Gå til innhold

Strikkegensre og strikkekjoler til små babyer

Anbefalte innlegg

Babysyke meg fikk plutselig lyst til å strikke en søt babydrakt... Har ikke begynt babylagingen enda, da men.. :ler:

Men får man egentlig bruk for disse strikkeplaggene? Ser for meg at det kun er til 17.mai og jul og sånt..? :sjenert: Upraktisk i hverdagen?

Har dere fått strikkede klær fra babyens bestemødre som dere nesten ikke har brukt?

Fortsetter under...

Barna våre har hatt mye strikkeklær, men det har vært av det "praktiske" slaget som kan brukes til hverdags.

Løsningen på hyperaktive bestemorstrikkepinner har vært at jeg finner klær som jeg spør om de vil strikke. Har også kjøpt inn garnet selv, selv om de ofte har ønsket å spandere på sine barnebarn ;)

En liten strikkejakke kan være kjekk å ha på dager hvor det er litt kjøligere inne, eller man skal på besøk til venner som har det litt kaldere enn det man selv foretrekker (for babyen selvfølgelig!).

Strikkede klær er veldig fleksible og lette å ta av og på. Viktig de første ukene!

Min erfaring er at det er det praktiske tøyet som blir mest brukt. Flotte kjoler og lignende blir stort sett liggende i skuffen.

Her om dagen spurte for eksempel mamma meg om jeg ville at hun skulle strikke rød- og blånissegenser til jentene mine. Jeg takket pent, men sa at hvis hun skulle bruke timesvis på å lage flotte strikeplagg til jentene, så jeg helst at hun strikket vanlige ullsett (med genser og bukse) da dette er noe de bruker mer eller mindre daglig på vinterstid. Hun ble faktisk veldig glad for at jeg ga beskjed om at jeg helst ville ha noe de virkelig trenger. Så om jeg hadde vært deg hadde jeg satset på å strikke noe du vet vil bli brukt ofte.

Annonse

Takk for innspill! :) Jupp, fullstendig enig i at kjoler til babyer er en uting.

Men jeg fikk jammen lyst til å strikke en søt liten dress. Jeg håper jeg kan strikke enda, da. Hehe. Strikket en genser da jeg var 18 år til meg selv, men ellers ingen store ting. Nå har jeg ikke strikket på minst 5 år... Hmm...

Jeg synes å huske at det finnes noe som heter babygarn? Veldig mjukt og godt å ta på. Er dette ull eller bomull? Kan det være ull, mon tro, bare at det ikke klør sånn som vanlig ull. Noen som aner hva jeg snakker om? ;)

Supert! Da går jeg for babyull. Kjempebra at det kan vaskes i maskin. Synes det er så mye klær for tiden i butikkene som bare tåler håndvask...

Så er det bare å bestemme seg for hva jeg skal strikke. Siden babyen ikke er laget enda... :sjenert: ...får jeg lage noe som er til både gutt og jente, og som kan brukes uavhengig av sesong, siden jeg ikke vet når på året barnet blir født. Hmmm. :klø: Jeg er kanskje litt på bærtur tidlig nå...

Vel.. Jeg skal ta meg en tur til en garnbutikk og bla i noen mønsterblad og se om det er noe jeg faller for. Takk for hjelpen! :)

www.nostebarn.no har mange fine oppskrifter og garn. Jeg har hatt omslagsjakker og bukser til min lille gutt - de har blitt brukt hele tiden. Vasker ullvask nesten hver dag, for jeg får ikke nok av de gode ullklærne. Alt det vi har kjøpt i butikken i bomull er bare blitt liggende og er knapt brukt.

Annonse

Det var en artikkel her på KG for noen få dager siden (den fnnes selvsagt fortsatt, men lå øverst for et par dager siden) til en side med masse oppskrifter på ting man kan strikke, også masse babyklær.

Jeg fikk jo lyst til å strikke selv da jeg leste den artikkelen. Jeg KAN ikke strikke jeg da, det største ejg noen gang har strikket er en liten babyjakke i enda mindre størrelse... til en DUKKE rett og slett, og det er 10 år siden. (Jeg kan ikke strikke, for min mor strikker ikke (da hun får nikkelallergi av pinnene, ullallergi av ulltråden og ikke klarer holde strikkehøyet pga leddgikt) men jeg kan brodere, for mamma broderer (når hun klarer det da selvsagt) Hun lærte meg å strikke også, men det er broderingen jeg kan)

Litt tidelig å begynne med babyklær her også, for jeg ser ikke for meg å strikke noe når det ikke er noen baby på vei (ser for meg at man trenger andre typer klær til sommerbabyer enn til vinterbabyer? Hva vet jeg, jeg har ikke baby) og alle blikkene da..... "noe på vei?" om jeg strikker babyklær! Men voksenklær er altfor stort og mye for meg. Tror jeg skal begynne forsiktig med et skjerf jeg da... DET fant jeg ikke egentlig oppskrift på, men det er jo bare frem og tilbake, så....

Uansett... på den siden http://www.garnstudio.com/index-no.php finner du masse oppskrifter, både på babyklær og annet.

Jeg synes ikke strikket er noe til baby. Kanskje bare svigers er helt bak mål til å strikke? Det blir så stivt og uggent etter én vask. I alle fall bomullsplaggene. Ute av proposjoner er de ofte også. Men jeg må si, at den ene ulldrakta jeg strikket (bukse og jakke) har vært en del brukt. Skikkelig godt å bare træ uttapå vanlige klær på vinteren (og slippe kjøredress/reimadress).

Det som er så leit med tøy til baby, er at de så vidt rekker å bruke det før de er vokst ut av det... Jeg ville derfor ikke satset på å bruke masse tid på nyfødtstørrelse, men heller satset på noe nærmere 6 mnd. Og da ikke noe kjempetjukt. Tenk om babyen er 6 mnd midt på sommeren...

Jeg synes ikke strikket er noe til baby. Kanskje bare svigers er helt bak mål til å strikke? Det blir så stivt og uggent etter én vask. I alle fall bomullsplaggene. Ute av proposjoner er de ofte også. Men jeg må si, at den ene ulldrakta jeg strikket (bukse og jakke) har vært en del brukt. Skikkelig godt å bare træ uttapå vanlige klær på vinteren (og slippe kjøredress/reimadress).

Det som er så leit med tøy til baby, er at de så vidt rekker å bruke det før de er vokst ut av det... Jeg ville derfor ikke satset på å bruke masse tid på nyfødtstørrelse, men heller satset på noe nærmere 6 mnd. Og da ikke noe kjempetjukt. Tenk om babyen er 6 mnd midt på sommeren...

Skal man strikke til baby, lønner det seg å bruke kvalitetsgarn. Billig garn kan bli stivt og ute av form etter vask. Pass på å få med vaskeanvisningen som er rundt garnet også, da vet du hvordan det skal håndteres.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...