Gå til innhold

Er du/har du vert utbrent/møtt veggen? 🫶🏻

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke signal fikk du fra kroppen før det «smalt»?

Hvilke symptom gav det deg å være utbrent? 🫶🏻

Stussa du over at utbrenthet var årsaken til å kjenne deg så «syk»? 

❤️

Anonymkode: d9e05...3e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første signal for min del var dårligere søvn. Ingen problemer med innsovning, men flere oppvåkninger hver natt. 

Deretter kom følgende fysiske symptomer: Hyppigere migreneanfall, gnissing av tenner om nettene, høy puls og blodtrykksfall. Opplevde også dårligere konsentrasjonsevne, både på jobb og privat. Vanskeligere å være sosial i settinger med flere personer. 

Anonymkode: 53333...25c

Skrevet

Vet ikke om det var utbrent, men en periode jeg var ung jobbet jeg ekstremt mye. Min mor gav meg dårlig samvittighet om jeg tok en fri dag og nesten regnet på tap av inntekt på fridagen min. 
Jeg jobbet både dag og kveld hver dag i flere mnd uten en eneste dag fri. Det var penger penger penger, og du er ung og klarer alt. 
Jeg fikk en gi faen holdning og følte ikke glede lengre. 
Alt var bare tomt. 
hodepine, kvalm, vanskelig å sove, såg ikke meningen med noe. 
Mitt råd er å sett grenser både når det gjelder jobb, venner og familie og andres meninger 

Anonymkode: 7d827...4c3

Skrevet

Hovedsakelig kvalme og dårlig søvn.

Anonymkode: 53eaa...a85

Skrevet

Man kan også få panikkanfall hvis man er på kanten til å bli utbrent 

Anonymkode: 7d827...4c3

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Første signal for min del var dårligere søvn. Ingen problemer med innsovning, men flere oppvåkninger hver natt. 

Deretter kom følgende fysiske symptomer: Hyppigere migreneanfall, gnissing av tenner om nettene, høy puls og blodtrykksfall. Opplevde også dårligere konsentrasjonsevne, både på jobb og privat. Vanskeligere å være sosial i settinger med flere personer. 

Som å lese om meg selv nå. :haar: Håper det går bedre med deg i dag. :klem3:

Anonymkode: 35527...1d3

Skrevet

Mitt aller første tegn var synsforstyrrelser. Det flimret og jeg måtte stadig blunke hardt for "å få det bort". Så kom utmattelse- følte jeg var tom for energi. Deretter hodepine, kognitiv svikt, forstoppelse og det verste: likegyldighet. 

Var sykemeldt 1 år, så AAP i 2 år ( jobbet litt igjen etterhvert). Først nå etter 3 år er jeg i full jobb og mestrer livet mitt greit. 

Skulle ønske jeg tok tegnene på alvor før den tid...

Anonymkode: 46424...746

• Hjerte 1
Skrevet

Først og fremst smerter i brystet, søvnproblemer og angst. Senere også humkommelsestap og plutselig høy puls/hjertebank.

Begynte for over tre år siden. Har aldri vært sykemeldt én dag.

Anonymkode: 2e919...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som å lese om meg selv nå. :haar: Håper det går bedre med deg i dag. :klem3:

Anonymkode: 35527...1d3

Uff, det er leit å høre 😔

Etter snart 7 måneders sykemelding, begynner jeg endelig å bli bedre. Det reddet meg nok at jeg tok det på alvor da det startet. Har vært utbrent tidligere, og da tok det meg flere år å komme meg tilbake til normalen. Håper det går bedre med deg etterhvert også, bare ta tiden til hjelp og vær oppmerksom på kroppens signaler. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette med søvn er akkurat som å lese om meg selv. Sovnet greit som regel, men våknet i 03-tiden og sovnet igjen kun en sjelden gang. Sov aldri lenge etter det, våknet hele tiden.

Fikk faktisk ikke oftere migrene, men jeg hadde høyt blodtrykk, høy puls, fikk fullstendig avsmak av at noen stilte "krav" til meg (altså, det kunne være så lite som å be meg hente noe, jeg orket ikke følelsen av at noen trengte noe av meg, tror jeg). Slet også med konsentrasjonen, var uvel, hadde kort lunte (jeg er egentlig ekstremt tålmodig og hjelpsom, men da skrek alt inni meg når jeg skulle fortsette å være som jeg var). Jeg sa ja og smilte, men inni meg hylte jeg og ville bare grave meg ned.

