kalkun, 1 type grønnsak, og litt potet / ris / pasta til. La de ligge adskilt på tallerkenen, og la barnet styre selv. 

Anonymkode: 88efd...f2d

Skrevet

Opplevd at slikt kan gå litt i rykk og napp i perioder både når de er så små og eldre uten at det er bekymringsverdig. 

Ikke gjort noe særlig med det annet enn å tilby ulik mat ofte og i små mengder, ha stående fremme slik at barnet kan spise litt her og litt der etc. 

I perioder de ikke vil ha mat - så kan du jo - gi barnet akkurat det barnet vil ha. Bedre med frykt og skyr enn ingenting.  

Anonymkode: 8413c...3d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får hun MM/ MME utenom ? 

Deler du opp maten eller får hun hele staver / skiver med grønnsaker , hele brødskiver osv? 

Prøv med enkel middag. F.eks kalkun, 1 type grønnsak, og litt potet / ris / pasta til. La de ligge adskilt på tallerkenen, og la barnet styre selv. 

Nei mme var det slutt på når hun var 1. aldri fått mm. 

Jeg gir både «hel» og oppdelt mat så hun kan få prøve seg selv på ulik størrelse, uten at det har noen effekt. 

Hun har alltid fått rote og styre så mye hun ønsker med mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplevd at slikt kan gå litt i rykk og napp i perioder både når de er så små og eldre uten at det er bekymringsverdig. 

Ikke gjort noe særlig med det annet enn å tilby ulik mat ofte og i små mengder, ha stående fremme slik at barnet kan spise litt her og litt der etc. 

I perioder de ikke vil ha mat - så kan du jo - gi barnet akkurat det barnet vil ha. Bedre med frykt og skyr enn ingenting.  

Anonymkode: 8413c...3d2

Kan kanskje prøve å ha noe stående fremme så hun heller kan småspise litt om hun vil, for jeg merker at jeg er bekymret for hvor lite hun får i seg næringsmessig. 

Skrevet

Da vår var kresen en periode, ga jeg smoothie i klemmeposer. Altså hjemmelaget, næringsrik smoothie. Du kan ha i hva som helst i tillegg til frukt og bær. Linser, gryn, grønnsaker, olje...

Anonymkode: e21ad...671

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei mme var det slutt på når hun var 1. aldri fått mm. 

Jeg gir både «hel» og oppdelt mat så hun kan få prøve seg selv på ulik størrelse, uten at det har noen effekt. 

Hun har alltid fått rote og styre så mye hun ønsker med mat. 

Da regulerer hun nok dette selv. Så lenge hun går opp i vekt, ikke har noe allergier eller plager så hadde jeg ikke stressa.

Går hun i barnehage? Her spiser ungen mer i barnehagen😊 

• Liker 2
Skrevet

Med en ettåring hadde jeg tilbudt noe annet før kveldsmat om ikke hun spiser noe til middag.. ellers blir det for lite mat. Har selv hatt to småspiste. Drikker hun ikke mme heller så må du jo få i henne nok næring. 

Anonymkode: 5f813...a7e

• Liker 1
Skrevet

Ville få sjekket veksten på helsestasjonen før jeg ble bekymra. Mest sannsynlig er det ingen grunn til bekymring. 

Nå har jeg hatt to veldig småspiste barn selv, som faktisk har rast nedover vektkurvene raskere enn ønskelig. Noen råd vi fikk, om det viser seg at barnet faktisk ikke får i seg nok næring:

- først, stress ned. Jobben din som forelder er å tilby variert og næringsrik mat, jobben til barnet er å bestemme hva og hvor mye de vil spise. Fokuser på å gjøre måltid til en hyggelig stund, og ikke vis at du er opptatt av hvor mye hun spiser. 

- heller enn å se på hvert enkelt måltid, se på dagen eller uka under ett. Kanske spiste barnet masse lunsj den dagen de spiste tre riskorn til middag. 

- viktig at det barnet faktisk spiser er så næringstett som mulig. Pøs på med fett, ingen lettprodukter, masse smør og dobbelt pålegg på brødskiva. Smoothie har vært en vinner her for å lure inn avokado, nøttesmør og sånt. 

- om det er noe barnet stort sett spiser, er det helt ok å tilby dette ofte. Viktigere at ungen får i seg mat enn at bestemor tror de blir bortskjemte av pannekaker til frokost. 

