Gå til innhold

Kan en 15-åring jobbe i kassen på f.eks søstrene grene eller godt brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15 år (blir 16 i oktober) og skal søke jobb, men er litt usikker på hvor det er mulig. Vil butikker som norli og søstrene grene ansette en under 18? Og kan jeg betjene kassen? Hva med bakerier/kaféer?

Anonymkode: 3b686...0f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på kafeer ol går fint. Lykke til. ❤️

Anonymkode: 1fa78...401

• Liker 1
Skrevet

Du må bare søke og høre. Mange som har deltidsjobb som 15-åring.  Noen steder må man være 16, ofte har det med forsikring og ansvar å gjøre. I matbutikk må du være over 18 i kassen, pga salg av øl og tobakk. 

Anonymkode: 35d3b...4d6

Skrevet

Sjekk ut nettsidene til arbeidstilsynet, der står det fint beskrevet hva du har lov til og hvilke begrensninger som finnes for deg i arbeidslivet :)

Lykke til! 

Anonymkode: 22386...b58

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tror det er lite sannsynlig at du får stå i kassen på Norli og Søstrene Grene hvis det er den første jobben din.

Da er det mer sannsynlig at du kan få jobb med å rydde bord eller stå i oppvasken i en kafé eller restaurant. Hvis de ser at du behersker det, blir du nok belønnet med mer krevende/morsomme oppgaver etter hvert. I julebordsesongen trenger de alltid folk til sånt.

Endret av Seff
  • Liker 4
Skrevet

Jeg jobbet på bokhandel når jeg var 16 år 

Anonymkode: bb91c...a2e

• Liker 1
Skrevet

Min sønn er 16 og jobber på sportsbutikk. Har sett det ofte står 18 år i annonsene til feks søstrene grene, mens Normal, McDonalds osv har ofte lavere aldersgrense 

Anonymkode: 702be...926

• Liker 1
Skrevet

Datter jobbet i kassen på byggevarebutikk da hun var 14 (fylte 15 etpar mnd senere). Min nevø jobber i Sportsbutikk, er 15, snart 16.

Som noen nevnte er det kassajobb på matbutikk som blir vanskelig før fylte 18 pga øl/tobakk. Men du kan jo ha andre oppgaver i en matbutikk. Jeg har også sett en Rema med to betjente kasser, der det sto skilt ved ene kassen om at betjening var under 18 og at man bare kunne stå i den køen hvis man ikke handlet alkohol/tobakk. 

Anonymkode: 8ff61...003

• Nyttig 2
Skrevet

Er litt vanskelig fordi du har ikke lovt å jobbe over så og så mange timer. Er også ikke alltid man kan ha stengevakt om man er under 18 

Anonymkode: 445a3...660

Skrevet

Jeg tenker det skader ikke å søke, mange får jobb i butikk før de blir 18. Eneste som kan sette en stopper for det i noen butikker; mener det er et problem i forhold til å jobbe alene; åpne og stenge når man er under 18. Og i noen type butikker er det kanskje ikke nok kunder til at de alltid har flere på jobb.

MEN som jeg skrev, søk, det skader aldri å søke. Send inn søknad over alt, det værste som kan skje er at man ikke hører noe.

Anonymkode: dcd6b...672

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 15 år (blir 16 i oktober) og skal søke jobb, men er litt usikker på hvor det er mulig. Vil butikker som norli og søstrene grene ansette en under 18? Og kan jeg betjene kassen? Hva med bakerier/kaféer?

Anonymkode: 3b686...0f1

Disse butikkene vil at alle skal kunne gjøre alt. Både kasse, finne varer/fylle på varer og hjelpe kunder. 
Godt brød så skal du kunne smøre og tilberede mat etter kundens ønske M.m. Men alle har vært nye en gang i alle situasjoner og man lærer etterhvert som man gjør noe. Så prøv. Lykke til.

Anonymkode: 2cd8a...596

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn er 16 og jobber på sportsbutikk. Har sett det ofte står 18 år i annonsene til feks søstrene grene, mens Normal, McDonalds osv har ofte lavere aldersgrense 

Anonymkode: 702be...926

Mc Donalds med sine arbeidsforhold for unge mennesker, der bør ingen anbefale noen å jobbe. MD er en gjenganger på dårlige arbeidsforhold for ungdom.,

Butikker som slenger tobakkvarer og alkohol, vil ikke ansette noen under 18. fordi disse ikke kan selge varer med 18. års grense. 

Anonymkode: 2cd8a...596

Skrevet

min 15åring jobber på Rema, gjør det meste utenom kassearbeid. super 1. arbeidsplass som passer på at antall timer ikke er for mye, og at det ikke går ut over fritid og aktiviter

Anonymkode: be3f8...1d9

• Nyttig 3
Skrevet

Mannen min jobbet i dagligvarebutikk fra han var 14. Selvsagt ikke kassebetjening før han fylte 18, men det var nok av andre arbeidsoppgaver. Nå er jo dette 20 år siden, så mulig butikkene har endret kriterier, men jeg ser da stadig vekk ungdommer i jobb i diverse serviceyrker, som ser ut som de er rundt konfirmasjonsalder..

Anonymkode: a3f18...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...