Gråt i bilen på vei til jobb, gråt på vei hjem, gråt når jeg la meg. Skjulte det for alle andre, inkludert familien.

Uff, det var i det hele tatt ikke en god periode i livet, det der... Gå til legen, TS, dersom du føler deg noe i nærheten av det jeg beskriver!

Anonymkode: 47ec7...0de

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg var sliten, både kognitivt og fysisk. Fikk migreneanfall ofte torsdag kveld som typ varte til søndag litt utpå dagen. Fantaserte om å komme utfor en ulykke så jeg kunne bli innlagt på sykehuset et par uker. Hjertebank og urolig søvn. Irritabel ovenfor partner. Ugreit forhold til mat i retning spiseforstyrrelse. Gikk ned 10 kg rett før det virkelig smalt og følte jeg hadde så innmari kontroll på livet🤪 siden jeg var sliten og hadde så mye vondt i hodet anbefalte legen en uke sykmelding. Det ble til 9 måneder 100% sykemelding, 3 mnd jobb og så 1 år til med sykemelding. Nå jobber jeg 75% og det går såvidt. 

Anonymkode: dae98...2dd

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk smerter i ansiktet og begynte å skjelve på hendene av det minste stress. 

Anonymkode: 3be86...7ad

Skrevet

Jeg ble vel utbrent i utgangspunktet fordi jeg sov dårlig (lite barn som var våkent halve natten før jeg måtte på jobb).

Hjernen sluttet helt å fungere, jeg slet med oppgavene på jobb og hjemme kunne jeg gå hjemmefra med poteter kokende på komfyren. Ikke følte jeg noe engasjement for noe heller, bare gikk og gledet meg til barnet skulle legge seg hver dag og hatet trynet til samboeren. Gikk til legen da jeg fikk fysiske symptomer, type herpesutbrudd annenhver uke, kvalme, diaré og intense magesmerter. 

Anonymkode: b5565...5ea

• Nyttig 1
Skrevet

Var på god vei tror jeg. Måtte slutte i den jobben og symptomene forsvant. 

- flere oppvåkinger på natt

- angst for sosiale settinger

- lavere selvfølelse, mindre opplevelse av mestring

- svimmelhet. Kunne gå i trappen og ikke klare å trø skikkeig i trinnene

- utmattet, sliten.. 

- dårlig hukommelse

- så tidvis dårlig/ skygger. Klarte ikke se bokstaver på skjermen.

- klarte ikke konsentrere meg over tid.

- trishetsfølelse

Anonymkode: 9e947...0e6

Skrevet

Jeg skjønte det ikke selv, men legen forstod det etter jeg hadde vært inne pga langvarige og gjentatte infeksjoner (bl.a. flere måneders sammenhengende halsbetennelse, diverse forkjølelser, bihulebetennelse, ørebetennelser osv). I tillegg slet jeg med ekstrem søvnmangel, konsentrasjonsvansker +++, men verken dette eller alle infeksjonene forstod jeg at kunne ha noe med jobb å gjøre.

Legen mente det skyldes arbeidsbelastningene, mens mitt fokus var at jeg ikke hadde tid til å være så mye syk fordi jeg hadde så mye som skulle følges opp på jobb (jobbet på dette tidspunktet over 225 %), og var spesielt bekymret for at jeg ikke skulle ha stemme til å prosedere i en av de kommende rettssakene mine. Skulle derfor bare spørre om det var mulig med litt antibiotika eller noe så jeg kom meg gjennom de neste månedene mens arbeidsbelastningen var størst. 

Evig takknemlig for legestudenten jeg var  inne hos, som på eget initiativ ringte meg opp etter en ukes tid og sa hun hadde satt av en ekstra lang time til meg, og ba meg om å komme inn for å snakke om arbeidsbelastningen. Hun holdt timen av til meg, og sa hun håpet jeg fant tiden til å komme inn, og hvis ikke, så kom hun til å gjøre papirarbeid, og heller ringe meg en annen dag.

Jeg kom, og jeg ble sykemeldt. Har vært sykemeldt i snart ett år med behandling hos psykolog like lenge. Er mye bedre nå, men pga nåværende arbeidsgiver ikke vil tiltettelegge og ikke respekterer sykemeldingen, er jeg fremdeles sykemeldt i påvente at jeg skal starte i ny jobb om et par uker. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...