Gå til innhold

Finansiere bachelor, singel med barn og boliglån. Mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener ganske dårlig som ufaglært mekaniker og har en lønn på ca. 38000,- brutto månedlig, i en 100% stilling. Jeg har bikket 30 år, har en 8-åring med 50% samvær, er singel og eier en 60kvms leilighet som koster meg 17000,- i måneden inkludert felleskostnader.
Vi klarer oss akkurat med lønnen jeg har og det kan bli litt trangt. 
Det skal sies at boliglånsrenten er på 6-tallet, og den vil jo klart gå lenger ned med årene. 

Jeg ønsker å ta en bachelor innen IT, og ser at det er 10-15 timers oppmøte i uken på studiene. 

Ser dere noen mulighet til at jeg kan overleve på studielån, en deltidsstilling og likevel klare å bruke tid på studiene?

Hvor mye kan man få fra lånekassen månedlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et barn, så du kan få opp til 2028 ekstra i mnd fra Lånekassen, en med 50% samvær antar jeg at det blir redusert. (om du studerer nå i år, ville du fått 10342 kroner i mnd i 9 mnd, 27580 i august og januar, og ingenting i juli).

Så vil jeg opplyse om at de fleste studiene legger opp til at man jobber en god del utenom de oppsatte timene på timeplanen.. Universitetene regner selv at et fulltidsstudium skal kreve ca. 40 timer i uken, men det vil selvsagt variere noe etter hvilke studier og fra person til person. IT studier har også ofte mye mappeinnleveringer som krever mye gruppearbeid - så om du ikke er tilgjengelig innen ordinær studietid pga. jobb, kan du møte utfordringer med medstudenter. 

Jeg jobber selv 30% i matbutikk ved å jobbe noen helger og kvelder, og får inn ca. 22000,- totalt hver måned. Så du må selv regne på hvor høy stillingsprosent du hadde trengt for å overleve. Så vil jeg anta at dine utgifter for mat er høyere enn mine, i og med at du har en 8-åring, og som også sikkert krever utgifter til klær og annet...

Det jeg anser som den største utfordringen er kanskje om du klarer å finne en deltidsjobb som passer både med timeplanen (som vil variere hvert semester), og med når du har barnet - antar det ikke er ønskelig å la en 8-åring være hjemme alene hele lørdagen eller frem til 23++ om kvelden, mens du er på jobb f.eks. 

Men det er absolutt mulig! 

Anonymkode: da1bb...2f3

• Liker 2
Skrevet

Når du er over 30år og/eller har barn kan du får ganske mye mer i studielån, har du sjekket ut det? Tror det er opp til 270 000 i året.

Anonymkode: 57261...115

• Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når du er over 30år og/eller har barn kan du får ganske mye mer i studielån, har du sjekket ut det? Tror det er opp til 270 000 i året.

Glemte at det var noen egne greier når man er så "gammel". Godt du sa! Ta kontakt med lånekassen du, TS! Er så mange regler å holde styr på... 

Anonymkode: da1bb...2f3

Skrevet

Jeg er over 30, fulltidsstudie, fullt lån og stipend og litt ekstra fordi jeg er gammel, ingen barn. I fjor fikk jeg ca 17700 kr i måneden, i tillegg til storstipend i august og januar. 
i år får jeg av en grunn 19000 kr i måneden 😅 

Anonymkode: a22dc...29f

• Nyttig 1
Skrevet

Ta på deg vakter i helsevesenet/psykiatri/barnevern. Du kan jobbe nattevakter i ukene du ikke har barnet. Da tjener du også på ekstra tillegg, og vaktene er gjerne 10 timer. Så du trenger ikke jobbe mer enn 3,5 vakt i uka for å fylle opp til 100% stilling. Du kan jobbe mer ukene du ikke har barnet, og ta fri ukene du har barnet. Du vil få mange vakter. 

75% natt tilsvarer ca 100% dagarbeid pga tillegg. Nattevaktene er ofte rolige (spørs hvor du jobber), og du kan dermed studere noen timer på vakta også. 

Anonymkode: c3312...d69

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan søk om avdragsfrihet på lånet i banken. Det fikk jeg i to år da jeg tok master. 

Anonymkode: be10d...1b2

Skrevet
Bingodingo skrev (4 timer siden):

Jeg tjener ganske dårlig som ufaglært mekaniker og har en lønn på ca. 38000,- brutto månedlig, i en 100% stilling. Jeg har bikket 30 år, har en 8-åring med 50% samvær, er singel og eier en 60kvms leilighet som koster meg 17000,- i måneden inkludert felleskostnader.
Vi klarer oss akkurat med lønnen jeg har og det kan bli litt trangt. 
Det skal sies at boliglånsrenten er på 6-tallet, og den vil jo klart gå lenger ned med årene. 

Jeg ønsker å ta en bachelor innen IT, og ser at det er 10-15 timers oppmøte i uken på studiene. 

Ser dere noen mulighet til at jeg kan overleve på studielån, en deltidsstilling og likevel klare å bruke tid på studiene?

Hvor mye kan man få fra lånekassen månedlig?

Lønna di er ikke så ille da. Om du liker jobben din hva med å kurse deg og ta noen oppdrag? Et par timer i mnd og du øker lønna di med et par tusen. da slipper du studielån. Er ikke sikkert du får jobb innen IT sånn som markedet er nå. Mulig det bedrer seg da men. 

Skrevet

Har du forresten sjekket om du kan flytte boliglånet ditt om du er medlem av et fagforbund? Kan få bedre renter av det. Kan i samme slengen spørre om å få avdragsfritt mens du studerer

Anonymkode: 9efba...e8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ante jeg ikke. Hvor høyt er beløpet jeg kan låne, som kan bli om til stipend? Jeg har lest meg litt opp på Lånekassen sine nettsider, og ser at jeg kan låne 57940 kr ekstra i året pga barn/alder. I tillegg ser jeg at jeg får 2028kr i barnestipend pr. måned, men det vanlige grunnbeløpet jeg kan låne ser jeg ikke noe informasjon om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...