Anonymkode: f61db...ad1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Prøvd nugatti?

Anonymkode: d441d...8d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvd nugatti?

Anonymkode: d441d...8d1

Håper ikke du er seriøs… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Med en ettåring hadde jeg tilbudt noe annet før kveldsmat om ikke hun spiser noe til middag.. ellers blir det for lite mat. Har selv hatt to småspiste. Drikker hun ikke mme heller så må du jo få i henne nok næring. 

Anonymkode: 5f813...a7e

De spiser eftasmat i barnehagen 14.30. Da har hun gjerne spist en skyr og et par biter av brødskiva. Så middagen blir nok for tett på. Men det er uansett ikke lenge mellom eftasmat i bhg og kveldsmat 

• Liker 1
Skrevet

Plukketallerken! Det er ikke superviktig å spise skiver, ikke alle liker det. Kutt opp servelatpølse, banan, paprika, druer, rosiner osv… 

Min helsesøster sa: Tenk over hva barnet spiset ila uka, ikke hver dag. Så klarer man å slappe mer av.

Evt så kan du la det gå flere timer mellom måltidene, så blir barnet mer sulten. Noen serverer mellommåltid til barna, og da er de jo ikke sulten når hovedmåltidet kommer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da regulerer hun nok dette selv. Så lenge hun går opp i vekt, ikke har noe allergier eller plager så hadde jeg ikke stressa.

Går hun i barnehage? Her spiser ungen mer i barnehagen😊 

De sier ikke noe på at hu  er småspist i barnehagen, skal spørre dem tim uka hva hun pleier å spise til lunsj. Vi får med rester av frokost og eftasmat i matboksene, så der har vi kontroll. 

Skrevet
Odine skrev (Akkurat nå):

Plukketallerken! Det er ikke superviktig å spise skiver, ikke alle liker det. Kutt opp servelatpølse, banan, paprika, druer, rosiner osv… 

Min helsesøster sa: Tenk over hva barnet spiset ila uka, ikke hver dag. Så klarer man å slappe mer av.

Evt så kan du la det gå flere timer mellom måltidene, så blir barnet mer sulten. Noen serverer mellommåltid til barna, og da er de jo ikke sulten når hovedmåltidet kommer.

Ja det skal jeg forsøke. Hun har alltid likt skive, så dette har snudd nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da vår var kresen en periode, ga jeg smoothie i klemmeposer. Altså hjemmelaget, næringsrik smoothie. Du kan ha i hva som helst i tillegg til frukt og bær. Linser, gryn, grønnsaker, olje...

Anonymkode: e21ad...671

Det skal jeg sjekke ut 👍🏻

Skrevet

Hvor lenge har det vært sånn? Tenker du må se an barnets allmenntilstand. Dersom hun har energi og oppfører seg som normalt kan du nok ta det med ro. Det er svært vanlig at barn har perioder der de spiser mindre, og så plutselig spiser de seg opp igjen. Men fint å få en sjekk på helsestasjonen for å se om hun følger kurvene sine. Også er det jo viktig å prøve å finne ut av om det er noen underliggende årsak til at hun ikke vil spise, feks magesmerter. Skjønner det er frustrerende og vanskelig, men sannsynligvis går det helt fint ❤️ 

Anonymkode: db214...1f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge har det vært sånn? Tenker du må se an barnets allmenntilstand. Dersom hun har energi og oppfører seg som normalt kan du nok ta det med ro. Det er svært vanlig at barn har perioder der de spiser mindre, og så plutselig spiser de seg opp igjen. Men fint å få en sjekk på helsestasjonen for å se om hun følger kurvene sine. Også er det jo viktig å prøve å finne ut av om det er noen underliggende årsak til at hun ikke vil spise, feks magesmerter. Skjønner det er frustrerende og vanskelig, men sannsynligvis går det helt fint ❤️ 

Anonymkode: db214...1f0

Har vel holdt på sånn i et par uker nå. Hu er hyper som andre på hennes alder 😅 

Hun har hatt en periode med litt hard mage, men det har bedret seg ved at vi har oppmuntret til å drikke mer vann, så det varte ikke lenge. 

Skrevet

Vår på straks 3 år er sånn enda! Aldri bekymret meg siden vekta og veksten har vært fin. 

Eneste måltidet jeg legger en real innsats i er kveldsmat. Hun må spise godt for å sove godt.

Anonymkode: 10cc1...ae5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...