Gå til innhold

Huset knirker og knaker — er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Er et murhus, med treveranda og tak, og av og til knaker og knirker det skikkelig høyt! Er bygd tidlig 2000-tall. Er sånt vanlig eller uvanlig? Noe som kan gjøres eller kan jeg bare slappe av? 😳

Anonymkode: 3653e...2e4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er et murhus, med treveranda og tak, og av og til knaker og knirker det skikkelig høyt! Er bygd tidlig 2000-tall. Er sånt vanlig eller uvanlig? Noe som kan gjøres eller kan jeg bare slappe av? 😳

Anonymkode: 3653e...2e4

Når treverk tørker og det er varmt, når det regner og blir kjøligere så utvider og trekker treverk seg sammen. Da knirker og knaker det. Særlig dersom det ikke er godt nok malt eller beviset. (Da blir det mer knirk og knak).

Anonymkode: 7cafc...7a3

Jeg bor i blokk av mur, men har to garderobeskap på soverommet. Det ene er av naturlig tre, og det knirker, knaker og smeller i det stadig vekk der det står i ro og fred, fordi det blir så vær-påvirket. Jeg har alltid soveromsvinduet åpnet på lufting, uansett vær og temperatur, og det betyr at luftfuktighet og tørr luft er det samme som ute. Dette påvirker helt klart treverket i garderobeskapet.

Kan bare tenke meg hva det påvirker treverket i et helt hus og i taket. Det er nok helt normalt det du merker.

• Liker 1
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i blokk av mur, men har to garderobeskap på soverommet. Det ene er av naturlig tre, og det knirker, knaker og smeller i det stadig vekk der det står i ro og fred, fordi det blir så vær-påvirket. Jeg har alltid soveromsvinduet åpnet på lufting, uansett vær og temperatur, og det betyr at luftfuktighet og tørr luft er det samme som ute. Dette påvirker helt klart treverket i garderobeskapet.

Kan bare tenke meg hva det påvirker treverket i et helt hus og i taket. Det er nok helt normalt det du merker.

Luftfuktighet inne blir aldri den samme som ute, uansett hvor mye åpent vindu du har. Det er rett og slett naturstridig. 
Men vi kan være enige i at luftfuktigheten inne blir noe høyere når luftfuktigheten ute blir høyere. 
Luftfuktighet påvirkes og av temperatur. 

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Luftfuktighet inne blir aldri den samme som ute, uansett hvor mye åpent vindu du har. Det er rett og slett naturstridig. 
Men vi kan være enige i at luftfuktigheten inne blir noe høyere når luftfuktigheten ute blir høyere. 
Luftfuktighet påvirkes og av temperatur. 

Jo, det kan den, hvis man ikke har noen varme på i rommet der vinduet står åpent, og døren videre ut til boligen er lukket. Dersom varmen står på, vil det naturlig nok tørke luften en del. Men er det ingen varme, er det ingenting som hindrer luften i å bli fuktig inne i rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...